The Tale-előzetes

Azért az HBO film nem hazudtolja meg önnmagát. Hiába jönnek a nagyobb költségvetésűnek kinéző Fahrenheit 451-gyel, közben a régebbi olcsóbb drámáikat is tolják. A The Tale főszereplője Laura Dern, aki egy a gyerekkorára nem emlékező nőt alakít. A történet során szépen lassan egyre többet tud meg a “boldog” időkből, amikor egy felnőtt pár segítette őt. Na vajon mi lehet az a megmásított emlék… ő pozitívan emlékszik vissza rá, és pont ezt boncolgatja majd a film, hogy az agyunk miképp védekezik, főleg fiatalon.

human
írta
2018. 04. 25. 01:52
megjelenés
2
hozzászolás


2 hozzászólás a “The Tale-előzetes” bejegyzéshez

  1. Nem tudom, mennyit számít, de ez a film nem az HBO drámája. Eredetileg az idei Sundance-en debütált, ahol meglehetősen jó kritikákat kapott, az HBO ezért vásárolta fel. Nem ők készítették, ők csak forgalmazzák.

  2. Nincs kidumálója, úgyhogy ide vések, mert kedvet kaptam hozzá..

    Kicsit olyan ez a film [szerkezetileg] (bár nekem még így ebben a formában sosem volt benne részem), mintha leültetnénk a rendezőnőt egy pszichológus elé, aki csak annyit mondana neki, hogy: na akkor mesélj magadról. Nem dokumentumfilm, de még csak nem is az a klasszikus hollywoodi elbeszélésmód.

    Tegyük félre a #metoo kampányt is (bármennyire is sikít róla, hogy amiatt készült el), meg az olyan, szőrszálhasogató kérdéseket, mint pl: ha 13 éves korában történt, miért csak most forgatta le? (komolyan más helyeken futottam bele ilyen kérdésbe + olyan felvetésbe, hogy “azt a filmest is megbüntetném aki eljátszatja egy 13 evessel a filmet h imitálja a sexet mert az már magában egy soft erotikus film……azt pl miert szabad? nem értem” mii? nem is értem a logikát, mikor a végén nagy betűkkel írják ki, hogy nem:D na mindegy)..

    Szóval, adott egy dokumentumfilmes rendezőnő, bizonyos Jennifer Fox, aki saját tapasztalatai alapján úgy döntött, hogy megírja és megrendezi saját történetét, hátha ezzel kicsit utat mutathat azoknak a nőknek, akik hasonló traumán estek át. A fenti kérdésre egyébként szerintem az a tökegyszerű válasz, hogy mostanra sikerült feldolgoznia annyira, hogy tudjon mesélni róla. Vagy ha nem, ez egyfajta kifejezési mód, lehetőség arra, hogyan dolgozza fel mindazt, ami történt vele.

    Némileg szaggatottan, a türelmetlenebbek számára már-már követhetetlenül kapjuk az infómorzsákat arról, mi is történt valójában. Gyermekkori flashbackeket látunk, hogyan ismerkedett meg azokkal az emberekkel, akik végül megpecsételték az egész életét és minél inkább tisztulnak az emlékek egy adott katalizátornak köszönhetően, annál jobban változnak az újra elénk tárt flashbackek is (15 éves helyett 13, kandallóban lobogó tűz vs kandallóban nem lobogó tűz stb – ez a megoldás nekem baromira tetszett amúgy). Meg ahogy a dokufilmes nőci kívülállóként próbálja kezelni az életét (egy bizonyos szintig) és elkezd benne kutatni, mintha ez is csak a munkája része lenne.

    Hallunk néhányszor belső monológot, látunk kikacsintó momentumokat is, amikor már majdnem tényleg követhetetlenné válik a dolog, mégis egyértelmű, hogy a történetben a 13 éves Jenny a jelenleg 40 körüli énjétől szeretne önigazolást kapni a döntéseivel kapcsolatban..

    Itt-ott klisés, kínosan hatásvadász, de borzasztóan nyomasztó. Pont azért, mert az emberi elme tudja a legijesztőbb dolgokat produkálni a világon. Szépen mutatja be, hogy a valódi szexuális zaklatást, egyéb traumákat átélt ember elméje hogyan próbálja megvédeni önmagát, miközben pszichológiai hadviselésbe (tagadásba/ önbecsapásba) burkolózik: csillivilli masnis ajándékdobozkákba csomagolja a rettentő emlékeket.. és persze a kívülálló világot, azt az egyént körülvevő környezetet, amiben a többi ember érzékel valamit, mégsem mozdítja meg még csak a füle botját sem.

    114 perc. Hosszú, de egyszer érdemes rászánni az időt, mert irtó tanulságos. Ahhoz képest, hogy első rendezése, egész ügyes. Meghát ez tipikusan azok közé a filmek közé tartozik, amiknek nem a szórakoztatás a célja, vagy az, hogy megszeressük..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.