Hollywood már a halált is megölte?

Nagyon spoileres –2013-as blockbustereket elemez–, de gondolatébresztő cikk arról, hogy az álomgyár az egyik legerősebb húzásnak, a halálnak is elvette az élét és érzelmi töltetét. Avagy manapság is bevált az “all is lost”, a teljes reménytelenség pillanata, csak mostanában már nem elég bajba kerülni a hősnek vagy szerelmének, hanem tényleg meg is kell halnia. Lásd például az Iron Man 3-at, vagy a Star Trek Into Darknesst.

Régebben meg is merték lépni a tényleges halált, egy talán nem annyira spoileres példa erre az Armageddon, de manapság már ezt sem merik, túl sok időt venne el, csak egy sima lépcsőfok lett, ami után a hős jobban mozivált “Motivation for Iron Man to unleash hellfire and justify explosive C.G.I. bonanza”.

Miért érdekelné a közönséget a halál, ha láthatóan a filmet sem érdekli?

human
írta
2014. 04. 21. 19:48
megjelenés
21
hozzászolás


21 hozzászólás a “Hollywood már a halált is megölte?” bejegyzéshez

  1. Human szeretnék ideírni ezzel kapcsolatosan de spoilereznék a Joe című filmből. Lehet?

  2. Nagyon jó és találó cikk! Teljes mértékben egyetértek vele. Ehhez még hozzáadnám a CGI vér, vagy éppenséggek vér nélküli lövöldözéseket, (vagy ami még inkább röhelyes:) kardozásokat.

    Egyszerűen Hollywood a profit érdekében elvette minden nemű erőszak, halál élét, súlyát, csak hogy PG13 vagy az összes korosztály számára vetíthető legyen – ergo profitmaximalizálás lehessen.

    Pedig véleményem szerint PONT ezzel érik el a legnagyobb morális rombolást: rakás tizenéves tinédzser nézi ezeket a filmeket (mert hogy ők a legkomolyabb, leginkább befolyásolható célközönség), és mivel nem érzik a harc, a küzdelem, vagy akár a halál súlyát, így ez (ha nincs stabil érzelmi, családi háttér, és egy kicsit is sérültek lelkileg) át fogják ültetni ezt a való életbe, és lesz olyan amit én is tapasztaltam:

    Tizenéves kölykök hangosan röhögnek azon, ahogy egy autó elcsap egy kutyát és az pörög a levegőben, csak mert kb. ugyan úgy nézett ki mint valamelyik szuperhős moziban… ja csak épp nem fogják fel, hogy a kutya NAGYON is halott lesz, mert a filmben sincs ennek súlya, sem jelentősége.

    Szomorú.

  3. A Star Trek Into Darkness pont nem volt jó példa szerintem, mert már az eredeti szériában is eljátszották a Kahn elleni végső csatában ugyan ezt a halált csak más szereplővel és annak is ugyan ez lett a vége, csak ott egy egész filmet építettek a feltámadásra.

  4. A képregényeknek meg mindig az volt a sajátossága, hogy mindig mindenki túl élte, vagy feltámadt halottaiból, vagy hagytak mindig egy kis kaput, egyértelmű halál ritka, mint a fehér holló. Ezt csak átvitték a filmekre is. Még szerencsétlen Coulsen ügynököt se hagyták békében nyugodni.

  5. Magával a jelenséggel, és ennek elhasználódásával egyetértek, de egyrészt pont a képregényfilmek (meg a scifi, ugyebár) ahol bárkit/bármikor/bárhogy vissza lehet hozni – a cikkben meg említett Iron Man 3-ban Paltrow túlélése annyira kilométerekről volt egyértelmű, hogy csak na.

  6. Szar mindkét példa, mert az adaptációk alapanyagában se haltak meg az adott szereplők, így miért halnának meg ezekben a filmekben? Kirk a főszereplő halála után hogyan folytatnák? Vagy Fury is fontos karakter a Marvelnél. Az Armageddon meg se nem adaptáció, se folytatást nem terveztek, akkor meg nyugodtan megölhetik a karaktert.

  7. (Spoilerek?)

    És Lokié és Nick Fury-é is egyértelmű volt. Star Trek ott hibázott, hogy nem vártak egy filmet, tényleg kilógott a lóláb. A többi álhalál az szerintem ugyan olyan álhalál, mint másik random filmekben.
    Volt egy képregényes mondás, hogy senki nem marad halott kivéve Jason Todd, Bucky és Ben bácsi. Ugye kettő ebből már rég nem is aktuális. Szóval, ja ezek a filmek ilyenek, ettől még haláljelenetet, igazit (Kirk) meg lehet írni érzelmesre, csak 2 perc múlva ne tolják az arcomba, hogy jaaa még sem. pl. Pepper halála még rosszul is volt megcsinálva, nulla érzelem.
    De na, pl. valaki összeszámolta már , hogy a Gyűrűk urába hány álhalál volt? Részenként nem kevés. Aztán azon nem rí senki.

  8. A gyűrűk urában, Boromir és Gandalf “halálának” volt súlya. Haldir és Theoden annyira nem volt mellbevágó, de hát érthető is gecimnek sajnáljak vkit akit alig látni a képen vagy épp nem annyira oszlopos személyiség. Mellesleg Haldir és Théoden halála is szépen megvolt csinálva. De a fasznak kell Star Trekekkel és Marvel szarokkal egy szövegkörnyezetben emlegetni a lotr-t..

  9. “A képregényeknek meg mindig az volt a sajátossága, hogy mindig mindenki túl élte, vagy feltámadt halottaiból, vagy hagytak mindig egy kis kaput, egyértelmű halál ritka, mint a fehér holló. Ezt csak átvitték a filmekre is.”

    Batman filmek halal-lista: SPOILER
    Batman (Tim Burton) – Joker
    Batman Returns – Pingvin
    Batman & Robin – two face
    Batman Begins – Ra`s al Guhl
    Drark Knight – Two Face, Rachel
    Dark Knight Rises – Bane, Tahlia Guhl

  10. Ezek közül csak Rachel pozitív karakter. Nem jellemző, hogy olyan karaktereket megölnének, mint Alfred, Gordon, Robin.
    A negatív karaktereket azért aprítják máshol is.

  11. Úgy gondolom a cikk fő mondanivalója nem az volt, hogy egy hős/szereplő hányszor (nem) halt meg, hanem annak, hogy a halál nem, mint egy életet véget vető tragédiára tekintenek a forgatókönyvírók, hanem mint egy egyszerű összekötő elemre.

    Nem építik fel a szükséges érzelmi és egyéb kötődéseket a szereplők között, mert a műsoridő az kell az akcióra, a hősies beállításra, a product placement-re, a kötelező vicces négerre, hogy a poénos elemek is meglegyenek, és érzelmi meg drámai kitöltés az úgysem olyan menő.

  12. Egyetértek a cikkel, de talán az Iron Man 3 a legroszabb példa, amit fel lehetett hozni. Egy képregénytől, ami kimondottan a fiatalabb korosztálynak készült mit lehet várni? A Batman trilógia pedig épp a felnőtteket célozta meg. De talán nem is baj, hogy a fiatalok nem a halált és erőszakot látják mindenhol.

  13. BeryG: nagyon-nagyon egyetértek veled. azzal, hogy elbagatelizálják a halált, épp hogy rossz példát mutatnak. legutóbb a legújabb farkas filmen akadtam ki. ott ugye 6db adamantium pengével hadonászik hősünk ami a betont is átvágja, és annyi vér volt az egész filmben mint egy tampon reklámban.
    szégyen és gyalázat.

  14. A batman forever-ben, ha jól emlékszem kétarc kinyúl a végén a vízből és elkapja a pénzérmét.

    Batman (Tim Burton)-ben nem látjuk joker szétkenődőt testét az aszfalton.

    Batman Returns-ben a pingvin elsüllyed az ingoványosban.

    Ezek tipikus azok a halálok amit a képregényekben és rajzfilmekben is eljátszottak sokszor és sose halál lett a vége. Ajánlom figyelmedbe: http://filmbuzi.hu/archives/2014/04/11/rovidfilm-batman-strange-days/ Ha azt hiszed a szakadékba eső ipse meghalt akkor nem sok batman rajzfilmet láttál életedben.

    A Nolan féle batman az más, azért is, mert tudták véges epizódot akarnak, így nyugodtan gyilkolászhatták a szereplőket. Nem hiszem, hogy superman vs batman-t ebbe az univerzumba fogják beilleszteni.

    Ha meg még is túl sok szereplőt öltek meg egy képregényben,vagy rajzfilmben jött az időutazás meg alternatív idősík és megint élt mindenki :).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.