Pár évvel ezelőtt, ha valaki azt mondta volna, hogy egy hétvégén nyit egy Flashpoint paradoxonra (tehát nagyon erős fanservice-re) építő DC mozi és a Pixar új filmje, akkor egyrészt hülyének néztem volna, hogy miért akarná két ekkora forgalmazó gáncsolni egymást, másrészt bemondtam volna egy 250 millió körüli közös kezdést a kettőre együtt. Ebből most, 2023 nyarán 85 millió lett mindössze, talán érdemes megnézni miért.
Lehet a Flash oldalt nem is kell annyira bontogatni, elég hangosak voltak a főszereplőt övező botrányok, a csapból is a DC-s mozis univerzum rebootja folyik, de lehet sokaknak az sem egyértelmű, hogy anyagilag mekkora lebőgés is volt a DCEU 2020 óta. A Birds of Prey-t már pont elkapta a covid eleje pár hét után, úgyhogy annyira szignifikánsan nem befolyásolta a lecsengését. Végül 82 milliós büdzsére 201-et termelt globálisan, ez azonban pont arra volt csak elég, hogy ilyen-olyan forgalmazás után lássanak belőle némi pénzt.
Aztán jött az igazi maflás, a Wonder Woman 1984 és a The Suicide Squad gyártási költsége összesen 385 millió volt, erre minden piacot figyelembe véve 333-at hoztak vissza együtt. Ekkora pofonból még akkor is nehéz felállni, ha nagyrészt a covidnak tudjuk be a WW buktáját (meg a minőségének), a Suicide Squad pedig hiába lett jó, a piac is lassú volt és a szélesebb közönséggel sem sikerült rezonálnia. Ezután a Black Adam tavaly év végén kicsit kozmetikázott, de a 200 millióból termelt globális 391 szintén csalódásnak minősült, ugyebár ez rugdosta vissza kicsit a földre a Rockot, de végre legalább rájött (talán), hogy a való életben nem Isten. A Shazam 2 élménye/bukása meg relatíve friss, 125-ös büdzsére 132 millió a bevételi oldalon.
Összességében akkor 5 filmből 2 talán egyszer nullszaldós lesz/lett, 3 meg brutális bukta, és ebbe a nagyszerű hangulatba érkezett meg a Flash. Teljesen őszintén, engem meglepett a film, mert ez ugyan a bejegyzés szubjektív része, de meglepően szórakoztató lett. A közönséget, kritikusokat viszont rendkívüli módon osztotta meg, aki bele akart rúgni, az olyan kéjvággyal tette, ami ritkán ütközik ki ennyire erősen a mainstream sajtóban. Ennek megfelelően a borúsnak ható 70 milliós becsléseket is jócskán alulmúlta és 55 millióval kezdett otthon, globálisan pedig 130 lett a vége, úgyhogy majd nagyjából a Black Adam szintje alatt lesz valamivel. Lehet nehezebb lett volna elengedi ezt a DCEU vonalat (Batflecket még mindig az lesz), ha a Flash kiemelkedően jól sikerül és kasszát robbant, de így inkább talán mindenki csak örül, hogy ezt is letudták.
Az Elementallal a Pixar kálváriája is folytatódott, brutális, hogy a Disney felvásárlás óta milyen szinten kiegyensúlyozatlanná vált a korábban tévedhetetlennek vélt cég. Nyilván a “nagytesó” lenyúlja a jobb ötleteket, eltolja a fókuszt stb. tehát sok oka lehet a háttérben annak, amiért döcög egy ideje a szekér – de míg a covid előtt azért a stabil folytatások, mint az Incredibles 2, Toy Story 4 milliárd fölött hoztak, azóta a mozikban csak a szenvedés megy.
Az Onward a járvány közepén eleve esélytelen volt, így a Soul, Luca, Turning Red Amerikában el sem jutottak a mozikba, úgyhogy tavaly a Lightyear ígérkezett a cég nagy visszatérésének. És brutálisan lebőgött, 218 milliót hozott összesen és otthon is csak 50 millióval kezdett, ami hatalmas alulteljesítésnek tűnt. Egészen mostanáig, mivel az Elemental hozta el az igazi all time low-t, vagyis majdnem, mivel a 95-ös Toy Story 29.1 millióval kezdett, a mostani film pedig 29.5 millióval. És ahogy manapság megszokhattuk a Pixartól, jövőre már jön az Inside Out 2, hogy egy régebbi siker jól előre betervezve kihúzza őket a csávából.
A hétvége amerikai bevételei:
- The Flash – $55,100,000 – össz: $55,100,000
- Elemental – $29,500,000 – össz: $29,500,000
- Spider-Man: Across the Spider-Verse – $27,800,000 – össz: $280,383,000
- Transformers: Rise of the Beasts – $20,000,000 – össz: $100,622,000
- The Little Mermaid – $11,600,000 – össz: $253,559,129
- The Blackening – $6,000,000 – össz: $6,000,000
- Guardians of the Galaxy Vol 3 – $5,000,000 – össz: $344,360,355
- The Boogeyman – $3,800,000 – össz: $32,767,747
- Fast X – $1,620,000 – össz: $142,003,000
mindenfajta rosszindulat nélkül – és amúgy bírom a jó képregényfilmeket- de az emberek kezdenek kicsit megcsömörleni a szuperhősfilmektől, minden hétre jut egy, kb mint az animációs filmekből. Nincs min csodálkozni + jegyárak és a streaming szolgaáltatók előretörése senkit nem ösztökél, hogy moziba menjen.
lehet rosszul látom, de hogy ez is közrejátszik hogy ilyen “jól” muzsikál mindkét film.
Ezzel a felvetéssel az a baj: ott van egy Pókversum, Nincs haza út, Őrzök 3 sikere. Tehát van igény a műfajra, csak inkább a minőségibbre. A Flash látványa nem az. Plusz a DCEU reputacioja se erős.
Talán az egész listát egyben nézve látszik, mennyire katasztrofális felhozatal van a moziban. Nyilván nem érdemes általánosítani, hónapról hónapra mutatnak be jó filmeket is, de azért a széles közönségnek szánt cuccokat nézve… hát elég durván zuhan a minőség. Minden apró érdemük ellenére, irgalmatlanul középszar a Flash, a Little Mermaid, a Fast X, a Transformers, gyenge az Elemental, egynek elmegy a Guardians of the Galaxy, kétezredik totál felejtős King-adaptáció a The Boogeyman, szóra sem érdemes a The Blackening. Egyedül a Spider-Man ér igazán valamit. Ehhez jön a 2500-3000 forintos jegy, meg hogy fizetek párhuzamosan 3-4 streaminget – amik szintén egyre drágábbak és egyre szegényesebb, felhozatalt nyújtanak, alig-alig frissülnek, visszatartanak műsorokat stb.
Nem tudom, milyen lett a Flash, de a Marvel filmek általános minősége olyan, – pláne mostanában – , hogy ihaj, és mégis, mennek rá számolatlanul, és dőlnek a százmilliók. A régi középszer lett a csúcszint, és minden mozdult lefelé legalább egy polccal.
Ezen a ponton a DC-nek ott kellene hagyni az egészet egy 10 évre, mert lényegében mindenki a kudarcot várja . . .
A Marveléknél is van egy ilyen réteg, de ott az eredmények alapján a vicc jut eszembe az “egerekről”, akik ették a borsot. “Esküszöm, sírva, de ették!”.
Hiába bukó, hatása nem lesz, pörög tovább a gépezet… kíváncsi leszek egy esetleges új Superman film földbeállásnál megint újragondolják-e a ’10éves tervet’.
Mindenesetre lehet a karma érte utol őket Ezra hülyeségei, és az ő lapításuk miatt.
nem értek a bevételes tudományhoz, az meg aztán tökre nem izgat, mennyi új Ferrarit tudnak venni a fejesek majd, vagy hány villát kell majd eladniuk, szóval miután ezt tisztáztuk: nézegettem erre-arra és meglepődtem azon, hogy a közönség viszonylag jól fogadta a Flash filmet. (én is, mindegy.) nem lehet, hogy ez hosszú távon más vonalat húz majd bevételben? mint a jó kis elsőfilmes függetlenek, amik kis pénzből aztán szájhagyomány útján rendes bevételt termelnek. ennek a szájhagyománya is vacak, csak én láttam rosszul?
a kritikusok nem tudnak érdekelni, egy kezemen meg tudnám számolni az értékelhetőket. értsd: az olyat, aki nem kattintásra megy.
Malachi, jövő héten kiderül, milyen a szájhagyomány. De nem lennék meglepve, ha esne a nézettség. Simán lehet, hogy eleve csak azok nézték meg akik szeretni akarták.
Lmao a Cars es a Ratatouille voltak az elso Disney Pixar filmek. Az Incredibles 2 es a Toy Story 4 a legismertebb brandjei a Pixarnak. Nyilvan tejeltek mint az allat. Az Onward, Soul, Luca, Turning Red es viszonylag a Lightyear is netto uj tartalmak.
Flashnel remenykedek egy jo lefutasban, az még szépíthet, én szerettem a filmet. Az a baj, hogy lehetne a rebootra fogni, de a nem ebben mozgi ismerőseimnek fogalma sincs a rebootrol es bem ezert nem nézték.
Félek az uj univerzum is kuka lesz.
@Malachi
a Cinemascore ami a filmrol kijovo nezoket szondazza es kb a sztenderdnek szamit ennek a mereseben, a Flashnel B, ami nagyon alacsony. azt hiszem a Batman v Superman volt B, ilyen kozonsegfilmnel ez borzaszto. a word of mouth itt lefele fog hatni masodik hetvegere…
Ezra Miller a világ legellenszenvesebb színésze, erre beraknak belőle többet. Így már érthető a bukás.
Gondoltam, hogy nem lesz izmos, de ez az 55 ez valami kritikán aluli eredmény. Az, hogy a BA-et is masszívan alulmúlta az nem semmi. Viszont érdemes volt shortolni
Ez kemény, nem olyan rég még 100m+-os nyitást jósoltak neki.
“ nézegettem erre-arra és meglepődtem azon, hogy a közönség viszonylag jól fogadta a Flash filmet.”
Hol? Ki?
@3 jszkfer
Egy az egyben így látom. Szerintem van egy olyan része is a dolognak hogy már nem nagyon tudnak újat mutatni a moziban, én magamról legalábbis ezt látom, hogy a 80-as, 90-es évek filmjei és sztárjai sokkal nagyobb hatással voltak rám.
De egyre több a limonádé, 0 sztorival, 0 mondanivalóval rendelkező film, nagyon nagyon kevés a minőségi alkotás.
Meg lehet nézni milyen filmek nyerik az Oscart is, hát az idei győztes film is egy nagy darab kaksi (legalább volt mondanivalója), nem tudom felfogni hogy kaphatta meg az Oscart, egyszerűen nézhetetlen, 3 nekifutásból tudtam a végére érni.
1. A DCEU évi 1-2 filmmel jön, az MCU átlagban hárommal, és még ott a Sony évi egy élőszereplős szuperhős mozival. ez 6, 52 hét van, úgyhogy teljesen egyértelműen kijelenthető, hogy valóban minden hétre jön egy :)
2. megint a ráunás sztori. semmi ráunásra mutató jel nem volt, amíg a filmek hoztak egy stabil 10/7-es szintet, kikezdhetők voltak, hogy gyártósoron érkeznek, de mégis többnyire a közönség nagy része szerette őket.
ehhez képest a DCEU elmúlt 6 filmje, minimum megosztó volt, de inkább lehúzták őket, és két év alatt az MCU is hozott 4 olyan filmet, amit már az “átlagnézők” is nehezen fogadtak be.
-> továbbra sem a mennyiséggel van a baj (amellett, hogy valóban gyengébb a piac is), de ha ugyanabban a zsánerben sorozatosan középszer alatti filmek jönnek, akkor kétszer is meggondolja mindenki, hogy mire dobja ki a pénzét (ami korábban nobrainer döntés volt)
Az a hat-hét film nem tűnik soknak, mégis sok. Mivel a szuperhős filmek nem egy hétig vannak a vásznon, így valóban nekem is olyan érzésem van mintha ezeken a “pizsamás pacikon” kívül nem sok minden menne. Ez nyilván nincs így. De a reklámok a plakátok csak ráerősítenek ennek ellenkezőjére. Gyakorlatilag kis túlzással, egymásnak adják át a stafétabotot. Közben a minőség esik, míg a mennyiség nem csökken.
A Flash esetében szerintem a főszereplőn is múlott ez a bukás. Egy ellenszenves erőszaktevő szociopatát nem szívesen néz az ember. Én miatta nem nézem meg.
@Kriszó
“minden hétre jut egy, kb mint az animációs filmekből”
(Csizmás kandúr 2 – ami tavalyi)
1. Super Mario Bros.
2. Pókverzum 2.
3. Elemi
Idén ez a 3 animációs film volt bemutatva és június van. Mégis milyen matek alapján számoltad ki azt, hogy kb minden hétre jut egy animációs film? :D
Azert iden is lesznek jo filmek: Oppenheimer, Dune 2, Killers of the Flower Moon. Ez a 3 legvartabb film nalam iden.
Mondjuk Mission Impossible-re is valszeg elmegyek, hiaba nem tudom az is mar hanyadik resznel jar, azon kivetelek egyike, akik kepesek tartani a szinvonalat/minoseget.
Flash-t meg nem lattam, de tuti megnezem.
Barmi, amiben Batman van, az kotelezo.
@abelh
És persze arról se feledkezzünk meg, hogy az ilyen-olyan “univerzumok”, meg “crossoverek”, cameók miatt a szereplők jelentős része megjelenik egy csomó más filmben is, nem csak a sajátjában. Így aztán tényleg olyan érzése van az embernek, hogy állandóan ugyanazt, ugyanazokat nézi. És jól érzi, mert valóban így van. Beülök egy Flash-re és kapok egy Batmant is bónusznak. Megint.
Erre ráerősít, hogy amint az egyik film kifut, a (netes) média már tolja is a következőt. Kifut az egyik, beülsz a moziba és már ott is van az újabb “nagy durranás” trailere amit hosszú hetekig láthatsz, ha akarod, ha nem. És még erre is ráerősít a kismillió szuperhősös TV-sorozat. Ez utóbbiakra persze lehet mondani, hogy a sorozatok számát tekintve csepp a tengerben, de ezek a szériák (és itt is a “crossoverek”) igen jelentősen felül vannak reprezentálva a médiában. Népiesen szólva: a csapból is ez folyik.
Szóval mondhatjuk, hogy valóban egymásnak adják a stafétabotot, és az embernek az az érzése, hogy állandóan ez megy.
Ráadásul ezek tényleg egy kaptafára készülnek – legyünk őszinték, így van.
E tekintetben érdemes egy kis összehasonlítást végezni pl. a 90-es évek akciófilmjeivel. Ég és Föld. Ott aztán az akciófilm műfajába belefért A Pusztító és A szikla, a True Lies és a Fegyencjárat, a Féktelenül és a Tűzparancs, A félelem országútján és az Inferno, a Hazafias játékok, és az Ál/arc, az Aranyszem és a Die Hard 3, a T2 és a Taxi, a Végképp eltörölni és a Cliffhanger. Teljesen más/új sztorik, teljesen más/új, karakterek. Semmi közük egymáshoz. Rendkívül széles paletta, sok új, eredeti ötlettel.
Megvolt az a diverzitás, ami a szuperhősfilmek zsánerében nincs. Itt sok esetben ugyanaz a figura rövid időn belül az X-edik (eredet)sztorit kapja (pl. Pókember, Batman, Superman stb.) és ez pl. számomra végtelenül elszomorító.
Persze lehet azt mondani, hogy “de hát ez egy univerzum, ezek a történetek összefüggenek”. Lehet. Csak hosszú éveken át ezt nézni – a kemény rajongókat leszámítva -, az átlagnéző számára fárasztó. És ez történik most.
Így aztán, igenis, ennyi év után van kifáradás, van csömör. Joggal.
Ugyanaz történik, mint anno a westernnel. A 60-as évek virágzása után kifáradt, önismétlővé vált. És kiment a divatból. Nem halt meg, csak idő kellett, mire újradefiniálta magát (pl. Farkasokkal Táncoló, Nincs bocsánat).
A szuperhős műfaj most ebben a fázisban van, éppen megy ki a divatból. De ez nem gond, mert szüksége is van a pihenésre, hogy majd egyszer, valamikor, megújulva térhessen vissza.
Ha viszont a stúdiók tovább erőltetik az eddigi irányokat, jönnek majd az újabb bukták.
zagloba: egyelőre nálad megy ki a divatból (és nálam is), de most volt a Guardians és a Spider-verse siker épp, minden arra utal, hogy a jó szuperhősfilm sehova nem megy.
plusz a szuperhős filmek nem olyanok mint a western, mert minden zsánerbe benéznek. a guardians nem olyan, mint a flash, és az érkező secret invasion sorozat megint a kémfilmekre fekszik rá, a wandavision egy sitcom volt.
17. az átlagnézők 90%-a nem tudja, hogy Ezra egy “erőszaktevő szociopata”
Sokáig halogatták a flasht az emberek ráuntak és érdektelenné vált. plusz a főhős és botrányossá vált … ez mind közre játszott
@dzsonzon Dehogynem. IG es tiktok tele van memekkel es itt az Allamokban a media primetime hirfolyamban foglalkozott az ugyeivel. Ha nevrol latatlanban nem is vagja a nagy atlag, viszont kep alapjan bejon a sok zur korulotte.
Azt sem felejtsuk ki a Flash film kapcsan hogy a film 2015-ben mar developmentben volt. Mar a harmadik garnitura DC-Warner vezetes alatt jott ki. Hamada rendelte be, aztan a Discovery-Warner merger alatt Zaslav emberei valtottak ot atmenetileg, es tavaly oktober ota mar Gunn es Safran a felelosek. Januarban forgattak csak le az uj veget a filmnek, hogy Gunn teljesen megnyomhassa a reset gombot.
Mas: Meg annyit az eredeti post felrevezeto adataihoz es fel-informalt allitasairol a Pixarral kapcsolatban, hogy a Soul egyszerre kerult fel streamingre es mozikba a covid kellos kozepen, utana meg a Luca es a Turning Red streaming premierek voltak.
Robithesc: a Soul a Luca és a Turning red USA-ban nem kerültek moziba. Ezt írja a cikk is. Szövegértelmezés mielőtt leoltunk valakit?
robithesc: A Soul Amerikában nem ment moziban, a fenti cikk az amerikai trendekkel foglalkozik, hiszen azok határozzák meg az esetek 98%-ban a film sikerességét, onnan sokkal több folyik vissza a gyártónak és a többi.
De még ha egyszerre mozi és streaming is a Soul, mivel a világon máshol bemutatták, az mit változtat azon, hogy a Lightyear volt A Moziba visszatérés?
human: a cikk irojanak allitasa szerint az Onward utan kovetkezett Pixar filmek nem teljesitettek jol a kasszaknal. A kritikai visszhangot es a nezok reakciojat ne mossuk mar ossze a bevetellel. Nemde? Plane ha egy jarvany megakadalyozta, hogy barmelyik is fusson moziban.
Erdekes amugy hogy a Turning Red mennyire egy slow burn. Disneylandben Onward vagy Luca merchet egyaltalan nem talalni, a Lightyear merch ahogy elfogyott utana mar “sima” Toy Story cikkekkel toltottek fel a keszletet. Soul merch-bol meg egy-ket ruhadarabot latni. Turning Red-re viszont orbitalis demand van. Plussok, polok, pulcsik, jatek figurak, talak, tanyerok, takarok, ami a csovon kifer es a nap vegere mindig azt lattam hogy full megcsappan az arukeszlet.
robithesc, Disneylandban dolgozol? :)
robithesc:
Szó szerint ezt írtam : “a Soul, Luca, Turning Red Amerikában el sem jutottak a mozikba“
Nem voltak a moziban. Amerikában. Hol lettél félreinformálva?
@abelh: “brutális, hogy a Disney felvásárlás óta milyen szinten kiegyensúlyozatlanná vált a korábban tévedhetetlennek vélt cég. Nyilván a “nagytesó” lenyúlja a jobb ötleteket, eltolja a fókuszt stb. tehát sok oka lehet a háttérben annak, amiért döcög egy ideje a szekér”
A Pixar felvasarlasa 2006-ban tortent. A Pixar top 10 domestic teljesitmenyeben 3 darab film van ami az acquisition elottrol van: Monsters Inc., Finding Nemo, The Incredibles. Ketto netto uj tartalom: Inside Out, Up. A tobbi a legerosebb IP-jaik folytatasai.
A Disney Animation gross domestic box office top 10-ben 2 film van 2006 elottrol: Aladdin es a Beauty and the Beast. Ebben a listaban talan a Wreck-it Ralph vagy a Big Hero 6 egyedul amik kicsit Pixaros hatasuak. A tobbi mind klasszik hercegnos vagy antropomorfizalt allatos sztori.
A Pixar a Disney felvasarlas ota csucs szuperul teljesit. Nincs olyan studio amelyik a pandemiat ne sinylette volna meg.
Az Elemental azert bukik mert mindenkinek nyilvanvalo hogy az Inside Out, a Zootopia es kicsit a Soul ujrahasznositott elemeibol epitkezik. Rossz kreativ dontesek vezettek oda ahogy el lett keszitve es nincs erdeklodes mert “mar lattuk” es senki sem kotodik ismeretlen karakterekhez.
Azt is hozza kell tenni, hogy a Fox acquisition ota a Disney-n belul tortent egy garnitura SVP valtas, ahol tobbnyira olyan emberek kaptak meg az uj vezeto pozikat akik jol pozicionaltak magukat, de nem jo vezetok. Emiatt is rengeteg megkerdojelezheto kreativ dontes van.
Szoval mielott messzemeno allitasokat teszel, kerlek nezz utana adatoknak amik alatamasztjak-e az allitasodat.
@Endymion: Nem, de gyakran jarunk oda. 40 perc innen tolunk autopalyan. A felesegem a Disney-n belul dolgozik es az egyik employee benefit hogy ingyen mehetunk.
robithesc:
“ Szoval mielott messzemeno allitasokat teszel, kerlek nezz utana adatoknak amik alatamasztjak-e az allitasodat.”
Amire reflektáltam, arról Ed Catmull írt a könyvében (röviden itt https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/06/how-pixar-lost-its-way/524484/)
Ő mindössze a Pixar társalapítója, úgyhogy lehet, hogy hozzád képest kevésbé jól informált.
@Endymion
ne szó szerint értsd, sok van , beleszámoltam a streaming és a kevésbé sikeres és agyon hypeolt animációs filmeket is amik mennek moziba, de nyilván nem egy hét per db, de akkor is sok, ahogy képregényfilmből is sok van már, de nem muszáj egytérteni velem :-)