Forráskód (Source Code)

Duncan Jones előző (első) filmje a 2009-es év egyik kellemes meglepetése volt. A Moon a műfaj gyökereihez nyúlt vissza, és a manapság inkább csak a látványra koncentráló vásári szórakoztatás helyett egy elgondolkodtató, klasszikus sci-fit kapott az arra kiéhezett közönség. A filmnek voltak hibái (melyiknek nincsenek?), de összességében nem volt csalódás, sőt. Jones igencsak magasra tette a lécet saját maga – és az elkövetkező filmjei – számára, és ahogy a mondás tartja, innen szép pofára esni.

Jake a Source Code-ban telefonál

Na jó, annyira nem pofára esés, de mindenképpen egy határozott elmozdulás a könnyedebb popcorn irányba, ami a megszerzett rajongóknak nem biztos, hogy tetszeni fog. Filmeket hasonlítgatni mindig béna és kritika/kedvcsináló írója részéről ötlettelenségre vall, de az a helyzet, hogy a Source Code pontosan ott bukik el, ahol a Moon dicsőséget aratott. Nincs ugyanis feszültség, olyan az atmoszféra, mintha valami ezeréves, hibásan működő terraformáló modul zakatolna valahol. Egyszerűbben kifejezve az egész eléggé átlagos.

A hangulatteremtés elégtelensége mellett a Source Code-nak leginkább azt lehet felróni, hogy többnek akar látszani, mint ami. Az érdekes alapötlet miatt az elején elhisszük, hogy egy „okos” filmet nézünk, de a valóság nem is lehetne kiábrándítóbb. Annak ellenére ugyanis, hogy a kisebb-nagyobb részletek fokozatosan lepleződnek le, már az elején egyértelmű, hogy mi lesz a vége. Minden esemény, minden fordulat kiszámítható, nincs meglepetés, nincs csavar, az egész film olyan egyenes, mint a bot. Ha ehhez hozzátesszük, hogy maga az alapsztori is egy hatalmas logikai bakira épül, akkor már tisztán látható, hogy az a léc bizony nagyon erősen rezeg.

Persze igazságtalanság lenne az egészet Duncan Jonesra kenni, hiszen ezúttal „csak” rendezett, az írói feladatokat az a Ben Ripley végezte, akinek nevéhez olyan remekművek köthetők, mint a Natasha Henstridge-féle Species (A lény) harmadik-negyedik videós folytatása illetve egy Lifetime tv-film. Ezt a sort látva talán nem véletlen, hogy a Forráskód olyan érzést kelt, mint egy balszerencsésen adaptált sci-fi novella.

a Forráskód két főszereplője

Ennek ellenére a film valamennyire mégis nézhető, és ezért leginkább a két főszereplőt illeti a dicséret. Jake Gyllenhaal ugyan sosem feszíti szét a vásznat, de alapvetően szimpatikus jelenség és a játéka mint mindig, most is rendben volt. Michelle Monaghan pedig… Michelle Monaghannek olyan tündéri a mosolya, hogy simán megbocsátok neki, amiért a filmben a mosolygáson kívül nem is nagyon csinál mást. Ők ketten meglepően jó párost alkotnak egyébként, ami egy picit zavaró is. Azért zavaró, mert egy sci-fit ültem be megnézni, így a romantikus szálra „illene” haragudnom, hiszen hígítja a filmet, de mégis ezek a jelenetek voltak a legjobbak, szóval nem kerülhetnek a negatív oldalra.

Értékelés

Egy másik túlhasznált panellel élve a film „korrekt iparosmunka”, de semmi több. Beilleszthető egy unalmasabb nap programjába vagy akár ki is hagyható gond nélkül. A múltkor az a vád ért, hogy nagylelkűen osztogatom a pontokat, így most szőrös szívvel és vasmarokkal megtartom az extra pontot, amit Monaghan kapott volna, így a végeredmény 6/10 lesz.

— A kritikát Joe-ker írta, a Not Just Popcorn teljhatalmú ura.

38 hozzászólás a “Forráskód (Source Code)” bejegyzéshez

  1. Egyetértek a kritikával (részben) és úgy vélem Duncan Jones neve azért garancia (számomra úgy tűnik legalábbis) a minőségre.
    Amikor az előzetesét néztem a filmnek , nem vártam sokat a filmtől , amolyan közepes “action-thriller” stílusra gondoltam , csak és kizárólag Jones neve miatt érdekelt…
    …de valahogy számomra ez elfogadható mű lett , egy percig sem ásítoztam , végig a filmet követtem…
    Ha értékelhetem: 10-ből 8.

  2. én se vártam klasszikust, és nagyjából azt kaptam amit vártam…nagyjából; 7,5/10

  3. tegnap láttam moziban az előzetesét és veszett jó popcorn filmnek tűnt, én pedig kifejezetten kedvelem Gylenhaal játékát. A tréler alapján egy pörgős és izgalmas film lett előrevetítve, ami nagy vásznon jól mutat és megfelelő feszültség és izgalomfaktor rejlik benne. Ezek szerint ez csak álca a kritikában leírtak alapján, de én azért kíváncsi vagyok Duncan Jones mit hozott össze.

  4. én több pontban nem értek egyet a kritikával

    kezdve azzal hogy a Moon tényleg jó film volt,évek óta az egyik legjobb sci-fi,de bármennyire volt okos,sztem kiszámíthatóbb volt mint a Source Code,és ezért se váltotta ki belőlem a katarzist

    véleményem szerint izgalmas volt,kicsit hajlott a popcorn felé,igaz,de számomra az első 40 perc izgis volt,maga a nyomozás,onnantól kezdve kicsit visszavett a tempóból,de ez látszott is azon hogy nem látjuk újra meg újra hogy felébred a vonaton,cipőre ömlik a kávé,jön a jegyszedő,stb.(ahogy a trailer-ben láttuk)
    innen inkább azt alapozta a rendező, hogy a vége egy kicsit is,de üssön

    sztem csavaros sztorija volt,nem kellett ide ilyen fejvakarós ötlet,csak éppen hogy eltérjen az átlagostól

    jogos,az írón ment el egy kicsit a dolog,de nem hiszem hogy ez annyira el lett volna tolva,inkább realistább volt,nem szállt el nagyon a valóságtól

    a szereplőkkel tényleg nem volt semmi baj,mindenki tette a dolgát,ahogy kell

    nekem mindenképp várós film volt,és nem csalódtam benne
    8/10
    könnyű szívvel ajánlom mindenkinek,óriási film

  5. Most már kíváncsi vagyok, tesóm azt mondta, hogy csavaros film, és nagyon tetszett neki.

  6. Miért épül az egész egy hatalmas logikai bakira? Minden fordulat kiszámítható? Hu hát ezekbe azért bele tudnék kötni, de inkább csak kíváncsi vagyok szerinted miért épül az egész egy logikai bakira?

  7. Érdekes megközelítése a filmnek. Én sokkal kevésbé vártam “okos” mozit, nekem valahogy nem is ígérte, az első percekben sem. Nem logikai baki ez, sokkal inkább túl erős fikció, aminek józan ésszel semmi alapja.

    Ugyanakkor az egyik legjobb idei szórakozás, ahol kellő pillanatokban rövidítenek, nem húzzák túl, nincs székben feszengés.

    De még egyszer: ez a nézőpont is érthető, én ennek ellenére közeli emlékeim szerint 9/10-et odaajándékoztam. Mert élveztem.

  8. SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

    Logikai baki: az, hogy a vonaton keresi a robbantót, ha egyszer telefonhívással aktiválták a bombát. Még ha öngyilkos merénylő lenne és tényleg ott vár, hogy magát is felrobbantsa, akkor sem szarakodna egy telefonnal, simán aktiválhatná kézzel. Na meg azt mondták, hogy a robbantónak látnia kellett, mikor találkozik a két vonat, ezért is keresi az elkövetőt a vonaton. De az amin Gyllenhaal ült eleve 10 perces késésben volt, amivel senki sem számolhatott, szóval lényegtelen, hogy a két vonat pont egymás mellé ért, amikor robbant. Ráadásul amikor végül látjuk, ahogy felrobbantja akkor már marha messze van a vonat, szóval kizárt, hogy látta.

    Kiszámítható fordulatok:
    – kemény katonanéni, akiről a végére kiderül, hogy emberből van
    – a fentiek miatt egyértelmű volt, hogy a robbantó leszállt és így nem véletlen, hogy a pénztárcás hapsit többször is mutatják… Rögtön gyanús, hogy ő lesz a hunyó
    – amikor arról beszélnek, hogy nem lehet megváltozatni a valóságot, egyértelmű, hogy mégis úgy lesz a végén, stb.

  9. SPOILER—-

    Mégis hol keresné, ha egyszer a vonaton ébred fel? Jó persze értem mire célzol, de szerintem ez korántsem akkora hiba. A “terrorista” srác elhelyezte a bombát, majd leszállt, hogy aktiválja a telóval, azaz ott kellett lennie a vonaton. A csávó eltervezett valamit, így gondolta ki, ebbe szerintem kár belekötni. Kivitelezhette volna 20 másik módon, de nem így lett.

    A fordulatokról: Az elsőt amit megemlítesz jellemfejlődének hívják és a katonanéni egyáltalán nem volt kemény az elején se. A döntése érthető, mivel megismerte Coltert és megszerette.

    A második dolog: neked gyanús volt, légy büszke rá, rájöttél.

    A harmadik dolog pedig egyértelmű, igen az kicsit kiszámítható volt már.

  10. Hát, aki az X-Men 3. részére 8 pontot, a Wolverine-re 7-et, vagy a Sucker Punch-ra 10-et(!) ad, annak bocs, de nem adunk a véleményére nagyon. Emellett az Adjustment Bureau 8-at kapott, szerinted az kevésbé volt “kiszámítható”, vagy annyival intelligensebb lenne, esetleg jobb rendezés?

  11. Simán teljesen jó a film, én végigizgultam, tetszett. Csak ajánlani tudom

    hesgotcancer: Ott a pont. Igazából én többek közt azért olvasom a filmbuzit, mert human kritikái rendszerint beletalálnak – vagy legalábbis általában hasonló véleménnyel van a filmekről mint én. De ez esetben pl. simán nem szúrtam ki, hogy a kritikát nem human írta. Jó lenne valami figyelmezetetés a cikk elején… (és nem a végén) Végig se olvastam volna, ha előre tudom hogy Joe-ker írta.

  12. “Hát, aki az X-Men 3. részére 8 pontot, a Wolverine-re 7-et, vagy a Sucker Punch-ra 10-et(!) ad, annak bocs, de nem adunk a véleményére nagyon. ”

    Ostoba, ostoba ember vagy. Te hány pontot is adtál a Karib-tennger kalózai 2-re? Ugye, ugye? És a Watchmenre? Ugye, ugye, Akkor kinek is nem kell adni a véleményére?

  13. Kicsit lekéstem a kibeszélőről, de én csak most láttam a filmet. Nem nagyon akartunk elmenni rá, de mégis kellett valami program, és azt kell mondjam, hogy nagyon kellemes kis film volt. Kiszámítható volt pár dolog igen, voltak benne logikai bakik igen (bár nagyon erőltetettnek tartom azt, hogy az egész film egy logikai bakira épülne, főleg, hogy a robbantó nem valami hatalmas bűnöző elme volt, csak egy megzavarodott ember), de teljesen lekötött, jó volt a színészi játék, érdekes a történet, és ez már sokkal több mint amit sok nagy költségvetésű film fel tud mutatni mostanában (Sucker Punch például). Egyedül talán a befejezés ami lehetett volna bátrabb, de ez nem ront az összképen. Számomra 8/10et megérdemel a film.

  14. zabos: Ezt most te kinek írtad? Nekem? Én semennyi pontot nem adtam semmire, nemtom kinek gondolsz.

  15. human: az igaz, de már így is egy oldalt kellett visszakeresgetni érte, jó gyorsak voltatok:D.

  16. Üdv Néktek Idegenek!Abszulut nézhető film.Igen,néha azt éreztem hogy a romantikus szálat túlerőltették,én az ilyen filmre mondom hogy “inteligens action-movie” mint az Eredet..vagy tévedek?Sok dologban egyetértek Human kritikáival de mindenki más izlésü más dolgokat szeret..Talán/?/ van itt valaki akinek a Norbit a kedvence Eddie Murphy-től/jó ég van itt olyan…:) /

  17. amikor megszolal a nő mobilja annak ki az elöadoja illetve mi a szám cime nagyon rég vadászok rá köszi?

  18. a filmet még nem lattam de a rottenen 90%-ot kapott, ugyhogy eléggé meglepődtem ezen a 6/10-en, de ma megnezem aztan meglatjuk :)

  19. Összességében tetszett, mondjuk 7/10. Az elején a zene viszont kifejezetten idegesített, ez önmagában lehúzott egy pontot.

    –SPOILER–
    A végén valahogy záró képsoroknak azt vártam hogy Gyllenhaal ül a kapszulában, és…
    – Stevens kapitány, jelentsd mit láttál!
    – Nem értem! A nevem Sean Fentress. Hol vagyok?
    –/SPOILER–

    Gyllenhaal egyébként jól játszott, eltekintve attól hogy egyre inkább olyan a feje mint Koltainak, a “Sose halunk meg” Gyuszi bácsijaként. :)

  20. Nme gondoltam volna, hogy nem vagyok rutinos filmnéző, de kiderült, hogy mégis. Nekem egyetlen fordulat sem volt kiszámítható, minden új fejlemény meglepett, és egyiket sem tartottam hülyeségnek. magával ragadott a film hangulata, a színészek játéka, Jeffrey Wright-ot használhatnák sokkal-sokkal gyakrabban, Vera farmiga arca hihetetlenül kifejező, apró rezdülésekből már az elején elülteti az emberben, hogy itt valami nagyon nincs rendben, Jake pedig jó, mint mindig. A zeneszerző pedig valószínűleg Michael Giacchino tanfolyamot végzett, mielőtt leült megírni a score-t.
    A Moon nekem sokkal kiszámíthatóbb volt, és inkább annál éreztem, hogy okosabbnak képzeli magát a ténylegesnél.

  21. 8/10
    SPOILER!
    Két dolgot nem értettem csak, az egyik, hogy miért volt triviális, hogy az elkövetőnek a vonaton kell ülnie, a másik, hogy miért gondolják páran, hogy megváltoztatta a valóságot? Én úgy értelmeztem, hogy a “lekapcsolása” után, a megmerevedett kép újraindulásakor a kapitány, vagyis agyának digitális leképezése csupán a Forráskód nevű szimulációban élt tovább (a’la Mátrix), hiszen a vonatrobbanást is csak a programban hiúsíthatta meg. Azzal együtt, hogy a Forráskódból küldött sms akár a valódi világban is kézbesítődhet; itt azonban csupán a Forráskód-beli, az első éles bevetésére váró Goodwin olvasta el.

  22. mindket duncan jones filmben epp az a zsenialis, hogy nincsenek benne “csattanok”, de megis kepes feszultseget teremteni, es noha kiszamithato, de varja az ember, hogy merre halad a film, hogy lesz megoldva.

  23. Hali! !Szpójler ám!
    Épp most jöttem ki a moziból. Durva.
    Elolvastam a commenteet is. Ha jobban megnézzük a filmet, valójában észre kell vennünk, hogy a sztori csak a színjáték, hogy egy sokkal komolyabb témát boncolgasson az alkotócsapat. Ez pedig a quantumfizika. Ha kicsit utána olvastok, rá fogtok jönni mire gondolok. Nincs nagyon logikai csavar sem benne, mindössze a quantumfizikában lefektetett(felfedezett) szabályok tökéletes adaptációja jelenik meg a filmben. Olyan fogalmak mint predesztináció, szabad akarat, touring machine, ezek mind előkerülnek itt, szerintem hihetetlen átlátással belegyúrva a sztoriba (ami szerintem továbbra is másodlagos). Az, hogy a digitális szimulációban él tovább, tévedés. Ő csak létrehozott az eredeti eseményfa ágai között egy addig nem létező párhuzamos valóságszálat, magának. A csaj, aki segítette kintről, pl egy párhuzamos dimenzióban tényleg letartóztatódva bír lenni, de az ő valósága abban a pillanatban jön létre, amikor LÁTSZÓLAG lefagy a szimuláció. Ez a touring machine elvén szintén tökéletes elgondolás. Ráadásul, a quantumfizikai “hittételeket” és elgondolásokat még össze is gyúrja, amikor először azt állítja, hogy az adott eseménypont mindig azonos következményekkel já (a jövőbeni emlékei), majd később (megfelelő mennyiségű és erősségű) változtatás után az addigi eseményhorizont mögé taszítja az események addig kódolt folyását, így hozva létre az új “párhuzamos dimenziót”, ahol tovább élnek, és a katona nő megkapja az sms-t. Innentől irreleváns hogy a valódi testével ezen az alternatív napon mi történik, a lényeg az hogy az adott dimenzióban ő már duplán létezik (ami a fizikai ismeretek szerint lehetetlen, hacsak nem tekintjük a már valóságba is felfedezett quantumteleportáció-quantumpár jelenséget)
    Huhh, na most ennyit tudtam hirtelen összeszedni, még jó pár napig fog ez a film a fejemben járni az biztos. Kinek ajánlom? Aki akcióra vágyik, hát ne várjon sokat, tényleg. Aki a férfi főszereplőt akarja rehabilitálni, mert estleg eddig úgy gondolta, nem elégséges színésznek (én, pl), annak igen. Ja, és fizikát kedvelő kockáknak. Masszívan…

  24. osztom a 6/10-et. más (net)kritikusok az egekig magasztalták a filmet, valójában egy átlagos mozi, egy átlagos napra!

  25. Most jöttem ki a filmről. Állat, csak ajánlani tudom. Nem mindennapi sztori, és elgondolkodtat a film végén, hogy akkor most hogy is van ez?
    A színészek jól játszottak Michelle Monaghan elragadó.

    8,5/10

    üdv

  26. Most néztem meg a filmet.

    Előre szólok, soha de soha! nem volt hobbim más munkáját, irományát, véleményét kritizálni. DE! ez melett nem megyek el szó nélkül!

    “Minden esemény, minden fordulat kiszámítható, nincs meglepetés, nincs csavar, az egész film olyan egyenes, mint a bot.”

    Ha te az elején megmondtad mi lesz a vége, látatlanba, akkor te táltos vagy bakkerr és az RTLKlub jós műsorában a helyed!

    Ennek a kritikának semmi értelme! És hesgotcancer-nek tejesen igaza van, azokra a filmekre mennyi pontot adsz és ezt így lehúzod?! Vicc.

    Nagyon szeretem ezt a blogot, komolyan tisztelem is a szerkesztőket, de még egyszer Joe-ker kritikájába botlok biztos nem fárasztom magam azzal, hogy végigolvassam.

    SENKI NE ÍTÉLKEZZEN EZEN KRITIKA UTÁN, NÉZZE MEG A FILMET NEM FOG CSALÓDNI!

  27. Bocsánat, hogy magam után közvetlenül írok, de nem tudtam, ki Joe-ker. Utánnanéztem a DragonBall filmet 7-re értékelte :D:D jézusatyaúristen!

    Ezek után mindenki döntse el maga mennyire mérvadó ez a kritika!

  28. Kritika nem mérvadó. Nem csalódtam a filmben. Nekem legalább egy 8as. Igen elgondolkodtató volt.

  29. Mindenki ajnározza ezt a filmet, és pocskondiázza Jokert, pedig ő csak leírta hogy neki mi a véleménye a filmről.
    Nem tisztem megvédeni de had lehessen már az a véleménye a filmről ami!

    Amúgy egyetértek Joker kritikájával, nekem már az alapötletnél elhasalt a film, de mivel moziban néztem ezért túltettem magam rajta és végignéztem.
    Sajnos szerintem is végig kiszámítható a film, előre “kitaláltam” minden csavart (nem a film legelején, de a “csavarok” előtt 5-10 percel már igen). Nem az én dolgom eldönteni hogy ez a film mennyire jó, vagy izgalmas, vagy fordulatos, de azt elmondhatom hogy nekem nem igazán tetszett. A film jó lenne, de az alapötlet egy képtelen baromság, tudom sci-fi, meg “suspend of disbelief”, de mégis, azért ekkorát már ne vetítsünk na!

    SPOILER:

    Amikor más személy “testébe” kerül az ő tudata, akkor mégis hogy a csudába néz körül a vonaton meg lát olyan dolgokat amit az adott személy nem láthatott, például mert végig a csaj mellett ült? Erre mi a magyarázat?
    Mert azt tegyük fel hogy igaz hogy “összekapcsolódik” a másik személy “tudatával” (kurva nagy baromság mert a másik személy már halott, de nem számít suspend of disbelief) és újraéli a robbanás előtti utolsó pár percet A MÁSIK SZEMSZÖGÉBŐL!
    De ha az a másik személy nem szált le a vonatról, meg nem nézett be a budiban az álmennyezet fölé, akkor főhősünk mégis hogy a csudába találhatja meg a bombát, és leplezheti le a tettest?
    Persze valaki majd a “párhuzamos idősíkokkal” magyarázza de én abban nem hiszek! :)

    SPOILER OFF

    Valaki írta hogy a film épít a kvantumfizikára, pontosan miben?
    Mivel én nem nagyon konyítok a kvantumfizikához ezért szívesen meghallgatnám az okfejtését! :)

  30. Most néztem meg a filmet. A film jó volt, nálam simán 8 pont, imdb 7,7, tomatometer 91%. Szóval a 6 az szerintem is rettenetesen kevés, de nem baj, újra emlékeztetve lettem, hogy kezdjem azzal, hogy megnézem a szerzőt. És ezzel semmi esetre sem minősíteni akarom Joe-kert, legfeljebb megállapítom, hogy az ő ízlése egészen más mint az enyém. :)

    Zo! Te meg ne haragudj, de miért nézel olyan filmeket, amiket nem vagy képes feldolgozni? :D “Persze valaki majd a “párhuzamos idősíkokkal” magyarázza de én abban nem hiszek! :)” HAHAHA. 1. tényleg létrejött a filmben egy párhuzamos világ, mint láthattad abban tovább élt a főhős… 2. Ez egy sci-fi!!!! Nem, hogy nem kell hinned benne, hanem tudnod kell: MESE.

    A filmet pedig ajánlom azoknak akik szeretik a műfajt és a többieknek is, ha nem túl szűklátókörüek, mert jó kis darab.

  31. SPOILER

    Zo felvetésével egyetértek, nekem is kicsit zavaros volt ez a rész, amellett, hogy tetszett a film.

    Van ugye az a (meglehetősen logikus) tétel, miszerint csak azt tudod, ismered, amit megtapasztalsz. Innentől kezde nekem az volt a bukfenc a filmben, hogy honnan tudja azokat, amiket Zo is írt? Hogy hol lehet a bomba, hogy a srác visszateszi a tárcát a vonatra, hogy mi a rendszáma, stb?

    Csak akkor lenne elképzelhető, ha az összes vagonban utazó tudatának utolsó pár percét is összekötötték volna vele, és abból is építkezhetett volna, ez pedig nem történt meg…

    SPOILER OFF

  32. Spoileres:
    Nekem tetszett. Nem akart csavaros film lenni (jó ötlet), hamar kiderül az igazság (főhős már csak vegetál), mégis érdekes, izgalmas volt.

    Joe-ker irta, hogy
    “Kiszámítható fordulatok:
    1, kemény katonanéni, akiről a végére kiderül, hogy emberből van
    2, amikor arról beszélnek, hogy nem lehet megváltozatni a valóságot, egyértelmű, hogy mégis úgy lesz a végén, stb.”

    1, ilyen sajna mindig kell(?)/van

    2, szerintem nem változott meg a valóság. Az “egyetlen valóságot” a vonat megmentése után már nem látjuk.
    Amit látunk (lamúr, SMS a parancsnoknőnek) az már csak alternatív valóság, nevezhetjük akár Mennyországnak is; az Gyllenhaal paradicsoma

    Logikai hiba: A merénylő (ez talán még hihető) azért volt a vonaton, hogy oda tegye a bombát. Majd miután élesítette, leszállt.
    Másrészről, mivel otthagyja az iratait (amihez fel kellett szállnia), “eltünteti” magát; nincs nyom, nincs gyanu

  33. Szerintem nincs logikai baki. A Forráskód gép tervezői azt hitték, hogy csak 8 percben ügyködhetnek, egy halott ember memóriájából. Ha ez igaz lenne, akkor az is, hogy (mivel Shaun végig a csaj mellett ült) nem találhatnák meg a bombát. A mankós csávó (a gép feltalálója) egyszer azt mondja, hogy a Forráskód nem időutazás. Szerintem ő itt téved, igenis időutazás, ezért találhatja meg a százados a bombát. Az sms-ben is benne van a végén, hogy “a Forráskód többre képes, mint maguk gondolják”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.