The Invisible Man: innentől mindenki érti a gaslighting jelentését

A film amit kinyírt a trailer? Nyilván személyes élményként mondom, de itt szinte mindent ellőttek előre, méghozzá időrendben. Vannak trailerek, amik mutatnak érdekes dolgokat, de azért hagynak a filmre belőlük, vagy jól rejtegetik a fordulatot, szóval nem minden előzetesre szoktam elsütni a “nézzünk filmet” jelzőt, de ehhez nagyon illett, és sajnos be is jött.

Nyilván nem ezzel kellett volna kezdeni, de szerintem sokan jártak hasonlóan, a reklámkampány kiszúrt velük. Ez a teljes kép.

Érdekes a helyzet abból a szemszögből is, hogy maga a film elég jó, de úgy tűnik egyszernézős, a meglepetések is kellenek az élményhez. Nem olyan, mint mondjuk a 6. érzék, aminél ha tudjuk az “i see dead people” csattanóját, akkor új szemmel lehet újranézni. Nem az, hogy jobb vagy rosszabb, mielőtt valaki a Bruce Willis-film minőségénél ragad esetleg le, hanem értitek, a duplázáshoz van-e elég réteg.

A The Invisible Man egy jó régi, vagy 80 éves franchise-t rántott a jelen korunkba: a főszereplő nőt, a zaklatója üldözi láthatatlanul, ezzel kiemelve azt, hogy milyen érzés lehet ha valakinek zaklatója van. Életre keltették minden empatikusabb néző számára ezt a borzalmat.

Remek megoldás, hogy rögtön a nő szökésével kezdtek, egyrészt, mert a játékidő nem viselte volna el, ha még 20 percet alapoznak, másrészt szerintem nem is az volt a lényeg. Minden kiderül a pár korábbi kapcsolatáról a későbbi cselekmény közben, és amúgy sem lehet felülmúlni a néző fejében levő képzelt képeket a családon belüli erőszakról, nem is erőltették. Amit nem mutatunk az még borzasztóbb lehet.

A cselekmény nyilván az összetűzés felé halad, hiszen a férfinek tervei vannak továbbra is a nővel, aki már nem tűri ezt. És itt kell kiemelnem, hogy Leigh Whannell milyen faszát dirigált már megint az Upgrade után. Tényleg az a legerősebb benne, hogy miképp adja el filmjei költségvetését sokkal nagyobbnak. Ami fontos trükk, az mindig rohadt jó, és itt meg az érzésre 6-7 helyszín és kevés statiszta olyan, mintha rengeteg helyszínes nagyobb film lett volna.

Az akciójeleneteknél viszont ismét előkerül a trailer kérdése. Már tavaly is világos volt, hogy azért kell mutatni őket, mert egyrészt faszák, másrészt jelzik, hogy merrefelé eszkalálódik a cselekmény, viszont nyilván a film második feléből voltak, és összerakható mi vezet hozzájuk. Egy puzzle darab sem maradt ki. Csak az éttermes jelenetet hagyták meg nekünk újdonságnak, de az valahogy kevés.

Mint ahogy nekem a rettegés is lenullázódott az előismeretekkel. Látom, hogy nyomasztó lett volna, ahogy a lakás üres sarkait, a negatív tereket a képen “mi töltheti ki” gondolattal fejelhetjük meg. Ott van-e a láthatatlan emberünk épp a főszereplőt nézve, és amikor egy apróság beigazolja az érzést, akkor összerezzenhetünk? De ezeket is elmutogatták mindet előre. Technikailag jó volt nézni, csak az érzés maradt el.

És a vége előtt még azt akartam röviden megemlíteni, hogy a főszereplő szerintem mellécastingolás. Lehet ezért kapok, és nem is Elisabeth Moss színészi kvalitásairól van szó, de mivel a film csak mondatokkal utalt rá, hogy miért lett megszállottja a férfi, így nem volt erős a kémia. De az üldözött, megőrülő nő vonalát gyönyörűen átadta.

Kíváncsi vagyok, ti miképp reagáltatok arra a lélegzetvételre, vagy a fehérséget tartalmazó ijesztésre. Esetleg azt is kiemelhetitek, ha az előzetes ellenére volt erős hatása ezeknek.

27 hozzászólás a “The Invisible Man: innentől mindenki érti a gaslighting jelentését” bejegyzéshez

  1. Én nem láttam egy előzetest sem.
    Szerintem baromi jó film volt 3-4 év múlva ha szembe jön lehet újra megnézem.

    Moss meg ugyan azt adta, mint a handmainds tale-be, de jól is állt.

  2. Egy előzetest láttam, de nagyon arra sem emlékszem. Így szerintem izgalmas lesz a film.

  3. Csak annyit fűznék hozzá szigorúan spoilermentesen a fentiekhez, hogy külön öröm volt azt látni, hogy a legtöbb mai sikervárományos filmmel ellentétben ez megágyazott ugyan az esetleges folytatásnak, de mégsem hagyott maga után hiányérzetet. Pedig a filmben nem sokkal a vége előtt bekövetkezett fordulat után már megijedtem, hogy, nos, valami olyasmit kapunk “lezárásnak” , mint pl. a Don’t Breathe-nél (ez jut hirtelen most eszembe).

  4. Azt az iszonyatos unalmat amiben jó 40-50 percen keresztűl nézzük,
    ahogy a főszereplő rájön melyik filmben játszik nem tudta jóvátenni a
    közepesen bugyuta de cserébe végtelenül kiszámítható második fele!
    Tényleg az éttermes jelenet volt az egyetlen emlékezetes pillanat!
    Azon kívül egyetértek a misscast-el, a nő egyenesen
    gyönyörűnek van titulálva az egyik jelenetben és (no offense, de)
    sok minden eszembe jut Moss kisasszonyról, de a gyönyörű valahol
    a legvégén lenne! Persze jó színésznő meg minden de azért na…

  5. Nekünk nagyon bejött a film.
    Mozi szomj volt és a Vox kritika utan másfelé és utána néztem mik az értékelések.
    Miután csupa pozitív vélemény mindenhol,emiatt erre esett a választás.
    Különben baromira nem érdekelt, talán egy mini tv-s reklámot láttam, de mondom egy új remake baromira nem érdekel.

    Úgyhogy kellemes meglepetés volt.
    A ”
    gettós” nyomorultak lett volna napirenden, de hát arra aztán már nem volt lehetőség menni.

    Remélem hamarosan újra lehet mozizni, ami már egy nagyon pozitív dolog jelentene.

  6. Annyit ér ez a film, hogy 30-40 perc alatt átpörgesse az ember. Van benne 1-2 érdekes dolog, csak a köztük lévő részt felejtették el feltölteni. Így túl hosszú.

    SPOILER

    Sokkal izgalmasabb lett volna a láthatatlan ember szemszögéből megírni a sztorit. Akkor lett volna igazi horror. Ez az üres tereket mutogatunk téma értelmét veszti, ha biztosan van ott valaki. Ráadásul úgy egyszerű lett volna megoldani, hogy ne legyen egyértelmű a happy end. Na mindegy.

  7. Ezt még az utolsó nap láttam moziban.
    Imádtam.
    Nagyrészt egyetértek humannal, hogy nagyon érzékletesen mutatja meg, hogy milyen egy bántalmazó kapcsolat. De szerintem inkább azt mutatja meg, hogy milyen az élet miután kilépett a kapcsolatból az illető.
    Meg a vége is jó volt, hogy nem volt egyértelmű a befejezés.

  8. Bobbymate42 …. Teljesen egyetértek.Egyszerűen rosszul vagyok már,ha csak meglátom ezt a nőt!Számomra egyenesen visszataszító!

  9. Tod: Hogy lehet egy filmet átpörgetni? Nem is értem. És ha valami lényeges dolgot pörgetsz át az nem fog hiányozni a félig-meddig megtekintett mű értelmezéséhez?

  10. Én azt találom érdekesnek, hogy a trailerben egy halom jelenet van ami nem/vagy nem úgy volt a filmben. Amúgy szerintem egyszer szórakoztató volt, tetszett a láthatatlanság magyarázata is.

  11. Moziban néztem meg. Még a leállás előtt. Előzetest nem láttam (vagy nem emlékszem). Nagyon nagy élmény volt. Tetszett a kivitelezés, a fordulatok, a hangulat. Szuper kis film. A szolgálólány meséjét én nem láttam, de itt nekem eladta a dolgot a színésznő abszolút.

  12. Bűn rossz film volt! Idegesítő karakterek, a főhős nő kifejezetten. Teljesen érthetetlen, full életszerütlen dolgok egymás után. Azért jobban megirhatták volna, kicsit hihetöbbre vehették volna a történetet bizonyos részeknél. Totál iparos meló volt, felszines nem átgondolt sztorival. Gondolom a régi film sikerét akarták másodszorra megismételni és úgy látszik más célja nem is volt a készítöknek. Azért mindig sajnálom hogy egy jó potenciális sci fi alapot így elkotyavetyélnek….

  13. Csak részben értek egyet. Ahogy anno a heti bemutatóknál is írtam – és már itt is írták – tele volt az előzetes olyan jelenetekkel ami a filmbe másképp vagy bele sem került. 125 percből azért az a 3 perc amit ellőttek édes kevés. Aztán eléggé ráment a feszültség teremtésre – amit a kiváló zene csak fokozott – ami egy előzetes rövid ideje miatt sosem tud kellően átjönni. Éppen ezért akinek már az eleje sem jön be az ne pörgesse hanem kapcsolja ki. Moziban mire eljutottunk a kutyatálka felrúgásáig már meg volt alapozva a hangulat így megugrottunk. Ezt az átpörgetés nem adja át. Az imdb-n megadott kategóriákat továbbra sem értem, hiányzik a thriller jelző. Mert ez jobban volt az mint horror. Moss fura fejét még szoknom kell. Az Us szerepe jól állt neki.

    Nekem inkább azzal volt a bajom, hogy hullámvasút szerűen voltak remekül felvezetett és unalmas részek. Amíg az Upgrade egyben volt addig itt éreztem jóval erősebb és gyengébb pillanatokat is és a befejezés sem ütött akkorát. Nyilván nem lesz belőle sokszor nézős, de a kategóriájában inkább a jobban sikerültek közé sorolom.

  14. ” 125 percből azért az a 3 perc amit ellőttek édes kevés. ”

    eskü mindenkit irigylek, akinek az a trailer nem lőtte el a filmet. mondom, nem olyan gyakran használom a nézzünk filmet megjelelölést, de szerintem ez iskolapéldája lett.

  15. persze h rossz a casting, már a poszter is taszító volt, olyan ronda ez a nő. moziban megnéztem a filmet 3 perces verzióban én is, még a gentlemen előtt, jó szarnak tűnt. bár lehet képernyőre való színésznővel más benyomást tett volna rám haha

  16. Fentebb már leírtátok, ezért nem részletezem, de nálam is Elisabeth Mossnál csúszott el a film. A dráma része működik (családon belüli erőszak/zaklatás), a láthatatlan emberes horror/thriller nekem nem annyira, ezért csak egy egyszernézős 5/10.

  17. @Human:
    Valószínűleg engem annyira berántott a hangulata, hogy a laposabb jeleneteknél gondolkodtam csak azon hogy mi is jöhet. Az előzeteseket csak egyszer láttam, így mire moziba került már a fele törlődött is. Nyilván volt 1-2 jelenet amire emlékeztem és vártam, de egyáltalán nem volt az az érzésem hogy láttam az egész filmet főleg hogy az akció részek csak töredékét lőtték el. A konyhás vagy intézetes rész egyben megnézve eléggé ütöttek. Most pótoltam az előzeteseket és értem hogy a sztorivezetési sorrenden nem sokat változtattak de most nekem szerencsére semmit sem rontottak a filmélményemen.

  18. Annyit tennék hozzá, hogy Leigh Whannell kezébe egy blockbustert. Most.
    Már az Upgrade-nél lejött, ahogy többen is írtátok, hogy mennyire jól rendez, de itt is, ennyire minimális helyszínből kihozni ezt. Nem semmi.

    u.i.

    Én ezt a Moss-t, hogy hol találták nem tudom, de neki kellett volna végig Invisible-nek lennie :P

  19. Láttuk az előzetest, aztán moziban néztük a filmet, és nagyon bejött! Újra nézős lesz, amint erre lehetőség nyílik! :)

  20. Moss-t egy sorozatgyilkos anyuka szerepében simán el tudnám képzelni azzal a “feldarabollakba…meg!” tekintetével, de ebbe a filmbe mást tettem volna meg főszereplőnek. Félreértés ne essék, a színészi játékával semmi bajom nincs.

  21. Teljesen rendben volt a film, én nem éreztem a trailer negatív hatását.

    SPOILER

    Én megmondom őszintén arra számítottam, hogy az egészet csak halucinálja, és a gyilkos ő maga lesz. (ami részben igaz is)
    Kiemelném még a filmzenét, ami nagyon ott volt!

  22. Nem az otthoni mozizás ellen kampanyolva, pláne hogy most nincs is más, de még Imaxben néztük és nagyon jól működött.

    Porgetve egy suspense-re épülő filmnél meg tényleg nem tudom mit vár az illető.

    + már a bevételeknel is írtam, de Whannell az egyik legjobb dolog, ami az elmúlt évtizedben történt az amerikai filmiparral.

  23. Én ott rontottam el, hogy valami olyasmit vártam, mint Bacon volt a Hollow Man-ben és így ez a film/gonosz ahhoz képest vasárnap délutáni családi filmnek tűnt.
    Viszont a vacsorajelenet valóban kiemelkedő volt az egyébként szerintem felejthető filmben. A csalódásomat továbbtetézi, hogy nálam az Upgrade a kedvenc filmjeim közé verekedte be magát és már legalább 4x megnéztem, így többet vártam a rendezőtől.

  24. Ez egy rettenet idegesítő szar film, a már említett éttermes jelenetig bírtam, az kivágta nálam a biztosítékot. Utána elolvastam Wikipedian, hogy mi a további cselekmény és nem bántam meg, hogy nem fejeztem be :D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.