Nem tökölök, Danny Boyle megcsinálta. Ez az elevated horror! Vagyis a rendes horror! Meg a dráma. Meg a… fura- és művészfilm? Nem is tudom hogy mondjam, tényleg megosztó darab, mert ritmust vált, és a végére még szinte stílust is. Annyit fűznék az elejére, hogy van benne akció, de a tetőpontja nem az.

A történet a 28 nappal később után veszi fel a fonalat, a zombik ki lettek szorítva Európából és be vannak zárva a brit szigetekre, de pár értelmes ember is ott ragadt közöttük. Vagyis a régi időkbe visszasüllyedt ember, akik bizonyos érdekek és gondolatok körül egyesülnek. A főszereplő srác is ilyen közösségben él az apjával és anyjával, egy olyan szigeten, ahonnan csak apály során van út a szárazföldre. A film első fele kettejük utazása oda, hiszen be kell avatni a 12 éves lurkót a zombinyilazás rejtelmeibe.
Kicsit úgy éreztem, hogy Boyle ezzel a kezdő küldetéssel adta meg a nézőknek amire szerinte vágytak. Itt van a vérengzés, a gyerek beavatása ebbe a háborúba, viszont utána érkezik a tényleges kaland, a fő szál, amiben még akad izgalom, viszont iszonyat megható lezárást is kap a kérdésekkel való zsonglőrözés közepén. Ködösen fogalmazgatok, de annyira érdekes merre halad a 28 Years Later, hogy még a trailerből is hagyok ki dolgokat ezúttal.

Gondolom az előbbiekből lejött, hogy a film első fele nagyon izgalmas, de nem annyira félelmetes. Inkább egy zombis akciófilm, és annak egyszerűen zsigeri, a különböző zombi fajtákkal folyamatosan emeli a tétet egy olyan fináléra, amit fantasztikus volt nézni. Aztán az ebben tanultakkal és a kaland utóhatásaként jön a józanodás és az igazi téma. Mindezt erővel hozza el Boyle és Anthony Dod Mantle operatőr. Sikerül átemelniük a 28 Days Later energiáját, csak modernebb köntösbe csomagolták.
Tényleg nehezen tudok írni a második feléről, a húsáról, mert az viszont már a továbbgondolása az addig történteknek, a feldolgozás első lépcsője lehet, vagy épp a pusztulást hozhatja, mindezt gyönyörűen kifejtve Ralph Fiennes bevonásával. Csoda volt nézni, de el kell ismernem, hogy nem ezt árulták. Nagyon elkapott a második fele, hiába lassult be, amikor jött a Remember dal, az ütött. Az egyetlen baj, hogy viszonylag gyorsan alá is ásták John Murphy legendás dallamaival az első részből, de az már a folytatáshoz kellett.
Az alakításokat nem tértem ki, de szerintem mindenki rohadt jó ezúttal. Fiennes lubickol, és Aaron Taylor-Johnson villantja miért kedvelem a mellényúlásai dacára. De még ezek ellenére is azt mondom, hogy eltűnnek a filmkészítésben valamennyire (érdekes volt a Bear új évadjának ellenpontjaként, mert ott meg a színészek a minden mostanra), a textúra részei lesznek.

Nem tudnám mindenkinek ajánlani a 28 évvel későbböt, de mindenképp érdekes darab, mertek nagyokat vállalni, pont emiatt biztosan csalódnak majd páran, akik csak egy új 28 nappal későbbet akartak. Nekem mindenképp működött, kivéve a folytatás ténye, bár előtte lezártak egy fő szálat. Viszont legalább a következő rész tényleg elkészült már, így megtehetik az alapozást, csak kérdés mennyire sorozatokra akarunk mozikba járni. Mi lett volna, ha 5 perccel előbb fejezik be a történetet?
Amúgy vicces a film hazai premierje, bár gondolom a forgalmazó nem örül neki annyira. Angliában 15 éves korhatárral megy, itthon a nemi szerveket ki kellett cenzúrázni még a 18-as karika mellett is, tippem szerint azokkal olyan besorolást kapott volna, hogy csak 22 után mehetne, de ha jól látom erről nem kaptunk megerősítést. Kontraszként a vérengzés tényleg simán 18+, de az benne maradhatott, There is no discharge in the war.
hétvégén megnézem. nagyon kizökkent a cenzúra, vagy alig észrevehető?
Puffin: sztem nem zavaró, de rossz tudni
Pont a cenzúrát akartam kérdezni, mert máshol is meglepetten írták.
Itthon ilyen szigorú a szabályozás?
Azért ez így elég kellemetlen. Ha már ez kell legyen legalább jelezhették volna előre.
Nem ugyanazt a filmet néztük. Abszolút súlytalan, felesleges folytatás, hatásosnak szánt, de banálisan kezelt fordulatokkal, gyenge szereplőkkel, félbehagyott szálakkal. Lehet, a folytatással együtt majd kiad valami egészet, ez a film így igaziból értékelhetetlen minden elemében – a gore jó benne, olyan Zs-filmes hangulatot ad neki.
Számomra egy kész szenvedés volt ez a film. Történet szinte minimál. Fárasztó dialógusok.
Ordít a logikai hülyeségektől.
SPOiLER!!!
Tényleg lebénítják az alfát, és közben otthagyják mozdulatlanul ahelyett hogy megölnék? Na ne már!
Középkori körülmények között élnek, íjat használnak de közelharchoz kardot, fejszét vagy lándzsát nem? Bocsi, a kissrácnál volt egy rugós bicska.
Komolyan már csak a fejemet vakartam kínomban.
Ralph Fiennes se tudta mit keres ebben a filmben, de leginkább mi értelme volt a cselekvésének? Na az utolsó öt perc meg aztán vattafakk volt a javából!
Mint valami űbergagyi Power Rangers jelenet. Az egész annyira komolytalan volt.
Hát inkább ne legyen több folytatás, mert ez valami borzalom.
Nálam az év csalódása.
4.,5., köszönjük szépen, leülhettek. Nem igazán értitek ti a filmet, noobs.
Igazi mozis élmény vol. Okos film, kiváló színészi játékokkal, csodálatas látvánmyal, maga az atmoszférája pedig brutális. Nagyon szépen, illetve intelligensen bővíti az univerzumát, miközben egy családi dráma bontakozik ki előttünk. Tény és való, ha valaki egy agyatlan, tucat horrort vár az csalódni fog. Sokkal érzelmesebb, inteligensebb mozi annál, amely bátran mesél a halálról, az életről és a felnövésről.
angolul adják valahol?
valóban jó volt. nem értem azt aki lebutázza, fele olyan ostoba és kretén sem volt mint bármelyik Alien folytatás, mondjuk a Prometheus. megérte moziban nézni, akkor is ha előre felkúrtam magam a cenzúra ügyön, ami némileg zavaró is volt, főleg az utolsó 5 percben. az, hogy telefon szenzorral forgatták különösen érdekes volt, a színek, kromatikus aberráció és az alacsony dinamikatartománytól tökre egyedi volt a látvány.
Na jó, én ezt a mondatot nem értem.
“De még ezek ellenére is azt mondom, hogy eltűnnek a filmkészítésben valamennyire (érdekes volt a Bear új évadjának ellenpontjaként, mert ott meg a színészek a minden mostanra), a textúra részei lesznek.”
???
k1ssd: Elképzelhető, hogy a 4-es és 5-ös versenyző nem értette a filmet! Az viszont tuti, hogy te egy okoskodó seggfej vagy aki felsőbbrendűnek képzeli magát! Persze az teljesen nyilvánvaló, hogy nem vagy az!
ennyi elég a személyeskedésből. köszi. a film véleményeken nyugodtan össze lehet csapni anélkül h hülyéznénk.
“Nem értetted, bibibíí” – ez a nézőtípus valahol az Inception környékén tűnt fel, de azt hittem, azóta felnőttek.
Semmi olyan nincs ebben a filmben, amit ne lehetne érteni, pont azért érted Te is, mert roppant szájbarágós és suta.
A TWD videojáték Clementine-fejlődéstörténete és felnövése keresztbe lenyeli Spike-ot (“felnövéstörténet”, azért ahhoz még itt kell majd a második rész, talán, karakterizáció itt nem igen volt).
Puffin: nem buta, suta.
A film bele akar harapni több témába is: a rage vírus emberek már “simán” csak állatok, vademberek, akik vadon élnek, akiket simán vadásznak, holott ők a saját állati ösztöneik mellett szintén csak élni-túlélni akarnak. Az alfa, a szülés, az, hogy lényegében a gyereke után ment.
A kihaltság, Anglia elszigeteltsége – Brexit.
Gyermekek, akik már a karanténban nőttek fel, akiknek ez a valóságuk.
A halottakra történő megemlékezés – amit szegény 1 dimenziós Fiennes-nak juttattak egy olyan jelenet kedvéért, ami csak a film emblematikus settingjét mutatja be, de amúgy borzasztóan felületesre sikeredett.
Megszórták egy kis angol humorral, hogy abszurd is legyen.
De ugyanakkor egyik sincs kidolgozva, nincs érzelmileg felépítve, összecsapott-félbehagyott (pl pont Spike “megérése”, aminek a fő gerincnek kéne, hogy legyen), ami a sokkoló gore-ral akarja ezt pótolni.
Mondom, lehet, a folytatás majd kiegészíti, ez így egyelőre önmagában nem állja meg a helyét – szerintem.
robot_skeleton: én péntek éjjel találtam egy eredeti nyelvű vetítést az Allee-ban…
Amúgy simán lehet, ha nem lett volna már csúcsra járatva az élőhalott-téma az elmúlt 40 évben, ahol folyamatosan vissza-visszatérő, hovatovább tök ugyanazon témák mentén ragadják meg a poszt apokalipszist és a túlélők életét, akkor ez is jobb lenne. De tényleg nincs benne semmi, amit ne láthattunk volna máshol, jobban.
A 28 Days pont azért volt erős anno, mert bár a klasszikus Night of the Living Dead motívumát újrázta (ember embernek farkasa), de mégis üdén, friss szemszögből tette, egy baromi hatásos nyitány után, kis költségvetésből.
robot_skeleton – Toldiban us adják eredeti nyelven. Mi ma este megyünk rá.
Ilyen az a film, ami “önmagába szerelmes”.:)
“Önmagába szerelmes film” = mondok példát, mondjuk Quantum of Solace, amikor álművész rendező nagyon oda akarja tenni, hogy itt most aztán nem lesz akció, mert olyasmit rendezni derogál, úgyhogy legyen úgy vágva, hogy azt még véletlenül se lássa senki, hogy ott van. És ha törik, ha szakad, itt aztán fullba toljuk az Art-Bondot! Persze, vaaaan abba is szép jelenet – pl opera scene felvezetése – de basszus összességében egy méregdrága irka-firka. De ilyen a Spectre is stb.
DeViszont, szerencsére Danny Boyle ezerszer jobb rendező a fenti mesteremberekkel ellentétben (nem is csinált végül James Bondot) de ez a 28 years ez…
Hát szerintem is rohadt fárasztó egy content.:)
A nagy megmondások közepette, ahol a vérangol Teletubbies-tól éles kanyarokkal eljutunk a fordított keresztig, én már nem is tudom. Úgy ki akartak maxolni mindent és még azon is túl, hogy ez szerintem a fárasztó / széteső kategória. Ha legalább íve lett volna, de nem volt, mert Brexit. Ha belegondolok, kicsit olyan a 28Years mint Millernek a Furiosa. Na az volt ilyen “mindent akarok, mert egy csoda vagyok” tipusú pofon.
De amúgy jó a Boyle. Garland is jó (néha).:)
Szavazzunk neki bizalmat, mert hátha össze fog állni a nagy koponyaemlékmű. Majd valamikorra… valamelyik résznél… de ha nem, akkor lehetne belőle valami UK TV sorozat, mert koppintsák most le inkább a britek az amerikaiakat és nyúlják le a Walking Dead-et, de olyan angolosan, humorosan, “visszük a hullákat, hozzátok a halottakat”! “Mit mondd?” “Nem vagyok halott” “Tessék?” “Azt mondja nem halott”… :)
Nagyon jó ez a kritika, szerintem a legjobb amit itt olvastam!
Tegnap este láttam, és nagyon jól megfogalmaztál sok dolgot!
Még azt is hogy kinek lesz csalódás, de bizonyos kommentelők láthatóan nem ismertek magukra…
Amit nem említettél: szerintem állati király volt a zene, sokszor az adta elsősorban a különleges atmoszférát.
Tényleg rendhagyó és különleges darab! Lehet kritizálni, de minden negatívumra jut két pozitívum legalább.
A műfajváltás is valós, a végén bizony sírtam, amire aztán nem számítottam amikor beültem.
Gyönyörű felvételek, nagyon nagyon ügyes gyerekszínész! Szuper film volt.
Bónuszsztori: amikor mentek ki az emberek a végén, akkor egy 28 éve már fertőzött “embertársam” odaköpött (!) a vászonra és fennhangon mondta hogy mekkora szar! Nem hittem a szememnek, ilyet még nem láttam. Bizony nagy az Isten állatkertje!