Podcast: Nyilvános vetítés 050: Láttam a Keyser Sözét

Kómázok, a többiek pedig élvezik a filmeket. A jövő héten Jó a rossz meg a gyönyörű lesz.

Premierek: Gru 2, Dal Marionnak, Női szervek
Trailerek: Ride Along, Inside Llewyn Davis, Escape Plan, Thanks for Sharing
Apróságok: Dupla Pixar 2015-ben?, Knight Rider mozifilm, A Gatsby trükkjei
Megtekintve: Monsters University, World War Z
IMDb250: The Usual Suspects

Letöltés iTunes Shownotes

13 hozzászólás a “Podcast: Nyilvános vetítés 050: Láttam a Keyser Sözét” bejegyzéshez

  1. Ha már említettetek. Ahogy én belelátok. Én forgatási helyszíneket keresek, vagyis közvetítek, egyfajta szervező cég vagyunk (engedélyek, helyszínvideók, városvezetéssel kapcsolatfelvétel stb..). Tehát egyfajta “ingatlankereskeső” vagyok, erre csináltunk egy vállalkozást (Ami ha így halad be is hal kb 2-3 év múlva, vagy hamarabb). Nyilván nem a nagy stúdióknak, oda nem férsz be, sőt a közepesekhez sem nagyon.

    Alapkoncepcióként ugye vannak olyan emberek a stúdiók környékén, akik vadásznak helyszínekre. Megvan a forgatókönyv, vagy vázlata – mert ma már sok film úgy fut, hogy menet közben írják a forgatókönyet (arról lehet vitatkozni, hogy ez jó-e vagy sem) és járják a világot, városvezetésekkel tárgyalnak és kötnek le helyszíneket.

    Ezek nyilván nem úgy futnak, hogy nyíltan kint vannak valahol és válogatsz, mert titkosak a díjak, a helyszínek stb… Én rólunk tudok beszélni. Főleg európában vannak bejelentett helyszíneink (És a keleti parton kisvárosokban az USA-ban) és a kihasználás olyan 15:1. Egy filmhez – ha már úgy döntenek, hogy kimennek terepre forgatni – mostanában a legfontosabb, hogy mennyit tud spórolni rajta. Tehát az adott oszág adózási szokásai, mennyire támogatja a forgatást, mennyivel kevesebbért tudsz ott forgatni. Főleg az USA-ból már nem nagyon mozdulnak ki a kisebb studiók sem, és ők is vagy ott helyben, vagy a CGI. (A másik, hogy nem utaztatják a “sztárt”, hanem csak a second unit forgat terepen, a többit meg CGI-al rápakolják. De itt ugyanott tartunk, hogy a színész a zöldben majomkodik…)

    A folyamat a következő. Vagy megkeresnek telefonon, hogy kellene helyszín ehhez és ehhez, megbeszélünk egy találkozót, lekötik a titoktartási dolgokat – oda vissza – tehát ránk is és rájuk is vonatkozik (mivel mi is adatokat adunk ki feléjük). Megnéz pár videót a helyszínekről. Ha szerencsénk van választ egyet, ilyenkor összekötjük az önkormányzattal és velük tárgyalnak tovább. Na most ez a CGI miatt olyan szinten visszaesett, hogy 40%-os visszaesésünk van bevételben már. A másik pedig, hogy felhívnak, hogy kell helyszín, erre kellene keresni valamit, van néhány meeting és elmondják, hogy mi az ami kellene, erre keresnek. Ha nincs ilyened lekötve, ajánlatban, ilyenkor van kb 1-2 hónapod, hogy felhajts valamit. (a szívás az a dologban, hogy előre nem fizetnek, tehát csak akkor, ha megvan a dolog – nagyon minimális pénz azért bejön, de az semmi – és közben melletted még megbíznak 4-5 hasonló vállakozást…)

    Amikor fókuszcsoportoznak, az főleg reklámokhoz van. Érdekes módon ott – ha egyáltalán már kimennek forgatni terepre – akkor figyelnek erre. Spanyolország az, ahol a válság hatására most nagyon sok település adná olcsóbban a területeit forgatásra. (Utána a folyamatba már nem látok bele, de a fókuszcsoportos dologhoz annyit, hogy van úgy, hogy megveszik a felvételeinket – ezzel már némi pénzt is juttatva a városvezetésnek is – és egy CGI mester leveszi a hangulatot, megalkot helyszíneket. Majd ezt válogatott, szűrt csoport előtt megmutatják. Ha nem jön be, mert mű, vagy valami hasonló, akkor mennek terepre.)

    Úgy egészében halódik ez a forgatási dolog terepen az USA-ban. A települések nagyon drágán adják a helyszíneket, a szakszervezetek egyből ott vannak, és belemagyaráznak, tehát van egy bizonyos százalék, mennyi helyi embert kell alkalmazni, ez sok kisebb – mondjuk ki noname – rendezőt is zavar (nem, hogy a nagyokat), mert nem tud saját csapattal dolgozni. Ma már nincs olyan, hogy egy-egy város ingyen ad lehetőséget, csak a saját vállalkozóit alkalmazzák a filmekhez.

    Egy-egy kitelepülés iszonyat pénzeket emészt fel, itt európában, pl Magyarországon viszonylag jó a helyzet, aki idejön forgatni az rengeteg csapatot tud felvenni, szerződést kötni velük, én büszkén mondom, hogy technikailag nem kell szégyenkeznie a magyar csapatoknak, legyen az kamera crane bérlés, világosítás vagy akár tereprendezők, logisztikusok.(Viszont marha drágák vagyunk, nem csoda, hogy a környező országok annyira futnak. Én is több Román helyszínt közvetítettem már ki) Ez is nagyon számít egy-egy filmnél, sajnos komoly kiadás, és néhány kockán a számítógép előtt könnyebb spórolni.

    Ami igazából fut az a rövidfilm. Egyetemi művészfilmek, vagy kisebb stúdiók referencia munkái, vagy fesztiválokra szánt filmjei. Ezek teszik ki a forgalmunk majd’ 70%-át. Az elmúlt fél évben összesen 1 only dvd filmre (feature – tehát “normál” film) tudtunk lekötést csinálni (tavaly ugyanebben az időszakban 4-re) (Nyilván lehetne az mondani, hogy én vagyok a b-lf-sz, de más hasonló vállakozások sem remekelnek)

    Az egész egy valós házalássá vált, szó szerint kuncsorog az ember ma már egy-egy találkozóért, ez 3-4 évvel ezelőtt még nem így volt, vagy legalábbis nem ennyire keményen. Nagyon sok pénzt emészt fel, hogy fesztiválról-fesztiválra utazol, és egyre kevesebb a konkrét találkozó. Szóval én már azon töröm a fejem, hogy mi az amibe át kellene menni, mert ennek nincs jövője.

    (Nyilván ultra-szutyok-kis hal vagyok, így csak rengeteg kezdő rendezővel, amatőr filmessel van kapcsolatunk, akik maximum még helyi tv-kre gyártanak filmet, vagy reklámokat, és egyetemekkel is, tehát esélyem sincs, hogy akár a közepes stúdiók közelébe is kerüljek egy-egy zsírosabb szerződésért folyamatosan. Ritka az ilyen megkeresés. (Egy-egy ilyen komolyabb szerződés a sikerdíjakkal együtt negyed éves teljes költségünket fedezni tudja). Főleg Európában forgatott Amerikai – Kanadai filmekhez asszisztálunk eddig, már ami a nagyobb filmeket érinti.

    És az a gond, hogy lassan a kis filmesek is átállnak a stúdiós forgatásokra, rengeteg berendezett stúdió kínálja magát, sok a magánvállakozás (Nyilván itt az USA-ról beszélek, szerencsére Európában még más a helyzet), amely zöld hátteres dolgot kínál. ÉS a lényeg, hogy a kisebbeknek TÉNYLEG megéri akár egy kicsit kilógó CGI megalkotása is, mint települni és bérelni eszközöket, logisztikára költeni, helyi adókat megfizetni. Most vagyunk azon a szinten, hogy még kijön valamilyen haszon, de ha továbbra is ez a trend folytatódik, hogy a CGI előretör, akkor nincs igazából jövője nálunk a dolognak, nagy valószínűséggel egy nagyobb ügynökség bekebelez majd minket – hiszen, csak egy porszem vagyunk :) – és alkalmazottak leszünk – ha kellünk egyáltalán. (Mert az írásból nem fogok megélni :D az újságok nem fizetnek olyan sokat a kritikákért)

    Nyilván ez nem objektív, hiszen az , hogy mi csökkenünk, nem biztos, hogy mások is, de a trend az ez, hogy kevesebb a kitelepülés, főleg távolabbi helyszínre.

    (Nem mellesleg van még egy dolog ami miatt a CGI-t sokszor előnyben részesítik. Egy városi forgatáson ma már nem lehet kizárni a bámészkodókat és teli az internet a forgatási videókkal, a mai technika mellett igen jó minőségben. Nehéz úgy lezárni egy területet, főleg egy városi területet, hogy egy-egy jelenet ki ne kerüljön a forgatási folyamatról. Talán aki kicsit több filmet néz, még emlékezhetnek főleg a hetvenes években felvett városi jelenetekre, ahol egy-egy autós üldözést víg-tömött-mosolygós tömeg nézett végig az utcák széléről. Viszont ott még nem volt ennyire fejlett a technika, mármint a személyi mozgóképrögzítés és megosztás)

  2. Ez érdekes amit írsz. Az jut eszembe, hogy lényegében visszatértünk a hollywood újhullámát megelőző időszakára (70 előtt), amikor még mindent, de szinte tényleg mindent stúdióban vettek fel.

    Lehet, jobban jártok, ha vesztek egy kisebb hangárt mozgatható falakkal meg jó pár tonna zöld festéket és voilá! :)

  3. Teljesen egyetértek azzal, amit Béla mondott a Knight Rider-ről. Mi is ORF1-en néztük németül. Az Ein Mann und sein auto… szöveg örökre beégett, pedig azt sem tudtuk mit jelent.

  4. Én is Orf 1-en láttam a Knight Ridert, de akkor még csak antennánk volt. Rettentően kásás volt a kép a fekete-fehér tévén, és még a hangot is le kellett venni, mert csak statikus zaj volt.

    Szóval engem nem zavarnak a kamerás torrentek :D

  5. Én hiszek a moziélményben, legyen az ténylegesen filmszínházban vagy házimozi körülmények között. Lehet megvolt mindenkinek az a korszak, amikor a hangalámondásos Terminátor 2 volt az otthoni szórakozás csúcsa. De könyörgöm 2013-ban (és itt első sorban a kortársakra gondolok) legyünk már saját magunk miatt picit igényesek.

  6. Gyurex:

    Én is hittem a moziélményben egész addig amíg nem kellett amiatt aggódnom, hogy moziba menjünk, vagy a fizetés előtti pár napban azért együnk még.

  7. Köszönjük a betekintést a kulisszák mögé kameraman, érdekes hogy működnek a dolgok a “másik oldalon”.
    Human: ha végeztetek az imdb top 250-nel,elkezditek végre az imdb bottom 100-as listáról is bepótolni az elmaradásotokat?
    Vagy annyira bátrak azért nem vagytok? :D

  8. Üdv!Én dicsertelek agyon/agyhelyen/ benneteket a múlthéten..:)))…irónia nélkül…Már tényleg nem tudom hány hónapja követlek bennteket…de tetszik a Műsor….csak egyet kérek…sose hagyjátok abba…:) ööööö…../ja..én a Knight Ridert anno alámondásos 1000x másolt vhs-en láttam..és az úristennek se értem a mai napig se miért tetszett az a változat..:))./

  9. “ha végeztetek az imdb top 250-nel,elkezditek végre az imdb bottom 100-as listáról is bepótolni az elmaradásotokat?”

    Én inkább egy anime top 20-as listát javasolnék. :)
    (aztán felébredtem, és rájöttem, hogy bilibe lóg a kezem)

    De amúgy tényleg szomorú, hogy a filmekről, a mesékről, és a sorozatokról is szoktatok beszélgetni, de az anime nállatok is tabu téma, mint oly sok film rajongónál. Pedig csak azt kellene megérteni, hogy az animék között is rengeteg minőségi, “idősebb” korosztályt megcélzó darab van(seinen: 18-30 körüli férfiaknak szóló művek).

    Kihangsúlyoznám, hogy nem akarok vitaháborút nyitni, hogy miért is nézzünk vagy ne nézzünk animét!!! Egyszerűen csak leírtam, hogy mennyire örülnék, ha rászánnátok magatokat pár minőségi darabra. Legyen szó sorozatról, vagy egészestés moziról.

  10. Stalker: itt a filmbuzin is vannak anime kritikák szerintem, és a nagy klasszikusok mindegyikét láttma szerintem.

  11. A filmbuzin lehet hogy időnként szóba kerülnek, de a nyilvánosvetítésben max egy-egy mondat erejéig. Mint pl amikor szóba került, hogy milyen látványos a G.I.T.S, vagy hogy valamit a Neon Genesis Evangelion-ból nyúltak, meg hasonlók. De kitárgyalni még nem tárgyaltatok ki egyet sem, ha jól emlékszem. Pedig tényleg elég sok mindenről szoktatok beszélni. Például játékokra simán rászántok 10 perceket.

    “és a nagy klasszikusok mindegyikét láttma szerintem”
    Akkor ezek szerint nem miattad van mellőzve a téma. De ettől még mellőzve van. Persze nem várom el, hogy mindhárman neki üljetek egy huszonvalahány részes sorozatnak(pedig vannak kiemelkedő darabok a közelmúltból is), de egy-egy jobb egész estés simán belekerülhetne a műsorba.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.