2024 a BAFTA szerint, avagy megvolt a brit filmesek átadója

Megvolt az angol filmakadémia díjszórása, ez nagyjából az Oscar után közel van a legrangosabb filmes elismerésekhez. Lássuk, hogy a sok eső közepette miképp látták az évet. Eléggé igyekeztek szétszórni azokat a díjakat, nem tarolt egyértelműen semmi.

Az biztos, hogy a Conclave itt feltört picit, és a Brutalist is behúzott pár fontosat, az Anora pedig lecsúszott pár ilyenről. Nem tudom, érdekes, hogy ennyire megoszlottak a szavazatok, nincs egyértelműen kiemelkedő, bár stimmel a “kicsit MIDMIDMID év volt” általános vélekedés ez alapján is. A legnagyobb meglepetés az animált kategóriában volt?

A jelöltek között vastagon és dőlten a győztesek, így látszik kiket vertek el. Ami persze túlzás, bár ezt nem írom minden posztban, de a legjobb 5-be kerülni év kib***ottsok filmből azért nem semmi teljesítmény.

Legjobb film

  • ANORA
  • THE BRUTALIST
  • A COMPLETE UNKNOWN
  • CONCLAVE
  • EMILIA PÉREZ

Legjobb angol film

  • BIRD  Andrea Arnold, Tessa Ross, Juliette Howell, Lee Groombridge
  • BLITZ Steve McQueen, Tim Bevan, Eric Fellner, Anita Overland
  • CONCLAVE Edward Berger, Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman, Peter Straughan
  • GLADIATOR II  Ridley Scott, Douglas Wick, Lucy Fisher, Michael Pruss, David Scarpa, Peter Craig
  • HARD TRUTHS Mike Leigh, Georgina Lowe
  • KNEECAP Rich Peppiatt, Trevor Birney, Jack Tarling, Naoise Ó Cairealláin, Liam Óg Ó Hannaidh, JJ Ó Dochartaigh
  • LEE Ellen Kuras, Kate Solomon, Kate Winslet, Liz Hannah, Marion Hume, John Collee, Lem Dobbs
  • LOVE LIES BLEEDING Rose Glass, Andrea Cornwell, Oliver Kassman, Wereonika Tofilska
  • THE OUTRUN Nora Fingscheidt, Sarah Brocklehurst, Dominic Norris, Jack Lowden, Saoirse Ronan, Amy Liptrot
  • WALLACE AND GROMIT: VENGEANCE MOST FOWL Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek, Mark Burton

Legjobb újonc angol író, rendező vagy producer

  • HOARD Luna Carmoon (Director, Writer)
  • KNEECAP Rich Peppiatt (Director, Writer)
  • MONKEY MAN Dev Patel (Director)
  • SANTOSH Sandhya Suri (Director, Writer), James Bowsher (Producer), Balthazar de Ganay (Producer) [also produced by Alan McAlex, Mike Goodridge]
  • SISTER MIDNIGHT Karan Kandhari (Director, Writer)

Legjobb idegen nyelvű film

  • ALL WE IMAGINE AS LIGHT Payal Kapadia, Thomas Hakim
  • EMILIA PÉREZ Jacques Audiard, TBD
  • I’M STILL HERE (AINDA ESTOU AQUI) Walter Salles, TBD
  • KNEECAP Rich Peppiatt, Trevor Birney
  • THE SEED OF THE SACRED FIG Mohammad Rasoulof, Amin Sadraei

Dokumentumfilm

  • BLACK BOX DIARIES Shiori Ito, Hanna Aqvilin, Eric Nyari
  • DAUGHTERS Natalie Rae, Angela Patton, TBD
  • NO OTHER LAND Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal, Rachel Szor
  • SUPER/MAN: THE CHRISTOPHER REEVE STORY Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Lizzie Gilliett, Robert Ford
  • WILL & HARPER Josh Greenbaum, Rafael Marmor, Christopher Leggett, Will Ferrell, Jessica Elbaum

Animált film

  • FLOW Gints Siibalodis, Matīss Kaža
  • INSIDE OUT 2 Kelsey Mann, Mark Nielsen
  • WALLACE AND GROMIT: VENGEANCE MOST FOWL Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek
  • THE WILD ROBOT Chris Sanders, Jeff Hermann

Gyerek vagy családi film

  • FLOW Gints Siibalodis, Matīss Kaža
  • KENSUKE’S KINGDOM Kirk Hendry, Neil Boyle, Camilla Deakin
  • WALLACE AND GROMIT: VENGEANCE MOST FOWL Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek
  • THE WILD ROBOT Chris Sanders, Jeff Hermann

Rendező

  • ANORA Sean Baker
  • THE BRUTALIST Brady Corbet
  • CONCLAVE Edward Berger
  • DUNE: PART TWO Denis Villeneuve
  • EMILIA PÉREZ Jacques Audiard
  • THE SUBSTANCE Coralie Fargeat

Forgatókönyv

  • ANORA Written by Sean Baker
  • THE BRUTALIST Written by Brady Corbet & Mona Fastvold
  • KNEECAP Writer Rich Peppiatt, Story by Rich Peppiatt, Naoise Ó Cairealláin, Liam Óg Ó Hannaidh, JJ Ó Dochartaigh
  • A REAL PAIN Written by Jesse Eisenberg
  • THE SUBSTANCE Written by Coralie Fargeat

Adaptált forgatókönyv

  • A COMPLETE UNKNOWN Screenplay by James Mangold and Jay Cocks
  • CONCLAVE Screenplay by Peter Straughan
  • EMILIA PÉREZ Written by Jacques Audiard
  • NICKEL BOYS Screenplay by RaMell Ross & Joslyn Barnes
  • SING SING Screenplay by Clint Bentley, Greg Kwedar, Story by Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence ‘Divine Eye’ Maclin, John ‘Divine G’ Whitfield 

Főszereplőnő

  • CYNTHIA ERIVO Wicked
  • KARLA SOFÍA GASCÓN Emilia Pérez
  • MARIANNE JEAN-BAPTISTE Hard Truths
  • MIKEY MADISON Anora
  • DEMI MOORE The Substance
  • SAOIRSE RONAN The Outrun

Főszereplő

  • ADRIEN BRODY The Brutalist
  • TIMOTHÉE CHALAMET A Complete Unknown
  • COLMAN DOMINGO Sing Sing
  • RALPH FIENNES Conclave
  • HUGH GRANT Heretic
  • SEBASTIAN STAN The Apprentice

Mellékszereplőnő

  • SELENA GOMEZ Emilia Pérez
  • ARIANA GRANDE Wicked
  • FELICITY JONES The Brutalist
  • JAMIE LEE CURTIS The Last Showgirl
  • ISABELLA ROSSELLINI Conclave
  • ZOE SALDAÑA Emilia Pérez

Mellékszereplő

  • YURA BORISOV Anora
  • KIERAN CULKIN A Real Pain
  • CLARENCE MACLIN Sing Sing
  • EDWARD NORTON A Complete Unknown
  • GUY PEARCE The Brutalist
  • JEREMY STRONG The Apprentice

CASTING

  • ANORA Sean Baker, Samantha Quan
  • THE APPRENTICE Stephanie Gorin, Carmen Cuba
  • A COMPLETE UNKNOWN Yesi Ramirez
  • CONCLAVE Nina Gold, Martin Ware
  • KNEECAP Carla Stronge

Fényképezés

  • THE BRUTALIST Lol Crawley
  • CONCLAVE Stéphane Fontaine
  • DUNE: PART TWO Greig Fraser
  • EMILIA PÉREZ Paul Guilhaume
  • NOSFERATU Jarin Blaschke

Vágás

  • ANORA Sean Baker
  • CONCLAVE Nick Emerson
  • DUNE: PART TWO Joe Walker
  • EMILIA PÉREZ Juliette Welfling
  • KNEECAP Julian Ulrichs, Chris Gill

Jelmezek

  • BLITZ Jacqueline Durran
  • A COMPLETE UNKNOWN Arianne Phillips
  • CONCLAVE Lisy Christl
  • NOSFERATU Linda Muir
  • WICKED Paul Tazewell

Smink és haj

  • DUNE: PART TWO Love Larson, Eva Von Bahr
  • EMILIA PÉREZ Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini, Romain Marietti
  • NOSFERATU David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton
  • THE SUBSTANCE Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Frédérique Arguello, Marilyne Scarselli
  • WICKED Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth

Filmzene

  • THE BRUTALIST Daniel Blumberg
  • CONCLAVE Volker Bertelmann
  • EMILIA PÉREZ Camille, Clément Ducol
  • NOSFERATU Robin Carolan
  • THE WILD ROBOT Kris Bowers

PRODUCTION DESIGN

  • THE BRUTALIST Judy Becker, Patricia Cuccia
  • CONCLAVE Suzie Davies, Cynthia Sleiter
  • DUNE: PART TWO Patrice Vermette, Shane Vieau
  • NOSFERATU Craig Lathrop
  • WICKED Nathan Crowley, Lee Sandales

Hang

  • BLITZ John Casali, Paul Cotterell, James Harrison
  • DUNE: PART TWO Ron Bartlett, Doug Hemphill, Gareth John, Richard King
  • GLADIATOR II  Stéphane Bucher, Matthew Collinge, Paul Massey Danny Sheehan
  • THE SUBSTANCE Valérie Deloof, Victor Fleurant, Victor Praud, Stéphane Thiébaut, Emmanuelle Villard
  • WICKED Robin Baynton, Simon Hayes, John Marquis, Andy Nelson, Nancy Nugent Title

Trükkök

  • BETTER MAN Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs
  • DUNE: PART TWO Paul Lambert, Stephen James, Gerd Nefzer, Rhys Salcombe
  • GLADIATOR II Mark Bakowski, Neil Corbould, Nikki Penny, Pietro Ponti
  • KINGDOM OF THE PLANET OF THE APES Erik Winquist, Rodney Burke, Paul Story, Stephen Unterfranz
  • WICKED Pablo Helman, Paul Corbould, Jonathan Fawkner, Anthony Smith

Angol rövidfilm animációs

  • ADIÓS José Prats, Natalia Kyriacou, Bernardo Angeletti
  • MOG’S CHRISTMAS Robin Shaw, Joanna Harrison, Camilla Deakin, Ruth Fielding
  • WANDER TO WONDER Nina Gantz, Stienette Bosklopper, Simon Cartwright, Maarten Swart

Angol rövidfilm

  • THE FLOWERS STAND SILENTLY, WITNESSING Theo Panagopoulos, Marissa Keating
  • MARION Joe Weiland, Finn Constantine, Marija Djikic
  • MILK Miranda Stern, Ashionye Ogene
  • ROCK, PAPER, SCISSORS Franz Böhm, Ivan, Hayder Rothschild Hoozeer
  • STOMACH BUG Matty Crawford, Karima Sammout-Kanellopoulou

Közönségszavazás legjobb feltörő újoncokról

  • MARISA ABELA
  • JHARREL JEROME
  • DAVID JONSSON
  • MIKEY MADISON
  • NABHAAN RIZWAN
human
írta
2025. 02. 17. 03:10
megjelenés
6
hozzászolás


6 hozzászólás a “2024 a BAFTA szerint, avagy megvolt a brit filmesek átadója” bejegyzéshez

  1. Az animált kategória győztesénél kevés britebb dolog van, szóval egy BAFTA-n szerintem nem annyira meglepetés az elsősége, az erős konkurencia ellenére se.

    Én örülök hogy semmi se “tarolt”, olyan szerintem nincs/évtizedenként maximum egyszer hogy egy film “mindenben” a legjobb, mint sok évben.

  2. 1. Flanker

    Ezt adom, én is kicsit tikkelni szoktam valamiknek a ,,tarolása” láttán. Szimpibbnek és átgondoltabbnak látszik, ha kicsit jobban szétszóródik.

  3. Örülök, hogy nem csak én vagyok úgy vele, hogy jobban szeretem, ha nem egyetlen film tarol egy rakás kategóriában, hanem szétoszlanak a díjak különböző filmek között (ugyanígy vagyok a Grammy díjakkal, bár az szvsz már teljesen komolytalan lett a szóba forgó jelenség miatt). Szerintem sokkal életszerűbb, hogy egyik filmben alakítson egy színésznő mellékszerepben hatalmasat, míg egy másik filmben a zeneszerző alkossa a legjobbat és így tovább. Én kifejezetten rühellem, amikor 1-1 filmet megdobnak 5-6 díjjal, mert éppen azt favorizálják.

  4. Endymion: ez igaz, de a “legjobb film” azért a többnyire a legjobb dolgokból kell álljon, egy írás-rendezés-legjobb film azért elég közel kell legyen egymáshoz. nyilván a zene, meg vfx, meg makeup mehet összevissza, és 1-1 remek alakítás lehet nem a legjobb filmben, de ha a rendezőnek esélye sincs a díjára, akkor hogy lenne a filmje a legjobb?

    nyilván olvasni jobb egy kicsit ide-kicsit oda osztást, de nekem, talán mert csalódtam 2024-ben, ez olyan érzés, mintha a plafon lenne lejjebb, nem pedig olyan, mintha 3 film ugrotta volna a legmagasabbat.

  5. Én nem látom ennyire sarkítva a helyzetet, bár elismerem, hogy nagyon is van benne ráció. De egy számomra ideális világban például simán elismerhetik az akadémia tagjai, hogy lehet egy legjobb rendezés egy olyan filmé, ami sajnos összességében nem a legjobb film lett (forgatókönyv, színészek, stb), de a rendezés formabontó és/vagy csúcsra járatva kreatív (pl a Drive sok elismerést kapott emiatt). Legjobb írás meg aztán végképp lehet, ha egy amúgy közepes rendezést, nem elég kompetens vágást vagy nem elég erőteljes alakításokat kap, ne adj isten egy animációs filmé (pl. Toy Story 3, aminek tényleg brilliáns lett a forgatókönyve).
    Mindemellett természetesen elismerem, hogy valóban “közel kell legyen egymáshoz” ez a három teljesítmény, de engem akkor is bosszant, amikor csak úgy szórják a díjakt 1-1 kiemelt filmre, míg a többinek nem osztanak lapot a jelöléseken kívül.
    Emiatt kifejezetten örülök, amikor akár olyan filmek is kapnak jelölést pl legjobb mellékszereplő vagy zene kategóriában, amik amúgy semmi másban nem – mert (álom, álom) elismerik ezt a tényleg kiemelkedő aspektusát a filmnek.
    De persze tudom, hogy knrvára átpolitizált az egész és lobbiról, ideolgóiákról, taktikáról szól.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.