The Midnight Sky – itt a vég

A hangulatfilm, ami nem is érkezhetett volna rosszabbkor? Még ha a világjárványt ki is vonom a képletből, akkor is kérdőre vonnám az időzítésért felelős tartalom menedzsert. Ugye tanult belőle? Bár lehet nem látta a filmet, és végtére is a fő üzenetbe belemagyarázható, hogy illik az ünnepekhez.

A konkrét műre térve: arról szól, hogy a Földön valami borzasztó emberiségpusztító szabadul el. Az egyik sarkköri kutatóállomáson maradt férfi igyekszik figyelmezteti a Jupiter lakható holdjáról visszatérő küldetésen levő legénységet, hogy ne tervezzenek a bolygóval, forduljanak vissza. Ebben a feladatában nincs egyedül, hiszen amikor az állomást elhagyta a többi ember, akkor egy lány is véletlenül ott maradt.

Igazából ez a két szál van, a férfi és a lány a hidegben, amint egy másik, jobb antennás helyre igyekeznek, és közben ott van az űrben utazók csapata, akik nem értik, hogy a Földről miért nem jönnek rádióüzenetek, és amúgy is akad problémájuk az útjuk során.

A Midnight Sky főbb problémái pont ebből a két szálas felépítésből érkeznek, mert valahogy nem illenek össze hangulatilag ezek. Történetileg igen, nem kérdőjelezem meg a szükségességüket, bár részemről mindkettő működne magában, kivéve az utolsó perceket.

Az egészen nem segít, hogy a lassú scifik, a Solarisok és hasonlók lebeghettek a rendező Clooney előtt, de sokszor még az (a szerintem amúgy nem olyan rossz) Ad Astra-nál is unalmasabb az egész. Nem is az a baj, hogy merengős, hanem ahogy teszi ezt, kis vágás még ráfért volna, pár stúdió megjegyzés, de ugye Netflix-film, szóval szabadabb kézzel alkothatott Clooney.

És ha már negatívumok, akkor hiába szeretik éltetni Alexandre Desplat zeneszerzését, borzasztó választásnak tartom a filmhez. Még ahol lett volna feszültség, azt is kinyírta valahogy a soundtrackjével.

Mégis, nekem az egyik űrbeli probléma vége ütött, néha a hidegben küszködő páros is. Ezen kívül még az húzta fel a végeredményt, hogy a film iszonyat sötét hangulata teljesen rám ült, amit pozitívumként említek most.

Ezek miatt tűnhet úgy, hogy a negatívumokat sorolgattam, de közben meg simán megvédeném a filmet. Nyilván a Jupiter lakható holdja dolgot el kell fogadni, pedig ilyesmire nem sok esély van, és ha 20 percet kivágnak belőle, akkor többen szeretnék, de még így is egy jobb bevállalós sci-fi volt. Csak épp nem egy ilyen év végére, hogy is szokták ezt mondani, read the room?

30 hozzászólás a “The Midnight Sky – itt a vég” bejegyzéshez

  1. na már mióta a kritikádra vártam. sejtettem én, hogy nem olyan rossz,
    mint ahogy a sima nemfilmbuzi népség beállítja. persze attól még lehet én is szarrá unom magam, de hátha mégsem. lassú, komor, szép. szakállas clooney is tetszik. így azért nyugodtabb szívvel ülök neki mindjárt

  2. nem szeretem, mikor ezt írják egy filmre. nem egy kedvencem imdb-s review-ját fejezik be hasonlóképp, hogy senkinek nem ajánlom, nehogy megnézzétek blabla. mindig gondolom magamban h bakker hány szegény hülye megfogadhatta
    na persze lehet nekem sem fog tetszeni kicsit sem, de na már

  3. Tök jók ezek a matek-egyenlet filmek, kellemes érzés, hogy tök kiszámíthatók, de az a gond nem ezért szeretnék filmet nézni…

  4. Olvastam a könyvet is, az még lassúbb.

    SPOILER

    Már a könyvben is zavart, hogy a Föld népességéből élve marad egy marok ember összesen és tádámm, kettő (egy a Földön, egy az űrben) rokonok. Ilyen tényleg nincs.

    Mi az, ami ilyen gyorsan kicsinálta a Földet? Nekem nagyon hiányzott ez a részlet, persze ez a könyvben sem jelent meg.

    A kislányos rész az első pillanatban levehető, feleslegesen giccsessé teszi. Ha Clooney papa egyedül végigszenvedi az utat az antennáig, nekem az drámaibb lett volna.

  5. Tényleg nagyon unalmas sci-fi. Látványban rendben van, és a mondanivaló sem uncsi téma, de ilyen tálalásban nem túl érdekfeszítő. Clooney sajnos nem egy jó rendező, de azért próbálkozzon csak, hátha legközelebb összejön valami nézhetőbb is.

  6. Néztem, néztem, baromi unalmas volt, de kitartottam, néztem, unalmas volt, megnéztem, mennyi van még belőle, MÉG CSAK A FELÉNÉL TARTOK?? Kikapcsoltam.

  7. Ugy tunik en azokhoz a kevesekhez tartozom akiknek baromira tetszett a film. Bar nekem az Ad Astra is nagyon bejott. Lehet a hiba az en keszulekemben van?! :)

  8. SPOILER

    Nekem is bejött, cseppet sem volt unalmas számomra. Szerintem egyértelmű, hogy atomháború volt, mindig a radiation zonet nézi a kijelzőn, plusz az űrhajósok végső-végső megoldásként rádióztak a kínaiaknak és az oroszoknak, szóval feszült lehetett a helyzet egy ideje.

  9. SPOILER

    Nekem is tetszett. Nem éreztem lassúnak. A kiscsaj sejthető volt, de a vége csavar így is meglepett. Ami zavart, hogy nem derült ki mi volt a bolygópusztító katasztrófa. Mondjuk én is atomhaborúra tippeltem, bár akkor nem sok értelme volt az elején a menekülésnek.

  10. A “She dies tomorrow” borzalomnál nem lehet unalmasabb. Már csak ezért is érdekel ez a film, ugyanis azt az unalomszintet nem verheti. Az kizárt.

  11. SPOILER

    igen, szerintem sem sima atomháború, mert mindenki hazautazik a családjához mielőtt eléri a mérgező levegő. de igazából ez nem fontos szerintem a filmben, a lényeg maga a helyzet.

  12. Nekem a Clooneys részek működtek és az űrsétás rész is jó volt a többi egyáltalán nem sajnos.
    Az űrhajón zajló részek kizökkentettek főleg a pocsék díszletek miatt így nem nézhet ki egy űrhajóbelső a közeljövőben, mikor szoknak már le erről ,hogy beraknak egy-két asztalt gurulós székekkel egy szobába és az a vezérlő? Na mindegy ezek biztos csak engem zavartak főleg azért mert közben meg látszott a pénz a filmen.

  13. Gyonyoru vizualisan es Clooneyt elneznem orakig szenvedni, de az urhajos szal annyira nem tetszett, hogy abba kellett hagynom…

  14. Még aznap megnéztem, és bár előzetesen a trailer alapján próbáltam hűteni a várakozásaimat, de hiába, ha a scifit csak köntösnek vesszük, ez drámának is nagyon kevés és unalmas volt. Ami miatt nem bántam mégsem, hogy mint film nagyon szép volt, és nem is elsősorban az űrben játszódó részekre gondolok, hanem a sarkvidéki történetszál jelenetei.

  15. Nekem is bejött, szeretem a scifit.

    SPOILER

    A végére azért egy icipici utalás jó lett volna arra, hogy a Jupiter holdján vannak még émberek, vagy valami technológia segítségével “le lehet gyártani” állatokat meg növényeket, akik szaporodni tudnak a bolygón.

    Amikor az űrben szereltek, akkor majd be szartam.
    Erős kozmikofóbiám van, amikor dokukat nézek az univerzumról, rosszul leszek, de csak megnézem őket. A csillagos égre sem merek ránézni, mert eszembe jut, hogy milyen apró, védtelen porszemek vagyunk a galaxisban, hogy mennyire rönkrevágtuk a Földet és hogy bármikor vége lehet az életnek. Na meg hogy kik vagyunk igazából, honnan jöttünk, van-e még értelmes élet rajtunk kívül valamerre stb.

  16. Rögtön premiernap néztük, így akkor még sajnos nem tudtam róla, hogy érdemesebb lenne kihagyni.

    SPOILER

    Lehet túl sok filmet nézek, de az, hogy a kislány valójában nincs az a megjelenésének pillanatában teljesen egyértelmű volt.
    Ahogyan az is, hogy Peck = Clooney.
    Oké, a végén azt nem láttam előre, hogy Jones lesz a lánya, de megmondom őszintén ez semennyire nem volt “twist”. Hanem egy sima, ‘aha, oké, és akkor?’.

    OFF

    Az egyetlen amire jó volt a film, hogy kedvet kaptam újrázni már megint a Sunshine-t. (a hajó alakja hasonlít, onnan ugrott be)

  17. Szerintem ez a film egyszerűen nyomasztó. Nem ajánlom olyannak, akinek egzisztenciális szorongása van (szorongásos depresszió féle, ami az élet értelme/értelmetlensége körül forog)
    Nem tudom, mi volt az író széndéka, de ez a történet az emberiség szempontjából semmiféle kiutat nem kínál. A szokásos lélektani dráma (ki mit hagyott ki, kit hanyagolt el az életben) eltörpül a film valódi megmutatnivalója mellett: hogy érezhetik magukat az emberiség utolsó tagjai az elkerülhetetlen kihalás küszöbén, a biztos jövőtlenségben, egyedül. Nyomasztó, és szerintem a film még így is megszépitette a helyzetet, azt, ami valójában lenne egy ilyen szituban.
    Nekem ugyanis olyan kínzó gondolatok merültek fel közben, hogy

    SPOILER

    a doktor helyében, ha valaki tényleg ilyen helyzetbe kerül, a valóságban is így küzdene, vagy inkább azonnal öngyilkos lenne? Nekem vannak fenntartásaim, hogy nem a doki reakciója volna az alap, vagyis hogy felszántja az északi sarkot, hogy segitsen egy maroknyi embernek.
    A teljes földi élet elpusztul mindenesül, és az űrben lévők is legfeljebb egy üres bolygón élhetik le a hátralévő életüket, hogy aztán velük együtt végleg eltűnjön az emberiség (nincs rá utalás, hogy bárki vagy bármi is van ott a primitív növényi létdormákon kívül, egy pár és a gyerekük pedig nem elég a restart-hoz).

    SPOILER VÉGE

    Nem tudom, az író célja valójában mi volt: reményt sugallni, hogy a küzdésnek minden látszólagos hiábavalóság ellenére is van értelme és mindig van valamiféle remény,vagy épp ellenkezőleg, a minden törekvést elnyelő nihilt akarta megmutatni? Nekem kicsit az az érzésem, hogy az elsőt akarta és a második sikerült. Ezt feloldani csak némi filozófiai/spirituális nézőpontból lehet, vagyis hogy a küzdés önmaga a létezés értelme, függetlenül attól, mit hoz vagy nem hoz a jövő és hogy nem tudhatjuk, valójában mi az univerzum és mik vagyunk benne mi.
    Másképp ennek a filmnek a perspektívája elviselhetetlen.

  18. SPOILER

    igen, csak nem akartam spoilerezni a kritikában semmiképp, de szerintem a vége az emberiség teljes pusztulása. egy 30 fölötti pár 1 gyerekkel semmit nem indít újra, még ha a jupiter holdján lehet is élni tényleg, van kaja pia, és semmi orvosi megoldás nem kell.

  19. SPOILER természetesen semmi értelme az emberiség szempontjából az űrhajósoknak visszafordulni csak éppen ez a filmet egyszerűen nem érdekli, ez nem egy “gondolkodós” film (legalábbis számomra nem tűnt annak) és ezzel nem is foglalkozik. Ez érzelmekről, hangulatokról szólt, és míg fokozatosan egyre nyomasztóbb, lehangolóbb, depresszívebb lett, aztán a vége felé (miközben feltárták számunkra Clooney és az űrhajósnő közötti kapcsolatot) ez a hangulat átfordult egy érezlmesebb, emelkdedettebb, szebb formába (és a forgatókönyv amúgy pont lesz*rta hogy amúgy ezt a sztori szintjén nem igazán lehet alátámasztani) De hát sztori szintjén amúgy is végig egyre megkérdőjelezhetőbb volt, ez a film a szép képekre, hangulatokra, érzelmekre ment rá (ja, és ezt nem mint pozitívumot vagy felmentést írom ha esetleg úgy tűnne)

  20. Lehet tényleg a Netflix marketingesei cseszték el… de valamiért – az első teaser alapján (a többi előzetest már nem néztem meg) nem egy ilyen lehangoló, a melodrámát az előtérbe toló iszonyat lassú szenvedés-maratonra számítottam.
    Mivel Clooney a Solaris-szal vagy Gravity-vel már régi motorosnak számít sci-fi vonalon, valahogy nem jött le előzetesen, hogy a Midnight Sky sci-fi szála lényegében csak körítés lesz és, hogy ilyen non-stop szenvedés-jelenetekből fog állni az egész film. Amit még fokoztak azzal, hogy…

    SPOILER ON

    … eljutunk az egyik asztonauta haláláig, ami igazából annál a pontnál már tényleg nem tesz hozzá semmi érzelmi pluszt vagy minuszt az előzetes igen csak durva megpróbáltatások tükrében. Hanem egy ilyen – nesztek nézőkéim, kaptok még egy pofont, “nyírjunk ki egy asztonautát is, az a biztos” vonalon halad tovább és ott már tényleg csak a szenvedés-pornót érzékeltem az egész filmből.
    És valahol – számomra – itt, ezen a ponton vált öncélúvá a film és, hogy ezt a filmet már semmi se mentheti meg. Innen már minden-mindegy volt, hogy kivel mi történik, elengedtem az egész sztorit és úgy voltam vele, hogy essünk túl rajta (persze lehet ez volt Clooney célja?):)

    SPOILER OFF

    Nagyon tetszik a kritikában, hogy előkerült (az egyébként nagyon profi) Alexandre Desplat zenéje. Mert valahogy szerintem sem illett ebbe a filmbe és csak rontott a helyzeten. Ezzel a síró nagyzenekarral csak aláhúza százszor azt, amit a képeken már eleve láttunk, hogy itt bizony most: Meg. Kell. Rendülni.
    Úgyhogy összességében – nálam pont rosszkor jött ez a film. Nem tudok róla semmi értékelhetőt mondani azonkívül, hogy értem Clooney mondanivalóját, nagyon megmondta amit meg akart mondani. Továbbá, hogy a Netflix megszavazta neki a bizalmat és kipipálhatta a “szerzői-filmet csinálhattam 100 millából” kívánságát a bakancslistáján.
    :)

  21. latvan a filmet es olvasva a konyvet is (ami sokban kulonbozik) szerintem a filmet nem erdemes szo szerint ertelmezni. Ami nekem a konyvbol jobban atjott, hogy vannak emberek, akiknek a karrier, vagy legalabbis valamilyen elhivatotsag negativan hat a maganeletukre, amivel szembe kell nezniuk amikor az elmulas elerheto kozelsegbe kerul. Ezt a veget hivatott szimbolizalni a vilagvege.

    KONYV SPOILER
    A konyvben egyebkent Augistine nem is volt rakos csak oreg es Sully ugyanugy hatat forditott a csaladjanak a kuldetes miatt. Akonyben amugy nem volt benne terhesseg vagy elheto kisbolygo egyaltalan. A konyvben 0 remenysugar volt. vagyis majdnem 0 ugyanis…

    KONYV ES FILM SPOILER
    Az, hogy rokonok (ami a konyvben peldaul ki sem derul csakis az olvaso szamara) azt a bizonyos szamunkra ertelmezhetetlen csodat hivatott kepviselni, ami kicsit emeszthetobbe teszi a vilag veget. Hogy megha minden veszni is latszik, talan van valami szamunkra felfoghatatlan, nagyobb dolog.

    A film szamomra azert volt rossz, mert szamomra egy jo sci-fi lehet lassu, de tudomanyos, vagy ha pergo, akkor beleferhet a tudomanytalansag (mint pl a real time radiocseveges). Ez sajnos pont a rossz kombinacio volt.

  22. Talán a “hangulatfilm” egy nagyon jó jelző human kritikájában.
    Nekem alapvetően tetszett, mert sajnos ebben az évben nem is nagyon volt alkalmam jobbat látni… Az más kérdés, hogy eléggé nyomasztó, de hát ez van…

  23. Baromi vontatott, érdektelen és sajnos buta film volt (és nem, nem csak a “Jé, a Jupiternek van egy lakható holdja, ami eddig valahogy nem baszta ki a szemünket” – vonalat értem ezalatt). Nem volt íve, nem voltak benne nagy fordulópontok, nem voltak benne érdekes karakterek, valahogy céltalannak és súlytalannak tűnt az egész. Pedig maga a setting tetszett, pont a homályos, nem szájbarágós világképének lefestésével.
    SPOILER
    A megtekintése után két dolgon filóztam csak el;
    – A megmaradt két Aether asztronautára kellemetlenül sok römpiparty vár a visszaút során.
    – Effektív mi a francért is fordultak vissza? Nem lett volna logikusabb, hogy a haldokló Földön, a megmaradt családtagjaikkal élik le életük végét? Ehelyett visszautaznak a K-23-ra, ahol ugyanaz vár rájuk, annak a teljes reménye nélkül, hogy kvázi megmenthetik az emberiséget? Hiszen ketten nem fognak benépesíteni egy holdat. Vagy az emberiség jövője egy hatalmas inbred fuckfest lesz.
    SPOILER VÉGE
    Desplat zenéje amúgy nagyon tetszett, attól függetlneül, hogy mennyire illett/mennyit (nem) adott hozzá a filmhez.

  24. SPOILER

    @ Bachstein: Szerintem meg pont logikus egy szulo szemszogebol mindenarom vedeni a gyermeket. Ha maradnak a foldon akkor tuti meghal a magzat meg a szuletese elott, viszont ha visszamennek akkor van esely h megszulessen es egyedul haljon meg . Igen direkt tettem bele az egyedult, mert aki megszuletik az meghal, es szerintem ebben rejlik a filme egyik mondanivaloj, mert ha “szerencseje” van tuleli a szuleit. Meg fog halni igy is ugy is, de ne vard a valo eletben sem hogy egy szulo a tarsadalmi elverasoknak megfelelo logikus domteseket hozza a gyermekei tulelesevel kapcsoltaban.

    Szerintem.

  25. Alapvetően nem volt ez rossz film számomra. Szeretem a világvége hangulatot, a lassú “gondolkodást megengedő” filmeket, és szeretem a sci-fit is. Sajnos itt a “kevesebb több lett volna” nagyon kijött, plusz a végén meg már nem volt hová drámázni, így maradt a kurta lezárás, teletömve félmegoldásokkal. De egynek jó volt.

  26. Valóban lehetett volna itt-ott vágni, de nem volt rossz. A probléma nekem inkább abban volt hogy komolykodik, közben meg nem veszi komolyan a valódi dolgokat, mint pl. fizika, és emberi tűrőképesség. Mire gondolok (spoilers):

    – Clooney papa ránézésre 70+, a film szerint halálos beteg (transzfúzió, gyógyszereken él és pián), de nem hogy kibír az északi sark környékén egy jeges vízbe becsúszást-alámerülést, de még a cucca után is úszna a víz alatt(!) ha nem süllyedne az olyan gyorsan alá (csak hogy legyen egy szép hiteltelen víz alatt lebegős kép). Aztán kicsit remeg a parton, és még gyalogol a farkasordítóban napokat. Hypothermia nem létezik?

    – A meteorok itt is szép lassan csapódnak és jönnek, szépen lehet látni ahogy “szállnak” és még el is lehet menekülniük előlük. Valóságban alsó hangon 36000 km/h a leglassúbb meteor ami mindent szétzúzna és lazán átlőne, de értem én, így látványosabb és drámaibb.

    – Egy ilyen nagy téttel rendelkező, sok éves űrutazásra nem válogatnának be olyanokat akik a végén kettesével követnek el gyakorlatilag öngyilkossgot. Olyanokat válogatnának, akiknek nincs vesztenivalójuk, és érzelmileg nem tudnának instabillá válni.

    – Ahogy korábban is mondták előttem szar dolog belegondolni a vérmérgezős családi kapcsolatokba ami kelleni fog a bolygó benépesítéséhez.

  27. Nem volt rossz, de simán 90 percben elég lett volna tényleg. Voltak egetverő baromságok a filmben, de fogjuk fel mesefilmnek, vagy halucinációnak az egészet és mindjárt rendben is vagyunk.
    A “GRAVITY” látom nagyon inspiráló lehetett, mert nagyon szép felvételeket lőttek itt is. ;)

  28. Spoiler

    Amikor rádiókapcsolatot kerestek akkor említik a másik telepeshajót. Jó lett volna a végén hogy azon elindult pár száz ember.
    De így dark lett a vége.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.