Az American Society of Cinematographers összeszedte azt a 100 filmet, amik szerintük a legszebben fényképezettek. Persze mindenki első kérdése az, hogy Tarkovszkij filmjei miért maradtak ki. De persze azon kívül meg érdekes lista.
Az első nyilván a Lawrence of Arabia. De itt a többi.
Kemény, hogy ez a Keresztapa mennyire túl van folyamatosan értékelve kb. minden tekintetben. Szvsz semmivel nem volt kiemelkedőbb mint a lista második 50 felébe került filmek többsége.
Most butaságot kérdezek lehet, de mit takart a “legszebben fotózott film?” szóval ezt így laikusként hogyan lehet kiszúrni a film nézése közben? A képi megvalósítás/látvány? Pl egy 5 mp-s snitt mondjuk egy hegyről?
…na, ja: Zsigmond Vilmos 3x van a listan.
Kedves Próféta! Próbálom neked megválaszolni. Ebbe egy kicsit bele kell gondolni. Legalábbis szerintem. Legszebben fényképezett film alatt kb egy esztétikai egészet kell érteni. Mezei nézőt tényleg nem biztos, hogy annyira érdekli miért van ez, vagy az úgy rögzítve, ahogy éppen van. Mégis a laikusnak is valamiért jobban megragadhat egy bizonyos film. Lehet, hogy ez csak egy konkrét színpaletta használata; felismerhető és visszatérő, jellegzetes kompozíciók; fények és világítás alkalmazása; bravúros technikai megoldások vagy éppen újítások; különböző gyújtótávolságok kreatív használata…Lehet ezeknek a keveredése vagy éppen az együttese tesz maradandóvá egy filmet operatőrileg.
Hogy példákkal is dobálózzak: Az ember gyermekénél a tizenvalahány perces vágás nélküli snitt egy hatalmas és csodálatos bravúr szerintem, de azt is meg kell említeni, hogy ilyenkor operatőr se létezik rendező nélkül és rendező sem operatőr nélkül. Felkészülések, storyboardok, próbák, stb…Sok mindennek össze kell jönnie, hogy akár pár másodperc is jó legyen. Az ember gyermekénél a színek használata, a kézikamera alkalmazása, egy mai, komoly témával foglalkozó akció-dráma szinte dokumentarista stílusban rögzítve elég merész koncepció. Nekem pl. ezért maradandó nem csak, mint film, hanem mint operatőri munka is.
Úgy látom ez a lista is nagyon preferálja a régebbi filmeket, amik közül sok volt innovatív és új és akkoriban azért ragadtak meg. Lehet ma már ezek nem érnék el az ingerküszöböt, de mégis tiszteletet érdemelnek. Ez tagadhatatlan. Csak nem hiszem el, hogy nem született az In The Mood for Love óta értékelhető operatőri munka.
Nekem pl. ilyen a The Wrestler, Prisoners, Eternal Sunshine of a Spotless Mind, Drive…sorolhatnám, nagyon sok van, ami jó. Ahogy a laikus megítélésénél, úgy a szakmánál is bőven játszik szubjektivitás. Ez egy ilyen világ.
Ha röviden kéne fogalmazni – listáktól meg díjaktól függetlenül – a jó operatőr világot teremt, azt a világot, amit a rendező kitalált. Valahogy így. A kettő elszakíthatatlan egymástól.
Több olyan filmet is látok a listán, amiről biztosan nem a fényképezés jutna eszembe először. Ilyen pl. az 1949-es noir, a “The third man” (Orson Welles főszereplésével), amiből főleg arra emlékszem, hogy a jelenetek többsége sötétben, vagy árnyékban játszódik. :)
Ez egy jó régi lista.
A listán nincs 1998-as film a legújabb. Gondolom akkor a 20. századból válogattak. Hitchcock filmeket hiányolok a listáról
Revenant, Tree of Life, Assassination of Jesse James, The Master, BR 2049 —amik igen erősek a 2010-es évekből.
Látom cikket senki nem szeret olvasni: “best-photographed films of the 20th century”
A Lawrence of Arabia, amiben az ejjeli jeleneteket nappal forgattak sotetitett lencsevel, es kover arnyeka van “ejszaka” a teveknek 😀 oke….
Úristen! Hol van az Álmosvölgy Legendája? Minden idők egyik legszebben fényképezett filmje. És még lehetne egy csomó az utóbbi egy-két évtizedben készült mozgóképet sorolni. De mindegy.
Ja bocsi
Danny:
Minden szavaddal egyetértek.
Én az Elveszett jelentést hoznám fel, mint pazar operatői munkát.
Eni: elcsúsztam én is rögtön az első két soron, igazad van, 20th century.
De akkor is! Én szakmabeli vagyok, közel 30, természetesen értékelem a listát, de valaki állítson már össze egy olyat, amit egy tizenévesnek is lehet mutogatni és elmagyarázni nagyjából hogy mi, mivel, miként és miért készül. Sajnos nem fogják már megnézni a Metropolist vagy az Aranypolgárt.
Zoli: köszi!
Na igen, az ilyen listakat nem szabad rangsorolni, az elso tizet sem szabadot volna kiemelni. Nalam pl Barry Lyndon lenne az “elso” de errol a listarol amugy tenyleg nem kellene kiemelni, mind (majdnem:) remekmu ha fenykepezesrol van szo
16. A hatásodra megnéztem a Barry Lyndont, most végeztem vele ebben a pillanatban. Ok, hogy innovatív volt, mert csak természetes fény, meg csak gyertyafény, de azon túl semmi extra látványra mai szemmel. Még azt se mondhatom, hogy szépen meg volt komponálva, mert a szokásos tablókat, meg festményszerű beállításokat láttam.
szerintem páran itt humorizálnak csak.
Kimaradt a szerintem legszebben fényképezett film, a Halál Velencében, na ott a színek csodásan voltak beállítva, még egy rendetlen dolgozószobai íróasztal is egy festmény volt…
Mindenkinek más tetszik. Nekem pl Robert Richardson az etalon. Egyszer van a listán, és messze nem a legjobb tőle.
A Gyűrűk Ura sehol? Vicc.