2001: A Space Odyssey 70mm-en

Egy “unrestored” változatot mutatnak be a legendás sci-fiből Cannes-ban, méghozzá Christopher Nolan bevezetőjével. Mindezt a film 50- évfordulójának kapcsán. Utána pár amerikai moziba is bemutatják ugyanezt a kópiát. Amúgy attól különleges, hogy a régi negatívokból csak kémiai úton, mindenfajta digitalizálás nélkül állították elő a 70mm-es kópiát.

21 hozzászólás a “2001: A Space Odyssey 70mm-en” bejegyzéshez

  1. Na ezt nézném. Érdekes, hogy kémiai úton tudnak ilyet.

    Nolan pedig csináljon egy Interstellar szerű filmet. :)

  2. play: Bécs nem? Legalábbis az Aljas nyolcast annó ott néztem 70mm-esben. Tudtommal :D emlékszem adtak még külön fuzetet is a filmhez illetve volt még szünet is a film közben.

  3. @LnB

    Ez csak azt jelenti, hogy nincs digitális köztes, közvetlenül a negatívról hívják elő az új kópiát, ezért “unrestored” – mert ha szkennelnék, akkor pl. digitálisan ki tudnák javítani a hibák nagy részét (mondjuk kémiai úton is el tudják tüntetni a karcok egy részét).

    Azért tök vicces ez az egész “vissza az analóg vetítést” mozgalom, mert a kópiák túlnyomó része így is a digitális köztesről készül, még ha filmre is forgattak. Analóg filmre sem éri meg már forgatni senkinek, mert úgyis addig polírozzák a képet digitálisan, amíg az utolsó szemcsét sem lehet már nagyítóval észrevenni. Nem is beszélve az ilyen effekt-vezérelt filmekről, ahol meg aztán pláne, mivel gyakorlatilag nincs olyan képkocka, amibe ne mókolnának bele digitálisan (sőt, ma már a – technikai szempontból – hót egyszerű filmnekben is ugyanez a helyzet).

    Tarantino meg főleg nem értette meg, hogy mire jó a 65mm-es film használata, kb. barbár módjára egy kamaradrámát forgatott le vele, amire teljesen alkalmatlan a felvevőgép, hiszen akkora mint egy kispolszki és kb. olyan hangos is, nem arra van kitalálva, hogy szuperközelikben fényképezett dialógusokat fényképezzenek vele, az Aljas Nyolcas meg csak abból állt. De neki az volt a perveziója, hogy ha Nolan forgathat arra, akkor hadd tegye már ő is, csak Nolan tudta használni érdemben, ő meg nem.

  4. Tudom, hogy illik hipszter filmsznobnak lenni és leborulni a film nagysaga előtt, de előbb mennék fughúzásra, mint hogy újra végigüljem ezt a filmet akármilyen kópiában.

  5. @ Gábor Vajda

    Ezért nagy köszi. Ritkán olvasok ilyen jó kommentet. ;) Csomó érdekesség volt benne számorma.

  6. Bombadil: bár ezt a filmet imádom, de ha választanom kell egy 3 órás unalmas film és a foghúzás között, akkor ezerből ezerszer az unalmas filmet választanám.

  7. “Azért tök vicces ez az egész “vissza az analóg vetítést” mozgalom, mert a kópiák túlnyomó része így is a digitális köztesről készül”

    de ez esetben nem :D és ha régi filmet újra előhívnak akkor ott lehet digitális köztes nélkül, hiszen trükköt már nem kell tenni bele, sza oda érthető a mozgalom. plusz lehet arra is gondolnak, hogy oldják meg a dolgokat in camera. aljas 8-asnál tényleg furcsa volt, bár az elejének gondolom adott szépséget.

  8. Srácok, tudom szégyen, de én még nem láttam ezt a filmet.
    A sztori is jó vagy csak vizuálisan korszakalkotó azért jó?
    Ha sztori is jó akkor hétvégén megnézem, de csak az effektekért nincs kedvem.

  9. Barni: nem szégyen. viszont a kommented alapján én arra tippelek, hogy nem fog tetszeni neked. mármint ha arra tippelsz, hogy csak a vizualitása miatt imádják még manapság is sokan Kubrick egyik remekművét.

  10. Barni: Ehhez a filmhez bizny kell egy megfelelő hangulat akár csak a Blade Runnerhez. A film nem kicsit filozófikus + nagyon aprólékosan mutatja be a techikai vívmányokat értem ezalatt ,hogy pl egy dokkolás bizony eltart egy darabig és ezt aprólékosan bemutatja is mutatja szóval lassu a film cselekménye de kellően rejtélyes is ami fentartja az érdeklődést azért. Nem egyszerü ez van akinek tényleg bejön és megérinti van aki utálja és monotonnak tartja. Szerintem történet szempontjából és audió-vizuális szempontból is mestermű. Ja és csak is eredeti hangokkal nézd.

  11. Ja és miköben nézi az ember nem árt belegondolni ,hogy ’68-as a film mi mindent felépítettek hozzá mármint díszletek terén meg makettek szempontjából nem semmi filmes válalkozás volt akkoriban.

  12. Amúgy is volt 70mm-es változat csak kevés helyen játszották,nálunk évekkel később indult,mert kubrick utálta az kommunistákat…

  13. @human: Oké, de ez inkább pont “a kivétel erősíti a szabályt” példája – hányan fogják látni konkrétan ezt a kópiát összesen? Ötszázan?

  14. Én hamarabb olvastam gyerekkoromban a könyvet, minthogy láttam VHS-en a filmet. Engem akkor kifejezetten zavart a “vég-örvény”. De persze már tudom a helyén kezelni. Zseniális Kubrick.

  15. A vég-örvény engem is kiborít, amúgy nem rossz film, de csak ha a helyén tudod kezelni

  16. Egyik kedvenc filmem. Emlékszem tizenpár éves fejjel láttam először szilveszterkor a Magyar Televízió jóvoltából. Nem értettem belőle egy csomó dolgot, de már akkor is lenyűgözött a történet, a kidolgozottsága és a vizualitása az egésznek. Azóta vagy nyolcszor láttam, és igen kell hozzá egy hangulat. Kíváncsi vagyok, hogy ebből a kópiából vajon lesz e bluray/dvd kiadás?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.