Egy hatalmas interjú jelent meg az idén filmet rendező Edward Nortonnal, amiben kitér arra, hogy Spielberggel ellentétben szerinte nem a Netflix nyírja ki a mozizást (sőt, kiemeli a Roma kezelését a streaming szolgáltatótól), hanem az, hogy siralmas minőségben vetítik a filmeket a mozik. Konkrétan sokkal sötétebb képet kapunk moziban, mint amit kéne. Legalábbis Amerikában, nyilván nem a magyar helyzetről beszélt, de ki tudja, néha én is úgy szoktam érezni, hogy túl sötét a kép, és nem az éjszakai jelenetekről van szó, de bevallom, így még nem gondoltam bele.
If I had to say the single biggest contributor to people preferring to watch things on Netflix versus going to theaters, it’s that the theaters nickel and dime on bulbs. People have no idea how many theaters do this. A lot of filmmakers and cinematographers that I know that have really started to look into this say that more than 60 percent of American theaters are running their projector at almost half the luminosity that they’re required by contract to run it at. It’s the theater chains that are destroying the theatrical experience. Period, full-stop. No one else.
They are delivering crappy sound and a dim picture, and no one is calling them on it. If they were delivering what they’re supposed to be delivering, people would be going, “Wow, this is amazing, I do not get this at home.” Like Christopher McQuarrie and Tom Cruise with the motion smoothing, when they said to turn off the gaming thing, you’re ruining the work we’re giving to you! Well, I want people to literally walk into their theater and find the manager and say, “If this looks dark, you’re giving me my money back. Because I’m paying—and at the ArcLight, I’m paying premium—for a premium experience.”
I went in and quality control-tested my movie in a theater that was running Captain Marvel, and you know 14 is the spec that it’s supposed to be running at, and it was running at a 6.2. That means it was literally running at less than half the light that was supposed to be on there.
Közben amúgy nem ért egyet Scorsesevel sem, mert szerinte manapság rengeteg kreatív dolog születik amellett, hogy a szuperhős filmek dominálják sajnos a mozikat.
Nagyon érdekes, ez megér egy utánaolvasgatást. Bár biztosan nem csak ez áll a háttérben.
A 3D vetítések kapcsán ez már volt téma, ott ugye a szemüveg miatt alapból nem lenne elég a normál fényerő. A Tom Cruise és Christopher McQuarrie féle kampányhoz hasonlóan itt is meg kell indulni, és követelni, hogy akkor legyen az, ami a filmélményhez kell. Megjegyzem egyúttal Nolan által nem tudom már mióta propagált IMAX-et is sokkal komolyabban vehetnék, abban a világban, ahol a “Retina kijelző” volt a valami, nem értem miért nem lett az IMAX az alap.
Szerintem a Képregényfilmek a modernkor westernfilmjei, és úgy mint annak a kornak, ennek is eljön a leáldozása! Én momentán minden műfajt kedvelek, csak minőségi legyen!
Nem tudom, hogy ő melyikre gondol, de mióta mondom, hogy a 3D egy nagy fos: sötét kép, a legtöbb filmben alig van értelme a 3D-nek, nincsenek is igazán jó effektek, de legalább kurva drága.
Én a mostani metallica koncertfilmről jöttem ki 20 perc után, annyira szar volt a hang. A basszus idegesítően búgott, elnyomott minden mást, pedig szimfonikusokkal együtt játszottak. Aréna, bekaphatod!
“A szabadúszók szétbaszták az egész játékot!” ;)
Aki emlékszik ilyesmire: ez a motion smooting dolog Christopher McQuarrie-rel és Tom Cruise-zal mi volt? Valami rémlik, de a lényegét nem tudnám megfogalmazni (valami játékbeállítás volt, ami miatt másképp nézett ki a filmben a mozgás?)
Ha valami érdemleges cikket tud valaki ajánlani, az is megteszi, de egy bővített mondat is elég :)
Köszi!
On: ez a sötét-nem sötét dolog elég érdekes amúgy – nekem eszembe sem jutott, hogy a mozi lehetőségei közé tartozik, hogy világosabb legyen egy film. Eddig ha feltűnően sötét volt egy film, akkor azt a rendezői víziónak tudtam be (néha gondoltam oké, máskor viszont rontotta a feltételezett élményt), Mo-n hogy néz ki ez a dolog? Nálunk is felteszem nem adják mellé a full technikai apparátot, mint amit kérne a mű?
Ez annyi, hogy az új TV-ken alapból be van kapcsolva a “motion smoothing”, ami lényegében felskálázza a frameratet. Filmet talán 24 frame/sec-kel vesznek fel, de ez a cucc felturbózza ezt mondjuk 48-ra. Ettől megszűnik a filmes hatás, a motion blur, home videos lesz tőle az összhatás.
Ezen egész jól látszik: https://www.youtube.com/watch?v=882c25af2hM
Alapból sporthoz van ez kitalálva, meg tán játékokhoz, de mélyen a menüben lehet kapcsolgatni csak. Plusz aki nem tudja miről van szó, lehet fel sem tűnik, hogy megy, csak furcsa lesz az összhatás. Én kb 1 percig bírom idegekkel, ha be van kapcsolva, sztem tragikus lesz tőle a látvány.
Miskolci Cinema vs BP Aréna VIP ég és föld a kép minőség.
Miskolcon elmosott és sötét, szinte életlen a kép.
BP Aréna VIP szinte tűéles és világos mindent jól látható a kép…
Tod:
De ugye visszakérted az árát? Ha a film “félideje” előtt kijössz róla, akkor ha nem is kapsz vissza kp-t, de minimum egy ingyen mozijegy kupont adnak a menedzserek, ha reklamálsz.
Nekem 2-3 hete tűnt fel, hogy a MOM Parkos moziban kifejezetten sötét a kép. A Once Upon A Time In Hollywoodot néztem, és van összehasonlítási alapom, mert előtte az Alleeban láttam, ott sokkal világosabb és élesebb volt a kép. Szóval igen, ahogy mások is írják itt, a magyar moziktól se idegen ez a módszer.
Itthon is sokszor van ez, a 3D filmek esetén, amiknek meg még világosabbnak kellene lenniük a szemüvegek miatt meg szupergáz. Igaza van Nortonnak. Azt meg ne feledjük el hogy mikor egy USA-ban húgyértszarért lehet falnyi nagyságú 4K TV-t venni akkor miaráknak menne valaki moziba mindenáron, hogy mellette mobilozzanak, röhögjenek meg szórják a kukoricát. Pedig ott még közöségibb élmény a mozi, sokszor tapsolnak meg kurjongatnak stb. Szerintem a mozi nem tud megújulni, és átmove-ol majd a nagy helyekről a kisebbekbe, meg lehet venni maj többért premier filmeket és kész. Pár évtized és jó sok helyen bezár majd a bazár.
@Lord, maximális hz-n futott a TV-n minden és ez a folyamatos mozgást szétcseszte. Pl 1 játékban ha van 144 hzd a monitoron és képes a géped 144 fps-re akkor 144 frame/secben kapod a folyamatos képet. A filmeket meg max 60 fpsel veszik fel. A TVk pedig, elvileg magasabb fpsre igazították a filmeket és azok szétestek a picsába.
Anyámék vettek egy TV-t és nem értettem, hogy mi történik benne. Rohadtul észrevehető volt amúgy.
Érdekes téma. Nagyon lutri, hogy amikor bemész a moziba milyen lesz a képminőség. A Xenon lámpák amik a gépekben vannak meghatározott órát mehetnek és az élettartamuk végén jóval kisebb a fényerejük, mint amikor új lámpa van a gépben. Sokszor egy 2D film is élvezhetetlen tud, lenni ha túlhajtott lámpa van a gépben. Sőt az alacsony fényerőhöz, akár villogó kép is társulhat. A nagyobb stúdiók sokszor a nagy filmeket úgy engedik moziba, ha a premier héten frissen bejáratott lámpa van a gépekben. Nyilván ezt senki nem tartja be. :D
Ezen felül pedig a különböző vászon méretek is nagyban befolyásolják a dolgot. Míg egy kisteremben éles és világos képet fogsz nézni egy kisebb teljesítményű lámpával is addig a nagy vásznakon ugyan ez a kép enyhén homályos és kicsit sötétebb lehet ha nem kap nagyobb teljesítményű gépet. Gondoljatok bele, hogy ugyan azt a felbontást nyomják rá egy 16 méter széles és egy 6 méter széles vászonra is.