Nolant még a többi filmkészítő is zaklatja a hang miatt

Mit szólt erre Nolan? Az emberek, a szakmabeliek túl konzervatívan állnak a hanghoz. Komolyan. És ezek még az Interstellar miatt jöttek, ahol konkrétan visszafogta magát egy Tenethez képest.

I actually got calls from other filmmakers who would say, ‘I just saw your film, and the dialogue is inaudible.’ Some people thought maybe the music’s too loud, but the truth was it was kind of the whole enchilada of how we had chosen to mix it.

It was a very, very radical mix. I was a little shocked to realize how conservative people are when it comes to sound. Because you can make a film that looks like anything, you can shoot on your iPhone, no one’s going to complain. But if you mix the sound a certain way, or if you use certain sub-frequencies, people get up in arms.

A szokásos, általatok is hangoztatott dolog, hogy nem érteni a beszédet. Néhányan azt hitték, hogy csak a zene volt túl hangos, közben nem csak hasra csapva keverték a hangot.

human
írta
2020. 11. 17. 03:49
megjelenés
37
hozzászolás


37 hozzászólás a “Nolant még a többi filmkészítő is zaklatja a hang miatt” bejegyzéshez

  1. Szerintem ez olyan parttalan vita, mintha abba kötne bele valaki, hogy miért oda és miért nem ide rakták a kamerát a felvétel közben?

    Őszintén, ki az akinek a filmről a beszédhanghoz képest erősen kevert háttérhang ugrik be a Tenetről, vagy az Interstellarról?

    Szerintem teljesen érthető a koncepció: A képek meséltek, a párbeszéd nem volt fontos. A hang pedig a képet erősítette. Ennyi

  2. én messzebb mennék. szerintem konkrétan tiszteletlen volt a nézőkkel szemben, és tarthatja magát bármekkora újítónak, művésznek és lehet azzal jönni, hogy a Tenet egy drága szerzői film, ezt a határt akkor sem léped át.

    mondhatja bárki, hogy a cselekményt szolgálta a hangkeveréssel, de egész egyszerűen csak szart mindenki véleményére. a tiszteletlenséget pedig úgy húznám alá, hogy az Imax sokszor az élvezhetőség határán mozog, de itt konkrétan fizikai fájdalmat és tüneteket okozott a hang és ez nem kényesség, vagy költői túlzás. úgy ültem be rá, hogy szeretni akarom, akármit is írtak a kritikák és az első pár perc után le is tettem a hajam, de amikor elkezdtek lövöldözni és be kellett fognom a fülem, csak arra tudtam gondolni, hogy a készítő nagy ívből tesz a saját nézőire (akik mellesleg fizetik a jegyeket). az egész mozi a filmkeveréssel és minden hiányosságával együtt a végtelen arrogancia megnyilvánulása és ennek nincs helye a filmiparban, akármit is tett eddig le az asztalra

  3. “Őszintén, ki az akinek a filmről a beszédhanghoz képest erősen kevert háttérhang ugrik be a Tenetről, vagy az Interstellarról?”

    A Tenet közben engem kifejezetten zavart. Soha egyetlen másik filmnél sem éreztem ilyet (talán még a Dunkirk, hehe).

    Szóval igen, lehet hülye vagyok, de nekem elvett az élményből.

  4. @Z0l1: Nekem az Interstellarról az az első ami eszembe jut, hogy mennyire idegesített a hang. Ennél a filmnél jutottam a legközelebb ahhoz, hogy otthagyjam a mozitermet. Tenetet még nem láttam.

  5. Interstellar egyik nagy kedvencem, DE pl amikor átmennek a féreglyukon, az a jelenetsor igazán *vára idegesítő hangzás szempontjából. Nem a hangminőség, hanem pontosan az említett hangerő normalizálás miatt. Igen zavaró tud lenni. Amennyiben ez egy atmoszféra teremtő eszköz, akkor igen mellényúltak vele. Bár lehet Nolan vmi degeneratív hallásproblémával küzd….

  6. Akkor a békéscsabai termekkel szerencsém van, mert nagyon még egy filmet se találtam ott eszeveszetten hangosnak (picit hangosabb is volt a Tenet de nem zavaró). Mert lehet alapból pocsékabb és halkabb is itt a hang :D
    Viszont máshol meg simán megértem ha olyan hangon szól ami elvesz az élvezetből.

  7. IMAX-en a Tenet-nél ugyanazt tapasztaltam, amit fentebb is írtak, hogy irdatlan hangos volt számos akciójelenet. Viszont másodszori nézésnél “sima” vetítésen semmi probléma nem volt a hangkeveréssel. Nem tudom, hogy most direktben az IMAX-nél csinálja ezt Nolan, vagy mindkettőnél és másodiknál már szimplán nem tűnt föl.
    Interstellar-t anno szintén simában láttam, ott is minden rendben volt. Pedig Zimmer orgonás zenéje üvölt mint az állat, de pont az élvezhető határig nyomták a hangerőt.

  8. Lehet én gondolom rosszul, de mindek a párbeszéd ha úgy se hallani?
    Ha a zene és a kép együtt kifejezi amit mondani / mutatni akar akkor minek a dialógus?
    Ha meg van szövegkönyv akkor igen is van mondanivalója, ilyenkor tiszteletlenség a színészekkel és a nézőkkel szemben is ha nem lehet hallani.

  9. Mezei teremben is halk volt a beszéd az egyéb hangokhoz képest. A konzervatívozás meg elég arrogáns Nolan részéről. Ez egyszerűen technikai dolog, ha pocsék a vágás, a színezés vagy a fényelés stb. vagy ebben az esetben nem érteni a dialógusokat a rossz keverés miatt, akkor az hiba (még ha szándékos is). Ezeket a dolgokat nem azért úgy csinálják, mert ez a szokás, hanem mert úgy jó.

  10. Imádom Nolant (és sokakkal ellentétben a Tenetet is), de ezt a hangkeverés dolgot most kicsit túlgondolta szerintem, akár művészi koncepció húzódik mögötte, akár nem.

  11. Ez érdekes dolog, mert a hang általában szar egy mostani filmnél. A zene ordít a beszéd halk, az akció ordít. Hullámvasút érzés. Ez Nolannél sem más, az interstellár nem ezért volt szar film, vagy a Tenet közepes. Hülyeség pont ezt felróni neki, e filmek kapcsán.

    Alap nem tudják fenntartani egy átlag néző figyelmét, csak akkor ha kifolyatják a fülét. Legalább akkor felnéz a telefonjából szegényke. A beszéd megértése úgyis csak összezavarja a tök fejeket.

  12. Bárcsak a legtöbb filmnél/ rendezőnél is csak ilyenbe lehetne belekötni, nem pedig minőségébe, tartalomba.

  13. Én ezzel értek egyet:
    “Experimentation is fine and all but when you can’t really hear the dialogue, it makes following the story hard. If the dialogue wasn’t important enough to hear, why have it.”

  14. “Since when is it “conservative” to want to understand dialogue which is important but impossible to hear over loud noise”

    :D

  15. @Gyula

    Az nem tartozik a “minőséghez/tartalomhoz”, ha nem érted miről beszélnek a szereplők (mert olyan hangos a zene/hangeffektek, hogy elnyomja a beszédet)?

  16. Ha a minőség fokmérője az, hogy itt legalább csak ebbe lehet belekötni, az nem jelent jó minőséget.

  17. Hádész: Mindig mindenbe bele lehet kötni :-) Olyan nincs ,hogy mindenkinek tetszik.

    Endymion : megondom őszintén, hogy nekünk nem volt problémám a beszéd megértésével, lehet mi valmi jobb hangkeveréses kópiát/ teremben láttuk:-) . A cselekmény már kicsit nehezebb volt itt – ott, hogy hogyan is és miért :-)

  18. Gyula: “Bárcsak a legtöbb filmnél/ rendezőnél is csak ilyenbe lehetne belekötni” vs “Mindig mindenbe bele lehet kötni”
    A többi filmnél is vagy beleköt dolgokba az ember vagy elengedi. Az, hogy valakivel kivételezel, mert a kedvenced, attól még ugyanúgy követhet el hibát. Nem minden szubjektív ítélet kérdése amúgy sem, mint ahogy ez a hangkeverés is.

  19. Várjátok ki a végét kis konzervatív cserépedények, mikor majd a nem hallható tartományban fog kísérletezni, csak mert művészet on next level. A népnek semmi se jó. XD

    abelh véleményével 100%-ig egyetértek.

  20. Mindenki:

    Én Szombathelyen kétszer is megnéztem sima Cinema City moziban a Tenetet és egyetlen pillanatban sem volt zavaró, vagy hangos a film. Szerintem akiknek ezzel gondjuk volt ott a mozi volt a hibás, mert ész nélkül minden hangerőt ráadtak. Egyetlen egyszer voltam életemben IMAX-ban, a Tűzgyűrűn, de az is irgalmatlanul szar volt mint kép, mint hangerő tekintetében. Szóval, szerintem itt az IMAX lesz a hibás, mert mezei mozikban vidéken ilyen gondok számomra nem voltak.

  21. Én Norvégiában néztem angolul, norvég felirattal. Norvégul annyira még nem tudok de az angolom elég jó ahhoz, hogy egy filmet hiánytalanul megértsek. Ennél a filmnél viszont, konkrétan nem értettem a dialógusok 60-70%-át a hangsávok aránytalansága miatt. Nagyon idegesítő volt hogy a koncentrációm 100%át a beszédre kellett fókuszálnom. Plusz állandóan volt valami extra zavaró tényező: evés közbe beszéltek, az orosz csávó akcentussal suttogva beszélt, motyogtak, indiai akcentus vagy teljesen indokolatlan hangokkal zavarták a párbeszédet. Értem én, hogy feszültségkeltés, de bennem az keltett feszültséget, hogy az amúgy is bonyolult cselekményt még a párbeszédekkel se tudom dekódolni (mind ezt egy amúgy is borsos norvég mozijegy áráért :D) Nyilván megértettem a végére az összképet és egy idő után picit a fülem is ráállt, de sose volt még ennyire frusztráló mozi élményem. Számomra ez nem progresszív-konzervatív kérdés, hanem alapvető jogom, hogy értsem a filmet. Nem valami new wave progresszív zaj zenéről van szó, hanem egy filmről, sztorival, cselekménnyel, párbeszéddel.

  22. Hááááát… azt gondolom szerencsétlenül jött ki a lépés, pont Nolannél, azazhogy ő húzta ki az utolsó gyufát ebben a témakörben..
    Ha megpróbálok kicsit visszaevickélni az emlékeim között, nem a Tenet volt a legelső olyan alkotás, ami kellemetlenül hatott a fülemre. Zárójeles rész, hogy nem Imax-ben néztük, sima vetítésen is hangos volt, mégsem éreztem annyira zavarónak. Pár évvel ezelőtt azonban nem is egyszer éreztem, hogy bántja a fülem és konkrétan már fogtam a fejem, annyira fájt, de csak azért nem mentem ki a film közepénél, mert érdekelt.. Nem tudok konkrét példát mondani, blockbusterek valamelyike lehetett.. számos más példával lehetne még jönni, amiket otthon beküldünk házimozin és percenként kell nyúlni a távirányítóért, mert ordít az effekt, ellenben a szöveget nem lehet hallani.
    Ennyi erővel kb az összes kiadónak a körmére kéne koppintani.

    Összegezve emiatt learrogánsozni Nolant, szerintem kicsit túlzás, de megértem, ha mostanra mondhatni túlérzékeny lett mindenki..

  23. Blady:

    nem ezért arrogáns, az egész film egy monumentális ego kisülés, ahogy Nolan a trónjáról nézeget le a plebsre, akik mellesleg a saját nézői.

    most ebbe nem akarok részletesebben belemenni és offolni, Humannek is mondtam, hogy írok majd róla, de annyira utáltam a filmet, hogy nehéz visszanyúlni hozzá.

  24. ördög ügyvédjeként: csomószor a hétköznapi életben is beszélnek az emberek és nem hallani, még házon belül is, mert pl valaki porszívózik és közben a társa beszélni akar hozzá, namost egy akciójelenet közepén is ez van, csak ugye felnagyítva. Mint ahogy zenében is, nem hiszem h mindenki érti a teljes szöveget, és mégis, az ének egy sáv amit teljessé teszi a dalt, nélküle nulla lenne. Nolan megpróbálta ezt.

    Szerintem érdekesebb kérdés, hogy te master hangfalakon tökéletesre kikevered és utána szarsz rá, hogy a mozik azért olyan részletességre nem képesek. Zenében ugye sokszor gondolnak arra is, hogy min hallgatja az ember (meg is lesz az eredménye a sok kihangosított telefonhangfalazó miatt)

  25. Én ismádtam a Memento-t, mint az a pár ember aki látta annó, de senki nem volt oda meg vissza az Insomniától vagy a Batman Begin-től. A Prestige is utólag lett körbeimádva, amikor kijött alig hozott 100 milliót világszerte.

    A Dark Knight Ledger halálával már a bemutató előtt kultikus státuszba került. Nem mondom, hogy rossz film, de van benne vagy 30 felesleges perc, Deus Ex Machina és egy hihetetlen antiklimatikus befejezés. De a tragédia jó fűszer és elég jó volt a film ahhoz, hogy a geek közösség a válára vegye Nolant.

    A Dark Knight után szinte minden filmje értékelésébe kapott egy kis elnéző jóindulatot az amiatt a film miatt megkapott státusza miatt. De úgy látszik egyre több ember kezd feleszmélni a valóságra és Nolan meg egyre jobban hiszi, hogy ő a mozi istencsászára.

    De ez csak az én véleményem, lehet tévedek.

  26. abelh: teljesen megértem, hogy így érzel, nem is igazán tudnálak meggyőzni az ellenkezőjéről. Én a Tenet után is elfogult rajongóként állok hozzá (igazából teljesen mindegy, mit csinál, a Prestige-t sosem fogja túlszárnyalni:D), nem érzem, hogy be lennék csapva. Akkor éreznék ilyet, vagy hogy egy arrogáns, fellengzős f.sz, ha közölné – Tarantinohoz hasonlóan – hogy ez lesz az utolsó aztán viszonthallásra. Nekem az ilyen eszmei üzenetek sokkal jobban fájnak, minthogy technikailag eltolnak valamit.

  27. Pont úgy szaladtam bele a késbe én is az IMAX vetítésen, ahogy többen is írtátok. Minden élményt lerombolt a fájóan hangos mozi és a legkellemetlenebb moziélményem lett.

    Majd mielőtt újra bezártak volna a mozik megnéztem ismét, de ezúttal a Cinemapinkben és egyrészt nem volt ordítóan hangos, vagyis lehetett élvezni, ahogy beröfög a Boeing és beindul az autópályás jelenet is, másrészt rengeteg puzzle a helyére került a filmmel kapcsolatban. Olyannyira, hogy már harmadjára is kívánja a szemem és a fülem is. Mondhatni oda-vissza lettem a TeneT-ért :)

  28. A Tenetet nem láttam, de nekem az új Blade Runnernél volt hasonló élményem sima vetítésen Győrben a Cinemacity-ben. Bántóan hangos volt, a nagyobb baj viszont az volt, hogy a magas hangerő miatt iszonyatosan torzítottak a hangfalak. Recsegés, ropogás volt az egész hangélmény, többen meg is jegyezték ezt kifelé jövet.

    Fentebb már írták, de otthon is rendszeresen előfordul, hogy játszani kell a hangerővel, mert az effektek túl hangosak a párbeszédekhez képest, mondjuk én ezt főleg szinkronos filmeknél vettem észre.

  29. Hja, de otthon legalább tudsz a hangerővel játszani, moziban max kimehetsz a filmről, más választásod nincs.

    @human: “csomószor a hétköznapi életben is beszélnek az emberek és nem hallani, még házon belül is, mert pl valaki porszívózik és közben a társa beszélni akar hozzá, namost egy akciójelenet közepén is ez van, csak ugye felnagyítva.”

    Ezen elindulni veszélyes út lenne. Az csak a mozivásznon működik, hogy teszem azt zárt térben lődöznek és utána még suttognak egymásnak. Már a normális hangerőn való kommunikáció is ellehetetlenül egyetlen lövés után, ha nem volt megfelelő fülvédelem, ugyanis percekig cseng a füled, egy több perces tűzpárbaj után pedig garantálható a maradandó hallás károsulás, ennek azért nem lenne muszáj kitenni a mozinézőket.

  30. Attól még lehet valami sz*r, hogy koncepció húzódik mögötte. Az alapötlet, hogy térjenek el a megszokott keveréstől, nem volt rossz önmagában, de ezzel a megvalósítással nem sikerült előrelépni. Ez a Tenet annyira nem lett fontos film, hogy semennyire, így kár volna ebből nagyobb ügyet csinálni.

    Egy fél képkocka nincsen, amire emlékszem belőle, annyira nem volt sem látványos, sem meghökkentő. A zene teljesen zéró, a hangkeverés meg bántó. Szerencsére nem kell megnézni többször, így ebből nem lesz nagy gond :)

    Megy szépen a Dunkirk mellé a DVD-n meg nem vásárolt és otthon újra nem nézett filmek közé :D

  31. Mert az baromi nagy élmény h mondjuk 2,5 órán át kell játszani a hangerővel🤣 (nem szinkronos hangsávnál nem gagyi sd minőség esetén)hagyjuk mááár😀 nem Nolan hozzáállásával vagy hallásával van itt baj

  32. Ma néztem újra a The Gentlemen-t, ezúttal szinkronnal. Távirányító volt ám használva rendesen. Érdekes, eredeti nyelven mintha ez nem lett volna. A szinkronosoknál sajnos elég sokszor ez a helyzet. Szóval ez egy több éves probléma. És igen. Nolan utolsó 3 filmjénél is ez a helyzet.

  33. “Nem tudok konkrét példát mondani” de tudok!!!4 A hétvégi újrázásom megihletett, csak ’98-ig kell visszaeveznünk:D hát emberek, már a Titanic is üvöltött a mozikban… ez csak azért ragadt meg, mert annyira rajongtam érte, hogy vagy 4x ültem be rá, és mind a 4x ugyanaz volt a tapasztalat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.