Vakság (Blindness)

Ilyen jó, kvázi posztapokaliptikus filmre nem számítottam. Nem mondom, hanem írom, hogy teljesen lehúzott a végére. Kicsit Children of Men minőség, csak akció és hős helyett testközelbe hozza az emberi brutalitást, hiszen állatként viselkednek a bajban itt is, nem civilizált, intelligens lényekként.

Blindness főszereplők

A történet röviden úgy foglalható össze, hogy egy vakságot okozó, úgynevezett “fehér kór” terjed az emberek között. Bemutatják az egész kezdetét, bár sosem tudjuk meg mi okozta, viszont az első áldozatot végig követhetjük a sorsában. Merthogy az állam egész gyorsan reagál, és karanténba zárja azokat akikkel érintkezésbe került— az első körben ez körülbelül 8 embert jelent. De tudjuk, láttuk, hogy későn reagáltak, így szépen lassan megtelik a karantén. Többet nem mondanék, hiszen a lényeg ott zajlik a szemünk előtt majd. Bár van a Blidnessben kihalt városos rész is, de azért többnyire a karanténban játszódik, a bent élők sorsát követhetjük, és én mondom nektek, durva.

Teljesen hihetően ábrázolják a bezártak életét, mármint amit felvezetnek nekünk azt én könnyen elhittem, hogy valahogy így történne idővel. A vakok oda sz*rnak és hugyoznak ahol épp eszükbe jut, mert nem találják vagy nem akarják megtalálni a WC-t a viszonylag nagy épületben. Ez rombolja a környezetet amiben vannak és így az életszínvonaluk, ami amúgy sem magas. Szépen lassan félállati szintre süllyednek odabben, miközben még a túlélésért is kell küzdeniük, mert hát fogy az élelem, az erősebb kutya b*szik meg a többi. Tudom, hogy az átlagnál kicsit csúnyább szavakat használtam, de a film is valahogy ilyen, többnyire mocskos.

Amúgy fura volt nézni ennyi átlagos embert. Oké, színészek, voltak jó szerepeik már, de itt egyáltalán nem voltak szépek, a realitáshoz közelítést nem adták fel a készítők egy kis eyecandyért. Julianne Moore, a főszereplő (még egy Children of.. áthallás) olyan volt, mintha teljesen elhagyta volna magát, ami valószínűleg így történne a ilyen helyzetbe kerültekkel.

Ez így kb verte a Happeninget 10*, de annyi pontot nem nem lehet adni, így csak simán 7/10. Lehetne 8 is, csak valahogy nem érzem az újranézést, de egyszer ez bizony ütött. Kiemelten kérem a spoilerek jelölését akommentekben, mert a film ennél több előtudással már veszt az értékéből, ne romboljuk mások szórakozását.

30 hozzászólás a “Vakság (Blindness)” bejegyzéshez

  1. Na akkor lehet nekiállok a könyvnek. Mert a film nekem sem jött be igazán. Főleg azért mert én is teljesen másra számítottam történetileg. De az biztos, hogy emlékezetesek lesznek a film ‘egyes’ részei még egy jó ideig.

  2. Iszonyat jó film! Nekem nagyon tetszett. Kicsit talán a (Darabont féle) ködhöz tudnám hasonlítani. Ami nekem egyik kedvenc lett.Ez ugyan nem, de valóban bemutatja a valódi embert, miképp reagál hasonló helyzetben. Nálam 8*!

  3. Én nem bírtam végig nézni. Untam. Nem volt meg a kezdeti lendület, már az egész egy mélypontról indult. Onnan pedig nem tudta magát felverekedni.

  4. Nem volt rossz, kb nekem is hetes a pont. Kicsit pörgősebbre is csinálhatták volna, néhol nagyon leült a sztori. Kifejezetten a vége tetszett, akik látták tudják miért!

  5. Bizony, végre egy igazán jó film (érdekes, mennyire nem kell a hype, ha egy film önmagában, “csak úgy” is jó..)

    Amúgy kiemelném az operatőri munkát, ami ezúttal nem feketére, ellenben fehérre festi a vakságot (nem beszélve a klasszikus vizuális szabályrendszerre fittyet hányó kamerakezelésről, ami ebbéli szokatlanságában “vakítja meg” a nézőt. Zseniális.)

  6. Vakságot így ábrázolni még egyetlen filmben sem láttam. Teljesen eldobtam az agyam tőle kreativitás terén. A film jóval drámaibb és mélyebb, mint 7 pont. Egész egyszerűen tanítanám, ahogy a Das Experiment című filmet is. Ez az élet. Még ha filmen látjuk is.

  7. Valóban nagyon jól ábrázolták a vakságot, marha nagy a fényképezés. Én sokat vártam tőle, mert pontosan ahogy elolvastam a könyvet, utána egyből néztem is a filmet. Őszintén egy kicsit csalódott voltam a végére, mert a könyv a nyomort és a magukrautaltságot még a filmben látottaknál is meghökkentőbben ábrázolja, valamint az ilyen durvább részeket úgy egy az egyben kihagyták a filmből, pedig szerintem azért 1-2 ilyen kellett volna, hogy mégnyomasztóbb legyen az egész film. Viszont amit megfilmesítettek, azt nagyon profin.

    Most lehetne mondani, hogy sablonduma, hogy a könyv jobb – mikor nem? – de összeségében tényleg egy marhajó múvit vittek vászonra, viszont én amondó vagyok; akit jobban érdekel a story, az tényleg OLVASSA el, és nem fogja megbánni hogy így cselekedett.

  8. Mondjuk én is megemlítettem volt a rendező/operatőr párost, ugyanis Fernando Meirelles és César Charlone hihetetlenül érti és érzi a szakmáját. Elég ha csak annyit mondok, hogy Cidade de Deus. Itt is közel hasonló szinvonalat kapunk tőlük, már csak ezért is érdemes megnézni a filmet.

  9. Szerencsére a trailerek nem lőttek le szinte semmi poént a filmből, de arra pont elég jók voltak, hogy felkeltsék az érdeklődést.

    Én nagyon kellemesen csalódtam a filmben. Egyáltalán nem számítottam ilyen “Kísérlet-szerű” fejleményekre.

    Baráti körben / partnerrel érdemes szerintem megtekinteni, hogy azonnal lehessen beszélni a filmről, miután véget ért. Lesz miről beszélni…
    A tavalyi év filmjei közül szerintem kiemelkedett.

  10. szerintem botrany, max 5/10, az hogy a noknek min kell keresztulmenniuk mire vegre fellazadnak, lol, miert nem lehetett elobb? szerencsetlen bagazs.

  11. jó a kritika és megint egyetértek human értékelésével. Moore-t annyira nem bírom, de totál hihetően hozta (ő is) a karaktert. biztos jobb a könyv, de simán jól volt ez így összepakolva. kifejezetten más vonalat követ mint az eddig megszokott post-ap vonal mégis ügyesen hozza a hangulatot.

    osztom vato-loco (#3) kollega megjegyzését, sok hasonlóság van közte és a Köd között, ami más stílusú de hasonlóan élvezhető mozi.

    tény és való h nálam sem a többször nézős kategória, de klassz lett. sima 7/10.

  12. Hát igen ez részemről 3/10, nagyon felidegesített a tehetetlenséget láni a karanténon belül kialakult helyzettel kapcsolatban, ezért adtam csak 3 pontot

  13. nitro, most azert pontozod le, mert a rendezo jol jeleniti meg, hogy kb mi tortenne ilyen helyzetben? nem ertelek

  14. Azért az első kommenten felröhögtem, bár lehet igazat adok neki, de amugy teccett a film.
    (Chris Dry legközelebb igy kell: “Első, régi ja és a könyv …”)

    bobbyperu, a fehér vakság nem ujszerü operatöri megközelités, a könyvben explicit ez van irva, hogy megkülönböztesse a sima vakságtol, mert ugye a lefolyása is más

  15. köszi Jamesch – nem olvastam a könyvet, így a megjegyzést is csak más filmekkel való összevetésre értettem, de így már még világosabb (!) minden :)

  16. én már többször is olvastam, az egyik kedvenc könyvam kb 97 óta, amikor megvettem, és emiatt nem is akarom megnézni. nem szeretném,h ha pár évente elolvasom, h a film képei jussanak az eszembe. jól meg van írva, nagyon jól “láttatja” Saramago a dolgokat, és nem hiszem, h ezt hasonlóan vissza tudták volna adni filmben is.

  17. Nem láttam még a filmet, de az tény, hogy a regényben is fehér volt a vakság. Mellesleg nekem is kedvencem már régóta, örülök, hogy feldolgozták, ma este neki is ülök.

  18. Először is elmondom milyen filmek ugrottak be miközben néztem ezt a filmet. Az esemény, 28 nappal később, Legenda vagyok, A kísérlet, Az ember gyermeke, nagyjából ennyi. Alapjában jó film, csak több részletet is elszúrtak. Voltak olyan helyzetek (nem is kevés), aminél elképzelhetetlennek tartom a filmbeli reakciókat vagy éppen tétlenséget és ez eléggé rányomta a bélyegét az egyébként igen érdekes filmre. Bár a sztori nem valami eredeti, láttunk már hasonlót, h egy csoportot valami oknál fogva összezárnak és a kialakult konfliktusokat tárjánk elénk (mégha itt történetesen a “spontán vakság” is a közös szál), de azért rossznak nem mondanám. A film zenéje sztem elég gyenge, bár ha ez koncepció volt (mármint a puritánsága), akkor nem szóltam, csak ez nálam nem jött be. A fényképezés valamiért tetszett, nem tudnám pontosan leírni miért, azt sem mondanám, h az időnként fehér homályba átváltó képek miatt, mégha ezek elég hatásosak is. A főszereplők közül előbb Julianne Moore-ról pár szót. Se nem egetverő, se nem zsenge teljesítményről nem beszélhetünk, bár kétségtelen h a rondasága (bocs ha bunkó vagyok) -konkrétan nincs kicicomázva- segített a szerepében, ugyanis ha ránéztünk azt gondoltuk h “ez a nő micsoda lelki traumán mehetett át”, közben meg szimplán csak kihívásokkal küszködik szépség terén. Mark Ruffaloról még ennyit sem mondhatunk el, bármelyik közepes színészt betehették volna a helyébe, nem lett volna különbség. Danny Glover szintén semmi extra. Gael Garcia Bernal, na ő volt aki sztem hiteles volt a szerepében. Összefoglalva tehát, egy érdekes sztorival, visszafogott szereplőkkel megáldott, ám azért erős jelenetekkel is bíró film a Blindness. Nehéz is pontoznom, mert hiába látom tisztán a hiányosságokat, valahogy megáll a film a lábán. 70% kis jóindulattal.

  19. Megrázó, megrendítö, undorító, emberi. Kár, hogy lassúra sikeredett.
    Nem bírom Julianne Moore-t, sosem volt szimpatikus, de le a kalappal elötte, hogy bevállalt egy ilyen filmet-nem ilyen “müvekben” szokhattuk meg öt. A többi színészhez képest neki volt a legtöbb “vesztenivalója”.

    Igazi filmélmény, egy próbát mindenképpen megér. A lassúság ellenére 8/10, mert még sokszor eszembe fog jutni…

    SPOILER!
    Ha a vége nem olyan amilyen, nehéz lett volna elhinni, hogy erre hollywoodi producerek adták a pénzt.
    SPOILER VÉGE!

  20. Tegnap megnéztem.
    Hát az eseménynél sokkal jobb a története, maga a film amugy nem nagy durranás, tipikus, szar helyzetbevagyunk, egymásra szorulunk és rájövünk hogy jéé nemszámit ki kicsoda, honnanjott, mi a vallása, vagy bőrszíne. És hirtelen mindenki boldog. Ez a vakság ma is népbetegség, csak ma mindenki azt állitja hogy lát. Igazából csak ezért tetszett, görbetükör az embereknek.

    A könyvet nem ismerem, de gondolom az jobb.

  21. Na megnéztem a filmet. Szerintem nagyon élethű lett az, ahogy a karanténos környezetet bemutatták. Szerintem így történne a valóságban is. Julian Moore csupa meglepetés, nagyon jól alakítja az átlagembert. Children of men stílus amúgy végig volt. Imádom az ilyen apokaliptikus helyzeteket. Nevettem magamban, amikor mutattak egy nagyon hosszú lepusztult utcát, a néző azt mondta volna rá “hű mennyi szemét” a készítők meg “hű mennyi dekoráció”.

    Amúgy meg azért néztem meg, mert régen volt egy hasonló film, amiben ugyanez volt a story és kíváncsi voltam mennyire lesz ugyanaz. Amugy ez a Végtelen határok egyik része volt, illetve lehet, hogy Alkonyzóna volt mág akkor.

  22. Eszeveszett jó film:) mondjuk nekem alapból nagy kedvenc Az ember gyermeke is (meg is van eredetibe 2 dvd-) hát tényleg naturalista a film, nekem kicsit döcögve indult be ., lassan terjedt el a kór nem mutatták annyira a pánikot, ez a film elég ösztön és depresszív hangulatot add köszönhető a remek színészeknek is, valószínű már maga a képi látványé és hangulatájé újra fogom nézni . a Zene sem volt rossz , na meg volt egy két jó pojén is:)
    Ezt leírom :
    Spoiler!
    az első ember aki megvakul ellopják a kocsiját, és a felesége viszi kórházba taxival a pasit , mire a pasi megszólal : -hogy lophat el egy vaktól egy autót a barom, hogy vakulna meg:D

  23. Ekkora sz*rt rég láttam. Ez nem az emberi reakciót mutatja be, hanem az emberi hülyeséget, amit nem mellékesen igen jó képi világ kísér. Ennyire rossz forgatókönyvet… minden ember buta benne, egytől egyig, nincs olyan jelenet, aminek értelmét látnám, vagy ha végre sikerül vmit kitalálni csak azon zsörtölődik az ember, hogy miért nem korábban tette azt meg… Szó szerint végigszenvedtem, ha ilyen emberek laknák a Földet, már rég kihalt volna az emberiség.

    Spoiler veszély!

    Sok kérdés! Például miért tartják karanténban még tovább őket, mikor mindenki megvakul odakint?! 30 ember egy pisztollyal hogyan tud sakkban tartani 4-szer annyit?! A látó nő miért nem lép?! A feleség ölelgeti a k*rvát?! Egy rohadt botot nem talál senki ebben a filmben?! A raktárt az egyetlen látó megtalálta, jól el volt rejtve, lépcsőn le, rácson be, huuuuu…

    Spoiler vége!

    Nem ajánlom senkinek, a könyv biztos jó, de ez a film nagyon amerikai!

    2/10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.