Pokoli torony (The Towering Inferno)

A minap, mikor olvastam Joe-ker egyik irományát, láttam, hogy új bannere van, és gondoltam, ideje lenne újranézni egy jó kis Steve McQueen filmet. Úgyis valami katasztrófafilmre vágytam, kézenfekvő volt a választás, mivel erősen híján vagyok mostanság a műfajnak. Most komolyan, az nem katasztrófafilm, amikor egy tornádós filmben van 2 perc tornádó és 86 perc túszdráma, és mostanában állandóan ilyeneket fogtam ki.

Pokoli Torony

De ha most el is kezdeném sorolni a szerencsésebb választásokat, akkor is azt kell mondjam, hogy sehol sincsenek a régiekhez képest, és kiváltképp ehhez a filmhez képest, mert a Pokoli torony még mindig a műfaj egyik legjobbja szerintem, mit neki az a 34 év. Megvan benne a feszültség, a dráma (a dráma, és nem a szenvedés, ami sok drámában van drámaként eladva), és egy csipetnyi kaland is. Az igaz, hogy abban a korszakban készült, amikor igazán jól futott a műfaj, gondoljunk csak a Poseidonra, vagy az Airportokra.

Ha valaki még nem látta, gondolom, a címből sejtheti, hogy egy toronyról van szó. Pontosabban egy felhőkarcolóról, mely teszem azt, éppen lángol, mégpedig úgy, hogy közben emberek is vannak benne, valahol evidens a dolog, különben minek lenne a film. Persze a helyzetet súlyosbítja, hogy pont az épület tetején lévő bálteremben vannak, hiszen ünneplik, hogy megépült eme bámulatos monstrum, és persze, mivel a tűz eléggé szereti, ha felfelé haladhat, még a végén komoly veszélybe is kerülhetnek. Ezt megakadályozandó vonul ki szép számmal a tűzoltóság, és megkezdik a lehetetlen elleni harcot.

– I can’t make it. I’ll fall. I know I’ll fall.
– Ok. Then you better go first.

Egy filmnek lényeges eleme a színész (na jó, igen gyakran fokozottan szükséges), és ez a darab igen szép számmal vonultatja fel a nagyobbnál nagyobb neveket. Először is ott a két főbb szereplő, Steve McQueen és Paul Newman, vagy Paul Newman és Steve McQueen, az ilyen átlós kiírásoknál sose tudni, kit említsen az ember előbb. Mindegy is, a lényeg, hogy míg McQueen a hősies tűzoltóparancsnokot alakítja, addig Newman az épület tervezőjének szerepében brillírozik. És őket támogatják a többiek, többek között Faye Dunaway, William Holden, Fred Astaire, Richard Chamberlain, Robert Vaughn, O.J. Simpson és Jennifer Jones, aki ezzel a filmmel fejezte be a filmezést. Mindannyian tényleg jó alakításokat nyújtanak, elég jó összhangot érzek mindig, amikor a filmet nézem.

Ehhez az összhanghoz persze nélkülözhetetlen még egy elem, mégpedig a zene, amit John Williams komponált, de persze elhangzanak egyéb számok is, pl. a Poseidon dallamai is felcsendülnek. Ez persze nem véletlen, hiszen Irwin Allen követte el azt is producerként, és a sikeren felbuzdulva folytatnia kellett a katasztrófaáradatot, ezúttal két könyvből is táplálva a történetet, ugyanazzal a scriptíróval dolgoztatva, Stirling Silliphanttel.

Ez volt a második próbálkozás, hogy McQueen és Newman egyenlő szerepet kapjon egyazon filmben, mármint díjazás és dialógusok számát tekintve, ezért is a feljebb említett átlós kiírás (aki balról jobbra olvas, annak McQueen a főszereplő, aki fentről lefelé, annak Newman), hiszen McQueen hasonló szerepet mondott le a Butch Cassidy és a Sundance kölyöknél.

A speciális effektusok (már ha lehet így mondani) természetesen főleg a tűzre terjednek ki, és az bizony forró, lángoló, igazi tűz. Megdolgoztatták a pirotechnikusokat. Persze a kornak megfelelően azért észrevehetőek a bakik, látszik, ahogy az egyik jelenetnél lángszóróval adagolnak a színész mögött, vagy a rávetítés technikája sem volt még tökéletes a mélység felett mászó jeleneteknél, illetve ki lehet szúrni, hogy hoppá, ott az egy kaszkadőr volt. Mondjuk ez utóbbi nem nagyon változott, hiszen pl. a Die Hard 4-ben is észre lehet venni a sisakos kaszkadőrt a kamionban, amit szétlőnek. De itt tuti, hogy nem érheti vád a készítőket a CGI miatt, hiszen azt se tudták akkoriban, hogy az mi fán terem, eszik vagy isszák.

Are you here to take me on, or the fire?

Mindent összevetve egy vérbeli katasztrófafilm, mely főleg a tűzoltók felé emeli a kalapját, akik nap, mint nap hajmeresztő dolgokat művelnek a mentősökkel karöltve, hogy életeket mentsenek. Mivel van egy tűzoltó ismerősöm, első kézből is hallottam már hasonlóan ámulatba ejtő sztorikat, nem egyszerű munka, az biztos, vagy az talán már nem is munka, ami ilyetén elhivatottságot igényel? Mindegy is, a lényeg, hogy az ő életükbe nyerhetünk némi bepillantást, valahol ritkaság, mert azóta is, ha jól emlékszem, össz-vissz két komolyabb film volt velük, a Lánglovagok és a Ladder 49. Hogy a Pokoli torony szakmailag mennyire állja meg a helyét, sosem kérdeztem meg az ismerősöm, de talán ha összefutok vele alkalomadtán és éppen más se fordul meg a fejemben (nem, nem mindig a filmek körül jár az agyam), majd megkérdezem, de persze jöhet kommentben is a vélemény a kollégáitól.

Akár van benne ilyetén hiba, akár nem, számomra a Poseidon kalanddal együtt ott szerepel a műfaj dobogóján, és ahogy már fentebb említettem, nem hinném, hogy az újabb keletű filmek valaha is ledöntenék onnan. Megunhatatlan.

17 hozzászólás a “Pokoli torony (The Towering Inferno)” bejegyzéshez

  1. Nem gondoltam volna hogy a készítőkön kívűl létezik olyan ember aki szereti a katasztrófafilmeket. Én mindig is utáltam, dante poklától kezdve, a twisterig az összeset. Értelmetlen.

    Bár egy jó kis vicc volt ebből a southparkban, amikor az embereknek azt tanították be, hogyha jön a láva akkor hasra kell feküdni és csomó embert szénné égetett a láva a végén.:)

  2. mammut: bizony már jó rég olvastam tőled kritikát. Tetszik is az irományod. Sajnos ehhez az alkotáshoz még nem volt szerencsém, de az írásod alapján érdemes lenne megtekinteni.

    brekicc: éppen most töltöm a Twistert :)

  3. Brekicc: attól, hogy ilyen közepes sz*rok mint a Dante pokla nem tetszett még nem szar a katasztrófa film műfaj.

    Ez olyan mintha minden akciófilm szar lenne és példának felhoznék egy Dudikoff filmet.

  4. Nem is tudtam, hogy williams csinálta a zenéjét.
    Ez még mindig a műfaj legjobbja szerintem, csak ne merjenek egy remaket megalkotni…
    Egyébként bírom hogy a csodás tv csatornáink ezt is hát persze éjjel tudják csak adni, már vagy kétszer volt olyan, hogy vmi sz.r “tvpremier”-ként reklámozott “film” miatt 11-kor volt.
    (nagyon off: human megnyugodhatsz a wall-e jó lett olyan 10/10-es fajta a maga kategóriájában tudod :D)

  5. még palánta koromban izgultam nagyon ilyen katasztrófafilmen, asszem a 80as években volt ez étlapon. lehet hogy pont ez volt, vagy talán másik tornyos, nem tudom de nagyon fostam, meg izgultam. meg az airport.
    azóta nem láttam ezeket

  6. Sztem is nagyon jó film, nekem még túlságosan is, mert utána már nem nagyon mertem megnézni más katasztrófafilmeket…

  7. asszem a 80-as évek közepén láttam először, akkoriban jöttek be a vhs videomagnetofonok, mikor adta a magyar 1, akkor fel is vettük. ezt körülbelül 50 alkalommal néztem meg, egyszerűen imádtam, lenyűgözött, köpni-nyelni nem tudtam tőle…

    és a zárójelenet, az is nagyon bejött anno, amikor McQueen és Newman elbúcsúznak… imádtam.

    Mammut, ez nagyon király volt, köszi. :)

    (párja volt, szintén rengetegszer láttam, a Halál 50 órája… arról nem írsz egyet?)

  8. jut eszembe winnie, te látatlanban megmondod egy filmről, hogy az jó, vagy rossz? vagy esetleg belenézel, megnézed a vélemény megformálása előtt? csak kiváncsiság, érted.

  9. Gyerekkorom nagy kedvence, szó szerint rojtosra néztem a kazettát. Ez pl kijöhetne dvd-n..

  10. Egyértelműen a gyerekkorom kedvence. Agyonnéztem a videókazit. Most tavasszal újranéztem és egy kicsit csökkent a lelkesedésem. Talán a két és fél órás játékidő volt sok. Főleg az utolsó fél órát untam már. De 7/10-en továbbra is tartja magát.

  11. Szerintem megint egy roppant jó írás Tőled. No és igen, ez a film egy vérbeli katasztrófa film.

  12. Mammut: ahol eddig láttam, csak feliratos volt. Márpedig abban az időben még tényleg jó szinkronok születtek.

  13. Köszönjük az írást.
    A film számomra is ott van a dobogós katasztrófafilmek között, bár alapvetően nem rajongok ezekért a filmekért. Kiskoromban nem engedték megnézni a szüleim, de aztán persze bepótoltam. :)

    Egyébként, ha már a fisi-fosi utánzatoknál tartunk, ma este adja az egyik ker. adó a “Pokoli tévétorony” című német “mesterművet”. Hát, no comment…

  14. Steve McQueen-t minden idők legnagyobb színészének tartom, szóval nem tudok objekítv mércét felállítani- ráadásul vagy 20-szor cskkoltam a filmet. Egy 8/10-re mindenképp jó lesz 5 év múlva is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.