Nézd meg, és döntsd el magadnak!

Ez a rövid videó tökéletesen alátámasztja, hogy miért érdekes előszűrni a filmeket a különböző weboldalak meg kritikusok által. A tovább mögött megnézhető, hogy csak idén mennyi film került moziba. Igaz egy New York-i helyszínen, de akkor is durva nézni ahogy görget, és görget, és még mindig görget. Nincs idő mindent megnézni, kell valami.

Arról nem is beszélve, hogy ha előtted van 10 film, akkor mit érdemes előre venni, azokat amikről jókat hallani, vagy csak ABC vagy más sorrendben nekiesni, hátha eljutsz a végéig? De úgysem tudod le őket, hiszen már ott a következő új 10. És így tovább.

Persze ha valami a koncepció, vagy rendező, vagy ilyesmi miatt mindenképp érdekel, akkor nyilván ne hagyd ki, ez a poszt nem arról a helyzetről beszél.

human
írta
2018. 11. 22. 11:30
megjelenés
22
hozzászolás


22 hozzászólás a “Nézd meg, és döntsd el magadnak!” bejegyzéshez

  1. Rendező, főszereplő, színészgárda, téma, stílus, előzetes.

    Ezek alapján kerül fel valami a watchlistre. Általában amit egyszer felírtam, azt megnézem, hiába szarok a vélemények (lásd: Predator új része 5,7 imdb-n, de valószínűleg meg fogom nézni, ha fent lesz ncore-on)

    A Rotten/Imdb/Metacritic abban segít, hogy adjak-e pénzt az adott filmre, vagy inkább várjam meg az alapítványt.

  2. Pedig a kettő dolog összefügg. Legalábbis nálam mindenképp. Én külön fájlban rögzítem, hogy év végén tudjam mennyi idei illetve idén bemutatott filmet néztem meg. Első körben maradok a megérzéseimnél és azoknál melyek meggyőztek és felkeltették az érdeklődésem. Ezek ki is teszik a megtekintettek kb90%-át. Szoktam figyelni bemutató előtt a pontszámok és százalékok hogy alakulnak de nem befolyásolnak különösebben. Ha megakarom nézni moziban akkor megnézem de ha csak otthon akarom mert nem ér mozijegyet akkor otthon. Ha 10 film van előttem akkor amihez éppen kedvem van alapon választok. Csak ezután jönnek – a maradék kb10% – azok az alkotások melyek előzeteseinél nem tudtam eldönteni megéri-e megnézni vagy sem. Nah ekkor szoktam figyelembe venni a kritikákat (főleg imdb és rotten). Hogy példát is mondjak itt van a sorban a Searching ami számomra még mindig nevetségesen jó pontokat és százalékokat mutat. Valószínűleg meg fogom nézni aztán vagy meglepnek vagy mérges leszek amiért rászántam az időt. Jó pár 2018-as film túl volt hypeolva vagy indokolatlanul lehúzva. Ha egyszer megszületik a top10-es listám biztos összefogom nézni, de csak azért hogy lássam mennyire egyezik vagy nem egyezik a többséggel az ízlésem.

  3. Valahol Kakarotto álláspontján vagyok én is, max az előszót nézem meg kritikában a megnézés előtt, hogy érdemes-e. De tovább nem megyek, nehogy spoilerbe fussak és/vagy a kritikát lássam bele a filmbe.

  4. @Misi85: na ez azért durva :D ilyen komoly rendszere nemhiszem, hogy sokmindenkinek van :D

    Amugy simàn meg lehet ennyi filmet nézni, csak nem moziban :)

    Moziban én eleve föleg csak làtvànyfilmeket néztem mindig is (értsd: bugyuta blockbusterek, igen:) mert ott nem zavar annyira, ha a kulturàlatlan nyomorultja a hàtam mögött veri magàt, komolyabb filmet nem birnék végig sztem.

    Egyébként sokminden függ attol, hogy hol él az ember ugye. Mo-n nem egy nagy összeg azért egy mozi 2 före, havi 1-2-szer az àtlagnak belefér sztem. Otthon én legalàbbis kb ilyen idöközönként jàrtam.
    Viszont miota külföldre költöztem, ahol kb 5 rugo a jegyàr JMF-re àtszàmitva, azota jobban fàj lyukra futni :D

  5. @4 JackPackage

    Jó, de külföldön a minimálbér 6.75 font/óra volt mikor kint dolgoztam és akkor az átlagos mozijegy ára 7.21 font volt.
    Most minden nélkül a 2D-s mozijegy ára 1350Ft de itt a “minimál” feketén 500ft/ óra
    Azért ez nem mindegy szerintem.

  6. JackPackage: nemtom, sztem ha valaki Mo-n a fővárosban él, akkor simán nézhet bunkók nélkül még blockbustert is. A blockbusterre nem első hétvégén kell menni, vagy nem este, az drámákra pedig a puskinba vagy a művészbe vagy valamelyik kisebb moziba.

  7. Human, de te általában első hétvégés vagy, nem? Legalábbis a blockbuster kritikák hamar ki szoktak kerülni. Vagy a délelőtti sajtóvetítéseken nyomod?

  8. Nem igazán érdekelnek a kritikusok, nekem ők semmivel sem többek egy átlag nézőnél. Inkább adok barátok, ismerősök véleményére, ha már ajánlást veszek figyelembe.

    Egyébként ahogy fent írták, ezek alapján el tudom dönteni, érdekel-e: rendező, főszereplő, színészgárda, téma, stílus, előzetes.

  9. Én is hasonlóan gondolkodtam, mint a többség és míg Mo-n voltam, havonta 1-2 mozi belefért, ellenben mióta Dániában tanulok, sajnos nagyon meg kell szűrjem, hogy mire költök pénzt, így max. az általam érdekelt és jónak mondott látványfilmekre megyek el, negyedévente 1-2x.

    Sajnálom ezt, mert tényleg szívesen támogatnék kevésbé ismert, de minőségi filmeket, de ha van valami, ami költséges az országban, az a mozijegy (min. 100 dkk = kb. 4000Ft).

  10. Én kritikákat csak utólag szoktam elolvasni (igen én megvallom őszintén /nem csontig benyalás céljából/, Human, a legtöbbször a tieiddel kezdek:D), miután láttam az adott filmet, ami érdekel – így ez nem igazán befolyásol.
    Hazudnék, ha azt mondanám, hogy az IMDB pontszámokat nem szoktam figyelni, mert igen is szoktam és valamennyire egyes esetekben igenis befolyásol, de az, hogy pl 5egészvalamennyin nyitott (bocs, ha rosszul emlékszem, és nagyon muszáj, majd kijavítotok, ha nem így van) a Predator, vagy a Covevant, nem riasztott el attól, hogy beüljek rá moziba. Mert szerettem a régieket, mert uramat is érdekelte stb.

    Ha az előzetes nem győz meg, majdhogynem veszett ügy, bár ennek az éremnek is két oldala van, mert előfordulhat, hogy már az első 30 mp meggyőz, így végig se nézem az előzetest, és a továbbiakat is elkerülöm messzire, hogy moziban még jobban meg tudjanak lepni.
    Aztán előfordul olyan is, hogy irtóra érdekelne egy-egy film moziban (a kategória/sztori/rendező/szinészek/promók akármi bármi alapján pl Bohemian Rhapsody/star is born), de pasim rittig állítja, hogy ki van zárva, egyedül meg ugye nem annyira poén, mert utána kivel beszéled meg..? Így azok maradnak későbbre. (micsoda diktatórikus jelleg haha..)

    Aztán van, hogy sem az előzetes, sem a poszterek, semmilyen marketing anyag nem túl meggyőző, mégis bevállalom, mert játszik benne egy Bale, egy Denzel, egy Blunt, egy Amy Adams, egy bármilyen színész, akit imádok/kedvelek/szeretek.

    Egyébként a telefonomban van két szöveges doksi, oda szoktam írogatni azokat a filmeket, amiket még nem láttam, ilyen módon be vannak tárazva – ezek általában régebben kimaradt művek, „tékába” befutott darabok, amikhez még nincs felirat (van pl Elizabeth Banksnek is egy 2014-es filmje, amire csak a színésznő és a kategóriája miatt bukkantam rá idén, de a mai napig nem készült hozzá felirat és nem is adták ki magyarul), vagy nehezen szánjuk rá magunkat, mert a témája nehéz (pl Moonlight), vagy egyszerűen eddig nem volt rá idő, így onnan lehet szemezgetni, ha nagyon uborkaszezon van a mozikban.

    Így a végére még az index esete jutott eszembe:D utólag mindig arra a megállapításra jutok, hogy náluk általában az szokott lenni, hogy ha 10-ből 8 filmet lehúznak, az a 8 biztos, hogy jó, a maradék 2, amit agyonsztárolnak meg stílusidegen katyvasz

  11. Rendező, story, teaser, trailer.
    Ha ez mind bejön, akkor bevárom az első kritikákat, nézői véleményeket.
    Ha ezek is jók, akkor moziban nézem, havonta/2 havonta egyet. A többit majd itthon, párnák közt.
    Ha közepes kritikákat kap, akkor kihagyom moziban, akkor is ha nagyon vártam. Majd itthon, talán.
    Ha rossz lett, kerülöm, egy-két kivételtől eltekintve. Van olyan, hogy érdekel mit rontottak el ennyire.

    Moziban triller, akció, scifi.
    Vígjáték, horror,egyéb itthon.

  12. “Nem igazán érdekelnek a kritikusok, nekem ők semmivel sem többek egy átlag nézőnél”
    ez valami vicc?

  13. Miért, human, körbe kéne nyalnom a kritikusokat? Meséld el légy szíves, mivel tudnak ők többet egy átlagos filmbuzinál? Több filmet láttak? Talán, bár nem feltétlenül. Jobban értenek a filmkészítéshez? Nagy eséllyel, de ennek mi köze ahhoz, hogy tetszeni fog egy film? Meg tudják állapítani, hogy tetszik-e nekik egy film? Ja, de ki nem? Meg tudják mondani, hogy egy film jó-e? Elég szubjektív, szóval nem igazán releváns.

    Kritikus bárkiből válhat, és csak mert valaki filmekről ír, még nem hiszem, hogy bármivel többet számítana a véleménye bárkiénél is.

  14. vbalazs91: ki mondta, hogy körbe kell nyalnod őket? senki. de látom, hogy felesleges elmagyarázni, mert alapból védekezésbe feszülve tolod.

    Szerintem páran keveritek, hogy mi egy igazi kritika, és mi csak egy film-élménybeszámoló. Például itt a filmbuzin főleg az utóbbiak jelennek meg.

  15. blady: teljesen jogos, nem szállok el, de azért jó :), sokan a film után olvasgatnak, hogy még beszéljenek a filmről, többet tudjanak meg, vagy más nézőpontokat, vagy csak közösen örüljenek mással.

    viszont a film előtt megnézni, hogy a kedvenc kritikusunk esetleg ajánlja-e, az sztem alap kéne legyen. Vagy épp az utáltunk élteti-e :) Pénzt, időt lehet takarítani, ha az ember a több esélyjel jobb dolgokra megy el, ül a tévé elé.

  16. human:
    ez a kedvenc kritikus csak akkor mukodik, ha valakivel tenyleg teljesen egy rugora jar az agyad.

    Filmes kritikat en csak a Filmbuzin szoktam olvasni, viszont youtube-on Otherworld/Videodrome/HH. Podcast szinten pedig NyV es Filmbaratok. Namost ez rengeteg ember velemenye. Es a tapasztalat azt mutatja, hogy az egyezesek valtakozni szoktak :D

    A masik dolog meg ami miatt igyekszem elkerulni a kritikakat, az, hogy befolyasolnak. Utolag visszagondolva iden 3 igazan nagy hype-os filmet amit moziban neztem mostanaban:
    MI6 – mindenki eltette, en 6/10-et adtam ra.
    A Star is Born – “szinten zenesz”, nekem 5/10.
    First Man – szinten 5.

    Pedig igazsag szerint ezen filmeket minden olyan kritikus, akit hallgatok/olvasok eltette. Ebbol kiindulva ezeknek 8-9 pontos filmeknek kellene lennie. De valahogy kisiklottak nalam megis.

    Szoval csatlakozom az elottem szolokhoz, hogy mind1. Ha egy filmnek megfog a tortenete/szineszgardaja/rendezoje, akkor uccu neki.

    imdb-n 3 evre bontva pakolom a filmeket, es per pill ugy allok, hogy:
    2014-15-16-bol 176 cim van amit meg kellene nezni.
    2017-18-19-bol 121, pedig meg egy teljes ev var rank :D

    Es akkor azzal nem is szamoltam meg, hogy mennyi sorozatot nezek, illetve szeretnek nezni, melle gyakran youtube, es jatszani is szoktam, ha ugy hozza a kedvem. Itt pihen 2 meterre tolem egy PS4 Pro, amin HZD-be beletoltam vagy 80 orat, es az idei Sony exkluziv cimeket meg el se kezdtem :D

    S hogy mi ennek a kisregenynek a konkluzioja?
    Barhogy is probalkozik az ember sose lesz ideje arra, hogy mindent megnezzen, amit szeretne… El kell engedni. Es a muveszet egy totalisan szubjektiv mufaj.
    Nagyon jo pelda a United Passions – valamiert mindig ez jut eszembe. Az a film 2.1 pont IMDB-n, a kritika utalta, ha jol latom annyi embert mozgatott meg, hogy a potom 25millios budzsebol 607$-t hozott vissza. en ennek ellenere minden percet elveztem.

  17. Human, te nevezted viccnek a teljesen normálisan leírt véleményemet, innentől hagyjuk is, hogy ki min feszül meg.
    Értem, hogy te szereted a kritika létjogosultságát túltolni, nem az első ilyen megnyilvánulásod, de másnak hadd legyen meg a lehetősége másképp gondolkodni. Elnézést, hogy többet adok egy jó barátom véleményére, mint egy ismeretlen személy által írt kritikára.

  18. Valakik megmondják, hogy hogyan értékeld azoknak a véleményét akik szintén megmondják valamiről a véleményüket. És még egymásnak is ugratok ezen. :D
    Inkább ez a cikk egy vicc.

  19. Hú, de félre ment itt valakiknek, az hogy miről írt human. Igaza van, felesleges erről vitázni, ezért nem lennék én jó blogger. :)
    Amúgy meg a kedvenc kritikusommal miért kellene mindig egyet értenem? Én például nem azért járok ide, hogy a saját véleményemet lássam megerősítve! Sőt! Bőven tudnék vitatkozni az írásokkal, mégis mindig ide esz a fene, ha tájékozódni akarok. Miért? Mert látom, hogy a vélemények őszinték, a kritikák bizonyos nézőpont szerint megalapozottak, nem máshonnan erednek és lényegre törőek, ami nem a bő terjedelmet jelenti, hanem azt, hogy minden kritikai elem magyarázatot nyer. Az, hogy ezt nem irodalmi szinten kapjuk, hanem köznyelven, csak hitelesíti számomra. És, hogy többször vitatkoznék, mint egyetértenék? Hát, akárkivel nem vitatkoznék!
    Vannak olyan kritikák, amiket néhány mondat után abba hagyok, függetlenül a tartalmától, a stílus (vagy annak hiánya) miatt.
    És van aminek hatására döntök egy film megnézéséről, annak pozitív, vagy negatív véleményétől függetlenül.

    És van, hogy az ég adta világon mindentől függetlenül döntöm el, hogy megnézek egy adott filmet, vagy sem és ezt utólag akkor sem bánom meg, ha kiderül, hogy egy rakás szarra pazaroltam az időmet!

  20. nekem pont igy gyulnek egy alapitvanyi “listara” az olyan filmek mint pl: Birdman, Whiplash, Moonlight, Red Sparrow, Saul fia … nem is beszelve a regi fillmekrol.

    eloszures igen: Pontszamok, Trailer, Kritika.
    Foleg ha otthon vagyok, akkor van utoszuresre is lehetoseg: abbahagyom 10 perc utan ha nem kapott el a film, vagy ha nem vagyok olyan hangulatban.

  21. vbalazs91

    Egy jó kritika számomra arra szolgál, hogy azt az óriási filmennyiséget és a filmről való tudását mozgósítva a kritikus a helyére tegye az adott művet ebben a hatalmas és feldolgozhatatlan káoszban. Az életem rövid, a filmek száma végtelen, ezért egy hozzáértőtől szeretnék az innovatív, valamilyen szempontból eredeti filmekről hallani. Ha a szövegértésed átlép egy szintet, akkor meg tudod különböztetni a kritikában elengedhetetlenül megjelenő szubjektív véleményt és a film objektívan is elismerhető értékeit. Ha a barátod erre képes, akkor szerencsés vagy. És igen, érdemes a kritikát és az élmémybeszámolót megkülönböztetni, és nem számonkérni egyiken a másik jellegzetességeit és céljait.

  22. @vbalazs91: most ha a haverod mondja egy filmre hogy az jó vagy rossz az miben más mintha human mondaná, akit olvasol már x éve és ismered már a filmes ízlését? Gyanítom a barátoddal sem egyezik minden a véleményetek, ízlésetek, humannel se kell hogy egyezzen mindig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.