Red Sparrow – vörös fejjel

Csordaszellem, vagy csoportos nyomás, nem is tudom mi a jobb kifejezés a peer pressure-re magyarul, aminek áldozatul estem, amikor pénzt adtam ki a Vörös Verébért. Mert azért a trailerek, a túlhúzott játékidő és a közreműködők láttán várható volt, hogy nem az “1001 film, amit látnod kell” legújabb kiadására forog a film – de mielőtt ezt megkapnám, nyilván nem is ebből a célból készült, hanem hogy szórakoztasson és egy relatíve elfeledett zsáner talán félig-meddig maradandó darabja legyen, aminek szintén nem sikerült megfelelni.

A sztori egy kisiklott életű orosz balerináról szól, aki egy színpadi balesetet követően nem tudná támogatni beteg édesanyját, ezért megkérdőjelezhető ténykedéseket folytató nagybátyja referálja vörös verébnek, hogy jól kiképezzék a testével csábító orosz kémnek. Ellenállhatatlansága célpontja pedig Joel Edgerton lenne, akiből egy kettősügynök kilétét kéne kiszeretni, kiverni, vagy bármi áron kinyerni. És ezzel a felállással elindul a szexuálisan túlfűtött, feszült, izgalmas kém thriller… amit lehet egy másik teremben játszottak, mert ez nem az.

Ha az Arany Málna kicsit is komoly díj lenne, akkor a legrosszabb párosnak járó szoborral a Lawrence – Edgerton kettőst kéne megkínálni (jól izomból), mert ezek között egy deka kémia nincsen, pedig ez lenne a mozi kulcsa. Mivel az alapkoncepció szerint a szexuális csáberő lenne a Veréb legnagyobb fegyvere, amin a rutinos ügynöknek nyilván illene átlátni, ergo egy olyan héja-nász kerül a plotban felvázolásra, ami a kettejük között levő erotikus feszültségre alapozná a film erejét. Ehelyett Lawrence és Edgerton is olyan látványosan szenvednek a színen, hogy nem hogy azt nem érted, ezek mit akarhatnak egymástól, de egyes pontokon még az sem biztos, hogy nem csak besétáltak véletlen a forgatásra egy budapesti elhajlás alkalmával.

Sőt, Jennifer kisasszony olyan unottan Katniss 2.0-ban bukdácsolja végig a filmet, mint akinek a 60 éves Bruce Willis volt a jele az óvodában. Konkrétan a film két és fél órája alatt egy kezeden akkor is meg tudod számolni hányszor mutat ki hihető(!) érzelmeket, ha 50 éve vagy asztalos és ezzel gyönyörűen felépít egy végtelenül antipatikus figurát, akinek a sorsa csak az anyja miatt érdekel. Nyilván a karakter élethelyzetéből és szerencsétlenségéből fakad a letargiája, de egyértelműen látod, hogy Lawrence unja az egészet és megkockáztatom ezzel a szereppel jó vastag zárójelet is rajzolt az eddigi karrierje köré, mert hiába Oscar, meg Hollywood házi kedvence, ezt a kiégett játékot nem engedheti meg magának (mondom ezt úgy, hogy tényleg bírtam eddig).

Emellé jön a másik Lawrence, Francis részben profi és stílusos, de vontatott rendezése, minden a helyén van, szépek a beállítások, de a színészvezetés aláássa az egész filmet. Persze a klasszikus hollywoodi dramaturgiai trükköt ellőve kapunk egy olyan csavart a mozi végén, amitől fel lehet úgy állni a székből, hogy micsoda kémthriller volt ez és elfelejtjük a 2 óra vontatottságot előtte – csak ne gondolj bele kétszer a történtekbe, mert akkor komoly logikai buktatókban dobod majd sorban a hasasokat. De a sztoritól függetlenül sincs esélyed elmélyülni a film világában, ott ahol a budapesti lakásdíszletek még mindig úgy néznek ki, mint amikor 20 éve leugrottál a nagyanyádhoz vidékre.

A 18-as karika adja magát a történet mellé, de az ehhez köthető erőszak és szexuális megnyilvánulások zavaróan öncélúak, a sztori szerves részének kellene lenniük, ehelyett viszont csak az arcodba dörgöli velük a rendező, hogy látod milyen csúnya világ ez, ami erősen B mozis, trash-filmes színvonal. A túltolt kínzások, hihetetlen béna szexjelenetek kérlelhetetlenül ássák alá az amúgy is unalmas történetet, ami miatt egy idő után a legnagyobb szórakozásod, hogy próbálod felismerni a budapesti forgatási helyszíneket, vagy Árpa Attilát.

22 hozzászólás a “Red Sparrow – vörös fejjel” bejegyzéshez

  1. Szerintem nem utáltam volna, hogyha az egész vörös verebes kiképzős részt kivágják a filmből. Egyrészt sokat dobott volna az élvezhetőségén, hogyha fél órával rövidebb, másrészt semmi olyasmi nem történt azokban a jelenetekben, ami úgy igazán előrevitte volna a sztorit.

    Üzenem Hollywoodnak, hogy nem gáz 90 perces filmeket csinálni. Sőt!

  2. Dualla:

    nagyon igaz. lehet én vagyok csak ilyen kiképzés-sucker, de nagyon szeretem ezeket a szekvenciákat, baromi érdekesen fel lehet őket építeni. ehhez képest meg itt unalmas volt, semmit nem adott a történethez és konkrétan haszna sem volt.

    Minor SPOILER:

    Az volt a kiképző konklúziója is, hogy menjen a p*csába, hogy ilyen fegyelmezetlen és egyedül a nagybátyja miatt kap megbízást + Lawrence később semmit nem is vett elő a tanultakból. Gyakorlatilag annyi értelme volt az egésznek, hogy kapott egy Red Sparrow labelt az ügynökségeknél és lehetett golyózni kivel játszik.

    Közel két és fél órában ilyen pocsékul felépíteni egy filmet, aminek ilyen dramaturgiai íve van, na az a bravúr.

  3. A kritikát olvasva az Allied című mestermű jutott eszembe, ott is olyan kémia volt Brad Pitt és Marion Cotillard között, mintha két 80 éves személy játszotta volna a karaktereket.
    Ezt is meglesem majd valamikor, de szigorúan csak itthon.

  4. hát, előbb utóbb Lawrence-nél is rá fognak jönni, hogy a szép kinézet meg egy anyagilag sikeres tini-franchise nem jelenti automatikusan azt, hogy jó színésznő is. Pont, mint Jessica Biel. Ő is eltűnt szépen.

  5. @sugabubus:

    Jessica Biel kapcsán azért nézz meg egy-két The Sinner kritikát.

  6. A magyar helyszínek és magyar színészek miatt lehet rajta szórakozni, de ezt leszámítva egy nagyon bugyuta és iszonyat középszerü film. JL kifejezetten irritáló volt. De legalabb jól néz ki. Ennyi.

  7. Szerintem imádom, ha szar filmet nézel, mert olyankor mindig olyan jókat röhögök

  8. Hát igen, sajna még csak nem is kapufa, annyira mellé ment minden, hogy az már hihetetlen.

    Lawrence partnerei közül amúgy kinél éreztétek a kémiát?

    Szerintem Bale és Bardem mellett volt valami maximum a levegőben, de érezhetően inkább rajongás Law részéről, ami szült némi kémiát. Ha nem tesznek mellé egy erős partnert akkor egyszerűen tesz az egészre.

    Edgertont én szeretem, de partner-színész, annak a legjobb, sohasem akar uralkodni a jeleneteken, adja a legjobbat és aszerint a legjobb milyen jól van megírva a szerep, Ő ilyen és ezt is lehet becsülni.

    Lawrence mellé viszont olyan színészállatok kellenek, mint pl. Tom Hardy, hogy tartsa magát valamihez, különben kapjuk ezt a teljesen motiválatlan rutint.

    A film az ő szempontjából kész biztonsági játék volt, meg is lett az eredménye, sajnos…

  9. Symor:

    én is ezen gondolkodtam, hogy a Passengersben is katasztrófa volt a romantikus vonal Pratt mellett.

    és már anno a Hunger Gamesben is röhejes volt a kémia, habár ott a sráco(ka)t is erősen félrecastingolták. lehet ebben valami..mondjuk a Silver Linings Playbookban baromi jók voltak Cooperrel, a Serenában meg szánalmas volt az enyelgésük.

    inkább egy erős rendező kell neki szerintem, aki nem engedi, hogy ennyire hanyag legyen.

  10. Az Anyám c fim utan kicsit most nem akarom latni Jlawt. Abban az ökörségben végis rangatták a kamerát, ugy, h Lawrence fejét razoomolva mutatták a kep közepében. A filmből semmit nem lehetett latni, csak azt a szep orrnyerget.. Ezek utan egy B filmet erőltessek? Á.. A magyar helyszínek miatt talán..

  11. @abelh

    Iñárritu, Fincher, Tarantino, Fukunaga, Villeneuve

    a nagy öregek közül egy Scorsese simán a legjobbat hozná ki Lawrence-ből

    partnernek egy DiCaprio, Hardy, Phoenix kell mellé, akik abszolút nem hagynák, hogy belebambuljon a szerepbe :)

  12. Egy otthon ülős unalmas napon pont belefér egy ilyen film,inkább az zavar,hogy pénzt adtál ki érte egyáltalán nem volt olyan rossz ahogy leírtad!Egyszer nézős b film és ennyi…

  13. Roberto:

    nem a pénzt sajnálom rá, de egy ilyen hosszú filmnél nettó 4 órát ellősz az estédből. nyilván ez az én dolgom, senki nem kíváncsi rá, de azért már ott tartok, hogy nem szívesen dobok el ennyi időt egy rossz filmre.

    de amúgy most, hogy azt mondod egyáltalán nem volt annyira rossz, mindjárt máshogy érzem :)

  14. Minden hibájával együtt én szerettem. Lehet azért, mert olyan ritka a kémthriller mint a fehér holló.

  15. Engem nem zavart, hogy pénzt adtam ki érte, élveztem. Az elején a balett miatt már megérte…több jelenet ragadt meg bennem, mint olyan filmekből szokott, ami csak közepes…szóval nekem többet adott.

  16. “olyan unottan Katniss 2.0-ban bukdácsolja végig a filmet, mint akinek a 60 éves Bruce Willis volt a jele az óvodában”

    Már ezért a mondatért megérte az egész. :D

  17. abelh imádom az írásaidat! Nem láttam a filmet még, de minden betű aranyat ér :D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.