Több világpremiert!

Jobb a helyzet, mint 10 éve, ez nyilvánvaló, és van évente legalább 1 blockbuster amit Amerika előtt látunk, ennek ellenére is csak a több világpremier mellett tudok kampányolni.

Baromira nem a warez kérdés miatt hoztam ezt fel, hiszen most is rengeteg filmmel megelőzik az R5-öt (aki kamerást néz az meg is érdemli), szóval úgy tűnik a forgalmazók is tudják kb. mennyi idejük van. Mégis áll a balhé, csökkennek az összbevételek itthon, miközben a hasonló korosztálynak szánt filmek egymást ölik a mozikban.

A probléma egyik gyökere az is lehet, hogy sok filmnél elhal a hype, ha nem hozzák be időben. Ennek az az egyszerű oka, hogy a kinti marketinggépezet leáll a premier után, nem jönnek a képek – poszterek – trailerek heti rendszerességgel, és legközelebb csak a blu-ray kapcsán nyúlnak a zsebbe reklámért. A hazai filmes siteok (ez is) pedig főleg ezekkel foglalkoznak, mert ez érdekli az olvasókat, és hát az írókat is. Így bizony van egy üresség a kinti premier-hazai premier között, amiben már a következő nagyobb dolgokról olvas mindenki. Na ezt nem tudja kitölteni senki.

Ez az üresség nem is csak pénz kérdés, hanem egyszerűen plusz anyag nincs már. Nincsenek új képkockák, új jelenetek. Annyi embert pedig nem érdekel, hogy angol helyett magyarul szerepel a film címe a poszteren (amúgy is lehozták már amikor kikerült az amerikai poszter). Igazából még lehetne tenni dolgokat ebbe a vákumba, viszont annyira nem érné meg, hogy az esetlegesen beleölt pénzt visszahozza. Bár egyelőre még senki nem is próbálta meg ezeket. Na jó, az egyiket igen, gondolok itt a Project X premier vetítéséről a beszámolóra, de a kicsit száraz fogalmazású sajtóanyag tippre pénzért lehozatala nem az igazi.

Természetesen most azokról az emberekről volt szó, akiket érdekelnek annyira a filmek, hogy híroldalakra mennek értük, és esetleg a jobbaknál a barátaikat noszogatják, hogy héé “ha nem mész el a Greyre akkor megverlek!”. Aki poszter vagy cím alapján választ pénteken délután, azt úgy tűnik nagyjából el tudják érni.

human
írta
2012. 07. 05. 15:34
megjelenés
15
hozzászolás


15 hozzászólás a “Több világpremiert!” bejegyzéshez

  1. Egyébként az is probléma szerintem, hogy iszonyatosan korán kezdik a hype-ot, és mire ideér a film, egyszerűen lecsillapodik a dolog, már jóval kevesebb embert érdekel…

    A Prometheusra pl. be voltam zsongva tavaly, mire a moziba ért, már nem is érdekelt annyira, amire rátett még a vegyes fogadtatás is.

    1 évvel előre elkezdik ontani a promó cuccokat, egy ideig érdekli az embert, aztán egy idő után már rá se kattint az új trailerekre, nem nézi meg az új posztereket stb., mert addigra megint van ezer más dolog, ami éppen érdekes(ebb) lesz.

    Szóval szerintem túl korán indul be a marketing/hype, ez is elég nagy probléma.

  2. jky: de hát én is ezt mondom, hogy a hype után ott az üresség is pluszban a hazai piacon.

  3. Piszok drága egy 35mm-es kópia elkészítése (2000 dollár körüli összeg rémlik), szóval egy világpremiernél millió dollárban mérhető költség pusztán a kópiák legyártása. Pár év múlva mikor már csak a digitális mozik lesznek talpon, akkor reálisabb lesz, hogy a filmeket mindenhol egyszerre kezdjék vetíteni – addig a kevésbé szerencsés országoknak a használt kópiákkal kell beérniük, miután az amerikai mozikban lefutott a film.
    A másik, hogy világpremiernél nem lehet tervezni, hogy egy adott régióban/országban milyen egyéb filmmel fog “ütközni” a bemutató.

  4. politoxikomán: ez meg a másik, vicces, hogy néha azért nem lehet valami vilgápremier, mert még egy régebbi nagyobb film bemutatójával ütközne itthon, amit anno eltoltak.. Nyilván nem egy Sleeping Beautyért kampányolok most ám.

  5. human

    Igen, a hazai piac esetében, ha késik, akkor az üresség is bejátszik, azaz elhal a hype, ahogy te is írtad.

    De én úgy érzem, hogy már úgy alapból is elhal ez a hype (nem csak a hazai késés miatt) a premier idejére, mert egyszerűen túl hosszú ez a kb. 1 éves hype/marketing ciklus, és mire konkrétan moziba kerül a film, addig egyre kevesebb embert fog érdekelni, hiába jönnek újabb és újabb marketing anyagok, mert ez a hype hatás gyengül/elcsendesül: már nem annyira figyelemfelkeltő, már nem annyira érdekes, viszont közben jönnek újabb és újabb filmek, amik kiváltják ezt a “hype hatást” az embereknél, így “elnyomva” a régit.

    Ezt a témát nagyon hosszan lehetne fejtegetni még, de szerintem mindenkinél voltak/vannak ilyen érzések, hogy mire moziba kerül a film, addigra már nem is annyira érdekli, már nem nézi meg az ezredik képet/trailert, már van más, ami érdekesebb stb. :)

  6. Én nagyon régóta bent vagyok a mozis dolgokban, gyakorlatilag 4-5 éves korom óta. Nagyapám az egyik helyi művelődési házban (a városunkban 3 is volt/van) volt mozigépész és kiskölyökként folyton ott ültem mellette, aztán később cserélgettem a tekercseket stb… Abban az időben nem volt gond, hogy mennyivel késik egy film, örültünk ha jött. Nagy esemény volt pl a nyolcvanas évek közepén egy 101 kiskutya rajzfilm, holott külföldön már százszor elfelejtették és talán itthon is. Telt házzal tudott menni. (persze nem is volt ilyen választék mint manapság)

    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem biztos, hogy azzal van a gond, hogy elhal a hype. A jó film az mindig nézhető. Egyszerűen csak iszonyatos módon pörgős lett a világ, mindenki azonnal akar mindent. A mai fiatalok mondjuk 22 év és alatta, elképzelni sem tudják, hogy évekkel a külföldi bemutató után lássanak egy blockbustert, vagy hónapokat várjanak egy agyonnézett német VHS-re, mert akkor jött a külföldön dolgozó szomszéd és hozta az “árut”.

    Nem volt gond akkor sem, amikor a Jurassic Park-ot csak hónapokkal a bemutató után mutatták be itthon, soha akkora sort nem láttam még a város mozijai előtt, mint akkor (Na jó a Titanicnál nagyobb volt). Pedig akkor még a legtöbb emberhez csak WoM módon jutott el a dolog, esetleg Popcorn, vagy német újságokból.

    Csak ma már mindenki lóg a neten, mindenki mindent azonnal akar, aki nem online az nem létezik stb… Persze a letöltés is visz el, (Sőt én nem beszélnék a camos verziók ellen – aki élt a 80-as években az tudja, hogy brutálisan agyonnézett videón is Commando volt a Commando… Bár nem szoktam, de most ebben vitatkoznék veled Human. Szerintem egyidősek vagyunk, vagy pár év különbség, így ne mondd nekem, hogy soha nem néztél gagyi másolt VHS-t… Ha akkor jó volt, akkor most is.)

    Nálam a Hype pont ellentétesen hat ma már. Régen kegyetlenül örült az ember ha elkapott egy újságban egy-egy képet egy várt filmről, ma a képedbe tolják számolatlanul, és előre istenítik a filmeket – amik valljuk be elég nagy százalékkal véreznek el később. Eltűnt az a fajta várakozás belőlem, ami mondjuk úgy nagyjából 2000 környékéig megvolt a mozikkal kapcsolatban. Talán ezért (is) vagyok olyan kritikus.

    És ne menjünk el amellett sem, hogy a mozi újra válságban van. Volt egy nagy felívelés egészen az 50-es évekig, aztán bejött a televízió és váltani kellett. Megjelent a szélesvászon, a stereo és egyéb hangrendszerek stb… Jött egy viszonylag nyugodtabb időszak, majd a nyolcvanas években a Betamax, VHS, és később a Laserdisc megint arra kényszerítette a mozikat, hogy újítsanak, itt már a mozitermek is nagy változáson mentek át..jöttek az új vásznak stb… És most itt vagyunk, otthonra már nem elérhetetlen a 42″ vagy nagyobb tv, a Blue-ray lejátszók – beépített médialejátszóval (ami ugye kimondatlanul is a letöltésre épül) a hangrendszerek stb.. nincs nyüzsgés, nincs utazás otthon lehet nézni sokszor jobb minőségben filmeket, mint a moziban. Az emberek lustábbak inkább otthon maradnak, mint moziba mennének. (És akkor még nem beszéltünk az On Demand szolgáltatásokról) A mozi most is reagál – 3D, nagyobb vásznak, stb… de jelenleg még nincs kiforrva. Ezért is lehet most egy kis visszaesés, az emberek inkább otthon ülnek.

    Persze ezek csak az én véleményem.

  7. kameraman:

    “hogy brutálisan agyonnézett videón is Commando volt a Commando”

    jaja, sok régi vhs-es narrátoros film közel sem volt olyan jó minőség, mint a kamerás filmek, és még ugrált is, mert nem lehetett kitrackingelni, régi szép idők :D

    és abban is igazad van, hogy felgyorsult a világ, régen, mikor nem is hallottunk sok filmről, csak mikor már ment a tévében a promója, más volt azért, de ha belegondolsz, akkor is tűkön ültél, hogy végre odaérj a moziba és megnézhesd, vagy hogy megjöjjön a szomszéd a kazival… emlékszem, tremorsnál és tex és a mélység uránál is a tévében ment a promó, épp volt nálunk moziműsor, hoppá, fél-1 óra múlva megy, és rohanás, épp hogy beestünk :D

    most is ugyanez van, semmivel sem akarják az emberek gyorsabban a filmet, mint akkor, csak hát a net miatt a kinti reklámokat látják jóval korábban, mint kéne, no de ez nem az ő hibájuk, hanem a forgalmazóké, hiszen nekik kellene lépést tartaniuk ezzel a folyamattal… és nem ártana a hd részletgazdag és éles képével is felvenniük a versenyt, mert egy homályzóna ahhoz képest a mozi képe

    de amúgy én jky-nal is egyetértek, tényleg nagyon korán mennek már a reklámok kinti viszonylatban is, már most olyan filmekre izgulunk, amik majd két-három év múlva kerülnek a kinti mozikba, én sem igazán látom értelmét az ilyesminek, egyrészt a kezdeti lelkesedés tényleg kopik, mire megnézhetjük, másrészt meg a mostani filmeket is ahhoz hasonlítjuk, amik majd csak jönnek, és így nagyobb elvárással is nézzük őket

  8. A vilég felgyorsult, átalakult, az biztos. Én is videóval kezdtem. 80-s évek végén egy Barkas hátuljából adták a kazettákat kölcsönözni, aztán később begyűjtötte..
    Majd 15″ monitoron néztem a filmeket (vidékiként, limitált anyagi kerettel 18 éves koromig évi 1 mozi ha belefért, már boldog voltam), mert a 300a Celeron procim végre lejátszotta a DivX filmet, Mpeg-1 video cd minőségben.. még emlékszem, hogy 2 óráig tartott havernak kiírni egy filmet dvd-re.. meg VHS-re másolt vissza új filmeket, mert barátnőjénél csak az volt.. Azóta 28″-n nézem a filmeket, sorozatokat (távlati terv egy nagy tévé), és nem adom HD alá, ha nem muszáj.
    Ezt csak azért írtam le, hogy mutassam, sok mindent megéltem én is. És igen, több világpremiert.. Mondom ezt úgy, hogy előbb vájom ki a szemem ,mnit hogy cam verziót nézzek bármiből. Az Expendables 1-re 2 hónapot kellett várnom ,de kibírtam. És örülök, hogy most csak 2 hetet kell..
    A mozi és filmiparnak a megoldás: kevesebb, de jobb film, több VALÓDI 3D, és még inkább VALÓDI IMAX.. ezek költségei mellett 100x meggondolják, mire adjanak pénzt.. és világpremier, ezerrel.

  9. “…Mégis áll a balhé, csökkennek az összbevételek itthon, miközben a hasonló korosztálynak szánt filmek egymást ölik a mozikban…” sztem ez azért betudható annak is, hogy itthon nem túl rózsás a helyzet anyagilag. Régebben simán felugrottak haverok ismerősök Pestre moziba csak szórakozásból. Most már szinte senki nem jár a társaságból. Én néha felugrok IMAX 3D kedvéért, de John Carter után már én se fogok. Kaja pia, benzin, jegy 10 ezer és komolyan bántam, hogy megnéztem. Ilyen még nem nagyon fordult elő velem, de idegesített.

  10. emlékszem h mennyire ki voltam akadva anno még a vasember1 hypenál h gyakorlatilag trailerekből, sneak peekekből, jelenetekből, stb., amik kikerültek netre szinte az egész filmet össze lehetett vágni. most meg szinte minden nagyobb költségvetésű filmnél ez van (pókember mi már??? 25 percet kidobott a sony a filmből kb 2 hete!!!)

    én nem is a világpremiereket inkább a vidéki feliratos filmvetítéseket hiányolom. (oh TDKR miért!!????) bár érdekes h szegeden pl. a hunger games ment szinkronnal, kisvárosomban meg feliratos változat jutott el! :D

    mondjuk személy szerint úgy vagyok vele, h 1. vannak olyan filmek, amelyekről már a bemutató előtt tudom h moziban fogom megnézni, ill. 2. amelyekről várok egy-két kritikát és akkor döntök, h mozi v várok vele és ha majd hdben download. és ha az 1. kategóriába tartozik, akkor sem szeretek premier hétvégén menni (jó a buli, csak sok a köcsög), inkább várok vele egy hetet és nyugodtan meg tudom nézni egy kisebb teremben kevesebb és normális emberek társaságában.

  11. A több Imax és több 3D a fent említettek miatt valóban nem működik. Egy négytagú családnak 10.000-ből sem jön ki, ha utazni is kell. Ez nagyon sok.

    A másik kérdés, hogy kell-e mindent 3d-ben , IMAX-ben megnézni. Ha rá lesz kényszerítve mindenki akkor persze. Nyilván elindult már ez a folyamat régebben. Bezárt a kisebb, majd a közepes mozik többsége, maradtak a Multiplexek. Nálunk volt 3 moziterem még a 80-as évek közepén is. Abból 2 színházterem volt, sok férőhellyel (nem azt mondom, hogy mindegyikben a legújabb filmek futottak). És a városunk csak egy 20.000 lakosú bányászváros. De pl Székesfehérváron a Petőfi és társai is ellehetetlenültek, anyagi, vagy egyéb okok miatt, pedig egyáltalán nem voltak rosszak. Arra akarok ezzel rávilágítani, hogy ma már nem helyben tud az ember moziba menni, hanem az utazára is költenie kell, ami a lakosság nagy részének valljuk be luxus.Ismerőseim a mozizást – főleg gyerekkel – ma már születésnaphoz, névnaphoz kötik leginkább. Tehát a kevesebb látogatószám nem a letöltések, vagy a fásultság miatt nem alakul így, hanem mert nem engedhetik meg maguknak az emberek.

    Ritka az olyan kezdeményezés, amit nálunk pl most csinálnak, hogy nyári matiné van a régi moziteremben, 350 forintért nézhetőek rajzfilmek (Jégkorszak, Tintin, Rio stb..) Igaz csak stereo a hangrendszer és elavult (a mai vezető elvárásokhoz képest) a technika, de ez már egy megfizethető összeg, én ott is vagyok minden vetítésen, ennyiért simán megéri beülni a rengeteg óvodás közé :D egy kis moziélményért. (Persze vannak mindig akciók, hogy diákigazolvánnyal stb.. de hát hol van az már :D )

    Meg vidékről felmenni IMAX miatt… sok. Ismerőseim közül szinte senki nem jár fel, messze van, sokba kerül. Mondják ezt azok is, akiknek a fizetésük az átlag felett van azért.

    Egy másik dolog, amibe végképp nem akarok belemenni, mert oldalakat írhatnánk az az, hogy a mozi az nem az a 4-6 film amit hetente bemutatnak itthon. Ezek legtöbbje tömegfilm, kommersz, de eladható (és sajnos ez az elsődleges szempont). Ezeknél jóval erősebb képi világú és érzelmi töltésű, vagy humorosabb filmek készülnek tucatjával. Most nem azt akarom mondani, hogy ezeket kellene bemutatni (dehogynem ezeket is, csak nem érné meg), hanem azt, hogy az anyagi érdekek, a közönség befogadóképessége, a pénz+néző+igény együttese nem erről szól, ezért a vidéki art mozik, filmklubok is megszűntek nagy számban, ami szerintem nagyobb veszteség, minthogy nincs minden városban IMAX. És félreértés ne essék, nem kultúrsznob vagyok, aki úgy akar kitűnni, hogy senki által nem nézett filmeket néz meg, mert ugyanúgy bírom az utolsó zs kategóriás ninjafilmeket is, meg a trash-horrort :D. De nagyon erős a francia, spanyol, olasz, mexikói, svéd, norvég és sorolhatnák filmgyártás, remek filmekkel, csak éppen nem nagyon jutnak el nálunk a forgalmazásig a fent említett okok miatt. Ami eljut, arra meg 20-40 ember ül be egy vetítésre. És nem azért mert rossz a film…Persze nyilván a profit, hogy mit mutatnak be, de pont ez világít rá, hogy hiányzik egy láncszem, az a fajta mozi, ahol megnézheted ezeket – vidéken is. Mert ez a 2000-es évekig úgy ahogy működni tudott a nagy és közepes városokban, mára már csak talán a megyeszékhelyeken, de ott se mindenhol. Egy 15-20ezer fős város nem igazán tart fent már mozit – legalábbis a környékünkön.

  12. Jöjjenek csak a világpremierek, amelyek nem csak a közepes, de még az A+ kategóriás filmek bevételén is dobhatnak.
    A Bosszúállók Amerika előtt egy héttel bevándorolt a magyar mozikba, és függetlenül a minőségtől vagy a hazai hype-tól, hatalmasat szólt. 1 héttel Amerika után (vagy 2) szintén hatalmasat szólt volna, de nem ekkorát. Amazing Spider-man: várhatunk rá több mint egy hét késéssel, igaz, én így is úgy is megnézem, de legalább már láthattuk volna.
    Nyilván emiatt tolták el a TDKR premierjét is, hatalmas öngól, egy ekkora filmnél a világpremier alap kellene, hogy legyen. Még a TDK esetében megértettem, hogy csúszik, nem volt itthon akkora hype (csak a fanok között, köztünk, de mi megpusztultunk, mire ideért :).
    De hogy mondjak egy nagyon negatív példát is: az Abraham Lincoln Vampire Huntert valószínűleg már csak itthon teszem magamévá, pedig érdekelt, és elmentem volna rá moziba biztosan, ha veszik a fáradtságot, és bemutatják nálunk hamarabb. Így augusztusban annyira már nem fog érdekelni.

  13. MasterTom: A Lincoln Vampire Hunter amúgy tipikus öngól, mert már tudjuk, hogy nem jó a film. Engem már elvesztettek.

  14. kameraman:

    “hogy nyári matiné van a régi moziteremben… ennyiért simán megéri beülni a rengeteg óvodás közé :D egy kis moziélményért.”

    a lényeg: “régi moziteremben”

    na, az azért mindig más, én is örömmel ülnék be most is a sport moziba, hiába homályos a kép és sztereó a hang, oda jártam szinte mindig gyerekként, csak sokadik szempont lenne a minőség, még a távolság sem gond, hiszen közelebb lenne, mint a béna plázák, de mindenképpen sokkal több értéket képviselne, mint bármelyik imax
    no de vmi irodaépület van a helyén…

    utoljára a kossuthba jártam még rendszeresnek mondhatóan moziba, de az is megszűnt

    mindenképpen más élmény volt az a moziélmény azokban a régi termekben, a plázák élettelenek és ridegek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.