Green Book

Még hogy a Star Is Born olyan, mintha valami régimódi Oscar-filmet néznénk: a Green Book egyenesen a Forrest Gump évéből érkezett. Azóta hánykolódott a forgatókönyv Hollywoodban? Persze ez a kérdés csak egy gyenge poén, viszont így már teljesen értem, hogy miért volt ilyen fogadtatása a filmnek.

A történet egy olasz-amerikai kidobóról szól, aki pár hónapig munka nélkül marad, így elvállal egy érdekes munkát: egy afrikai-amerikai klasszikus zongoraművészt kísér le a rasszista déli államokba a 60-as években, és közösen minden ilyesfajta feszültséget megoldanak. Mármint egymás közt teszik ezt, hiszen Amerika déli államai azért látszólag nem sokat tanulnak.

Tényleg onnan indul a sztori, hogy a kidobó… kidob két poharat az otthonában, mert abból fekete munkások ittak, és a film végére összebarátkozik ezzel a szofisztikált fekete zenésszel. Bár igazából mindketten tanulnak egymástól ennek az igaz történetnek a feldolgozásában (amit a még élő családtagok szétszednek:), de a főszereplő mégis az olasz-amerikai figura, az ő íve a hangsúlyosabb, és ez veszi el a film élét.

Remélem azzal, hogy a végére barátok lesznek, nem árultam el túl sokat. Egyrészt már a trailerből egyértelmű, klisés helyzet, láttuk ezerszer, másrészt ez a film nagyon olyan, hogy a mesélés módja számít igazán, és ebben remekel a Green Book. Végig szórakoztató, mondhatni feelgood, melegvízben üldögélős az egész. A casting csodás, Viggo Mortensen és Mahershala Ali szokás szerint remekel. A roadmovie felépítés működik, és egy tipikus életrajzi filmmel szemben itt sokkal erősebb a fókusz is, nem 100 információt darálnak le 2 óra alatt.

A kérdés, és a negatívum az lenne, hogy miért ilyen kényelmes a mű? Egyrészt már a fő karaktereket is a túlzott klisékbe tolja, hogy a végére onnan épphogy kimozdítsa őket, mindenfajta komplexitást nélkülözve. De mindeközben a rasszizmus kérdését is csak a felszínen kapargatja, nagyjából arra leszűkítve, hogy “csak nem ismertél még jó feketét, ezért viszonyulsz így hozzájuk”, a rendszer szintű problémákat félresöpörve. Sőt, nagyjából fel is menti ezzel a fehér nézőket minden alól, jól érezhetik magukat, hogy ők másmilyenek, ők a segítők közé tartoznak.

Mindezt egy nagyon szórakoztatóan megcsinált filmben mesélik, ne értsétek félre, elhiszem, hogy ennyi embernek tetszett. Viszont itt tényleg nem áll az az érv, hogy “aki mélységet vár nézzen Sátántangót” (szerintem blockbustereknél sem áll), hiszen a Green Book a mélynek szánt film, ami gyógyítja a rasszizmus sebeit, csak épp olyanét és úgy, ami nem létezik. Nagyon furcsa volt 2018-ban egy ennyire botfülű filmet nézni. És viszonylag jól szórakozni rajta.

Érdekes, hogy mindkét oldal mennyire félre tudott menni, hiszen a BlacKkKlansman is túltolta, de ez meg csak karcolgatta a dolgokat, az egyensúly egyáltalán nem itt van. A Green Book bizony a “bezzeg” film az oscar top kategóriájában.

human
írta
2019. 02. 24. 13:38
megjelenés
18
hozzászolás


18 hozzászólás a “Green Book” bejegyzéshez

  1. Nekem is vegyes érzéseim voltak, mikor… ööö… kijöttem a moziból.

    Egyrészt a film – nem kis részben a két főszereplőnek köszönhetően – tényleg szórakoztató, jól össze is van rakva (képi világ, díszlet, jelmezek, miegymás).
    Viszont irtózatosan sablonos. Két ember kényszerűségből össze van zárva, és eleinte nem kedvelik egymást, de aztán barátok lesznek, mindketten tanulnak a másiktól, és ezzel jobb emberré is válnak – atya ég, van ennél nagyobb klisé Hollywoodban?
    Hogy mást ne említsek, ezt 30 éve szinte egy az egyben megcsinálták már egy számomra nagyon kedves filmben, a Miss Daisy sofőrjében.

    Másrészt közel sem annyira, mint a BlacKKKlansman, de ez a film is túltolja némileg az okító, didaktikus jelleget. “Látjátok, kedves gyerekek? Ez a bácsi nem szereti a feketéket, mert nem ismeri őket, de aztán alaposabban megismer egyet, tanúja lesz, hogy nekik milyen nehéz, és végül kigyógyul a rasszizmusból.”

  2. Egyetértek, ez a tipikus, jó-jó, de semmi különös. Nyilván a két színész elvitte a hátán, meg volt benne pár mosolygós poén, de semmi újdonság nem volt benne,ráadásul, ahogy te is írod, csak kapargatta a lényeget, de nem mert jobban belemenni.

    Egyébként ha nem a Roma viszi a best picture-t, akkor minden bizonnyal ez fogja, ami csak azért kár, mert akkor pont tényleg ugyanott fogunk tartani mint 30 éve.

    Érdekes amúgy, hogy a Green Book-ot és a Blackkklansman-t is ennyire felkapták idén, annak ellenére, hogy az egyik túl visszafogott, a másik meg, főleg a végével ugye, túltolja a dolgot, miközben ott van az If Beale Street Could Talk, ami szerintem pont a középúton van az említett kettő között, és mégse kapott akkora figyelmet, mint érdemelt volna.

  3. Ezt azért annyira nem értem:
    “Sőt, nagyjából fel is menti ezzel a fehér nézőket minden alól, jól érezhetik magukat, hogy ők másmilyenek, ők a segítők közé tartoznak.”
    Az a jó film, ahonnan úgy jönnek ki a fehér emberek, hogy szarul érzik magukat??? Fehérként bűntudatomnak kéne lennie akkor is, ha kurvára nem vagyok rasszista?

  4. FD: kevered a “minden film után” és a “Green Book, a rasszizmusról szóló dráma után” dolgot.

  5. Jó lett a kritika,mindenképpen megnézem majd.Amúgy véletlenül nem volt benne egy szamurájkardos jelenet?Csak azért kérdezem,mert így letudnám vonni a következetetést,hogy milyen lenne penge szerepében! :)

  6. Számomra fantasztikus élmény volt a film, teljesen elkapott a hangulata. Viggo Mortensennek szurkolok az Oscaron, szerintem megérdemelné a díjat. :)

  7. Szerintem meg nem jo a kritika. A film elsosorban ket ember valoszinutlen baratsagarol szol, aminek extra hatteret ad a feher/fekete vonal Nem is csodalkozom, hogy a studiok nem Green Book neven akartak futtatni, mert nem az a lenyege, hanem mit ad egymasnak a ket foszereplo. Az Eletrevalok parhuzamos sztorija gyakorlatilag egy Hidden Figures hatterrel. Filmileg nagyon vegyes erzeseim vannak, jol szorakoztam, de kozben hianyerzetem volt sokszor (a zongorista privat elete dramajat nem fejtettek ki szinte egyaltalan, ebbol aztan egy joreszt modoros viselkedesu szerepjatszas lett), meg minden olyan egyszeruen tortent a filmben. A nagyszaju pl hiszemre nagyszaju, nem szolgal ra a nevere, a rasszista tesok/rolonok meg a karacsonyi vacsoran hirtelen mind befogadok lesznek.

    Maximum 6-7/10, Oscar kozelebe nem engednem, Mahershalat sem, pedig nagyon birom a burajat. Viggo ok, de kicsit szerepidegen az olasz nagydumas szerepben, Bobby Cannavale pl serobol jobban hozta volna szerintem.

    Mindegy, bazi szar egy Oscar felhozatal van iden

  8. “A film elsosorban ket ember valoszinutlen baratsagarol szol, aminek extra hatteret ad a feher/fekete vonal”

    látod, pont ez a baj, ha az jön le mégis, hogy csak egy barátságról szól. a két főszereplő bőrszíne és anyagi háttere ugyanúgy különbözik, az tény.

  9. Nem hiszem, hogy ez baj lenne, ugyanis ennyi van benne, ennyi volt a cel. A tobbi szerintem mar az Oscar kampany resze, szo nincs felszini kapargatasrol, azt mar csak a film pr-ja beszeli bele a gondolkodo fejekbe.

  10. human:
    Értem mit akarsz mondani, de nem hiszem, hogy alkotók/forgalmazók szándéka egy drámaibb film lett volna.
    Ez egy feelgood roadmovie-nak tökéletesen megfelelt, érintőlegesen bemutatva az akkori korszellemet.

    Én is jobban örültem volna, ha pár szálat kibontanak de valószínű vagy nem volt rá lehetőségük vagy nem akarták/nem fért bele.

    Ráadásul ezt drámai filmnek eladni, nem is tudom, ahhoz számomra kevés így.

  11. A legeslegnagyobb vonzereje a filmnek, hogy egyszerű, mint a faék. Mikor kaptunk egy ennyire szimpla, szórakoztató, feelgood filmet két remek karakterrel, némi mélységgel és mondanivalóval.

    SPOILER

    Már vártam a végén, amikor Ali lelép, hogy na baszki, persze, most fogja kinyiffantani magát egy balesetben. Fáradt, kimerült, szakad a hó, nagyszerű. De nem, az újdonság kedvéért számomra felemelő volt kapni egy happy end-et.

    SPOILER VÉGE

    Nem tudom, hogy mi volt pontosan az alkotók célja, de én sem érzem úgy, hogy ez a film nagyon meg akarta volna mutatni a rasszizmust, legalábbis nem úgy, ahogy tette mondjuk a zseniális Blindspotting vagy a korrekt, de túltolt Blackkklansman. Én is azt éreztem, hogy baszki itt egy film, ahogy human is említi a Forrest Gump korából, annak a szellemiségével (töredékével ugyan), és de rég élveztem ennyire egy egyszerű filmet, ami nem akar több lenni, mint ami.

    Plusz számomra plusz pont az olasz-amerikaiak ábrázolása, mert valóban klisés és ezerszer láttuk, de ahogy Viggo végigzabálja és bagózza az egész filmet, miközben hatalmas baromságokat puffogtat azzal a gyönyörű akcentussal az felemelően szórakoztató volt. Más kérdés, hogy Ali karakterét valóban nem sikerült ilyen jól kibontani, ezért Oscart semmiképpen sem érdemelne, de Viggotól én nem sajnálnám. Viszont tény, hogy valószínűleg volt komolyabb alakítás az övénél tavaly. (Akárcsak egy Favourite-ben, ugye, de azt közel sem élveztem ennyire, pedig sokkal komplexebb.)

    Örültem ennek a filmnek, mert elenyésző ehhez hasonló film készül mostanság, legalábbis nem ilyen kaliberű színészekkel, sztorival, háttérrel és fényképezéssel.

    8/10 amúgy

  12. Én nekem nagyon tetszett, 2018-ban egy lassú, egyszerű, de koherensen összerakott történetű, remek főszereplőkkel, sokszor megmosolyogtató, technikailag szép filmet nézni – számomra hatalmas élmény volt.
    Már csak a Vice-t nem láttam a 8 Legjobb Film Oscar jelöltből, de eddig nálam is a Green Book lett volna a favorite.

    Én nem éreztem azt hogy félrement volna a film, bemutatott egy világot a saját egyszerű eszköztárával, ami így tök könnyen fogyasztható, de mi ezzel a baj?
    Miért kellene ennek a filmek vagy bármely filmek is tapsznak lenni a rasszismus sebein. (úgyse tudja semmi se gyógyítani) vagy hol volt ez ebben az esetben így kihangsúlyozva?

    Szerintem abban reljik a nagyszerüsége, hogy nagyon könnyen szerethető, én számomra nem tűnt olyan filmnek ami többet akarna aztán keveset fog.
    Pont jól adagolták az arányokat.

  13. Haksi: az a gondja sokaknak vele, hogy a fehér emberek lelkét nyugtatgatja. ami a rasszizmus témában necces. jól megcsinált film, viszont lehet ehhez a témához nem így kéne nyúlni 2019-ben.

  14. Mi most néztük meg. Mennyire szuper volt Viggo ebben a szerepben! Az akcentus, a mozdulatok, minden tökéletes volt. Nem hiszem el, hogy nem ő kapta az Oscart…

  15. Bocs a kései reakciómért, még csak most láttam…
    Jó volt, szépen van megcsinálva, de ezért Oscar-t…
    …ennyi erővel a DETROIT is kaphatott volna (az erőteljesebb és brutálisabb volt).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.