Killers of the Flower Moon

A művészek szinte követelik, hogy legyen következménye a tetteknek a világban, miközben mutatják mennyire nincs. Bár a Megfojtott virágok Amerika sötét korszakáról mesél, de az általános igazsága természetesen mindenhova érthető.

Érdekes, hogy a könyv amin alapszik a film valójában az FBI születéséről szól, ahogy a neve, az Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI is mutatja. A végeredményben pedig inkább csak fricskát kapnak a szövetségi nyomozók a tényleges dráma végén. Na jó, ez valamennyire túlzás, de érdekes, hogy mennyire háttérbe szorultak, hiába volt közük ahhoz, hogy véget értek a gyilkosságok.

A történet középpontjában az Osage törzs van, akiknek csak a puszták jutottak, vagyis maradtak, de aztán “szerencséjükre” a földek alatt rengeteg olaj volt. A felfedezéssel a gazdagság járt, na meg a megjelenő fehérek, akik a pénzre pályáztak. Volt aki fegyverrel vette el tőlük az értékeket, volt aki a bizalmukba férkőzve, barátjukként, vagy épp férjükként taposott át rajtuk a kapzsi céljait kergetve. Leegyszerűsítve ez van a 3 órában, na meg persze a szerelem, ami mindezt megolajozza.

Valahol durva, hogy idén már a második igaz történeten alapuló hosszú drámát nézhetjük mozikban, és Scorsese dupla ennyi pénzből dolgozhatott itt, mint Nolan az Oppenheimerrel. Ez meg is látszik azon, hogy a film mennyire él: rengeteg tényleges díszlet, több ezer statiszta, terepen forgatás. És mindez többnyire filmre forgatva! Az a helyzet, hogy a Killers of the Flower Moon gyönyörű, már persze a maga nagyszabású dráma módján, nem pedig a “látványfilmek” között.

Valamennyire tartottam a hosszú, 3 és fél órás játékidőtől, mivel maga a téma nem érdekelt annyira, és lehet istenkáromlás, de Scorsese már hagyott cserben 3 órás filmmel, így bár bíztam benne, addig azért volt egy kis félsz is részemről. Ez mind persze csak a saját hülyeségem, mert elrepült a játékidő, pedig “csak” sima dráma, a fun, vagyis a “jó idők” rész nem kábítóan szórakoztatóak, mint mondjuk a The Wolf of Wall Streetben, hanem még azt is áthatja a tragédia, ahogy lassan pumpálják ki az Osage nép értékeit a kapzsi emberek.

Gondolom a szereplőgárdát szinte már említenem sem kell. Leonardo DiCaprio hozta a szokásos “Nagyon Színész”-etét, de illik a történetbe. Ahogy Robert De Niro is talán itt tette oda legjobban magát mostanában, emlékeztetve minket, hogy miért szeretjük. Mindkettejük érdekes karaktert kapott, hiszen ők a főgonoszok, de közben meg azért vannak ott árnyalások is, hiszen például a De Niro által alakított William Hale láthatóan szerette is az Osage népet, de közben mégsem tartotta őket a 20. századba illőnek. Mellettük kellett Lily Gladstone-nak bizonyítani, és állta is a sarat.

Igazi régimódi epic dráma került a vászonra, ami szerintem otthon ülve nem fog nagyot menni, könnyebb lesz elkalandozni a figyelemnek, de azért jó, hogy az Apple TV+ azon művei közé tartozik, amik nem csak 1 hetet kapnak a mozikban.

24 hozzászólás a “Killers of the Flower Moon” bejegyzéshez

  1. Felénél kimentem aztán otthon megnéztem egy félórás dolumentum filmet hogyan is történt az egész. Egy film ami szimplan bemutatja az emberi kapzsiságot több mint három órában…
    Se több se kevesebb. A dokumentum filmből is ugyan ennyi jött át fél órában.

  2. ne haragudj, de akkor minek nézel filmeket, ha csak a tények érdekelnek? 10 perc alatt elolvashatod a wikipédián azt annyi.

  3. Az Oppenheimeren szenvedtem egy picit, de itt még ennyit kibírtam volna simán.
    A sztori nem nagy szám, plusz picit döcögött a közep, viszont az eleje és a vége az parádé. A színészek hozták a kötelezőt, habár számomra rejtély Jesse Plemonsban mit látnak ennyien, minden egyes alkalommal a filmvásznon csak arra tudok gondolni vele kapcsolatban, hogy hogyan tud valaki ennyire ugyan úgy játszani mindenben…
    A képi világ a legerősebb, konkrétan lelke van a filmnek és ez miatt nekem többször újranézős lesz.
    Otthon talán jobban élveztem volna, mert a közönség zöreje néha kizökkentett az atmoszférából, de ki kell használni a lehetőséget, hogy még ilyen emberektől ilyen filmet láthatunk és legalább egy mozijegy árával támogatni.

  4. “G”, a kommented nagyon durva, főleg egy olyan weboldalon, aminek a Filmbuzi nevet adták. Tehát eljutottál a moziig (kb. 15-30 perc?), bementél, esetleg popcorn, pisi, stb mielött leültél (újabb 5-10 perc?) végigülted a reklámokat és trailereket (újabb 20-30 perc?), majd a film kb. “felénél” kimentél (206 perces filmnél az durván 100 perc), majd hazamentél (újabb 15-30 perc?) és megnéztél egy 30 perces dokumentumfilmet, amiből ugyanannyi jött át fél órában, mint amennyi a 200 perces filmből jött volna át, úgy, hogy kvázi ezt csak feltételezed, mert ugyebár sosem láttad a másik felét. Tehát számításaim szerint alaphangon rászántál a dokumentumfilmmel együtt 185-230 percet a témára egy félig megnézett filmmel és egy dokumentumfilmmel, amikor hónapok óta hallani a filmről és a történetéről, ami egy könyv alapján íródott, és miről is szól, ja igen: az emberi kapzsiságról. Igaza van teljesen human-nak: neked a wikipedia vagy youtube való. Egy életed van, ne pazarold a drága idődet filmekre. Jön a Napoleon film is, az is 3 órás, olvasd el a wikipedian és közben képzeld oda Joaquin Phoenix-et miközben olvasod, 15 percben megúszod és még teljesebb élményt is kapsz tényekkel az életéről.🙂

  5. Haha sajnalom :D de igazatok van.
    De ugyanigy a wolf of wallstreetet se birtam.
    Oppenheimert vegigneztem de ugytunik hogy ami annyirol szol hogy emberek gazdagok akarnak lenni es ezert minden szemetet megtesznek nem tud lekotni.

  6. Én tegnap délután néztem meg. 1.: akkor volt időm rá. 2: amikor csak tehetem hétköznap megyek moziba, mert akkor minimális az esélye annak, hogy megzavarnak a film közben.
    Sokkal jobb lett mint Az ír.
    A sok dicsérő szavakat már mindenhol leírták, de számomra a főszereplő 3-as mindent vitt. Dicaprio és De Niro közös jeleneteit imádtam. Scorsese lét nagy kedvenc színésze.l egy filmben. Gladstone szerintem nagyot fog menni a díjátadókon, és a film nagy felfedezettje egyben.
    Egyelőre úgy néz ki, hogy a jövő évi Oscarra igen erős mezőny fog összejönni.

  7. nincs szünet?! :((( ha anno lotr rendezőinél volt itt miért nem? ez az egy tart vissza a mozitól

    istenkáromlásnak tartottam mindig, ha film közben kimegy valaki mosdóba, (hát mi mindenről lehet lemaradni) de ennyit_nem_bírok_ki és nincs kedvem kórházba kerülni megint a vesém miatt

  8. Köszi az írást Human, klassz lett! Engem, bevallom, elriaszt a játékidő, ráadásul helyben csak szinkronnal megy…
    Kíváncsi vagyok boxoffice tekintetében mit gurít majd a film.

  9. Scorsese megint csinált egy gengszter filmet konkrétan, csak áthelyezte más korba meg környezetbe. Ez a film hosszú, azon még mindig gondolkodnom kell hogy indokoltan vagy sem. Moziban a vége felé már nagyon vártam hogy vége legyen, nem azért mert nem kötött volna le, de baromi nehéz ennyit ülni. Örültem hogy egy őslakos- fehér párkapcsolat köré építi ki a sztorit. A színészek szuperek, a mellékszereplők is.A technikai része a filmnek zseniális. Én viszont örültem volna ha az oszázsok több játék időt kapnak. ( spoiler: Lizzie halála egyszerűen gyönyörűen van prezentálva, ahogy a pipa temetés az elején, vagy az uhu bagoly szimbóluma is szuperek). A foom vége viszont nagyon hatásvadász és nem illik az összképbe.

  10. Az igazi bűntény a vágószobában történt.
    Itt sajnos az volt a gond, hogy ágyúval lőttek verébre. Az előzetesek és az alapmű miatt én nagyon vártam. A-listás sztárok, bomba sztori, végtelen büdzsé, mozi-fenegyerek rendező…
    Erre a könyvet teljesen eldobták és fogták a legérdektelenebb motívumokat és a sztorit felfűzték a legellenszenvesebb karakterekre. Végre végig nézhetjük közelről, hogy a fehér, nagyhatalmú ember, hogyan aknázza ki a jogaitól megfosztott kisebbségi csoportot!

    Ebben a sztoriban sokkal de sokkal több lett volna, ha Tom White és a szövetségi nyomozók szemszögéből mutatja be a történteket. A Wind River egy jelenetével lesöpörte az itteni 206 perces repetitív, mívességet. A hatodik órában érkezik meg a nyomozó, hogy elmondja, azt amit a néző már tud. Csak nekem lett volna így jobb az arány: 10% agónia – 90% krimi/thriller? Nem pedig fordítva. Futottak még opciók: a vadnyugat letűnése, az indián értékek elhalványulása, integráció az iparosodással, a közel száz másik bűntény eltussolása, satöbbi. Még a beépült indián srác szemszöge is több izgalmat tartogatott. De sajnos szűkös volt a játékidő…

    Nade, Scorsese elmesélt egy számára közelálló történetet, az Apple bezsebelhet egy (vagy több) Oscart, a kritikusok megnyalhatják a vásznat, a hétköznapi néző pedig várhat évtizedeket, mert ezek után a 20. század egyik legsötétebb bűntényfeltárását nem viszik egyhamar újra képernyőre.

  11. Én nekem sem tetszett a film.

    Nem tudom, mikor éreztem utoljára moziban, vagy éreztem-e már egyáltalán, hogy mikor van már vége a filmnek, de ezt alig bírtam ki.

    Nekem ez egy dokumentumfilm volt leforgatva top színészekkel és óriási büdzsével, unalmasan.

    Eyetértek kendrick-kel, a Wind Riverben sokkal jobban be volt mutatva az indiánsors.

  12. SPOILER

    “A hatodik órában érkezik meg a nyomozó, hogy elmondja, azt amit a néző már tud.”

    mert nem ez a lényeg? a hogy történt és a milyen emberek a lényeg, nem ahogy a kormány jött és rendet rakott, aztán (film vége) propagandát csinált belőle

    “Futottak még opciók: a vadnyugat letűnése, az indián értékek elhalványulása, integráció az iparosodással”

    ezek benne voltak.

  13. Összeségében tetszett, de a középső órát valahogy nagyon ritmustalannak éreztem, ott túlságosan leült a film, egy 20 percet lehetett volna vágni belőle szerintem anélkül hogy veszített volna bármit az erényeiből. Sajnos nem ér fel top tier Scorsese kategoriába, de így is jó élmény volt összeségébe
    Színészek, fényképezés, hangulat 10/10. Csak egy kicsit lehetett volna feszesebb.

  14. Eddig még SOSEM láttam olyat, hogy többen is otthagyták a filmet. Most igen. Mi végigültük, de a család , noha nem mondták ki, szerintem a halálomat kívánta a végére.
    Nekem személy szerint alapvetően tetszett ugyan, de egyrészt nincs az a kényelmes moziszék, amiben egy ilyen tempójú film ennyi időn át élvezhető, másrészt én sem érzem úgy, hogy még egyszer végignézném. Szerintem thrillernek a súlyos mondanivaló ellenére is kevés. Mivel nincs jellemfejlődés és katarzis sem a történetben, ezért drámaként sem funkcionál. Olyan, mintha megfilmesítettek volna egy nyomozati jegyzőkönyvet. Meditatív művészfilmnek és színészparádénak inkább elmegy (a színészi játék zseniális benne kb mindenkinél), de ahhoz meg nagyon túlnyújtott.
    Szóval szerintem ez a film kicsit lukra futott,Scorcese mester elművészkedte. Fáj a szívem érte, de igazából a színészi játékon kívül más miatt nem tudnám ajánlani senkinek.

  15. Szinkronos moziban a film??? Csak azért kérdezem, mert Apple tv+ minden max csak magyar feliratos. Akkor ez most hogyan lesz majd fent?

  16. Zolsan
    Ez mondjuk jó kérdés.
    Főleg azért mert az Applere egy +40 perces rendezői változat megy tudtommal.
    Remélem film utolsó harmadát toldják meg a 40 perc nagy részével.

  17. Scorsese vicces fiú. Az indián sztorit felhasználva rávette az Apple-t, hogy adjanak neki 200 millió dollárt egy gengszterfilmre, ahol aztán nem érdeklik az indiánok, csak az, hogy a két kedvenc színészével jeleneteket vegyen fel. Ravasz vagy, Marty LOL! Az Apple meg majd úgyis megpróbál valahogy Oscart kapni érte, de ez legyen már az ő pörgésük, őket sem érdeklik az indiánok, csak a customer acquisition :)

  18. Nem szoktam ilyet csinálni de itt azért ennél a filmnél vagy 4x megnéztem az óramat mondjuk több okból is. Hogy mennyi van még hátra a filmből? Illetve óránként 1 kortyot ittam csak az üdítőből. Nem akartam kimenni film közben wcre.
    Nekem 1nek elment és habár az Opi is 3 órás volt és csak emberek beszélgettek benne azt valahogy sokkal jobban élveztem mint ezt. Ebben a sztoriban szerintem sincs 3 és fél óra elmesélni való. 2 óra 40 perc elég lett volna. Az üléssel nem volt baj. VIP ben néztük életemben először kipróbáltam és k*rva jó volt. Hátradönthető fotel és előrehozható lábtámasz. De azért nem sűrűn fogok menni VIPbe. Azért annyit nem fogyasztottam, hogy megérje az árát.

  19. Rideg, gyönyörében tragikus film, aminek egy percét se untam. Marty már egyáltalán nem is töri magát azon, hogy a romlott lelkű, bűnöző főszereplőit menővé tegye, hogy együtt röhögjünk velük a prosztóságaikon, mint a Goodfellas, a Casino és a Wolf of Wall Street esetében. Ezek romlott lelkű bűnözők voltak, szisztematikusan szemet hunyt a tetteik fölött kábé mindenki, nem érdemelnek még egy feszkós thrillert vagy macska-egér dinamikájú nyomozós szálat se. Önző, kapzsi ostobaságukban és megvezethetőségükben (DiCaprio karaktere) és számító pszichopátiájuk teljességében (De Niro karaktere) mutatja be őket a film, a kifordított, bizarr logikájú világszemléletükön van a hangsúly, nem a bűnügyi drámás klasszikus feszültségkeltésen. Szerintem tehát jó ötlet volt nem az FBI-nyomozóra helyezni a fókuszt, mint ahogy az a forgatókönyv korábbi verziójában történt.

    Az utolsó (előtti) meta jelenet pedig szerintem az egyik legjobb és legérzelmesebb pár perc a rendező portfóliójából: miután órákig áztunk ebben a borús hangulatban (melyet zseniális zene kísér szinte végig) és sunyiságok sorát láttuk, szembesítenek minket azzal, hogy mi is jegyet váltottunk erre a filmre, hogy szórakozni ültünk be, hogy a jópofa világsztárokat akartuk látni, ahogy eljátszanak mindenféle borzalmat (olcsó, rádiós hangeffektek, mímelt őslakos hanglejtés, cameók, ahogy látjuk ebben az önparódia befejezésben), miközben mindez tényleg megtörtént. Felmerül a kérdés, mellyel saját magát is konfrontálja Marty: most akkor oké fehér emberként egy valag pénzből elkészíteni egy játékfilmet erről a véres és univerzális üzenetű eseménysorozatról, hogy aztán pénz folyjon belőle neki, a stúdiónak, világsztároknak, hogy a díjszezonban körbeparádézza őket boldog-boldogtalan? Nem újabb kihasználása-e ez az őslakosok viszontagságainak? És most akkor oké szimplán a kérdésfelvetésben megnyilvánuló bátorság, az önbírálat okán elismerni az alkotást, fejet hajtani a téma, a borzongató megvalósítás előtt, ezzel újra és újra elfeledkezni a tényről, hogy mindennek az alapja továbbra is az, hogy méreggel, golyóval, amivel csak sikerült, puttó emberek kivégeztek más embereket a vagyonuk miatt? Ez tényleg megtörtént, egy film pedig, minden őszinte erőfeszítés, együttérzés és önkritika ellenére csak elmímelheti ezt az egészet, hogy pár órára szemöldökráncolós időtöltést nyújtson nekünk. Nekem már csak ezért a filózgatás, az önreflexió miatt megérte a 3,5 óra ücsörgés.

  20. Hétvégén néztem meg, angolul és habár végig bírtam és a kedvenc színészek és rendező miatt alapvetően tetszett az alkotás de mégis inkább kendrick kommentjével értek egyet.

    A film túl terjengős lett, túl kiszámítható, sok az “üres” jelenet, kevés valódi izgalommal, katarzisok alig vannak benne, a legvége erőltetett. És ezen az sem változtat, hogy tényleg nagyot alakítanak benne a színészek, szépek a képek, a jelenetek is és valódi helyszínek is fantasztikusak.

    De Scorsese úgy tűnik képtelen már rövidebben vagy feszesebben elmesélni a jó sztorikat és minél hosszabb, elnyújtott egy mozija annyira vontatott és altató is. Ezen az sem segít, hogy egy legendás vágótársa van ugye, Thelma Schoonmaker.

    Persze így is minden MS mozi egy ajándék már de sajnos ez most nem igazán sikerült és szerintem is sokkal több potenciál volt benne. Erős közepes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.