Kaliforniai rémálom a magyar cím, de inkább hollywoodi WTF-nak hívhatnánk az It Follows rendezőjének második filmjét. Több pénzt kapott, jobb színészeket, és megvalósította belőle ezt a nem is tudom mi a fenét.
A történet ugye röviden annyi, hogy egy munkanélküli srác összebarátkozik a szomszéd lánnyal, megbeszélnek egy randit, de másnapra nem csak, hogy eltűnik a lány, de mintha sosem lakott volna 15 méterre “hősünk”-től, aki el is kezd nyomozni az ügyben. Vagy lehet a nyomozást is idézőjelbe kéne tennem, mivel nem bűnügyi filmről van szó, hanem különböző szimbólumokat találva egy Hollywood mélyébe nyúló valamire bukkan. Nem is összeesküvésre, bár a különböző felfedezések a noiros nyomozás mellett olyasmi thrillereket is megidéznek, hanem pár érdekes gondolatra.
Azt hiszem látjátok, hogy már a történettel is mennyire küszködök, mert ez egy baromi érdekes film, és nekem az a tippem, hogy David Robert Mitchell ezer éve ült a koncepción, ezért lett ilyen stíluskeverék, komplexnek tűnő a film. Viszont egy átlagos “wtf a wtf kedvéért” darabhoz képest itt bizony a befejezést is jól kitalálta. Értelmet nyer minden fordulat, a talált szimbólumok a filmen belül, és a metaforák a néző agyában. Sőt, még az is, hogy Andrew Garfield karaktere miért kapott időzelet a hős kijelentésnél az előbb. Eléggé, ha nem is komplex, de sötét figurát hoz, szerintem baromi jól, mert még az elején, a lazább részeknél is benne van minden, amit aláhúz a nagy fürdését bemutató jelenet.
Igyekeztem nem spoilerezni, hiszen nemsokára kijön alapítványilag az Under The Silver Lake, amikor majd többen megnézhetik. Ami negatívum volt, hogy a zene szerintem nem stimmel, bár tippre illik a megidézett stílus miatt, és egy kicsit túl hosszú a film, talán 1 fordulattal kevesebb kellett volna, vagy nem tudom. Bár van benne puskapor, de a közepe felé kicsit elveszti a nézőt.
Szerencsére a végén újra berántja.


Úúú, de jó, hogy írtál, annak idején radaron volt a film, de teljesen ráfelejtettem, pedig nagyon vártam.
Külön öröm, hogy be van fejezve, én ugyanis ilyen kis egyszerű vagyok, hogy jellemzően jobban szeretem azokat a filmeket, amiknek van vége. Legalábbis ez a “nézőre van bízva, hogy mit gondol a végén”-jellegű befejezések nekem kicsit elvesznek a filmélményből, mert alapvetően nem kérdésfelvetésre, meg filozófia-szakkör nyitódarabra vágyom, hanem adott író, adott rendező, stb-stb. víziójára, hogy ők mit találtak ki az adott témára, az adott forgatókönyvre, stb.
Ahol még rá lehet jönni a dolgokra (pl. Inception – eldől -e, vagy sem), az még okés, de amikor ülsz a végén, hogy “és akkor hová lett az utolsó jelenet?”, az nem annyira adja nekem.
Várom már a videótéka verziót :)
Én a rendező előző filmjét még nem láttam , de mikor kiderült hogy újra forgat, ráadásul a Garfield gyerekkel nagyon felcsigázott. Akkor meg pláne mikor elkezdték nálunk vetíteni ( ha nem túlzok három vagy négy hétig ha játszották itthon ( és leginkább csak pesten )). Amit amúgy azért nem is értek nagyon mert más országokban még az USA-ban sem vetítették ( max fesztiválokon). Szóval elmentem mert úgy éreztem ezt ott kell látnom nagyvásznon..és baszott, de kőkeményen. Ilyen hangulattal , atmoszférával már nagyon rég nem találkoztam. sokaknak katyvasz lesz, vagy fárasztó de biztos lesz egy réteg akiknél kultfilm státuszba fog ez a film kerülni. abban is biztos hogy ezt a filmet nem elég egyszer látni, fejtegetni kell mint egy kódot.. szóval várom a dvd-t.
Banyek human, még a nyáron olyan jól eldöntöttem, hogy ez a film márpedig nem érdekel (hiába tetszett nagyon az It Follows), sőt, mostanra már teljesen el is feledkeztem róla, erre ledobsz egy ilyen kritikát…:) Úgyhogy akkor várom is az alapítványit, aztán ha bejön, még a végén azt is megbánom, hogy nem moziban néztem :D
@yippikaya: én az utóbbi hónapok ínsége miatt (sorban 3 film is, ami érdekelt volna nem volt felirattal) meg human cikkét olvasva rögtön rá is kerestem, hogy valahol adják -e, de sajnos nem találtam meg :/
Ha valaki lát vetítést belőle, légyszi szóljon, ezt szívesen megpróbálnám moziban.
Nem egyszer felmerült már, de menő lenne, ha pár hónappal később némely ilyen – potenciát rejtő – filmet újra műsorra tűznének 1-1 vetítés erejéig. Egy erősebb nyaralásra elmegy az ember és lemarad a teljes mozis runról.
áh, semmi értelme valszeg, főleg reklám nélkül, és mennyit lehet költeni a reklámra egy kis vetítésnél? nullát. Aki lemaradt annak a bluray maradt, ez pl. kijön a franciáknál nemsokára, gondolom páran akkor néznek majd rá.
Human, most akkor stimmel a zene, vagy sem? :D
Én is rá fogok nézni kölcsönzőben, jónak tűnik. Garfieldot a Silence óta bírom.
Lehet, hogy lemaradtam valamiről, de ez nem a nyáron ment? Én Szegeden néztem meg valamikor a Belvárosi moziban.
Szerintem állati jó volt, de kb csak két haveromnak ajánlottam, kiemelve, hogy kell hozzá egy hangulat. :)
Engem vitt magával film (ami nagy bravúr tekintve, hogy az első órában még lövésem se volt, hogy miről akar szólni) és bár iszonyat hosszú, csak az utolsó 15-20 percben vettem észre az időt, igaz, akkor viszont nagyon.
Az it follows rendezőjének az új filmje. Nagyon ígéretes.
Háromszor néztem meg moziban. Több is lett volna, ha nem veszik le hamar a műsorról.
Zseniális és szerintem a zene is tökéletes.
Azóta rongyosra hallgattam: https://open.spotify.com/track/6K475OBjHBQ8vSGl9gKD9U?si=CtSbGnkoQY-_5-6RtTAVJg
10/10
szerintem meg valami elkepesztoen szornyu volt :(
Találó a rémálom szó a címében. A zongorás jeleneten kívül az egész kukába való.
Biztos az LA noir hangulat miatt, de engem nagyon emlékeztetett a Kiss Kiss Bang Bang-re, ami örök kedvenc.