The Platform: kilátástalanság

Nem elég, hogy a nagyobb stúdiók ránk szabadítottak pár vártabb filmet, a Netflix is erre a péntekre időzítette az egyik legérdekesebb koncepcióval bíró darabját. Az első 40 perc alapján jogosan döntöttek így, bármivel felveszi az erőteljesen 18+ besorolást érdemlő Platform a versenyt, de aztán…

A történet a Gödör nevű börtönben játszódik. A hely felosztása: ki tudja hány szintből álló “pokoli” épület, mindegyik emeleten két rabbal. Naponta egyszer van érkezés, méghozzá úgy, hogy fentről lefelé halad egy nagy asztalnyi étel, amiből 2 percig ehetnek azok, akik aktuálisan elérik. Lefelé haladva ugye egyértelműen (obvio) kevesebb étel van rajta, sőt, el is fogy egy idő után, miközben még élnek lejjebb is rabok.

Azt hiszem nem kell túlzottan keresnünk a rejtett üzenetet, hiszen elég egyértelműen láthatóak a társadalmi különbségek a javak megosztásáról: ha mindenki csak annyit “enne”, amennyire szüksége van, akkor senkinek sem kéne borzalmas dolgokat elkövetnie a túlélésért. A Platform abba is belemegy, hogy mit tehetne a 99%, a nem gazdag emberiség. Nem akarnék minden lépcsőfokba belemenni, amin végigmegy a film.

A lényeg, hogy rendben, a helyzetről eszünkbe juthat a Kocka, vagy a Snowpiercer, vagy még sok másik film, de azért mégsem olyan rengeteg, szóval azért érdekesség faktora is van a filmnek.

Az első 40 perc zseniálisan tartja meg a figyelmünk, hiszen egyrészt ott van, hogy lassan megismerjük a Gödör működését, a résztvevő szereplőket. Itt még a nem annyira rejtett üzenet sem kioktató, csak aztán valahogy elfogy a puskapor. Elég durva a film, brutális dolgok történnek benne, viszont kicsit ezekre, és látomásokra támaszkodva döcög el a végkövetkeztetésig.

Nem volt benne még a 90 perces játékidőre sem elég anyag, de a vége mégis ütött, szóval az erős kezdés és befejezés csak meglett. Bár egy ideig úgy tűnt, mintha a szocializmus jósága felé fordulna a film, de a befejezés olyan gyomros, amit nehéz elfogadni a képernyőn kívülre vetítve, főleg, hogy a képtelen helyzet és rengeteg vér ellenére iszonyat realista.

(Amúgy a film a Netflix szerint ma #2 Magyarországon a kínálatukból, érdekes karanténmozi…)

16 hozzászólás a “The Platform: kilátástalanság” bejegyzéshez

  1. Érdekes hogy mintha te magad sem tudnád pontosan eldönteni hogy ajánlanád-e vagy inkább nem… nekem legalábbis ez jött le az írásból.

    Mindenesetre – annak ellenére hogy nem kifejezetten pozitív a beszámolód – nekem mindenképpen megjött a kedvem ehhez a filmhez. A “Snowpiercer koncepció csak vertikálisan” túl erős ahhoz hogy kihagyjam.

  2. Én most végeztem vele. De számomra a credit felirat megjelenésével nem jött el a végig várt katarzis. Nagyon elgondolgodtattó és érdekes. Ez az a film amit em a barátnőddel kell nézni hanem egyedül oda figyelve.

  3. Nekem nagyon bejött.
    Alapból szeretem az ilyen társadalomkritikus filmeket.
    Én inkább azoknak nem ajánlom, akik a könnyedebb filmeket szeretik. Mármint azokat, amik szórakoztatasra készültek.

  4. Nagyon tetszett, még egy kis bűntudatot is keltett bennem (szerencsére). Valaki el tudná magyarázni a legvégét?

    SPOILER SPOILER SPOILER

    A desszertes üzenet, illetve a kislányos mit jelenít meg? Azok, akik odafent vannak, mit gondolnak majd, ha meglátják a kislányt?

  5. SPOILER

    Desszert: mi sem állatok vagyunk, vegyétek észre
    Gyerek: szenvedünk, hogy talán a gyermekünknek jobb legyen

    ?

  6. Szerintem a kislány a remény kifejezése, annak hogy a gyerekeink csak felfelé fognak haladni a társadalomban.
    Desszerte ötletem sincs.

  7. Sziasztok!

    Szerintem a desszert az állati bánásmóddal szembeni lázadást, a maguk felett visszaszerzett kontrollt és a fogvatartottak egymás közti – épp csak kezdődő és kissé kierőszakolt – szolidaritását jelképezte, amolyan kokárda, amely kifejezi a civilizált humánum utolsó morzsájának megmaradását bennük.
    Hisz az, hogy a végsőkig kiéheztetett, mocsokban és kilátástalanságban tartott emberek a saját akaratukból, fricskaként visszaküldenek egy adag ételt (amely az ő zárt világukban mindennél többet ér, az az élet maga), az tökéletesen leképezi a bennük lévő büszkeséget, tartást, erőt, összefogást az őket ebben a helyzetben tartó hatalommal szemben.

    De ez erőteljesen IMHO.. :)

  8. SPOILER

    A lány azért is üzenet, hogy megmutassa, itt valami nem stimmel. Hiszen elvileg 16 éven aluli nem lehet a Gödörben, mégis van. Ebből talán ráébrednek, hogy nem minden úgy van, ahogy azt fent képzelik. Lásd: az ott dolgozó nő sem tudott sok mindenről, a gyerekről, hogy hány szint van stb.

    A desszerttel kapcsolatban gabisan jól leírta a dolgokat.

  9. SPOILER

    Nekem az egyetlen problémám a filmmel a logikátlan befejezés. Nem értem, hogy ha a nő minden hónapban lekocsikázik az alsó szintig akkor hogy hogy nem találta még meg sose a gyereket. Ez a két balfasz meg hogy hogy egyből rá akadt, még pedig legalul, ahol már rég éhen kellett volna, hogy haljon.
    Értem a dolog szimbolikáját, de amikor felépítenek egy önállóan működő világot, jól behatárolható szabályrendszer alapján, ami megadja a film talán egyetlen értékelhető pontját, a hihetetlen atmoszférát, akkor azt nem lehet felrúgni egy bele erőszakolt üzenetért. Egyszerűen nem tudom ezt elfogadni a filmnek.

  10. Mivel a csaj nem beszélt, csak gondolták, hogy keresi a gyerekét. Szerintem kaját hordott le neki.

  11. A befejezés kiábrándítóan “vague”, de addig marha érdekes.

    Kocka rulz – ami inspirációként meg is volt jelölve a filmhez, ha jól tudom.

  12. Még emésztem, de egyetértek abban hogy az első fele lett érdekes. Gondolom a 333 szint sem véletlen (666 ember).

  13. Én a végén annyit csináltam volna, hogy
    ESETLEG SPOILER

    hogy megfordul a platform, azaz lehullik a szemét a semmibe és vele nyilván a rajta ülő emberek is. Mert odakerülsz, a szemétdombra, ha jót akarsz és lázadsz a rendszer, az emberi butaság ellen és szeretnéd empátiára, szolidaritásra tanítani a sötét tömegeket.

    SPOILER VÉGE

    Egyébként az XY játékból jött az ötlet, ezt lefogadom. Egy több napos tréningen játszottuk. Most így belegondolva ovitól kezdve folyamatosan játszatnám a gyerkeket, akkor megtanulá mindenki, nem csak 1-1 kiválaszott egy ilyen tréningen. Így lenne értelme. Kb. arról szól, hogy meg kell bíznod benne, hogy mások nem fognak kibaszni veled és úgy lehet sok pontot összegyűjteni a végére. Az együttműködésre kell rávennie magát mindenkinek. De elég ha van 1 köcsög, azonnal mindenki önzőzni kezd… Az X-Y játék egy csoportjáték, ami az önérdek és közjó konfliktusát élhetik át a résztvevők – együttműködési készséget motiválja. https://alternativgazdasag.wikia.org/wiki/X-Y_játék

  14. remekül kezd, majd ugyanilyen lendülettel ki is rántja saját maga alól az értelem, a logika ezáltal az élvezhetőség szőnyegét. nehéz eldönteni, hogy egy sor önellentmondó dolog miatt egyszerű ostobaságba torkollik, vagy a túlgondolásnak és sokat markolásnak köszönhetően inkább egy túlművészieskedős izébe.

    remek rajt, majd fárasztó és értelmetlen végeredmény, amibe mindenki azt magyaráz, amit csak akar. sajnos inkább csalódás, pedig remek a kiindulópont.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.