Anglia filmakadémiája is kiszórta a díjakat. Érdekes, hogy a DGA és eközött ellentmondás van rendezőben. A győztesek mindig vastag betűk, így az is látszik kiket nyomtak le. Az All Quiet on the Wester Front 7 kategóriában győzött, nem csak legjobb filmet de legjobb idegennyelvű film is.
Legjobb film
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Malte Grunert
- THE BANSHEES OF INISHERIN Graham Broadbent, Pete Czernin, Martin McDonagh
- ELVIS Gail Berman, Baz Luhrmann, Catherine Martin, Patrick McCormick, Schuyler Weiss
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Daniel Kwan, Daniel Scheinert, Jonathan Wang
- TÁR Todd Field, Scott Lambert, Alexandra Milchan
A többi díj:
Legjobb angol film
- AFTERSUN Charlotte Wells, Producer(s) TBC
- THE BANSHEES OF INISHERIN Martin McDonagh, Graham Broadbent, Pete Czernin
- BRIAN AND CHARLES Jim Archer, Rupert Majendie, David Earl, Chris Hayward
- EMPIRE OF LIGHT Sam Mendes, Pippa Harris
- GOOD LUCK TO YOU, LEO GRANDE Sophie Hyde, Debbie Gray, Adrian Politowski, Katy Brand
- LIVING Oliver Hermanus, Elizabeth Karlsen, Stephen Woolley, Kazuo Ishiguro
- ROALD DAHL’S MATILDA THE MUSICAL Matthew Warchus, Tim Bevan, Eric Fellner, Jon Finn, Luke Kelly, Dennis Kelly
- SEE HOW THEY RUN Tom George, Gina Carter, Damian Jones, Mark Chappell
- THE SWIMMERS Sally El Hosaini, Producer(s) TBC, Jack Thorne
- THE WONDER Sebastián Lelio, Ed Guiney, Juliette Howell, Andrew Lowe, Tessa Ross, Alice Birch, Emma Donoghue
Legjobb újonc angol író, rendező vagy producer
- AFTERSUN Charlotte Wells (Writer/Director)
- BLUE JEAN Georgia Oakley (Writer/Director), Hélène Sifre (Producer)
- ELECTRIC MALADY Marie Lidén (Director)
- GOOD LUCK TO YOU, LEO GRANDE Katy Brand (Writer)
- REBELLION Maia Kenworthy (Director)
Legjobb idegen nyelvű film
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Edward Berger, Malte Grunert
- ARGENTINA, 1985 Santiago Mitre, Producer(s) TBC
- CORSAGE Marie Kreutzer
- DECISION TO LEAVE Park Chan-wook, Ko Dae-seok
- THE QUIET GIRL Colm Bairéad, Cleona Ní Chrualaoí
Dokumentumfilm
- ALL THAT BREATHES Shaunak Sen, Teddy Leifer, Aman Mann
- ALL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED Laura Poitras, Howard Gertler, Nan Goldin, Yoni Golijov, John Lyons
- FIRE OF LOVE Sara Dosa, Shane Boris, Ina Fichman
- MOONAGE DAYDREAM Brett Morgan
- NAVALNY Daniel Roher, Diane Becker, Shane Boris, Melanie Miller, Odessa Rae
Animált film
- GUILLERMO DEL TORO’S PINOCCHIO Guillermo del Toro, Mark Gustafson, Gary Ungar, Alex Bulkley
- MARCEL THE SHELL WITH SHOES ON Dean Fleisher Camp, Andrew Goldman, Elisabeth Holm, Caroline Kaplan, Paul Mezey
- PUSS IN BOOTS: THE LAST WISH Joel Crawford, Mark Swift
- TURNING RED Domee Shi, Lindsey Collins
Rendező
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Edward Berger
- THE BANSHEES OF INISHERIN Martin McDonagh
- DECISION TO LEAVE Park Chan-wook
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Daniel Kwan, Daniel Scheinert
- TÁR Todd Field
- THE WOMAN KING Gina Prince-Bythewood
Forgatókönyv
- THE BANSHEES OF INISHERIN Martin McDonagh
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Daniel Kwan, Daniel Scheinert
- THE FABELMANS Tony Kushner, Steven Spielberg
- TÁR Todd Field
- TRIANGLE OF SADNESS Ruben Östlund
Adaptált forgatókönyv
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell
- LIVING Kazuo Ishiguro
- THE QUIET GIRL Colm Bairéad
- SHE SAID Rebecca Lenkiewicz
- THE WHALE Samuel D. Hunter
Főszereplőnő
- CATE BLANCHETT Tár
- VIOLA DAVIS The Woman King
- DANIELLE DEADWYLER Till
- ANA DE ARMAS Blonde
- EMMA THOMPSON Good Luck to You, Leo Grande
- MICHELLE YEOH Everything Everywhere All At Once
Főszereplő
- AUSTIN BUTLER Elvis
- COLIN FARRELL The Banshees of Inisherin
- BRENDAN FRASER The Whale
- DARYL McCORMACK Good Luck to You, Leo Grande
- PAUL MESCAL Aftersun
- BILL NIGHY Living
Mellékszereplőnő
- ANGELA BASSETT Black Panther: Wakanda Forever
- HONG CHAU The Whale
- KERRY CONDON The Banshees of Inisherin
- DOLLY DE LEON Triangle of Sadness
- JAMIE LEE CURTIS Everything Everywhere All At Once
- CAREY MULLIGAN She Said
Mellékszereplő
- BRENDAN GLEESON The Banshees of Inisherin
- BARRY KEOGHAN The Banshees of Inisherin
- KE HUY QUAN Everything Everywhere All At Once
- EDDIE REDMAYNE The Good Nurse
- ALBRECHT SCHUCH All Quiet on the Western Front
- MICHEAL WARD Empire of Light
Zene
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Volker Bertelmann
- BABYLON Justin Hurwitz
- THE BANSHEES OF INISHERIN Carter Burwell
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Son Lux
- GUILLERMO DEL TORO’S PINOCCHIO Alexandre Desplat
Casting
- AFTERSUN Lucy Pardee
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Simone Bär
- ELVIS Nikki Barrett, Denise Chamian
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Sarah Halley Finn
- TRIANGLE OF SADNESS Pauline Hansson
Fényképezés
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT James Friend
- THE BATMAN Greig Fraser
- ELVIS Mandy Walker
- EMPIRE OF LIGHT Roger Deakins
- TOP GUN: MAVERICK Claudio Miranda
Vágás
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Sven Budelmannű
- THE BANSHEES OF INISHERIN Mikkel E. G. Nielsen
- ELVIS Jonathan Redmond, Matt Villa
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Paul Rogers
- TOP GUN: MAVERICK Eddie Hamilton
PRODUCTION DESIGN
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Christian M. Goldbeck, Ernestine Hipper
- BABYLON Florencia Martin, Anthony Carlino
- THE BATMAN James Chinlund, Lee Sandales
- ELVIS Catherine Martin, Karen Murphy, Bev Dunn
- GUILLERMO DEL TORO’S PINOCCHIO Curt Enderle, Guy Davis
Jelmezek
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Lisy Christl
- AMSTERDAM J.R. Hawbaker, Albert Wolsky
- BABYLON Mary Zophres
- ELVIS Catherine Martin
- MRS. HARRIS GOES TO PARIS Jenny Beavan
MAKE UP & HAIR
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Heike Merker
- THE BATMAN Naomi Donne, Mike Marino, Zoe Tahir
- ELVIS Jason Baird, Mark Coulier, Louise Coulston, Shane Thomas
- ROALD DAHL’S MATILDA THE MUSICAL Naomi Donne, Barrie Gower, Sharon Martin
- THE WHALE Anne Marie Bradley, Judy Chin, Adrien Morot
Hang
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Lars Ginzsel, Frank Kruse, Viktor Prášil, Markus Stemler
- AVATAR: THE WAY OF WATER Christopher Boyes, Michael Hedges, Julian Howarth, Gary Summers, Gwendoyln Yates Whittle
- ELVIS Michael Keller, David Lee, Andy Nelson, Wayne Pashley
- TÁR Deb Adair, Stephen Griffiths, Andy Shelley, Steve Single, Roland Winke
- TOP GUN: MAVERICK Chris Burdon, James H. Mather, Al Nelson, Mark Taylor, Mark Weingarten
VFX
- ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT Markus Frank, Kamil Jafar, Viktor Müller, Frank Petzoid
- AVATAR: THE WAY OF WATER Richard Baneham, Daniel Barrett, Joe Letteri, Eric Saindon
- THE BATMAN Russell Earl, Dan Lemmon, Anders Langlands, Dominic Tuohy
- EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE Benjamin Brewer, Ethan Feldbau, Jonathan Kombrinck, Zak Stoltz
- TOP GUN: MAVERICK Seth Hill, Scott R. Fisher, Bryan Litson, Ryan Tudhope
Angol animált rövidfilm
- THE BOY, THE MOLE, THE FOX AND THE HORSE Peter Baynton, Charlie Mackesy, Cara Speller, Hannah Minghella
- MIDDLE WATCH John Stevenson, Aiesha Penwarden, Giles Healy
- YOUR MOUNTAIN IS WAITING Hannah Jacobs, Zoe Muslim, Harriet Gillian
Angol rövidfilm
- THE BALLAD OF OLIVE MORRIS Alex Kayode-Kay
- BAZIGAGA Jo Ingabire Moys, Stephanie Charmail
- BUS GIRL Jessica Henwick, Louise Palmkvist Hansen
- A DRIFTING UP Jacob Lee
- AN IRISH GOODBYE Tom Berkeley, Ross White
Csak szerintem szemétség kicsit hogy az All Quiet megnyerte a legjobb filmet és a legjobb idegen nyelvű filmet is? Kicsit üti egymást a kettő szerintem. Minek akkor két kategória? Az is durva hogy a Everythinget mennyire ignorálták. Kíváncsi vagyok az Oscar majd meri-e követni őket, kétlem. Az All Quiet az amúgy tényleg ennyire jó?
Személy szerint az All the quiet… minden díjával egyet tudok érteni. Remek film lett!
Maximálisan egyetértek!
Nekem nem tetszett a Nyugaton a helyzet változatlan új verziója de ez ízlés kérdése. Viszont azt tényleg nem értem, hogy nyerhette meg a legjobb ADAPTÁLT forgatókönyv díját.. Legyen bármi a véleményed a filmről azért azt nehéz eladni, hogy Remarque regényéhez, a címén, a történelmi helyzeten és 1-2 szereplő nevén kívül bármi köze lenne.
Legatus
Miért kéne, hogy köze legyen hozzá? Minden adaptált forgatókönyv, ami nem 100%-ban eredeti ötlet alapján készült. Ha már létezik benne 1 darab karakter, akit egy másik író talált ki, akkor az már nem eredeti.
Legjobb adaptált forgatókönyv a díj neve, nem pedig az eredetihez leghűebb adaptált forgatókönyv.
Avatar 2 jelölés, 1 győzelem LOL
Hát már bocsánat de miért kellene köze lennie az adaptációnak az adaptált műhöz?
Ne már. Amúgy a Nyugaton a helyzet változatlannal nem az a baj, hogy némileg eltér az eredeti műtől, hanem, hogy konkrétan, mint említettem semmi köze hozzá. Olyan mintha egy random 1.vh-s filmnek a jobb eladhatóságból a világhírű regény címét adták volna. Ettől még lehet jó csak nem adaptáció. Ezzel az erővel bármire rá lehet húzni, hogy adaptáció.
Európai filmhez képest nem volt rossz a Nyugaton…, de többet vártam tőle.
Nem tetszettek az öncélú, művészieskedős részek (természeti képek minden kontextus nélkül), a helyenként színházi, pátoszos párbeszédek, a kidolgozatlan és/vagy megalapozatlan karakterváltozások, az összekeverhető mellékszereplők (néha gondolkodnom kellett, hogy az adott bajszos fószer éppen kicsoda), valamint végig azon bosszankodtam, hogy nincs rendes filmzenéje, csak pár zörej meg búgás, mint egy gyenge Csernobil filmzene-utánzat.
Erre tessék, megnyeri a legjobb zene díját. (Azóta meghallgattam külön csak a zenéjét, önmagában nem rossz, viszont valahogy teljesen elveszett, súlytalanná vált a film közben.)
Ráadásul egy fél órát simán ki lehetett volna vágni belőle.
Nálam 7/10.
Legatus
Még egyszer mondom, minden adaptált forgatókönyv, ami nem 100%-ban eredeti ötlet alapján készült. A film forgatókönyve nyerte a díjat, az eredeti mű irreleváns, nem számít mennyire tér el, nem szükséges ismerni sem a könyvet, mert nem azt díjazzák, hanem a film forgatókönyvét. Ugyanígy minden folytatás is adaptáltnak számít. A Knives Out még az eredeti forgatókönyv kategóriában jelölték, a folytatás már adaptált, forrás anyag pedig az első rész.
Most őszintén, Kerry Condon mi különlegeset művelt a Sziget szellemeiben hogy kapott egy BAFTA -dijat érte?
Én nem vonom kétségbe, hogy a “Nyugaton a helyzet változatlan” egy kiemelkedően jó film, de azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a döntéshozókat akaratlanul is befolyásolhatta az a tény, hogy Európában épp egy háború zajlik. Szerintem előre borítékolható volt, hogy nem marad díjak nélkül, a meglepetés inkább csak az, hogy ilyen sokat kapott. Egyébként több kategóriában is erős volt a mezőny. Ilyenkor mindig kíváncsi lennék arra, hogy vajon mennyi szavazattal nyert egy-egy alkotás. :)
“Most őszintén, Kerry Condon mi különlegeset művelt a Sziget szellemeiben hogy kapott egy BAFTA -dijat érte?”
Semmit, de Barry Keoghan győzelme még inkább komolytalan.
Legatus: Mindig van valaki, aki nincs tisztában az adaptáció fogalmával, ami amúgy elég tág. Az nem (csak) a szolgai másolást jelenti, hanem ahogy Marcos is írja, már a forrásműből való ihletés vagy annak továbbgondolása is annak számít.
Ki beszél itt szolgai adaptációról meg hasonlókról?
Ha a Nyugaton a helyzet változatlan a Remarque regény adaptációjának nevezzük csak azért mert ugyanaz a címe és 1-2 szereplőt is ugyanúgy hívnak akkor bármi lehet bárminek az adaptációja. Ezzel az erővel nevezzük át Paul Baumert Svejké és a film címét is. Az is az elsső világháborúban játszódik, máris van egy Hasek adaptációnk.
igen, ha Svejk karakterét beteszik bármibe (nem kell Svejk történetnek lennie) akkor onnantól kezdve az is csak az adaptált forgatókönyv kateógriában versenyezhet. Ezt nehéz felfogni? Mert más szellemi termék is van benne, így már nem eredeti forgatókönyv. Ezért adaptált a Glass Onion, mert 1 karaktert, a főszereplőt átvette a Knives Outból, ahogy ezt már írta is neked valaki. De a Mátrix 2. része sem lehet soha eredeti forgatókönyv, hiszen hány karaktert és történetet használ fel.
Az meg hogy semmi köze nincs az All Quietnek a könyvhöz az akkora kamu, hogy trollkodásra kell gondolnom. Vannak eltérések, némelyik azzal függ össze, hogy az író nem is tudhatta mi a fene lesz az I. világháború következménye, míg a film egyértelműen mutatja a “béke” miképp alapozott meg a fasizmus előtörésének, némelyiket pedig egyszerűen máshogy mutatta be. Komolyan mondom, ez a bezzeg a könyvezés eszembe juttatta, hogy milyen hülye voltam én is régen a könyvadaptációkkal, és nem adtam esélyt a filmnek, ami esetleg mást tartott fontosnak kiemelni és nyilván más eszközöket használt. Ettől még persze lehet szar, és gondolhatja valaki, hogy az All Quiet egy szar film
“Csak szerintem szemétség kicsit hogy az All Quiet megnyerte a legjobb filmet és a legjobb idegen nyelvű filmet is? Kicsit üti egymást a kettő szerintem. Minek akkor két kategória?”
Ezzel 100%-ig egyetértek. Oscaron is tuti ez lesz, Parasite-tal is így volt.. BAFTA-n és Oscaron IS!
Ennyi értetlenkedést a semmin egy poszt alatt, döbbenet. :D
A forgatókönyv dolgot már leírták többen fent.
Ha pedig egy adott évben a zsűri szerint egy idegen nyelvű film a legjobb (ez azért elég ritkán fordul elő, hiába volt pár éve épp a Parasite), akkor pont, hogy az a logikus, ha az idegen nyelvűt is az nyeri. Ez nem szemétség, hanem általános iskolás matematika, halmazelmélet.