Oppenheimer – történelemlecke vagy figyelmeztetés?

Mielőtt a konkrét filmre térnék pár dolog mindenképp az Oppenheimer mellett szól, és ha nem tetszett volna akkor is szurkolnék neki: egy komoly témáról éretten beszélő mű 100 millióból, amit filmre forgattak, és elvileg a CGI-t hanyagolták benne, nem csak az atombomba felrobbantásánál, hanem úgy összességében.

Mivel van tele a látvány helyett? Beszélgető felnőttekkel, akik a fizikai elméleteit a gyakorlatba ültetve megalkotják az első atombombát, hogy azt Amerika bevethesse a II. világháborúban. A tényeket tudjuk, a bombát megcsinálják, és le is dobják két városra. Sőt, nem csak ezzel vagyunk tisztában, de lehet már láttunk filmet vagy sorozatot is a Manhattan projektről, mi a fenét lehet hozzátenni? Vagy csak jobban adják elő Nolan rendezésében a mostani színészek?

Mint a címe is mutatja, teljesen Oppenheimerre fekszik rá a történet, azaz 100 millióból egy fizikusról szóló életrajzi filmet kapunk, ami nem csak az atombomba megalkotásáról szól, hanem az ezzel járó önszaggató moralizálásról az emberiség önpusztító képességének szintet lépése kapcsán, na meg a bürokrácia, és annak képviselőinek kicsinyességéről. Meg még… hogy is mondjam, elég tömött a film, ami a 3 órás játékideje ellenére konkrétan rövid.

Kicsit nem is értem hogy gondolták az alkotók, bár az “aki nem ismeri a történelmet pontosan, annak érthetetlen” kijelentést őrültségnek gondolom a film kapcsán, de pár jelenet tétjéről mindenképp lemaradunk — igen, én sem tudtam mindent a bomba alkotásáról és a kor fizikusairól:) –, de a történet, és a mondani való így is révbe ér könnyedén, hogy utána Nolan is aláhúzza, amikor a jelenleg AI-helyzethez hasonlítja a bomba alkotását. Ezt csak interjúkban tette persze, nem kioktatón a filmben.

A történet Nolantől “meglepő” módon 3 idősíkon játszódik, az egyik Oppenheimer élete időrendben, kezdve az európai oktatásával a fasizmus erősödésének felhője alatt, onnan az amerikai tanítása, amiből a háború kitörése és persze a fizika előrehaladása viszonylag gyorsan az atombombával foglalkozó projekt élére repíti. Ez a fő vonal végigvezet a Manhatten projekten is. Mindeközben egy másik szálon Oppenheimer háború utáni meghallgatása a bürokrácia kicsinyes karmában, a harmadik pedig Lewis Strauss kinevezési meghallgatása. Ez utóbbiak már az 50-es években történtek, de nyilván értelmesen össze van vágva az egész a főbb mondanivaló közé, hogy így gördüljön előre a történet és rekfeltáljanak egymásra a szálak. Végig felismerhető pontosan merre járunk, ezért kellett mindenképp a fekete-fehér megoldás.

Annyira furcsa, hogy valójában a sikeres robbantás-teszt után még kapunk egy szinte teljes filmet, egy olyat amit már lehet kevesebben ismernek “betéve”, ennyire sok van a történetben. Nyilván Nolan nem akar tévézni menni, de ha a Secret Invasion 200 millióból készül, akkor ugyanannyiból ez is lehetett volna simán egy 6 részes sorozat, annyi puskapor van itt. Na de akkor nem lehet IMAX vásznakra tolni, hiszen mint tudjuk, az egészet IMAX filmkamerákkal vették fel, ami azért “új”, mert “emberek beszélgetnek” jelenetekre, meg közeliekre nem ezt szokták használni, és ebben a filmben aztán sokat beszélgetnek, de tényleg.

Ha már rátértem a technológiai részére, akkor az alakítások mellett sem tudok elmenni. Kis túlzással olyan érzés, mintha minden ismert név benne lenne. Konkrétan vannak olyan nagyobb színészek itt, akik csak 1 jelenetre ugranak be, és mindent beleadnak, hogy ellopják a showt, de esélyük sincs rá.

A főszereplő Cillian Murphy persze remek, végig ott van az arcán szinte minden, de részemről Matt Damon nyúlta a játékidőt. Vagy Downey Jr. nyúlta. Vagy meglepő módon Emily Blunt nyúlta (azért a nem kezet fogásért megérte a filmbe tenni a nőt). Vagy… szóval értitek, feltűnik valaki és próbál nyúlni, de Murphy mindig visszaragadja a reflektorfényt, ahogy a karaktere szembenéz azzal, amit alkot, és annak használatának következményeivel, hogy aztán koppanjon, mert a hadi gépezetnek már nincs szüksége rá, így minden eddig a szőnyeg alá söpört dolga előkerül.

Az egyetlen negatívum számomra, amivel sokat szokták Nolant ostorozni, és kicsit védhetetlen is, hogy az emberi kapcso… inkább úgy mondom, hogy a koncepciók és az elmélet érdekli. Oppenheimerben is ezt ragadja meg, így például amikor emlegetik, hogy nagy nőcsábász volt az öreg, azt a film nem igazán mutatja be. De ez apróság, mert gyorsan elmenekül innen a történet, csak előtte megkapjuk az első IMAX kamerával felvett szexjelenetet, amiben semmi szexi nincs, a beszélgetés és az elmélet a lényeg ott is.

A lényeg mindenképp az, hogy annyira jó lenne visszatérni az ehhez hasonló nagyszabású projektekhez is a sok agykikapcsolás mellett, amikor a szinte elrepült 3 órás film után ott ülsz letaglózva a látottaktól, hiszen kerülgetem itt, de ez most nagyon nem egy hagyományos látványfilm Nolantől, aki arra menne, vagy akárcsak egy új Dunkirkre, az felejtse el, aki viszont a korszakról egy imerzív élményre, annak irány a mozi.

human
írta
2023. 07. 21. 21:33
megjelenés
41
hozzászolás


41 hozzászólás a “Oppenheimer – történelemlecke vagy figyelmeztetés?” bejegyzéshez

  1. nem sokat tudok hozzátenni. egyrészt azért a zene nagyon odavert, igazán nyomasztóvá tett átlagosabb jeleneteket is. sőt, a néma csend és a kakofón zene váltogatása. fényképezés tökéletes, színészek szintén.

    nekem egyetlen letdown volt, szerintem pont a robbantást csinálhatták volna látványosabbra. és azért kicsit elhúzták talán. bár nem tudom honnan, de ki kellett volna venni szerintem 15-20 percet.

    irgalmatlan tömény az egész. fárasztó élmény, tényleg, elfáradt az agyam a végére és közben ott volt ráadásnak az a nyomasztó érzés. jó ég és ahogy a terem röhögött, talán mikor a városokat válogatták a bombákhoz mert ott volt valami nagyon morbid kiszólás, amire már nem emlékszem, mert elveszett a rengeteg duma között. fu de rossz volt. :DDD

    de a film az nagyon jó. végre megint egy Nolan, ami igazából minden szempontból tetszik. nem ereszt 3 órán át, ilyet is régen láttam. talán még soha.

    nem mondom, hogy újranézős. de nem azért mert nem jó, hanem éppen azért, mert annyira jó. a The Day Aftert se néztem újra soha.

  2. *mikor a japán városokat válogatták a listáról. soha nem értettem, miért nem a parttól 10 kilométerre dobták le az elsőt, aztán 5 kilométerre a másodikat. ugyanolyan hatást értek volna el. most már talán értem és kurvára nem tetszik a válasz.

  3. A legjobb Nolan-film szerintem, ez a pörgő ritmus 3 órán keresztül nagyon elkapott. Azt is megértem, ha valakinek túlbonyolított vagy hosszú, lehet épp ebben a hangulatban kell lenni hozzá… De így elsőre mint élmény nagyon emlékezetes volt, tényleg lepipált nálam minden korábbi Nolan-alkotást. Itt-ott, tényleg csak kevés helyen kicsit hatásvadász volt, de egy pillanatra se zavart, annyira egyben volt ez a mesélős koncepció. Ezt megvágni elég komoly munka lehetett. Örülök, hogy 100 millióból egyáltalán készül egy ennyire sok névvel és morális kérdéssel dobálózó film, nem hogy még ennyire elegánsan is sikerül. Nem hibátlan, mégis annak éreztem, valódi katartikus mozi.

  4. mondjuk angolul néztem, az is közrejátszott a fárasztásban, de alapvetően tényleg nagyon figyelni kell végig, rengeteg a duma. és általában nem üres szöveg, szinte mindig minden mondatban valami súlyos kérdésen tépelődnek. tömény.

  5. Ugyan tegnap este láttam (és azóta a Barbie is megvolt), de még mindig jár rajta az agyam.

    Ez úgy volt tipikus Nolan-film, hogy egyáltalán nem tipikus Nolan-film, de simán ott van a jobban sikerült alkotásai közt. Ugyanazok az aspektusok működtek itt is mint a legöbb filmjében (látvány, rendezés, zene) és ugyanazok a dolgok hagytak kívánni valót maguk után, mint általában (forgatókönyv bizonyos aspektusai).

    Ez egy igazi nagybetűs MOZI volt, és bár nagyon örültem, hogy végre volt feliratos IMAX vetítés, így nem kellett kompromisszumot kötnöm, de őszintén szólva, nem vagyok benne biztos, hogy akkora volt a hozzáadott értéke annak, hogy a teljes filmet IMAX kamerákkal vették fel. Ettől függetlenül persze, aki teheti, annak mindenképp ezt a verzió javaslom.

    Mindhárom idősík és fejezet remekül épült egymásra, a térben és időben különböző sztoriszálakat Nolan továbbra is kitűnő érzékkel tudja összerántani. Kifejezetten élveztem, hogy most egy földhözragadtabb sztorit mesélt el, de ez egyáltalán nem gátolta abban, hogy a saját stílusát és a jól bevált technikai húzásait ugyanolyan hatással alkalmazza erre a történetre is.

    Én is több helyen olvastam, hogy a robbanás csalódástkeltő volt többeknek, de nálam pont hogy nem. Szerintem remekül fel volt építve az a pár perc, és látvánnyal, hanggal (annak hiányával) együtt tökéletesen működött.

    A szereplőgárda pedig igen pazar volt valóban, sőt, néha már-már kizökkentő is a sok meglepetés vendégszereplővel. Cillian Murphy tényleg uralta ezt a filmet, elképesztő volt, amit egy-egy pillantásával tudott közvetíteni. Mellette viszont aki szintén nagyot ment szerintem Robert Downey Jr, neki tutira borítékolható egy mellékszereplői Oscar-jelölés (persze remélem Murphy se marad ki a jóból majd).

    Ami nálam nem működött, azontúl, hogy a tömény sztori és infóhalmaz ellenére, 10-15 percet én is kivágtam volna a filmből, az a két női karakter, meg egyáltalán Oppenheimer párkapcsolati ügyei. Persze nem meglepő, Nolan nem a jól megírt női karaktereiről híres, és ők itt sem igazán működtek. Mármint, ha nem lettek volna, akkor sem hiányoznának a történet folyásából. Ahogy human is rámutatott, Nolant a, mondjuk úgy, nagyobb kép érdekli általában is. Ezért is volt remek választás számára, hogy ennek az embernek a történetét akarta elmesélni, mert az ő filmes megközelítése tökéletesen illett ehhez a sztorihoz.

  6. Mindenkeppen erdekel, holnap nezzuk 15-perf 70MM-en.

    Amire szamitok hogy ki lesz hagyva a filmbol, amit a US gov is megprobal sunyi modon kitorolni a konyvekbol, hogy a fold ahol a Manhattan projekt keszult nem volt ures.

    Los Alamosban 1 napot kaptak az emberek hogy elhagyjak a farmjaikat, akik tobbnyire mexikoi bevandorlok es oslakos indianok voltak. Az allataikat a katonasag halomra lelotte ugy hogy allattartasbol eltek. Azutan ehberert a US gov alkalmazta oket hogy felepitsek a varost, labort, tamaszpontot, etc.

    Aki nem hiszi az csak keressen ra: “los alamos civilian displacement manhattan project”

  7. tudom, hogy irto nagy pleb velemeny, de rendkivul untam a filmet a bomba robbantasa utan meg az a maradek 50 perc valami kinszenvedes volt szamomra.

    Amugy jobb, mint az tenet, mert ezt legalabb lehetett kovetni. bravo nolan

  8. 30-ra sikerült még értelmes helyet foglalnom feliratos IMAX vetítésre. izgi, remélem brutális élmény lesz.

  9. Ilyen se volt még, tegnap az IMAX vetítésen a film végén tapsoltak az emberek. Zseniális film volt, a legjobb mozi élményem nagyonnn rég óta.Goransson zenéje, Hoyteman képei… brutális. Végig tartja a feszültséget a film. Egy percre sem enged el. 10/10

  10. Nagyszerű film volt számomra, meglepő módon a projektet megelőző toborzás, illetve az előtte darabokban elszórt, majd utána a maradék egy órában lévő “beszélgetős” részek valahogy számomra még izgalmasabbra is sikerültek, mint a tényleges kísérletezgetés és az eredmény – nagy részben köszönhetően Downey és Cillian zseniális alakításának, illetve az IMAX tényleg itzgalmas módon való használatának. Már nem emlékszem ki és melyik bejegyzés alatt, de kifejtette hogy nem érzi értelmét egy látványosabb részen kívül sima filmdráma ilyen módon való megnézésének – hát részemről Nolan erre rácáfol, és tudom hogy másnak úgysem fogják engedni, de a tavalyi Nope után annyira jó volt megint azt látni, ahogy a szélesebb vászon az egyes jelenetek részletesebb ábrázolására szolgál: egy-egy közeli, ahol a szereplők arckifejezése betölti a teljes látóteret, vagy egy keretes szerkezetű beállítás, ahol sokkal hamarabb érzékeljük így nézőként is a másik lényeges információt, ami csak a vászon egyik oldalán zajlik, stb. Tényleg nagybetűs moziélmény, ami egy ennél egyszerűbb témával is hatalmas teljesítmény lenne, de egy ennyire komplex, több szereplőt mozgató, de igazából kettőre koncentráló, egy teljes életből írt könyv eseményeit három órába sűrítő filmtől egyenesen közel megismételhetetlen dolog. Nyilván kell hozzá Nolan rendezői eszköztárának szeretete is, de egyszerűen jó volt látni tényleg, hogy elkészülhetnek még ilyen filmek is.

    Picit off, és naiv ábránd, de mennyire szép lenne, ha a jelenlegi író-színész sztrájk közben egyre dilettánsabb döntéseket hozó nagy stúdiók folyamatos töketlenkedése azt eredményezné, hogy visszatérnek az ilyen filmek, a franchise darabok pedig lecsökkennek mozikban – nyilván nem ez lesz, hanem rántanak majd mindent magukkal, de remélni szabad. Addig pedig újranézni Nolan egyik legjobb filmjét (még azért friss élmény, szóval ezt lehet átgondolom) IMAX-ben ismét, amíg lehet, mert nem valószínű hogy lesz ennél jobb moziélmény idén.

  11. @robithesch
    Ebben most akkor csalódsz…
    De nagyon bírom, hogy Amerikának mindig a fejére olvassák, hogy nem köpi szembe magát lépten-nyomon a törtenelme sötétebb momentumaival, mikor a következő mondattal ugyanazoktól meg épp Amerika van fikázva a “woke őrülettel”. Most akkor mi a jó, ha elhallgatja vagy ha kompenzál? El kellene dönteni…Más oeszágok még ennykre sem néznek szembe a bűneikkel, Sőt, ott tagadják el és romantizálják-idealizálják át, ahol caak tudják, minél inkább vesztesek a történelemben..

  12. Ennek a filmnek egy minisorozatnak kellett volna lennie. Ugyanaz az érzésem, mint Tarantino Aljas Nyolcfasánál, hogy hogy fel lett hájpolva, hogy vááá, 65mm, irgalmatlan felbontás, aztán emberek egy szobában. Azt kell mondjam, a money shot PUKK is egész csalódás volt. Persze, mi a túróra számítottam három órában, de ha egy szimpla kamaradarabnak lett volna meghirdetve, sokkal jobban élveztem volna. Amúgy tökre helyén volt minden, jók voltak a színészek, meg haladt a sztori, de még az Irishman is jobban lekötött a moziban, pedig az fél órával hosszabb volt.

  13. Biztos, h olyan hangulat kellett volna hozzá, meg nagyok voltak az elvarasok, de ez nagyon mellé ment nálam. 2 perc akció 3 óra beszélgetés, ez, ha a History channel megy le, mint dokumentum film egy szavam sincs, de moziba küldeni… a nagy mondás, h nem lesz benne CGI, hát nem is tudom hova mehetett volna, a tárgyaló teremben történő beszelgeteshez?

  14. Nekem egy dolog nagyon hiányzott,spoiler lesz.

    SPOILER
    Talán Oppenheimer, de lehet egy másik karakter fogalmazza meg, hogy nem elég, hogy tudják, hogy van egy bombánk, meg kell mutatni mire képes. Ezt Nolan is megmutathatta volna Nagaszakival, vagy Hiroshimaval. Nagyobb érzelmi, morális dilemmát kapott volna a néző. Én átverve érzem magam, amit vártam, hogy a mozi után a napom kb arról fog szólni, hogy ezen a dilemman agyalok, egy kissé depresszív hangulatban.
    Amit kaptam az egy némileg feszült és érdekes politikai film, de túl sok olyan névvel, gondolattal,amit nehéz követni átlagos történelmi tudással. Ettől eltekintve egy jó film, de a hype, előzetesek, Nolan neve és talán a Chernobyl sorozat miatt én átverve érzem magam.

  15. SPOILER

    “Ezt Nolan is megmutathatta volna Nagaszakival, vagy Hiroshimaval. ”

    de az nem fért bele az Oppenheimert követő nézőpontba. Pont az a lényeg, hogy ő is csak a rádión hallotta 16 órával a bevetés után, addigra már mások kezében volt minden, ez is formálta a döntéseit a későbbiekben.

  16. SPOILER valamennyire

    a kozvelekedes szerint Heisemberg szandekosan oriasi hibat vetett amikor a kritikus tomeget szamitotta ezzel kvazi elszabotalva a nacik bombajanak elkeszultet. en arra szamitottam hofy ez benne lesz a filmben, plane hogy H. pozitiv karakterkent van abrazolva az elejen.
    amugy a film jo volt, azokkal a hibakkal mont minden Nolan film, es nagy orom volt RDJ-t annyi ev utan karaktert jatszani, nem csak a vasember produkciot lehozni alibibol.

  17. Dunkirk után nem vártam sokat, de nem volt olyan vészesen semmilyen mint az. A képi, hamgi hatásvadászkodás persze itt is megvolt, de csak pár alkalommal volt zavaró.
    Viszont ahová a csúcspontokat akarta pakolni a mester az totál félrement nálam.
    Spoiler
    Az egyik ugye a tesztrobbantás volt. Katarzis nélkül ment át rajtam, sőt hiányérzetet hagyott maga után. Egyrészt nem nézett ki atombombának, másrészt amit a hang és kép kombinációjával művelt az inkább tűnt erőltetettnek és álművészkedésnek. Értem, hogy Oppi szemén keresztül akarta bemutatni, de egy gyenge kis pukira sikerült. A másik meg a robbantás utáni beszéd előtt a munkatársak lábbal dübörgése volt szekunder szégyen, ami hangosabb, hosszabb és feleslegesebb volt mint maga a robbantás.
    A film kvázi második fele sokkal jobb volt. Mind ezt úgy írom, hogy szerintem százszor jobb film mint amit pl egy Disney bármikor is kinyomott magából.

  18. Meglepően középszerűrenek találtam. Pedig adva volt, hogy történelem iránt érdeklődő fizikusként imádjam.
    A 3 óra jól eltelt azért, sodort magával a történet, de talán pont ez volt a bajom. Annyi dilemma és lehetőség van a történetben, de a film sose hagy időt, hogy ezeket kifejtse vagy a néző elmerengjen rajta, rohan a következő esemény, szereplő vagy szál felé. A karakterek is mintha nem különösebben hatnának rá a dolgokra, jó esetben elmondanak egy nézőpontot, de gond nélkül elfogadják, hogy minden megy a maga útján, mintha tudnák, hogy csak egy filmben szerepelnek.
    A bomba szerintem több okból nem működött. Túl nagy volt a hype-ja; Oppenheimer nézőpontjából mutatta, ami nem túl izgalmas; nincs feszültség, a nyomás csak annyi, hogy Truman megemlíthesse; és nincs viszonyítási alap, nem volt vizuális referencia, hogy ez mennyivel nagyobb robbanás a történelem addigi összes robbanásához képest.
    És végsősoron követendő példának se tartom, hogy azzal hízlaljuk egy produkció költségét, hogy drága és körülményes filmre van felvéve egy csomó túlfizetett színész, ugyanezt meg lehetett volna csinálni töredék pénzből is kvázi ugyanolyan minőségben, csak Nolannek kéne visszavenni az egójából, és nem erőltetni a mozi megmentését.

  19. “És végsősoron követendő példának se tartom, hogy azzal hízlaljuk egy produkció költségét, hogy drága és körülményes filmre van felvéve egy csomó túlfizetett színész, ugyanezt meg lehetett volna csinálni töredék pénzből is kvázi ugyanolyan minőségben, csak Nolannek kéne visszavenni az egójából, és nem erőltetni a mozi megmentését.”

    A filmben vagy 20 nagy név van, nincs az az isten, hogy túl lettek fizetve, és amellett ennyi díszletet tényleg felépítettek, ilyen sok helyszínt bejártak, robbantottak, és még filmre is forgattak 100 millióból. Legfeljebb az utolsó az ami tényleg tett hozzá pár milliót a költségvetéshez, de a reklámkampányt is segítette (IMAXben kell látni, woo, pedig az drágább), és a bevételt nézve jó befektetés volt.

    Avagy nem sokat lehetett volna csökkenteni a költségeket ténylegesen, és a színészek egy rendes blockbusterhez képest aprópénzért voltak itt, ez 100%

  20. mondjuk mekkora ordas kamu volt az IMAX kampány, pont a redletter mondja most – és teljesen igaza van – hogy 3 órán keresztül középkorú fehér férfiak arcán mutatják a ráncokat. :D erre aztán nem kell az IMAX, de egyáltalán.

    gondolkodtam azóta és továbbra is azt mondom, hogy a film jó. a kampány volt félrevezető abból a szempontból, hogy teljesen ráfeküdtek a “semmi CGI” meg az “IMAX látvány” kampányokra és ez alapján jogosan vártak sokan egy nagyon látványos filmet. amiből aztán lett ez.

  21. @ Puffin:
    Egy kezemen meg tudom számolni, hány filmben láttam eddig VALÓDI robbanásokat. Értsd: a valóságban sosincs olyan, hogy egy távolabbi robbanás együtt durran a tűzzel, mindig van tavolságtől függően egy spét, mert ugye a hang lassabb a fénynél.Ha erre gondoltál, hogy “művészkedés”, hát nem. Ilyen egy valódi robbanás, főleg ha több km-re van. Meglepő hogy erre még mai filmekben sem figyelnek oda általában, ahogy a lökéshullámra és az általa felkavarta porra sem, csak a pirotechnika, a tűz lobbanása a lényeg.

  22. Ma néztem meg és nem is tudom mit mondhatnék a filmről…Minden adott volt egy újabb Nolan csodához, de ez most szerintem/nekem nem jött össze.
    Az Oppenheimerben én most nemsok Nolant véltem felfedezni, nem kapkodtam a fejem a zseniális ötletektől ez inkább volt egy szimpla politikai/történelmi film, amiben végignéztük a főszereplő munkájának egy amúgy kevéske szeletét és későbbi dilemmáját. Az idővel Nolan mindig is nagyon jól/okosan/furfangosan játszott, amit a Tenetben már túl is tolt, de itt most semmit sem adott hozzá, hogy több idősíkon mozog a film, ebben nem volt semmilyen Nolanes trükközés. Úgy voltam vele, ha a Dunkirk-ből ki tudott hozni valami egészen új megközelítést az 1 hét/1nap/1óra felállással, akkor az atombomba történetéből is tuti valami zseniálisat fog kikanyarítani…hát sajnos nem, nagyon nem.
    Minden más rendben volt a filmmel, a zene most is nagyon sokat adott az egyes jelenetekhez – talán ebben hozta azt, amit várhattunk.

  23. Malachi: azért azt is tegyük hozzá, ahhoz amit mondasz, hogy ez a film nem a magyar szaros imax mozihoz lett készítve, ami mint tudjuk nem igazi imax formátum ehhez a filmhez.
    A világon kb 30- 35 igazi imax mozi van ami képes vissza adni azt az élményt amit például ez a film tudot volna nyújtani a 75mm szalaggal. A fekete fehér jelenetekhez nem is létezett ekkora szalag. A kodak csak emiatt gyártott ilyet.
    Szóval a lényeg,hogy mikor azt fikázzuk, hogy kamu volt az imax, meg reklámfogás, akkor ezen el kell gondolkodni.
    Volt szerencsém ezt a filmet usa-ban imaxben látni. Lenyűgöző élmény, a magyar imax 1 kalap fos az igazi imax mozikhoz képest, amelyek dupla analóg vetítővel vannak felszerelve, a pesti meg digitális. Ami jól hangzik egy átlag embernek, hogy szar analóg a digitális mennyivel jobb.
    Magyar digitális imax 4K felbontás
    Usa analog imax 12K felbontás
    Erről ennyit :)

  24. Ja, mert usa Imaxben más Oppenheimert vetítettek, vagy nem értem mit akarsz ezzel. Egy látványos 2 perc lett volna a filmben, a robbantás. Na, az pont kimaradt valahogy és nagyrészt akkor is hason fekvő embereket meg arcokat mutattak. Nekem tetszett a film, de ehhez nem kell IMAX. Tökmindegy hány milliméteres a film.

  25. @Malachi
    szerintem nincs olyan filmrendezo (legalabbis olyan aki nagyobb szabasu filmeket csinal) aki nem azt akarna hogy a leheto legnagyobb vasznon, a leheto legjobb hanggal nezd a filmjet – hogy ugy lasd ahogy o azt megalmodta. Scorcese is nyilatkozott errol, Spielberg is, Kubrick sem veletlenul forgatott ugy ahogy. jelenleg Nolan az egyetlen akinek ezt megengedik, mert mindem filmje siker es mar a vegdjegyeve valt.
    szerintem amugy nem is jo megkozeletis hogy kell e az IMAX, irdatlan felbontas raadasul olyan sekely DOF amit kb csak az IMAX film tud – ez egy stilisztikai dontes.

  26. A filmmel csak az a baj, hogy a vetítés előtti napon megnéztem a YouTube-on egy rövid dokumentumfilmet Oppenheimer életéről, hogy képben legyek. A filmben ugyanazt mondtál el, csak három órában. :( Időnként elbóbiskoltam.

  27. Dr. Fünke – én ezt értem, de az egész abból indult, hogy alapvetően arra mentek rá a kampányban, hogy húúú, robbanás, húúú nuku CGI, húúú ezt IMAX-en kell látni. ezen szerintem felesleges vitázni, mindenki tudja, hogy így volt. erre tegnap jött a redlettermedia kritika is körberöhögték az ellentmondást, hogy okéoké, az IMAX egészen intenzív élmény és hozzáad valamit, csak hát itt most igazából minekvan. ennyi erővel mehetett volna a 12 dühös ember is IMAX-re, ha lett volna akkor. mert a két film vizuális stílusa kb. egyezik. beszélő fejek, szuperközelik, premierplánok.

    én ennyiről beszéltem. ezt írtam először is. azóta is ezt írom. minden mással egyetértek, naná, jó az IMAX. csak hát az ellentmondás, ugye. ami a közönségnek szólt, az nem a stilisztikai döntést hangsúlyozta, hanem a látványt. a látványnak pedig… na de nem írom le újra.

  28. @Malachi
    igen, a marketing az valoban csaloka volt, de az mar nem a filmkeszitok sara igazan. bar hozzateszem hogy *A ROBBANAS* leginkabb a memek miatt porgott annyira, nem a hivatalos kampanytol. meg nem lattam a RLM videojat, de ezek szerint ebben veluk sem egyezik a velemenyem nem csak veled, van ilyen:)

  29. Malachi: a redletteresek, akik nem imaxben nézték hanem letter ÉS pillarboxban és láthatóan még a mozi hangja is el volt baszva, legalábbis szerintem teljesen érthető volt a szöveg a “beszélgetős” részeknél.

    és igne, menjen az új 12 dühös ember is IMAX-ben, megnézném, de valszeg csak 35mm-re forgott. Miért ne menjen? A film visszahozta a pénzt, innentől nem értem minek lovagolni rajta, hogy 5-10 millióval esetleg többe került az IMAX film használata miatt, hiszen ezzel biztosították, hogy az összes IMAX vászon az övék odakinn, ami többet hoz mivel drágább a jegy.

  30. Hát nézd én már napok óta csak válaszolok, hogy leírjam többedszerre ugyanazt, amit először. Arról én nem tehetek, hogy ahányan olvassák, annyi felé csavarják az értelmezését annak a három sornak. Szóval én itt nem lovagoltam semmin, de akkor oké máskor nem válaszolok ha szólítanak, mással is el tudom tölteni az időmet. :D

  31. Nos én is megnéztem és elég nagy csalódás. Nem tudtunk meg semmi újat, ez egy dokumentum filmnből is egy közepesebbnek menne el. Én ezt nemhogy supermax imaxban, de még moziban sem nézném így utólag. Teljesen jól meg tudom nézni otthon a tv-n vagy a laptopon ahogy emberek beszélnek egymáshoz.
    Újabb nagy csalódás a mozitól, persze igazából az elvárások voltak nagyok, de a világon semmi érdekes nem volt a filmben, legalábbis ha nem tegnap születtél.

  32. Darkdefender

    Magyar sajnos csak 2K.
    Aztán van a 4k lézeres, ez legtöbb IMAX terem.
    Meg van a filmes, ami legközelebb Prágában van. Még Bécsben sincs!

    Szóval még nem tudom érdemes-e IMAX-ben nézni, vagy menjek inkább az Etele plázába ahol a legjobb vetítők vannak az országban. Melyik adhat többet?

  33. Tudom, hogy egy Nolan filmnél a gondolat is felháborító, de ez a történet számomra sokkal jobb lehetett volna egy 8-10 részes miniben elmesélve, több időt hagyva a tettek súlyára, a jellemek ábrázolására. Az egyetlen problémám a tempó volt. Tipikus Nolan, egy Dunkirk-nél, Inception-nél, Batman-nél hibátlan ez a feszített, nagyon zsúfolt ritmus, de ebbe a hosszú éveket összefoglaló biográfiába nem illett szerintem.
    Így is az ideig év top 3 filmje közé raknám a saját listámon, jól “szórakoztam” rajta.

  34. Csernobil féle sorozatként lehet én is el tudnám képzelni, de inkább arra hajlok, hogy Oppie-ban 3 óra volt, nem több.
    Nem éreztem katarzist a végén, mégis el/oda tudott varázsolni, mintha végig Oppie fogta volna a kezem és vitt volna körbe az állomásain. Na és ettől volt kurvajó. Meg a zenétől.

    Damon picit lopta a showt, de mindeki más is klassz volt.
    Kicsit furcsálltam, hogy elhamgzott, hogy nőcsábász aztán összvissz 2 csajt mutatnak be, őket is kb csak futólag, ugyanakkor tökre megértem, hogy csak érintették, mert én sem a nőügyeire voltam kíváncsi..
    Más rendezővel ez bazi nagy katyvasz lett volna.
    Ja és borzasztóan sajnálom, hogy szutyokországban még rendes Imax mozi sincs, de amennyire lehetett, kiélveztük. szeretem hogy az imac hangerő túlharsogja a pofázást és senki nem tud felidegesíteni:D
    Szerintem a tesztrobbantás allati jó volt, várod várod várod még mindig nem, najo leemelem a kezem a fülem mellől és utána basz oda:D szenzációs volt, amekkora súlya volt a jelenetnek én szét is röhögtem magam:D

    namindegy nem okozott csalódást, továbbra is az egyik kedvenc rendezőm, a legkülönlegesebbek egyike :) csak így tovább.

    vajon jön Oscar?:D

  35. kommenteket olvasva: disznók elé gyöngyöt. Hagyjuk is.
    Nolan legjobb filmje,teli brutál erős jelenettel,alakitasokkal, zenével, képekkel,parbeszedekkel. Elképesztően immerziv mozi élmény, kár kihagyni.

  36. részemről simán Nolan legjobb filmje. nem vagyok nagy fan, egyedül a Dark Knight-ot láttam többször, mást meg egyszer sem. teltház volt 30-án 13:30-kor a feliratos IMAX vetítésen, még az első sor is tele volt, széltől szélig, ebből merem levonni a következtetést.
    feszes volt a tempó, nem igazán éreztem benne üresjáratot, elejétől a végéig lekötött, sokszor percenként jó ha egyet pislogtam. működött na. az viszont a kezdetektől világos volt számomra, hogy nem akció lesz sok robbanással, nem tudom sajnálni, aki olyasmit várt.

    SPOILER

    és imádom hogy semmit nem tudtam róla, jó volt látni a sok ismerős arcot, fülig ért a szám mikor megjelent Casey Affleck <3

  37. Tegnap végre megnéztük Pécsen, felirattal. Azt hiszem úgy az első trailer körül írtam még, hogy megnéztema Paul Newman féle Fat man & little boyt es kíváncsi leszek, hogy ahhoz képest ez milyen lesz. Hát hosszabbnak, hosszabb. Damon nagyon jol játszott, de Paul Newman jobb volt, a többi szinesz viszont itt jobb volt, de összességében a régi film, mint film sokkal jobban mutatja be az atombomba elkészültét. Ebből a filmből nekem nagyon hiányzott a demon core rész. Ha csak a téma érdekel valakit, akkor a regi filmet inkabb ajnalom, mint ezt. A robbanás bennem is hiányérzetet hagyott, olyan volt, mint s mikor halálos fegyver 4 elején felrobban a benzinkút.

  38. Nekem nem jött át és kicsit értetlenül állok az ováció előtt. Mert annak érződik sokak véleménye.

    A film számomra nem koherens. Olyan érzésem volt végig, mintha lenne egy Oppenheimer regény, amit megakartak filmesíteni enyhe művészi vonallal. Az időben ugrás egyértelmű volt, de egy akkora storyt akartak elmesélni, ami szinte végig rohant a cselekményen és csak a narratívából lehetett tudni, hogy pl időben hol is járunk.

    Persze az is benne van, hogy én teljesen másra számítottam. Azt hittem, hogy egy szokásos összefogó történelmi filmet látunk nagyágyúkkal és némileg közhelyes, de bomba nagy (haha) katarzissal. Ehelyett egy félig elborult elme csapongó szorongását kaptuk 3 órán át enyhe művi jelleggel.

    Írtátok is sokan hogy Nolanra jellemző a karakterek egysíkúsága, de itt aztán végképp az volt. Downey volt egyedül nekem meglepetés, de mindenki más egy sablon volt szinte. Se kémia, se mély fejlődés – és értem a moralizálás szálat benne, de nekem felületes volt.

    És értem, hogy ez önéletrajzi film, és ez Opi szemszöge volt – ezek részek a maguk módján tetszettek is. De nekem ez így vontatott volt és nagyrészt unalmas. A végén az utolsó 40 perc kezdett mozgolódni a kihallgatások vége fele, de nálam teljesen elmaradt a Katarzis. Túlságosan homogén volt az egész. Persze értem, hogy az atomfizikát az átlag nézőnek nem lehet elmagyarázni, de a sok párbeszéd és okosság között nem éreztem azt, hogy valami hú de komolyat mondanának, vagy most ott akkor elég deep a téma. Amúgy ebben a Chernobil sorozat nagyon ügyes volt – viszont a valódi “tudományt” hiányoltam belőle és így még sekélyesebb lett nekem.

    Vagy ott van a jelenet amikor levetítik a bombatámadás maradványait és az áldozatokat stb. Na – ott miért nem látjuk a tényleges tartalmat? Persze tudom, mert ez Opiról szól és arról, ahogyan ő éli meg. De ez így ebben a formában nekem nagyon nem jött át/be.

    Mondják sokan hogy remek korkép és visszatekintés azokba az időkbe, de nekem ebben is kevés volt és felületes – üldözték végig a komcsikat, igen ezt tudtuk eddig is, de ennél mélyebben nem mentek bele.

    Amúgy az a rövid monológ Blunt exférjének a haláláról – na az ütött nekem.

    “A férjem a semmiért halt meg. Igen a semmiért, mert ahelyett hogy hagyta volna, hogy egy fasiszta golyója a falba csapódjon, inkább minket adott cserébe érte” vagy valami ilyesmit mondott – na ez példul egy kurva jó sor volt.

    És hát nekem se volt nagy szám a robbantás.. ahogy a film sem. Nem tartom szarnak vagy rossznak. Egyszerűen nekem ez nem jött be, túl sokat akarnak elmondani és megmutatni, és még se mutat meg semmit igazán. Moralizálást értem, de nekem Nolantől ennyi ebben a formában kevés.

    “Röviden” ennyi.

  39. Tegnap néztük vidéken, meglepően sokan voltak a teremben esti előadáson. A film remek volt, teljesen azt kaptam amiért beültem. Felnőtt emberek, felnőtt témáról, felnőtten beszélnek. Nagyszerű volt az érzés, ennek a tudósnak a nézőpontjából élhettem át azt a kálváriát, amit a kicsinyes ember művelt vele. Valamint azt az érzést is sikerült átvinni, ahogy ezzel a teherrel megpróbált megküzdeni. Az a japán célpontok kiválasztása jelenet, atyaég.

    A három óra jó ha másfélnek tűnt, elképesztően lekötött végig. Pedig mindent megnéztem, elolvastam már a témában amit el lehet érni. Ez pedig Nolan mestert dicséri, aki ismét tudott varázsolni számomra az Eredet óta.

    A színészek remekek, a kis szerepekben is azok. A zene nagyon komolyan emeli a feszültséget és, ahogyan eközben Nolan a csönddel játszik az valami zseniális.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.