Beverly Hills Cop: Axel F, vagy inkább D járna azért?

Eddie Murphy sok év és hát a harmadik rész mélyrepülése után végre tényleg visszatért az egyik legendás karakterként. Működhet Axel Foley 2024-ben? A Netflix szerint legalább nosztalgiázásnak igen.

A történet szerint a magánnyomozó Rosewood szól Axel lányának, aki ügyvéd, hogy egy srác bajban van, ártatlanul gyanúsítják rendőrgyilkossággal. Egy mocskos zsaru áll minden mögött, és nyilván a nőnek ebbe az ügybe nem kéne elmerülnie, így a bajba is kerül, hogy Axelnek újra el kelljen ugorni Los Angeles burzsuj környékére és segíteni neki. Közben az apa-lánya kapcsolatot is helyrehozzák, mi mást tennének!

Nem tudom mit lehetett volna friss levegőnek behozni a forgatókönyvbe, hogy ne csak egy nosztalgiajárat legyen belőle, de a végső luxusvillás lövöldözést elnézve ők sem tudtak semmi komollyal előrukkolni.

Az Axel F legnagyobb baja talán az, hogy pont azt hozza, amire számítanánk. Nyilván nem tudom milyen lehet “új” szemmel nézni ezt, ha valaki sosem látta a régi filmeket, de rutinosaknak semmit nem ad igazából, csak pár mosolyt, meg emlékeztetést a mulandóságra. Eddie Murphy a dumálásban még csak-csak elvan, de amikor akciójelenetben mozognia kell, akkor előbújik az a 60-nál több év, na de a többiek, akik nem hollywoodi módra öregedtek…

A film közepére amúgy Axel maga is belefárad a nosztalgiás rutinjába, ami addigra többször besül és ironikusan kéne mosolyogni rajta, így “fuck it” módon rendeli a szobát normál emberként. Ez jó pillanat lett volna, hogy saját hangot találjon a Beverly Hills Cop: Axel F magának, az “emlékszel”-es pillanatok letudása után elkezdjen a saját útján járni a mű, amiben a régimódi ember szembenéz azzal, hogy lehet elment felette az idő, de összeszedi magát, amihez még köthető is Bacon végső monológja. Mindezek helyett jön Sarge és villámgyorsan visszakanyarodunk oda, hogy miért is készült ez el.

Pár halvány mosoly kiváltásán kívül ami valamennyire tetszett, hogy némelyik jelenetet mintha tényleg terepen vették volna fel. Igazából kicsit ki akartam akadni azon, hogy mennyire tévéfilmes az egész, nem mernek hátralépni sokszor a kamerával, de aztán eszembe jutott, hogy sosem a “nagyság” miatt néztük ezeket. Na jó, Tony Scott a második résszel azért igyekezett, de az első, a klasszikus csak Murphy hülyülése miatt működött, a 48 óra simán agyonverte blockbusterként, és talán komédiaként is, de az egy másik poszt témája lehetne.

Az újoncokkal nem volt amúgy baj, de nem is sok vizet zavartak. Bár szinte látni a note-okat, hogy “emeljétek ki micsoda kémia van Axel lánya és a ‘fiatal’ zsaru között”, annyiszor hangsúlyozzák mások, pedig volt két jelenetük is, amiben volt némi kémia mutatva, mindenféle nézőnek sulykolós magyarázat felesleges volt. Kivéve azoknak, akik lemaradtak telefonnyomokodás közben. Nem mellesleg az valamilyen szinten tényleg tetszett, hogy nem is próbálják Kevin Bacon karakterének szándékait rejtegetni, felesleges is lett volna, ahogy valaki a trailernél is megjegyezte, az öreg kezdettől gyanúsítottként van kezelve.

Amúgy érdekesség ide a végére, hogy 11 éve próbáltak Shawn Ryannel sorozatot csinálni, emlékeim szerint Foley fia lett volna a középpontjában, de a leforgatott elvileg jól fogadott pilot után, amiben Murphy vendégszerepelt és ellopta a showt, a CBS mégsem kérte, és akkor azt hallottuk, hogy “a készítő egyébként azt írja, hogy olyan jók voltak a közönségreakciók, hogy a Paramount nekiállt előkészíteni egy BHC-mozifilmet.” Mostanra lett belőle valami! Megérte?

Igazából csak egy tipikus “sokévvelkésőbbi folytatás”, meg sem próbáltak kimászni a nosztalgia gödörből, csak kaptunk egy best of Axel-t. A végeredmény egy semmi lett. Kontent a háttérbe. Sajnos.

29 hozzászólás a “Beverly Hills Cop: Axel F, vagy inkább D járna azért?” bejegyzéshez

  1. Hát ja. Nyomozós filmnek ez nagyon-nagyon gyér, bántóan sablonos és ötlettelen, a nosztalgia és a poénok pedig csak pillanatokra működnek, így nem is tudják megmenteni.

    Az egyetlen pozitívum, amit el tudok mondani róla, hogy nem lett annyira tré, mint az Amerikába jöttem 2. De hát az nem nehéz.

    Érdemesebb megnézni inkább újra a Dolemite-ot, ha valaki jó Murphy-filmet akar látni az elmúlt évekből.

  2. A forgatókönyvet AI írta, semmi kétség, poén nem volt benne, egyedül a zenék miatt volt meg a nosztalgia faktor és kb ennyi. Aki gondolkodik rajta, hogy megnézze e, ne tegye.

  3. danNN: nem hiszem, hogy az írta, hiszen erről is szólt a múltkori sztrájk. Ellenben láthatóan az elvárások alapján készült emberek által, és akik az AI-tól várják a megmentést azoknak tökéletes példa, hogy ugyanezek az emberek lesznek a forgatókönyv felett a döntéshozók, mint akik ezt szétkommentezték nulla művészi érzékkel.

  4. Nem volt vicces, cseppet sem. Emlékszem, annak idején mennyit nevettem az első részen, most meg a számat sem tudtam vicsorra húzni.
    A kémia a Foley-lány és a zsarufiú között meg nyomokban sem tartalmazott semmi vonzerőt, szerintem egy pornófilmben több szerelem van, mint ami kettejük között dúlt.
    Szörnyű volt, na!
    Nem számítottam semmi eget verőre, de azért Joseph Gordon-Levitt játéka oltári nagy csalódás volt, tőle azért jóval többet vártam. Mint aki alig várja, hogy megkapja a csekket és elhúzzon délvidékre :( Egy kicsit sem tette oda magát, csak létezett a képernyőn. Brrrr!

  5. úgy, hogy ezer éve láttam utoljára az első részt (és nem is nagyon emlékszem rá), a másodikból egyetlen képkockát sem tudnék felidézni, a harmadikat pedig nem néztem meg, mert konkrétan mindenki lehordta a sárga földig… szóval ilyen háttérrel meg merjem nézni?

    mármint kötődik bármennyire is a korábbi részekhez?

    azt már csak félve teszem hozzá, hogy a szememben Murphy már évtizedek óta elvesztette a humorérzékét, pedig anno a RAW című stand up-ját rongyosra néztük haverokkal VHS-en, és a mai napig idézünk belőle

  6. Nekem az a fura, hogy ha az új Bad Boys-t ki tudták hozni elvileg 100M-ből, akkor ezen mi került kb 150M-be? Ehhez képest az egy Avatar-látvány.:-)

  7. debali: amit ott willék megkapnak a bevételből mert siker, azt itt előre ki kell fizetni. plusz tényleg helikoptereztek pl, legalábbis a kaszkadőrök

  8. Sajnos ugyanígy éreztem. Vártam, de csak a nosztalgia miatt. Az elején picit el is kapott, de aztán nagyon gyorsan elmúlt és vagy a kínosan gyenge sztori, vagy a nagyon gyenge karakterek miatt, de totál érdektelenségbe fulladt. Már nagyjából nem is emlékszem mi volt benne.

  9. oh, oké. Amúgy nem volt rossz, bár annyira jó sem. Az jól állt neki, h kicsit régisulis nyomozás volt, és nem mindenhol high-tech IT cuccokkal dolgoztak, emiatt kicsi lassú is volt, igaz az eddigiek sem a féktelen tempóról szóltak. Taggart karakteréból nem értem miért kellett az üvöltòs, káromkodós főnököt csinálni, amíg eddig a szabálykövető, mindenre odafigyelő visszafogott rendőr volt.
    Szinkronügyben örömteli hallani megint dolgozni Reviczky-t, viszont szegény Dörner hangja jobban megöregedett mint Eddie Murphy maga. Még akkor is, ha a való életben is van 7 év fore-ja.

  10. Nekem gyötrelem volt. Direkt megnéztem az első három részt. Már a harmadik is erőltetett volt. Ez viszont nekem unalmas és sajnos semmi. Első kettő oké. A többi nekem csak bőrlehúzás.

  11. Nekem speciel egynek elvitte a nosztalgia. Most láttam az elsőt pár hónapja a moziban (UK), a másodikat meg utána megnéztem itthon. Harmadikat nem néztem meg, elég volt egyszer anno. Szerintem nem volt annyira gáz, de tényleg nagyon csak a nosztalgiára épített. A villás lövöldözés olyan volt mintha egyébként ugyanabban a villában forgatták volna, legalábbis a külsőket, mint ahol az elsőt forgatták.
    A Bad Boys 4 sokkal jobban összekapta magát a saját frenchise-án belül, mint ez, az jobban bejött, viszont ahogy írtam nekem ez is lecsúszott és nem érzek semmi csalódottságot.

  12. A kommentek és a cikk előtt jelezném, hogy én könnyedén a 3. legjobbként éltem meg tegnap este, magyar szinkronnal. (Jó-jó, a Wonder World azért nyilván nem magas léc, de…)

    Nevettem, jók voltak az akciók, a rendezés, sok-sok nosztalgiázás, ami ettől függetlenül nem nagyon zavart, sőt, és kb. adták is a karakterek az idősebb magukat. Volt 3-4 tényleg jó duma is magyarul, de tényleg 0 reménnyel ültem a film elé, és ehhez képest simán faszán szórakoztam.

    Volt pár gyengébb, logikátlan stb. dolog, de mint mondtam, elvárások nélkül ezek simán lecsúsztak, mert most tényleg csak szórakozni akartam, és arra remek volt.

    Kívánom másnak is az élményt, de nem fogom egyhamar újranézni, mert lehet csak én voltam nagyon nyitott passzban.

  13. Nekem is inkább pozitív volt a végeredmény, nyilván nem jobb az első kettőnél, de én úgy éreztem volt mögötte jószándék és valamennyi lélek is került bele. A forgatókönyvön kicsit ülhettek volna még, az apa-lánya szál elég gyenge lett, és Taggert karaktere is többet érdemelt volna, de szerintem teljesen korrekt 4. rész lett.

  14. A helikopteres vergődésig még tetszett is, onnantól totál béna lett a film vagy csak akkor világosodtam meg milyen gyenge is a cselekmény. Volt egy kis nosztalgia értéke, ezért 5/10.

  15. Szerintem az első kettő se volt jó, csak Eddie meg a zene elvitte a hátán.

  16. Ha ezt nem MI írta, akkor nagy szarban van Hollywood. Axel és Jeffrey értek valamit, a zene pár helyen megdobta a hangulatot, minden más egy ipari hulladék. Vártam, mint a messiást, de akkora csalódás, mint az új Bad Boys-filmek…

  17. ezt mondom, hogy akik miatt ez ilyen amilyen, azok nem fognak távozni az AI miatt. Nem az írók hanem a megrendelő a gond kb., bár tény, hogy Will Beall azért nem a legnagyobb filmeket tette az asztalra írásilag

  18. @Kriptakör:
    1984-ben kicsit más volt az ingerküszöb is. Őszintén, a mai mozi-streaming közönségnek elég lenne az első Beverly Hills-i zsaru, Halálos fegyver, stb ha pont úgy, és akár még olyan jól is készülnének el, mint akkor? Ezeket a filmeket mindenki akkor, azokkkal a színészekkel és abban az életkorukban szerette, ahogy voltak.
    Mindenesetre nekem ez már tuti kimarad mindenhogy. Ezek az egykori nagy filmek ilyen kései, nosztalgiára apelláló folytatásai, amikben nézhetjük a megöregedett hősök szenvedéseit, engem inkább nyomasztanak.
    Oka lehet annak, hogy a régi népmesék is véget értek azzal, hogy “boldogan éltek, mint meg nem haltak”, és nem emsélték el nekünk, hogy az immár középkorú királyfi és királylány egymás agyára mennek, és a királylány a békával csalja…

  19. @Scorpion82

    Pedig jót tenne ha azokat a részeket is elmesélnék. A nagy eposzi művek mind megtették. Ez a sok ideje tartó egyszer happy end és utána minden szuper nagyon káros hatással volt az emberek lelki világára a mindennapokban.

    Kellett ez a film egy kis kijózanításnak.

  20. Nekem bejött. Nem hagyott bennem mély nyomot, de épp egy nosztalgiavonatra vágytam – avagy csak more of the same -, és azt megkaptam. Murphy szerintem egész jó volt; nem látszik annyira a harmadik rész óta eltelt 30 év, és persze nem is olyan nagyon idős még. A film nem hagyta teljesen figyelmen kívül az idő múlását, de nem is picsogott sokat rajta (értsd: nem vitték túlzásba az önreflexív “de öreg vagy(ok) már ehhez a sz**hoz” dolgot), egész jól megtalálták az arany középutat. Axel hű maradt önmagához, de épp csak annyira, hogy még hihető legyen, hogy ennyi idősen miket csinál. Rosewoodot és Taggartöt jó volt újra látni; kár hogy Axellel hármasban csak egy villanásnyira láttuk őket, és én se értettem, Taggartből miért kellett ennyire Todd felügyelő 2-t csinálni, de jobb, mint a semmi. A zene a visszaköszönő klasszikusokkal jó volt, és a magyar szinkron sem sikerült rosszul; örültem, hogy Dörner mellett Reviczkyt is megkaptuk. Szomorú, hogy több hang is azért cserélődött, mert a szinkronszínészek közül többen is elmentek már (pl. Kaszás Attila mint Rosewood vagy Józsa Imre mint Jeffrey).

    A sztori nem volt nagy szám, de az igazából egyik BHC-nak sem volt az erőssége. Bacont egy kicsit sajnáltam, hogy a karakterét illetően egy picit sem akarták megvezetni a nézőt vagy legalább árnyalni a figurát, bár jobban belegondolva ez is csak business as usual. Az új pozitív karakterek sajnos tényleg nem tudtak sokat hozzátenni: Joseph Gordon-Levitt tényleg meglepően színtelen volt, az anya-lánya konfliktus meg annyira közhelyes és gyengén kidolgozott volt, hogy jobb lett volna, ha teljesen kihagyják.

    Összességében véve jól elszórakoztatott a film, amíg néztem. Jobb hattyúdal a sorozatnak, mint a harmadik rész.

  21. Az előttem kommentelők ékes példái a mai világ legnagyobb problémájának. Ma meg akarod nézni a Beverly Hills-i Zsarut, ott a Netflix és megnézed a három részt egymás után. Régen a videótékába kellett rohangálni és ki tudtad venni, ha épp bent volt. Vagy vártad, hogy adják a tv-ben. És tudtunk örülni neki. Én most is tudok. Én imádtam. Engem végig lekötött, jó volt látni a régi szereplőket és jók voltak az újak is. Nevetni is tudtam rajta. Ha csavaros,
    körömrágós, kiszámíthatatlan sztorit akarok, nyilván nem a Beverly Hills-i Zsarut fogom megnézni. Édes Istenem. Elkényeztetett nyavajás világban élünk. Kicsit próbáljatok meg örülni és elégedettnek lenni, mert gyomorfekélyt kaptok…

  22. @Hpeter:
    Igen, és akkor ott vannak az afrikai éhező gyerekek, akik még a száraz kenyérnek is hogy örülnének…

  23. 3/10
    kegyetlenul osszecsapott, minden szempontbol fercmunka, kihasznalatlan kevin spacey-vel

  24. @Hpeter

    Nem, csak van, aki nem bólogató jános módjára fogad el minden szart.
    Mostanában is nézek még nem látott régi filmeket, amiket ugyanúgy tudok értékelni rossznak, jónak vagy köztesnek, függetlenül attól, hogy azonnal rendelkezésemre áll és nem kell megszenvedni a beszerzésével/nem a megjelenésekor láttam.
    Az elkényeztetett világban élünk-részeddel egyébként egyetértek, de nem ebben a helyzetben.

  25. Emlékszem, a harmadik rész már 15 évesen is csalódás volt, de ehhez képest felértékelődött. Sajnos ehhez képest a Bad Boys 3-4 egy Terminátor 2 :(

  26. Spoiler

    Csak engem zavart baromira, hogy Taggart Foleyt és Rosewoodot is testévérének tekintette, főleg 3 film után, oszt egyiknek se hitt a “protezsáltjával” szemben?

    Annyira élteszerűtlen volt ez a rész, de persze enélkül meg nem lett volna sztori..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.