Oscar-t egy Mo-capnak?

Megindult a kampány Andy Serkis Oscar díjárét a Rise of the Planet of the Apes of the 2 Leg Kind-ban nyújtott alakítása kapcsán. Ő volt a főszereplő majom, mármint az alapja annak, amire aztán az animátorok építkeztek. Felvették ahogy játszik, viszont nyilván kiegészítették valamivel, hiszen rengeteg CGI réteg lett rápakolva.

Tényleg akkora alakítás egy animált lény “gerincét” adni?

Remek volt Caesar a filmben, ezt nem vitatom, viszont az alakítás egyáltalán nem csak Andy érdeme, hiszen jó páran dolgoztak még rajta, mielőtt a közönség láthatta a vásznon.


32 hozzászólás a “Oscar-t egy Mo-capnak?” bejegyzéshez

  1. Nem, az Oscar nekem jár a Legjobb megérzés kategóriában :D Épp szombaton néztem újra a filmet és azon gondolkoztam, hogy ezeknek a CGI színészeknek is illendő lenne kitalálni egy jelölési kategóriát, mert egyre több ilyen film készül. Pl. Az Avatarban Zoe Saldana-t sem láttuk egy pillanatra sem emberként, de sok ilyen van még, csak ez jutott épp eszembe.
    És igen, én is arra jutottam, hogy valami csapatkategóriát kellene létrehozni, pl. vizuális effekteknél is ált. többen kapják a díjat. Mert a mozgást tényleg a színész adja, de a mimikát már a kockák. Tehát olyan kellene, amiben a színészt és a csapatot is, akik a karaktere animálását végezték, együtt jelölnék.

  2. Nem volt rossz Caesar, de alakítás szempontjából szerintem Gollam jobb volt sok évvel ezelőtt és ott több is maradt meg a színész eredeti arcából.

  3. Ilyen alapon a CGI csapat kaphatna mindent. Ami ellen nincs kifogásom egyébként. Eléggé a háttérben vannak, pedig nélkülük nem lenne egy csomó film…

  4. Serkisnek nem a majom miatt kell kapnia Oscart, hanem azért, amit 12 éve művel a mozivásznon…

    mocap man is the man

  5. Ha most még nem is, mert a bizottságot ismerve idegenkednek még attól, hogy MoCapre adjanak Oscart, de 1-2 év alatt talán megemésztik a dolgot, és lehet akkora szemléletváltás, úgyhogy majd a Hobbitért már tuti meg kell hogy adják neki. Legalábbis én nagyon remélem, főleg ha úgy hozza Gollumot, mint a LotR-ben. Én még azt is el tudom képzelni, hogy ezzel a híverés már annak alapoznak. Senkinek sem gondolhatja komolyan egy ilyen vaskalapos társaságról, hogy ugyanabban az évben jelölik az első CGI szereplőt Oscarra ÉS meg is kapja… sajnos.

  6. Rita: fogalmad sincs!éppen hogy a színész adta meg a földönkivüli lény mimikáját és még az emberi vonások is látszódtak! mondhatsz amit akarsz,nincs igazad! :)

  7. Kaphatna, hiszen a cgi csapat a színész játékát figyelve adja hozzá az effekteket! Hiszen a cgi csapat csak lemásolja/hozzáadja a színész mozdulatait,mimikáját! Pontosan azért éli bele magát a néző mert nem egy egyszerű animációt lát hanem egy színészi játékot ami meg van spékelve egy kis cgi-al és nem pedig egy teljes cgi karaktert lát! Szerintem megérdemelné. Már gollam-ért is megérdemelte volna!

  8. láttam és csináltam már ezt-azt ilyen téren … a mocap data szart sem ér az animátorok nélkül. animátorokkal együtt és csak egy részletes vázlat.

    a propagandának szánt kép kissé visszaüt. látszik jól, h mit csinált a színész és milyen a végén.

  9. Serkisnek igenis kijárna egy Oscar, ha nem is konkrétan Ceasar-ért, akkor az eddigi munkájáért (LOTR-trilógia, King Kong, Majmok bolygója és látatlan azt mondom, a Hobbitban sem lesz rosszabb, mint eddig…)
    Szóval hajrá!

    De amennyire ismerem a Filmakadémiát, az ő drága ízlésviláguktól/gondolkodásmódjuktól/filozófiájuktól baromi messze áll, hogy egy “CGI színész”-nek Oscart adjanak…FO…

  10. jeva

    A kommented elso felevel teljesen egyetertek, azonban a promokepen nem osszehasonlitando Caesar es Serkis, hiszen az also kepen nem motioncappelik az arcat eppen, egymastol fuggetlen kepek.

  11. Nyilván jól alakított Serkins, de ha önmagában nézzük az alakítását, nem hiszem hogy mindenki Oscart követelne neki. Ehhez még hozzájön az is, hogy ez a színészet a technika nélkül semmit se ér, nem azért volt olyan jó Ceasar játéka mert Serkins annyit fejlődött, nem, azért mert az animátorok sokkal jobban képesek voltak visszaadni a színész játékát.

    Ez az egész jelölés dolog túl sok kérdést vet fel.

  12. Simán Oscart neki! Aki látta azokat videókat, amin bemutatják, hogy hogyan is játszotta el valójában a majmot Andi Serkis, azok tudják, hogy mennyire jó színész, és nem a CGI tette őt azzá! Aki meg nem látta, az először nézze meg és ne az alapján hurrogja le, hogy csak arra hagyatkozik, amit hisz. Bírom az olyan okosokat, akik azt hiszik, hogy “nagy CGI szakértők”, és jelen esetünkben Andi Serkis nélkül is meg lehetett volna csinálni azt a végeredményt, és a videók alapján látszik, hogy nem.

  13. child3: ez a “mondhatsz amit akarsz,nincs igazad” elég szűk látókörű, nem gondolod? Nekem is megvan a véleményem és neked is, a saját szempontunkból nyilván mindketten magunknak adunk igazat. És köszönöm, én is tisztában vagyok vele, hogy az Avatarnál és a többinél is az emberi színész mimikájára építenek, de:
    1) Zoe játéka közel sem volt olyan erős, mint pl. Serkisé
    2) szerintem a Na’vik közel sem voltak olyan hitelesek, mint Caesar, tehát az ő arcukon jóval kevesebb érzelem tükröződött annak ellenére, hogy humanoidok
    3) Serkis tényleg jól használta az arcjátékát, de ha megnézzük, abból a végére alig maradt valami, rengeteg dolgot megváltoztattak, már csak azért is, mert a majom arcszerkezete eltér az emberétől. Tehát Serkis játéka inkább amolyan alap, ami ötletet adott az animátoroknak, hogy Caesar mimikáját hogy alkossák meg.

  14. Jusson eszetekbe a Polar Express – Tom Hanks asszem kétszeres Oscar-díjas színész, de az akkori technológiai problémák miatt egy rettenet lett a végeredmény. Azóta nem a színészet fejlődött sokat, hanem a VFX stáb, azért lettek jobbak a CG karakterek.

    George, a LOTR filmeken még nem volt technológia a performance capture-höz, az arcmozgást 100% kézzel animálták, értelmezve és feldolgozva Serkis arcjátékát és színészi döntéseit.

    Rita egyébként jókat ír, leszámítva a “kocka” dolgot – a CG szakemberek többsége nem programozó, hanem grafikus, az animátorok meg aztán általában különösen excentrikus személyiségek. Van szerencsém ismerni párat ;)

  15. Amúgy simán lehetne díj, de tényleg mindenkinek, nem 1 személynek…az vicc egy részről, sértés másrészlől….

  16. Hozzanak neki létre külön kategóriát! Vagy nem is kell külön kategória, hanem elég lenne egy olyan, mint az életműdíj, csak ebben az esetben nem életműért kapná, hanem egy filmben nyújtott teljesítményéért, ami semmilyen más kategóriába nem sorolható.
    El lehet ismerni a munkáját, igen, de tényleg nem kéne egy “hús-vér” ember színészi játékával összehasonlítani. Ez valami más, valami olyan, ami szintén érdemel díjat, de nem a létező kategóriákon belül.

  17. vargatom: a Polar Express-szel nem kellene/lehet összehasonlítani, mert ott nem hiszem, hogy a realitás lett volna a cél, míg itt erősen az. Az animációs film volt, ez pedig élőszereplős. Ott Hanks egy embert játszott, itt Serkis pedig egy majmot.

  18. ez az ember MAJOMMÁ VÁLTOZOTT. ennyi. nem tehet róla, hogy az arcát nem képes átalakítani és kénytelenek CGI-vel rátenni a maszkot. nem kell neki Oscar, akkor is egy istenáldotta zseni és mély tisztelet jár neki.

  19. sztem nagyot alakított Serkis az Apesben és biztos az animátorok is benne vannak valamennyire, nem is kardoskodnék az mellett, hogy kapjon vagy ne kapjon, majd eldöntik az okosok. A lényeg, az alakítás és a film is ku*va jó lett. Remekelt Gollamként és remekelt most is. Azt csak halkan jegyezném meg, miért nem alkalmazzák többet “rendes” szereplőként? Legtöbbször csak mellék-mellékszereplő.

  20. Cooper: a cél akkor is az volt, hogy CG-vel hozzanak össze egy hiteles karaktert egy színész alakítására építve. Akkor még nem voltak meg az eszközök, módszerek és tapasztalatok ehhez és azért nem sikerült – ma meg már fejlődött eleget az iparág, és azért igen.
    Nem Serkist kéne emiatt sztárolni, mert marhára nem az ő érdeme, ez lenne a lényeg.

  21. 1. Miért kapjon bárki is Oscar-t a a CGI-s csapatból (kaptak anyway a LOTR-nál, ha jól emlékszem), ha a “normál” színészek sminkese, jelmeztervezője, koreográfusa, stb-je nem kap?
    2. Miért ne kapna egy CGI karakter alakításáért az animátori csapat Oscar-t, ha egyszer ők csináltak gyakorlatilag mindent, ami a képernyőn látható, ugyanúgy egy alapanyagból dolgoztak, mint a színész, mikor megkapta a forgatókönyvet?

    BTW szerintem kaphatna egyet supporting actor kategóriában, van olyan, nem?

    Sok sikert a felelős döntéshez :)

  22. Hát, ennyire erővel Rickman is kaphatna az elmúlt 20 évért, amit a vásznon töltött, és abból 10-et belefeccölt Pitonba. :) De nem fog.
    CGI-karakter Oscar lesz, csak évek kérdése. Pláne, hogy a MC most eléggé felkapott lett.

  23. vargatom: “Nem Serkist kéne emiatt sztárolni, mert marhára nem az ő érdeme, ez lenne a lényeg.”
    Akkor keress rá youtube-on, hogy milyen is volt eljátszania egy majmot, mert úgy látszik nem látod a lényeget.

  24. Cooper láttad serkist a vásznon? Elárulom neked hogy nem, akkor hogyan kaphatna oscar díjat a játékáért? Nevetséges ötlet. Jó színész? Igen, akkor játsszon egy filmben, és ne egy alapot adjon az animátoroknak. Ez olyan mintha megakarnám kapni a legjobb rendezés díját, holott csak egy asszisztens vagyok. Nem csak a színész szakmára, de a vfx stáb-ra nézve is szégyen az ötlet. Jövőre mit találnak ki? A legjobb statiszta? Elfelejtitek hogy Serkis így csak a vfx stáb egyik tagja, képtelenség hogy ezért bármit is kapjon.

  25. Aang: legjobb vizuális effektusokért megkaphatják azok, akik a majmot “ráöntötték”, de a majomnak a mimikái, mozdulatai, a szájmozgása mind Serkisé, vagyis igen, valahol mindenki látta Serkist a vásznon, már aki látta a filmet.
    Az, hogy a színész szakmára szégyen az ötlet, elég túlzás, de épp ezért írtam pár hsz-el feljebb azt, amit.
    A jelenlegi Oscar kategóriákba szerintem sem fér bele, de megérdemelne egy díjat.

    EdBoyWW:
    Első kérdésedre a válasz az, hogy létezik “legjobb smink”, “legjobb jelmeztervezés” kategória, és létezik olyan is “legjobb vizuális effektusok”.

  26. Nem “ráöntötték”, ha nem ők csinálták, serkis csak egy minta. Ezek az animátorok folyamatosan nézik a saját arcukat, mimikájukat sőt sokszor még videóra is veszik. Vagyis legyen az bármilyen film vagy animációs mese, egy egy szereplő játékát több karakter animátor tervezi és készíti, a saját érzelmei lemásolásával. Sajnos a színész is bedőlt a saját maga kőré felépített hype-nak, és tényleg elhitte hogy ő játssza ezeket a karaktereket, pedig kb 100-150 ember, hónapig tartó munkája az ami életre kelti őket(Gollam King-king). De egyébként is, a legjobb színész kategória hús-vér emberekre vonatkozik, és nem animációkra.
    Nézd meg ezt, és megérted.
    http://www.youtube.com/watch?v=Ah2WGBeWbAE&feature=player_embedded

  27. Cooper, ne haragudj, de sztem szakmabeliként (aki ráadásul pont ilyen jellegű dolgokkal foglalkozik, bár nyilván sokkal kisebb léptékkel) sokkal jobban látom a lényeget, mint te…

    Tetszik vagy sem, de borzasztó sok munka van még a CG karakterekben az előtt és az után is, hogy Serkis előadja magát a kamera vagy kamerák előtt. Ő is csak egy fogaskerék a gépezetben, és semmit sem érne a munkája a többieké nélkül. Nem fogok neked most komplett dolgozatot begépelni arról a kismillió egyéb elemről, ami a végén összeáll egy többé-kevésbé hihető lénnyé a vásznon, de hidd el, Serkis hiánya messze nem számítana olyan sokat, mint ahogy azt te most gondolod.

    Serkis pedig pontosan tudja, hogy esélye sem lenne semmiféle Oscarra, ha ezt elismerné, ezért nyilatkozik ilyen marhaságokat. Nagy kár, mert egyébként jó abban amit csinál, de emberileg nagyon kiábrándító ez az önző hozzáállás.

  28. A.Serkis jó kiszolgálója a mocap technikának, sokat dolgozott vele, jól ismeri és használja ezért alkalmazzák őt, ezért lett ismert, ezért van mindig ő előtérben, de érdekes módon szinészként nem nagyon használják … Viszont az APES-ben pl. csak egy a tucatnyi mozgás-színész (nem színész-színész!) közül akik a filmben a mocap alapot adták.
    Az AVATAR esetében is felmerült, h az inkább animációs film, annyi benne a CG. Ebben a filmben élő az alap, de Ceasar CG, animált karakter, amihez AS mozgása volt a referencia, de mielött felvették volna rengeteg previs készült, amiben már előre meghatározták a jeleneteket, vagyis AS mozgásást is. Etc. Sorolhatnám, h mi épül mire, és AS játéka miként illeszkedik egy folyamatba, aminek a végén kapjuk meg a vásznon Caesart. Ebből a folyamatból egy embert kiemelné és neki adni a dicsőséget meglehetősn beszűkült, egoista és ostoba dolog.

    Az pedig, h a képen nincs ott a headcam és a pöttyök egy CGs embert nem vezet félre. Photoshop vajjon mi?

    Amúgy meg ez is csak az oscar kampány része, mint az AVATAR esetében.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.