Goré kivillantotta, hogy mi érdekli igazán, és mindent felfed. Vagyis 5 tanácsot, de már felvettük a következő ötöt. Akkor is érdekes lehet, ha az ember csak kíváncsi miképp használják ezeket hollywoodi filmek.
A tovább mögött helyben is hallgatható.
Fuu, nagyon vártam egy ilyesmi beszélgetést. Érdekes a téma, és elég jól körüljártátok a felhozott pontokat, várom a folytatását. (Az angol szavak, kifejezések, bythewayek nem zavartak)
Ami a témával kapcsolatban leginkább foglalkoztat, hogy miként lehetséges, hogy egy sok-sok milliós filmnél alapvető írásbeli hibák maradnak? Kevés a jó író, vagy az idő szűk, vagy a producerek pofáznak bele, vagy egyszerűen annyira komplex egy filmet elkészíteni az elejétől a végéig, hogy lehetetlen mindenre odafigyelni, és maradnak benne hibák. Nemtudom, mennyire akartok még e téma körül forogni, de engem érdekelne az is, hogy hogyan lesz egy ötletből történet, a történetből forgatókönyv, majd abból film, amit utána vágnak, utóforgatnak stb. Illetve a rendező szabadon alakíthatja a forgatókönyvet, akár a forgatás közben is, vagy ezt nem teheti meg olyan egyszerűen?
Köszi az adást, jöjjön még!
Forgatókönyvet írni a mai világban, ekkora film/sorozat túlkínálat mellett úgy, hogy az tartalmazzon mindent, ami a zsánernek nélkülözhetetlen eleme, de mentes legyen a kliséktől és lehetőleg felmutasson valami újat is, amivel a közönséget lenyűgözheti, baromi nehéz és nagy kreativitást igénylő meló, tele kihívásokkal. Kitartást kívánok hozzá! :)
Ja, és kíváncsi vagyok a téma folytatására is. :)
“Ami a témával kapcsolatban leginkább foglalkoztat, hogy miként lehetséges, hogy egy sok-sok milliós filmnél alapvető írásbeli hibák maradnak? ”
Ez a rész engem is nagyon érdekelne, jó lenne majd ha beszélnétek ezekről a dolgokról a jövőben. Én szívesen hallanék még a tesztvetítések meg a fókuszcsoportozásokról egy kicsit többet, mert folyton megemlítitek, de mit gondoltok róluk valójában részleteiben. Szerintetek szükség van rájuk? Mert ahogy azt az idei nyár is mutatja, a túl sok alakítgatás és kompromisszum elég érdektelen filmekhez vezet.
Tetszett az adás, bár itt tényleg azt éreztem hogy ez az 1.01 volt, ezekről azért már tudtam a korábbi podcast részekből. De gondolom majd mentek kicsit mélyebbre is.
Human:
Szerintem a M:I 3 cold openje tragédia. Az egyik legrosszabb. Egyrészt teljesen érdektelenné teszi a film első 1 óráját, hiszen tudod hogy minden ami történik teljesen súlytalan, úgyis oda lyukadunk majd ki amit a cold openbe látunk. Azt meg tudjuk hogy a feleség megmenekül, hiszen a 40 percnyi “feleségmentő akciózás” nem fulladhat kudarcba. Ahhoz túl sok időt pazaroltak rá. Ebből adódóan viszont a film feszültség szintje szerintem 0 körül van, leszámítva az utolsó 10 percet.
Valoban ezek nagyon alap tanacsok, de mindenkepp jo hallani ezt, foleg azoknak, akiket esetleg erdekel, mint nezo, hogy mikent epul fel egy-egy forgatokonyv (nagyvonalakban). Korulbelul egy eve tanulok en is forgatokonyvirast, rengeteg nagyszeru anyag van rola online (jelenleg eppen Sorkin Masterclass-jat nezem, nagyon ajanlom minden kezdonek es iropalantanak).
Azt eszrevettem, hogy Gore is valoszinuleg azokat a videokat, irasokat tanulmanyozta, mint en, mert a peldai gyakorlatilag azokbol vannak, de ez nem baj, mert ezek tenyleg iszonyat szemleletesek es erosen kidomboritjak a jo es rossz megoldasokat.
Annyi korrigalast tennek, hogy a vita/veszekedes nem feltetlenul egyenlo a konfliktussal, mert ha csak oda-vissza veszekednek, attol meg nem biztos, hogy lesz feszultseg vagy informacio atadas. Erre is van egy nagyon jo video, amiben ezt kivesezi egy forgatokonyviro/tanar.
Egyebkent a blockbusterek annyira nem jo peldak, ha komolyabb forgatokonyvirast akarunk tanulmanyozni. De a Far from home pont olyan volt nekem is, hogy az ironak 5 evig nem adnek munkat, mert az elso egy ora olyan szinten buta es agyoneroltetett, hogy az valami borzalmas. Mintha azt mondtak volna, hogy celozzuk meg a 10 ev alatti korosztalyt, de BIZTOSAN mondjunk el mindent 3-szor, nehogy ne ertsek meg.
Egyebkent Shyamalan Sixth sense-je es Unrbreakable-ja mestermunka, akit erdekel a forgatokonyviras az mindenkepp olvassa el oket, mert iszonyat feszesen es okosan van megirva. Mindennek megvan a szerepe, hiaba lassabb, de spot on minden egyes sor – vagyis correction: ami nem kerult bele a filmbe vegul, az is erdekes, de ertheto, hogy vegul miert hagytak ki.
Köszi szépen mindenkinek a tartalmas reakciókat és bocsi a kicsit késői válaszért, megpróbálok válaszolni a legtöbb kérdésre :)
@CaptainJaffar és @SheevPalpatine
Szerintem az első kérdésre (avagy miért van silányul megírva rengeteg blockbuster) számtalan lehetséges válasz és annak kombinációja esedékes, amiket ti is felsoroltatok:
– sajnos viszonylag kevés író jut oda az ilyen nagyobb projektekhez és ott is könnyen előfordul, hogy a jó ügynökeinek köszönheti az adott munkát, mintsem a tényleges tudásának
– az időhiány és a “siessünk” mentalitás például teljesen valós probléma
– az öltönyösök belepofáznak a kreatív emberek dolgába is az egyik legfőbb gondok között van
– mivel szélesebb közönséget céloznak meg akik a látvány miatt mennek mondjuk sokszor, így a készítők könnyedén átsiklanak a minőségi történetmesélés felett
– az sem szerencsés, hogy nem a “Hé, van egy nagyszerű ötletem az új Men in Black filmre, amin hónapokat dolgoztam, mert érdekel és jól akarom csinálni” irány a jellemző, hanem a fordítottja: “Basszus NAGYON kéne egy új MiB film, hívjatok má’ fel valakit hogy írja meg”
– és persze az “agyonfókuszcsoportozás” is problémás lehet, de erről írok külön…
A másik téma amit felhoztatok az a fókuszcsoportozás és hogy mit gondolunk róla.
– Beszélhetünk erről is pár mondatot majd human, de elöljáróban annyit, hogy számomra ez egy kétélű fegyver:
— szerintem jó, hogy visszajelzést kérünk viszonylag független közönségtől (én is megmutatom pár olyan ismerősömnek a munkáimat, akik nem anyukám és a legjobb barátaim, hogy mondják meg őszintén ha valami jó/nem jó benne)…
— de azokat okosan kell feldolgozni, szelektálni és kezelni. Az nem jó, ha mindenkinek próbálunk megfelelni, mert akkor igazából 1., senkinek se fogunk 2., a végtermék tuti hogy valami massza lesz. Nagyon ügyesen kell egyensúlyozni a visszacsatok között.
Az ötlettől a forgatókönyvig pedig egy remek témafelvetés, szerintem ezt le fogjuk fedni majd az egyik adásban, köszi szépen! :)
@Gevin
Jogos az észrevétel, természetesen nemcsak vitával/veszekedéssel lehet a konfliktust átadni, de már ígyis nagyon hosszúra nyúlt az a rész és ott kimaradt már néhány ilyen tisztázó gondolat. Sorkin-féle Masterclass videókat én is ajánlom maximálisan.