Athena – csak style over substance?

Ennél jobb kezdő 10 percet lehet nem is láttunk idén, mint amit az Athena villant. Akik abban a képzetben vannak, hogy minden film egyforma közepes (vagy rosszabb) a Netflixen, azok 15 percet adjanak ennek szerintem. Meg amúgy is, akik nem ezt gondolják, de valamiért elment mellettük a film eddig.

A történet hiába komoly és aktuális, valahogy mégis picit halovány a megvalósítás fényében. Francia bevándorlókról szól, egy testvértrióról, akik különböző módon állnak az ottani rendszerhez, helyzethez amiben tartja őket a társadalom. Az egyik dedikált katona, nemrég tért vissza a frontról, igyekszik boldogulni a rendszerben, a másik bűnöző, aki a rendszer hibáin ügyeskedik, a harmadik pedig… elkeseredett, aki fel akarja égetni az egészet?

Ezek a férfiak vesztik el a 13 éves öccsüket, akit látszólag szétvert a rendőrség, és ez lobbantja fel a lángot a legfiatalabban a háromból, aki a kezdő percekben a fiatalság többi tagjával molotovot dobálva betör a rendőrségre és fegyvereket zsákmányol, hogy visszatérve a szinte gettós lakótelepére tulajdonképpen zavargást indítva követelje a rendőri brutalitás tetteseit. De a lángokat nem lehet megfékezni.

Az Athena erőssége mindenképp a megvalósításában rejlik, úgy ad pár gyomrost mindenféle mellélövés mellett. Konkrétan az 1917, a Children of Men és hasonlók nyomdokain halad, és a legtöbb jelenete 10 perces “vágásnélküli” megoldással üt. Beleértve ebbe az említett kezdést, a rendőrség lerohanását, ami iszonyat feszült lesz így. Igazából technikailag az a legjobb rész is egyben, de azért később is igyekeznek kihasználni a vágás nélküliség erejét.

Még konkrétabban vált az emberek között, aztán őket követi 10 percig az említett megoldással, de néha “hagyományos” filmesen ad információkat, rendes vágásokkal. És itt jön be a style over substance, mivel hatásosabb lenne, ha a sok “sétál valahova, mert keres valakit a káoszban” jelenet nem mindegyike lenne vágás nélkül, hanem csak a tényleg fontosak, mint a midpoint, vagy hát a kezdő percek. Ahogy a Children of Men is csinálta.

Közben meg mégis vitathatatlan, hogy még a tömegben keresős jelenetek is iszonyat ívekkel rendelkeznek néha, viszont egyben darabossá is teszik a filmet, hiszen kis túlzással egyformák a felvezetések-zenei és képi csúcsok, amik után kopp, aztán ismét ez jön. Hiányzik a közöttük levő változatosság.

Valójában meg sem lepett, hogy videóklipes világból érkezett a rendező Romain Gavras, örök kedvenc tőle a Justice – Stress, viszont tökéletesen illik a filmben érzett darabossághoz, a 10 percek egyben működnek, aztán valahogy össze kell kötni őket. Nagyjából sikerült egésszé tenné a filmet, de mégis a részletek erősek igazán.

Egyszeri élménynek eszméletlen az Athena, iszonyat jó volt nézni technikailag és történetileg is, a csúcspontjai elég magasan kiemelkednek a masszájából, de valami plusz mégis hiányzott. Az meg, hogy mennyire kéne már tenni valamit a pattanásig feszült társadalomban levő egyenlőtlenségek enyhítésére, arra jól mutogat.

human
írta
2022. 10. 05. 14:31
megjelenés
6
hozzászolás


6 hozzászólás a “Athena – csak style over substance?” bejegyzéshez

  1. jó film, a hibáival együtt. nagyon jól bemutatja, hogy milyen könnyű manipulálni a tömeget.

  2. ha nem értesz a filmezéshez, gyárts egysnittesnek hazudott jelenetekkel telerakott filmeket. őszintén szólva már nagyon unom, hogy boldog boldogtalan ezzel akar villogni. az összes ilyen jelenet kb ugyanúgy néz ki.
    már nem tudok elalélni ezektől a megoldásoktól sajnos. ennél a filmnél meg már szinte röhejes volt, hogy úgy puttyogtatták a csillagszórót mintha egy retek búcsúban lennénk.
    lehet csak cinikus hangulatban láttam és amúgy tök jó ez a film.

  3. A leírás alapján hasonlít a Gerilla regényhez, csak a másik végén fogja meg a dolgot. Sajnos így tartok is tőle, hogy mi lehet a mondandója.

    Na majd egyszer talán belenézek, hátha másképp van.

  4. Egyetértek: a kevesebb több lett volna. A kezdő jelenetsor tényleg eszméletlen a bravúros kamerázással, a rejtett vágásokkal, de később a film során helyenként már fárasztóvá vagy épp unalmassá vált.

    SPOILER!
    A … fordulat viszont nekem megölte a filmet is, meg a karaktert is. Hiteltelenné vált tőle az egész.

  5. Nem mentek nagyon a mélyére a dolgoknak avagy a mondanivalónak. Egy átlagos napnak tűnt franciaországban ahogy a “franciák” hangot adnak az elégedetlenségüknek!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.