Blockbuster watch: vége az ifjúsági filmeknek?

Hálistennek újabb (egyelőre még nem kegyelem, de alakul) döfést kapott a young adult zsáner, a Zootopia ezért méltó mesterhármast ért el a dobogó csúcsán, miközben egy hit alapú film is zsákolt, egy Big Bang Theory szereplő meg jó nagy maflást kapott.

A Zootopia immár feltehetőleg közmegelégedésre csodálatosan teljesít, harmadik hétvégéjét is az élen zárta az amerikai piacon, megugrotta a 200 milliót, és a húsvéti szünetnek hála – ha csak nem vonja el mindenkitől a közönséget Batman és Superman, – talán még egy százas is lehet benne, nemzetközileg pedig már alulról karcolja a 600-at.

The Divergent Series: Allegiant kép

Hiába cseperedett egészen takaros menyecskévé Shailene Woodley, a The Divergent Series: Allegiant menetrendszerűen megsínylette a záró rész kettébontását, amely már a jóval combosabb Hunger Gamesnél is kihívásként jelentkezett, Katniss végső fütyörészésének első etapja hasonlóan vontatott és tehetetlen szörnyszülöttként kapálózott a kritikusok karmai között (de ennyire csúnyán azért nem vérzett el még ő sem). Az Allegiant most mindössze 29 millióval nyitott, A Divergent manapság ennek a dupláját hozná az első három napján, a második rész meg 55 körül, szóval a minőség remélhetőleg ismét győzedelmeskedett és a repetitív zsáner végleg a kasztrálás útjára lépett.

Így már csak két legény maradt a gáton, a Maze Runner a második részére már a 100 milliót sem ugrotta otthon, de még lehet benne puskapor, a Divergent pedig a végszóval feltehetőleg majd közutálat mellett zárja a karrierjét (aztán még esetleg Katniss és egyúttal mi ugye várjuk a Hunger Games előzményfilmeket, mint jó űrhajós a meteorzáport.) Nem akarok felesleges szavakat fecserélni rá, de a pénztáraknál a Young Adult műfaj még így is sokkal többet kapott eddig, mint amit érdemelt volna.

A Miracles from heaven vallásos, keresztény, hit alapú hashtagekkel körülírhatóan indított már korán, a múlt szerdán, és szedett össze az 5 nap alatt 18 milliót, ami a 13 milliós költségvetés mellett igen szép teljesítmény. 10 éve, még az Elektra idején Jennifer Garnerben Ben Affleck mellett pár producer is jóval több potenciált látott, ám azóta inkább közepes sikerecskékben szenvedett, koránt sem húzónévként, szóval ez neki most kifejezetten jól eshet. A műfaj szerelmesei amúgy is kultiválják a hosszú lefutást a pénztáraknál, húsvét is jön, ez még akár kis szerencsével a 40 millió fölé is juthat.

Actress-Melissa-Rauch-2016-Wallpapers

Melissa Rauch a Big Bang Theoryból a férjével együtt gondolt egy nagyot, írtak egy elvileg kedvelhető sportfilmféleséget, aztán buktak is akkorát, hogy valószínűleg a hidegebb napokon ismét inkább ráhúzódnak majd az asszonyka csekk-könyvére. A The Bronze 1167 moziból hozott 331 dolláros átlagot, ami kb annyit tesz, hogy a mozijegy szedő srác a borravalóból becsalta a popcornos csajt a sötétbe.

A top10-ben viszont gyönyörűen tartotta még magát Deadpool 27%-os eséssel, és némi halvány eséllyel még a 350 millióra – ám infláció nélkül így is 8. már a mindenkori amerikai szuperhősös bevételi listán. A Revenant viszont sokat nem profitált az Oscar díjából otthon, ellenben Kínában 33 millióval nyitott, és így nemzetközileg már majdnem félmilliárdnál tart.

Jövő héten Batman V Superman, ami lehet akármilyen rossz, akkor is átrendezi egy időre a piacot, ha meg jól sikerült, akkor ki tudja megbecsülni a végét.

Akkor a hétvége amerikai bevételi toplistája:

  1. Zootopia – $37,164,158 – összesen: $200,929,655
  2. The Divergent Series: Allegiant – $29,027,348 – összesen: $29,027,348
  3. Miracles from Heaven – $14,812,393 – összesen: $18,369,446
  4. 10 Cloverfield Lane – $12,506,539 – összesen: $45,183,178
  5. Deadpool – $8,011,984 – összesen: $340,953,367
  6. London Has Fallen – $6,848,377 – összesen: $50,044,197
  7. Whiskey Tango Foxtrot – $2,801,718 – összesen: $19,272,558
  8. The Perfect Match – $1,974,056 -összesen: $7,380,235
  9. The Brothers Grimsby – $1,420,281 – összesen: $5,932,951
  10. The Revenant – $1,207,791 – összesen: $181,144,329

40 hozzászólás a “Blockbuster watch: vége az ifjúsági filmeknek?” bejegyzéshez

  1. Nem teljesen értem mit értesz az alatt, hogy a műfaj mennyit érdemel. Pl. ilyen alapon jelenleg a képregényfilmek sokkal hosszabb túlárazása zajlik :) Mondom ezt úgy, hogy a Hunger Games dupla finálé szerintem sem volt egy jó ötlet (még kevésbé szimpatikus). A Divergent meg azért bukja főleg a nézőit (szerintem) mert egy szar. Mondom ezt 2 rész alapján. Közelében nincs még a Mazerunnernek sem. De a Summit Ent. ért a szar filmek maximumra járatásához :)

  2. Vicces, amikor öreg emberek szidnak fiataloknak készült filmeket. Ja, nem is vicces, inkább szánalmas.

  3. Ha még csak az öregek szidnák… Amúgy meg attól, hogy valaminek nem vagy a célközönsége, el tudod dönteni, hogy jó vagy nem. Az animációs filmeket sem az én 37 éves fejemnek csinálják, még is el tudom dönteni, hogy egy Vuk 2 vagy egy Inside out jobb-e.

    Amúgy meg a BvsS éppen 9.4-en áll az IMDB-n (9000 szavazat), úgyhogy én reménykedem benne, hogy jó lesz! Mondjuk én a előző Superman-t sem fikáztam

  4. Katniss és a Hungergames műfajteremtő és kulturálisan meghatározó alkotás. Azonban a divergent egy olyan buta, logikátlan, rosszul kidolgozott alkotás, mind a karakterek, mind a történet szempontjából és egyszerűen egy trágya, hogy jól esik a szívemnek a megérdemelten borzalmas szereplése.

  5. Laci:

    29 évesen még nem neveztek öregembernek, de anyukám figyelmeztetett, hogy eljön ez a nap, szóval nem ért váratlanul ;) az elmúlt YA filmek pocsékul megírt, ócskán rendezett vackok. az én véleményem nem mérvadó, de a rottentomatoes top critics szekciója tud eléggé objektív lenni, és ott az Allegiant konkrétan 0%-on áll. attól, hogy a fiataloknak szól, nem értem mi legitimizálná azt, hogy a termék a témájától függetlenül nyugodtan legyen sz*r, mint film.

    Matthew:

    de látod, Te is azt írod, hogy a Hunger Games megsínylette a kettészedést, a Divergent szar, a Maze Runner meg még relatíve jó egyszernézősként :)

    amúgy a képregényfilmekkel nem húznék párhuzamot, mert a posztapokaliptikus/utópisztikus YA filmekben az a dühítő, hogy tényleg egy kaptafára készülnek pár pont mentén, míg a képregényfilmeknél nézz meg pl. egy Guardianst, meg egy Captain America 2-t, hogy szubzsánerként is mennyire különböznek. Ez még nem azt jelenti, hogy a szórakoztatás csúcsa lenne, de profin összerakott blockbusterek többnyire, az előbbiek meg ócska fércművek.

    A szuperhősös eredettörténetek nyilván már valamennyire megfáradtak, de az is tud szórakoztató lenni, mint pl a legutóbbi Deadpool. Szerintem ez egy nagyon hosszúra nyújtható vita lehetne, de azt tartom, hogy a képregényfilmek jóval több és színesebb puskaport puffogtatnak, és nem egy franchise népszerűségéből, alappiléreiből akarnak megélni és nyúzni a bőröket, amíg még mozog.

  6. “mint jó ùrhajósnak a meteorzápor” :-D :-D én is örülök! Remélem ezek az ifjùsági szarok parkolópàlyàra kerülnek ùgy kb 15 évre! Ha jók lesznek a kritikák 500 is meglehet a BvS nek?

  7. Ha tényleg elég jól sikerül, akkor az 500-at szerintem megcsípheti, mert csak a 3. hétvégén érkezik utána a Jungle Book, az első filmként, ami utána komolyabb tömegeket mozgathat meg + a húsvéti szünet is sokat segíthet.

  8. Az halottam,hogy pár 1,5 milliárdos blockbuster jegyeladási adatait veri a BvS eddig. Mit gondolsz?

  9. szerintem a kezdeti lelkesedés egyelőre nem mérvadó, úgyis a második hétvégére dől el kb, hogy mire számíthat.

    (amúgy csak halkan, de nekem gyanús, hogy még mindig él a kritika embargo, előtte hétvégén, vagy legkésőbb hétfőre a nagyobb blockbustereknél ezt fel szokták már oldani.)

  10. Ez mit befolyásolhat???? Am ja egy haver most megy sajtóra Pesten és embargóztàk.

  11. a bevételt, mert lehet, hogy a film nem lett túl jó :)

    (amúgy itthon normál, hogy szerdáig, csütörtökig várnak a kritikákkal, de Amerikában ilyenkor már 1-2 tucat mindig kint szokott lenni az event filmeknél.)

  12. Nem tudom de olvastam pár nézői értékelést és azok eléggé pozitivak! Finoman fogalmaztam :-D Boxoffice nál mi számit jobban a nézöi vagy a kritikai reakciók? 50-50?

  13. “de a pénztáraknál a Young Adult műfaj még így is sokkal többet kapott eddig, mint amit érdemelt volna.” Szerintem ez durva kijelentés valakitől, aki nem célközönsége a filmeknek, még akkor is, ha mindenki egyetért azzal, hogy az Allegiant szar volt. Igen, van pár nem követendő produktuma (esetleg még több is) a műfajnak, de csak azért utálni valamit, mert a filmbeli karakterek tinik, az röhej. Személy szerint (20 évesen) én is belefáradtam már ebbe a filmműfajba, de ugyanilyen véleménnyel vagyok a képregény adaptációk nagy részéről, amik szintén csak ismétlik magukat. Igen, lehet vitatkozni azon, amit egy másik hsz-ban felhoztak, hogy a CA2 és a GOTG-ra ez nem igaz, de mélyebb értelmet ezekben keresni szintén felesleges. Mikor volt utoljára súlya a halálnak ezekben a filmekben? Mikor volt ténylegesen komoly következménye a szereplők tetteinek? Le merem fogadni, hogy a hamarosan érkező Civil warban sem kell szorítanunk azért, hogy valaki túlélje, mert ez előre borítékolható, hogy a végén Kapi és Vasember úgyis kibékül.

  14. Nekem abból a Bronze-ból bőven elég lesz az az egy perc, ahol Bernadette megmutatja milye van. :D

    És most esett le, hogy lesz még egy Divergent-rész. Tejóég. Magát a műfajt még talán nem kell temetni, de remélhetőleg leszoknak a tetralógiákról.

  15. a young adultból összvissz a HG első két része volt értékelhető, meg az Útvesztő első része. minden mást én a kukába dobnék, mert csak egymás filmjeit majmolták, és a kritikusok/közönség is utálta a legtöbbet. Ezzel ellenben a képregényfilmek kihoztak magukból pár év alatt egy Dark Knight Trilógiát, Egy Iron Man 1-et, Avengers-t, CA2-őt, GotG-t, Deadpoolt, plusz jön a listába bekerülni esélyes CA3 és a Suicide Squad. itt nem a mélyebb értelemről van szó, hanem arról hogy hozzanak egy alap minőséget. ha már nem tudnak mély filozofikus utakra evezni, legyen egy egyedi hangulatuk és szórakoztatóak legyenek. Ezt a képregényfilmek fele teljesíti, míg a YA adaptációk nem. ha meg nem, és a készítők sem adnak bele semmi szívet lelket, megérdemlik hogy leáldozzon nekik.

  16. Szerintem ez mostanában minden műfajra igaz, csupa-csupa százszor lerágott csontot lovagolnak meg újra és újra. Tisztelet persze a kivételnek, csak sajnos azok elvesznek a sokaságban.

  17. movieblonde: ifjúsági filmek mindig voltak, de hasonlítsd össze a potter könyveket és filmeket a hunger games-szel.

  18. abelh: pontosan, a BvS-t látták a fanok, akik áradoznak, de a kritikusokon kedd estig embargó, avagy az első hangot akarta befolyásolni a WB, ami kurva gyanús.

  19. Én azon csodálkozom, hogy egyáltalán valaki védi a YA filmeket. Gondoljatok már bele,hogy milyen alkotások születtek YA cimszó alatt. Twilight filmek, Divergent filmek,the Host, legutóbb a 5th Wave és még sorolhatnám. A Maze Runner és a Hunger Games is maximum csak a nézhető kategóriába tartoznak. Bár a Hunger Games-nél is inkább csak az első részre igaz. Nem védem a képregény filmeket, de az elmúlt években csak kitermeltek olyan filmeket, mint a The Dark Knight, X-MEN 2, X-MEN:First Class, Iron Man, Watchmen, Blade 2, Constantine stb, Sin City, 300, Deadpool, Kick-Ass stb.

  20. Egyetértek az előttem írókkal, 26 évesen nem vagyon annyira öreg szerintem, voltak amiket persze fiatalabban láttam (persze akkor se tinédzserként):
    Nyitott vagyok mindenre, még akkor is, ha nem az én kategóriám, de a YA filmek tucat szarok szó szerint, Hunger Games még képviselte a minőséget, csak persze szétszedték.

  21. human:
    A HungerGames és a Harry Potter könyvek is kulturálisan jelentős alkotások, most lényegtelen, hogy melyik jelentősebb. A filmeket tekintve, én inkább a korai HP filmeknél érzem azt, hogy gyalázatosak a könyvekhez képest, összességében a HungerGames filmek jók voltak. Még az utolsó sem volt kifejezetten rossz, bár nagyon gagyi megoldásnak tartottam a stúdió részéről a pénzhalász kettészedős hülyeséget. Ehhez a kettőhöz képest minden más YA (talán az Alkonyat kivételével) könyv/film egy vicc, az általános kultúrában teljesen lényegtelen, kb. annyira mint az Avatar.

  22. Nekem mindkettő a nagyon jó kategória, ha a könyvekről van szó. HP filmek elején nem voltak jók, a HG filmek meg a végén.

  23. @movieblonde

    A Hunger Games mitől kúltúrálisan meghatározó? Ezt nem értem. Meghatároz a film bármit is? Nem kötekedni akarok csak kérdezem. Ezek a mostani YA filmak szerintem borzasztóak, főleg a mondanivalójuk az ami katasztrófa. Sajnálom is hogy a tiniknek ilyet akartak és akarnak eladni. De szerintem már kapcsolt a nép és kezdik hanyagolni ezeket hála istennek.

  24. abelh:

    Te biztosan tudsz pár példát mondani, de nekem amúgy a HP-t és a gyatra Twilightot leszámítva csak bukták ugranak be YA kategóriában (e kettő is sokkal inkább “fantasy” jellegű valami, persze itt felmerül a YA pontosan mit is jelent?)

    Annyi tény, hogy a Maze Runner és a Divergent is a Hunger Games farvízén próbál-próbált bevételt szerezni, látványosan nyúltak pont ezekhez a filmekhez alkotók, ugyanakkor a képregényfilmek is pont azért szaporodtak meg, mert volt pár kasszarobbantó alkotás. Az is tény, hogy a diverzitásuknak köszönhetően sokkal szabadabbak tudnak lenni ezeknél a filmesek, így szerintem ezért van bennük több szufla :)

    Ja és (ezt Humannek is) :

    Én amúgy a 5th wave helyett az Az emlékek őrét mondtam volna, ott lógott ki legjobban a lóláb, 1993 után pont most érezték úgy, hogy na ezt a könyvet akkor filmesítsük meg. Megnéztem amúgy, hogy a 2001-ben vett HP1 könyvemhez az abban levő könyvjelzőn még az ajánlója is olvasható volt. Fene se gondolta volna, hogy az is ilyen “komoly” alkotás.

  25. Itt azért néhányan tévedésben vannak nem az a baj a YA filmekkel ,hogy 20évesek szerepelnek benne (bár nem is előnyös) hanem ,hogy rosszak. Mind ugyan azt a sémát követi szerelmi háromszögek elnyomás majd a főhős felemelkedik mindezt ugyan olyan arcú 20éves szereplőkkel oldják meg fájdalmasan rossz dialógusokkal a főszereplőknél jónéhány sorozatos színész is jobban játszik. Szóval itt szó nincsen célközönségről meg ,hogy az öregek leszólják a 20 évesekt…

  26. Nálam achilles sarok amikor valaki azt hozza fel képregényfilmek esetében h súlytalan, mert nem halnak meg benne a karakterek…
    “Te” levágnál egy aranytojást tojó tyúkot?
    A rajzfilmet meg a képregényt se azért nézik / olvassák, mert hullanak benne a hősök.
    Persze előfordul, de ritka, és előbb utóbb a képregényfilmekben is megfogják lépni.

    Könyvet nem olvasok, de a harry potter széria kifejezetten tetszett, talán még az utolsó rész kettészedésével is egyet értek, mert a 7. könyv első és második filmje is izgalmas volt számomra.

    Gyűjtőnevén a YA filmeknél ugyan árulja már el nekem valaki hogy mi indokolja, a könyvek kettészedését, ha csak nem a nézőközönség pénzzel való lehúzása.
    Nálam a hunger games-nél telt be a pohár ott fogadtam meg hogy elvből nem vagyok hajlandó pénz kiadni ketté szedett YA filmekre.

    Én kifejezetten örülök hogy elkezdtek bukni. Magukban sem voltak kifejezetten izgalmasak (1-2 kivételtől eltekintve), de kettészedve meg végképp uncsik.

    Azt viszont hiányolom hogy pl. egy végzet ereklyéi – csontvárost nem folytattak, mert történetét tekintve nem rossz.

  27. Abu: én is elvből nem néztem meg moziban maradék 2 részét Hunger Games-nek, én nem támogatok semmi ilyen rohadék üzleti húzást.

  28. Ace:
    Azért pl a Hunger Games kifejezetten jó (1-2), míg a Divergent kb a kanyarban nincs. Ne legyen már minden rossz, vagy minden jó. Semmi nem fekete fehér. Vannak gyengébbek és jobbak. Utóbbiakat szokás másolni.

  29. Hali!
    Kicsit én is okoskodnék young adult témában. Itt sokan sokfélét írtatok róla, és úgy látom, hogy az sem egyértelmű hogy ki, milyen filmet sorol ide. Előre bocsátom, hogy én sem tudom a frankót, még soha nem csaptam fel az értelmező kéziszótárt az y betűnél, hogy utána nézzek, csak a véleményemet mondhatom el.
    Szerintem az olyan filmek tartoznak ide, amik a fiatalok útkereséséről szól. Talán általánosnak mondhatjuk, hogy fiatal korban az ember először egy közösség része akar lenni, be akar illeszkedni. Aztán később öntudatára ébred (mint a skynet) és rájön, hogy Ő egyedi, megismételhetetlen, és már nem akar átlagos lenni, egy a sok birka között. Na kb. szerintem ez az a téma amit ya-nak nevezhetünk. Hogy ennek milyen körítést adunk az már más kérdés. Van, hogy ezt egy sima középiskolásokról szóló filmben, sorozatban dolgozzák fel, bulikkal, doggal, zenével stb. és ezek inkább a kis költségvetésű művészfilmek, amikre kisebb a kereslet, de attól még lehet nagyon jó.
    De a gonosz pénzgyárosok rájöttek, hogyha ezzel sokat akarnak keresni, akkor kell valami csavar a sztoriba, ami bevonzza a látványra éhes fiatalokat, és olyan hősöket teremt, akiknek kirakhatják a posztereit a falra motiváció gyanánt. Mondjuk, hogy a főhősnek nem csak azért kell rájönnie, hogy ő egy önálló személyiség aki kilóg a sorból, mert fel akar nőni, hanem mert a különlegessége miatt az egész elszaródott világot megmentheti. Na, ezek az olyan ya filmek, amik posztapokaliptikusak meg disztópikusak, és az utóbbi időben egyre szarabbak. De ez nem a téma kifáradása, csak az alapanyagok rosszak. (pl azért, mert az ilyen sztorikra van igény, és minden ilyen témájú könyvet rengetegen megvesznek, és a filmstúdiók meg azt hiszik, hogyha ilyen sokan olvassák ezt vagy azt a könyvet akkor az biztos nagyon jó is, pedig nem). És olyan is van, hogy az alapanyag nagyon jó, de szinte megfilmesíthetetlen, vagy csak a készítők hozzá nem értők (Orson Scott Card Végjátéka)
    Szerintem ez az egész nem is a Katnissal kezdődött, hanem Harry Potterrel (2001)-amire mondhatunk jót is, rosszat is, de baromi sikeres volt, és nekem személy szerint tetszet. Egyébként az utolsó film kettészedését is Ők kezdték el. Aztán jött a Hunger Games, hogy betöltse a varázsvilág keltette űrt, és még viszonylag jó is volt az elején, még volt rá pénz, jó színészeket találtak hozzá. Utána jött a lejtmenet (Az emlékek őre, Divergent, Maze runner, 5 Wave). És persze ne felejtsük el, hogy már a Harry Potter mellet is voltak próbálkozások a Narniával (2005) vagy a Rémségek Cirkuszával (2009) ami egy Darren Shan regényciklust próbált megszerettetni a nézőkkel, nem sok sikerrel.
    De van még remény, én most olvasom a ready player one-t ami bár nem ya-nak van beharangozva, de szerintem totál az, mert egy fiatalról szól, aki a való életben elég szerencsétlen, félénk, és komoly családi bajokkal küzd, de van egy különleges, varázsos világ ahol hamarjában Ő lesz az ász. Ja és persze disztópikus is, és Spielberg fogja rendezni, szóval még nagyon jó is lehet.
    Egyébként még egy gondolat. Igaz, hogy a ya filmek elsősorban a fiataloknak készülnek, mert hogy az útkeresés, az egyéni hang megtalálása elsősorban az ő életszakaszuk problémája, de nem kizárólagosan. Szól ez mindenkinek, hiszen mindannyian folyamatosan változunk, fejlődünk, és minden életszakaszunkban átmegyünk hasonlókon. Ezért van az, hogy én is megnézem az ilyen filmeket, holott már rég kinőttem a ya korból (na jó nem olyan rég)

  30. Myllan: az coming of age amit te említesz (nulladik óra meg a többi), a ya tipikusan az mostanában amikor valami nagyobb részesei a felnövés közben, és kalandregények is egyben, mint a potter, hunger meg a többi.

  31. Dody: meghatározó hiszen egy csomó utánzat követte és beépült, referencia lett a kultúrában, Katniss nevét kb. mindenhol ismerik a világon, rendszeresen felbukkan paródiákban, sorozatokban. Meghatározó, olyan értelemben, hogy fontos és befolyást gyakorló mű.

  32. “egy csomó utánzat követte”

    az egész éhezők cucc egy utánzat, a menekülő ember, a battle royale, az 1984 meg egy csipetnyi thx 1138 katyvasza. a hobo with a shotgun szórakoztatóbb volt :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.