Mi a fene történik a mozikban mostanság? Először a The Road taszított minket az elkeseredettség mélyére egy reális és remélhetőleg soha be nem következő jövő képével, most pedig itt a Daybreakers, ami nem csak kiemelkedik az elmúlt években a zsáner számára egyre mélyebbre ásott gödörből, de remélhetőleg pozitív példát is mutat az utána következőknek.
A filmet író-rendező testvérpár, Peter és Michael Spierig bizony nem kispályáznak. Ha John Hillcoat rendezésére azt mondtam, hogy a legreálisabb posztapok film, akkor a Daybreakers bizony a legjobban átgondolt vámpíros. Már az alapötlet is túlmutat a szokásos vámpír-kliséken: 2009-ben kitört egy járvány, ami világszerte szedte az áldozatait, azonban zombivá válás helyett a halál utáni élet volt a következménye. A fertőzöttek először vámpírrá, aztán marha gyorsan domináns fajjá váltak, a túlélő emberek pedig — akik úgy döntöttek, kihagyják a mesterséges „evolúciót” — gyorsan rájöttek, milyen lehet egy adag sült krumplinak lenni a mekiben. 10 év elteltével a készletek már nagyon fogyóban vannak, a mesterséges vér előállítására irányuló kísérletek pedig nem hozzák a kívánt áttörést…
A filmben tehát nincsenek évezredek óta titokban élő vámpírcsaládok és ősöreg mesterek, mint ahogy nincsenek rájuk vadászó Fényben járók, Kiválasztottak vagy Hugh Jackmanek sem. Most gondolom az ortodox vámpírfilmesek felhördültek, de szerintem már épp ideje volt csavarni kicsit a dolgon, hiszen az utóbbi években eléggé szétzilálták a klasszikus eredettörténeteket. Így legalább kapunk valami újat, nem? Persze néhány szabály továbbra is él, a karó és a napfény ugyanúgy árt, és a vérfogyasztás is szükségszerű.
Apropó vér, az egyik dolog, amit imádtam a filmben, hogy végre kapunk egy eléggé logikus magyarázatot a vérivás miértjére, nem csak annyival van elintézve, hogy vámpírok ‘oszt szeretik az izét. Ráadásul az átgondoltság a Daybreakers világának mindennapjaiban is jelen van. Ha mindenki vámpír, akkor az életvitelnek is ehhez kell idomulnia, nem? A föld alatti folyosók gyalogosoknak, a nappali üzemmód az autókban, a klasszikus Uncle Sam plakát újraértelmezése és még rengeteg apró ötlet mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a film világa tényleg hihető legyen. De azok se keseredjenek el, akit esetleg nem nyűgöznek le az ilyesfajta kidolgozott részletek, van a filmben pár véres rész is, méghozzá nem is rosszul kivitelezve, mindenféle kamerarángatás vagy gépzene nélkül. Sőt — bár ez már tényleg sok a jóból — még humor is van a filmben, amit meglepő módon főleg Willem Dafoe szállít.
Ezzel a nagyon frappáns átkötéssel pedig el is érkeztünk a szereplős bekezdésig. Karakterek szempontjából nem kiemelkedő a film, ez amúgy az egyik negatívuma is. Kapunk gonosz üzletembert, kételkedőt, pálfordulót, stb. Ettől függetlenül a színészek jól eljátsszák a kiszabott szerepeket, de azért jó lett volna, ha az aprólékosan kidolgozott világ mellé kaptunk néhány kevésbé sablonos karaktert is. A kötelező jócsaj szerepét ezúttal Claudia Karvan kapta, akinek a neve tippre kábé két embernek mondhat valamit és aki remekül adaptálta az általános amerikai akcentust (vö. Hugh Laurie a House-ban). Én mindenesetre örültem neki, ő is csak szépül a korral.
Daybreakers értékelés
A Daybreakers egy rendkívül szórakoztató film, amin tényleg meglátszik, hogy a készítők rárepültek a témára és nem csak két nap alatt összedobtak valamit, hanem végiggondolták, hogy mi-merre-hogyan legyen. Sajnos azért csak becsúszott egy-két tipikus megoldás, és a karakterek is lehettek volna némileg eredetibbek, de még ezekkel együtt is simán 8/10-es a film.ong>
— A kritikát Joe-ker írta, a Not Just Popcorn teljhatalmú ura.
Ezek nem tudnak kifogyni a vámpíros, zombis történetekből??
“nincsenek évezredek óta titokban élő vámpírcsaládok és ősöreg mesterek”
Ezt úgy kérdezném, hogy még nem láttam a filmet: biztos, hogy nincsenek? Nem csak nem szerepelnek?:) Csak azért kérdezem, mert egyrészt ennek a jávránynak valahogy ki kellett törnie, másrészt maga a kór túlzottan is hasonlít a vámpírlegendákban levőkhöz, amiből arra tippelnék, hogy ez a kór nem most jelent meg először. Tehát lehetséges, hogy ezeknek a legendáknak az alapja is ez a betegség lehet ebben a “világban”.
Most csak tippelgetek, még nem láttam ugye a filmet, bármi lehet: akár az, hogy ebben a világban nem léteznek vámpírlegendák, vagy akár bármi más, de ha egyébként ez a mi valóságunk, akkor én a nyakamat tenném rá, hogy már régebben is voltak vámpírok ebben a daybreakers univerzumában is, maximum egyikük sem érte meg az ezredfordulót:)
“az egyik dolog, amit imádtam a filmben, hogy végre kapunk egy eléggé logikus magyarázatot a vérivás miértjére” – A Penge első részében is kapunk magyarázatot, erre, mégha ott fénybenjáró is az illető.
Egyébként megleptél, mert tudtam, hogy jó film lesz, de most már azt is h mennyire. Nagyon érdekel. Ethan Hawke-ra is kíváncsi vok azért. Egyébként, mindegyik képén ott a nyíl, azt hittem kitérsz rá pár szóig, h milyen volt..
Nekem is várólistás a film!!!
Én is vároma ezt a filmet, mert a vámpír kifejezést mostanában inkább szitokszóként lehet használni, mit sem egy jó film alapja ként.
és az itteni vámpírok legalább nem csillognak ha rájuk süt a nap, hanem, szépen, ahogy kell, felgyullad és elhalálozik :)
Manapság ez a trendi! Vírusügyet csinálnak a vámpírizmusból.
SPOILER
Én megnéztem a filmet. Kellemes élmény volt, de én előre figyelmeztetnék mindenkit az élmény miatt menjen be. Jó kis szórakozás de kár lenne feszegetni a sztoriját. Most őszintén…fogyóban a vámpírok létfenntartásához szükséges anyag(jelen esetben a vér). Most ilyen téren miért jobb emberré válni? Ők még max elodázni kicsit jobban tudják a fennmaradást, mint a vámpírok. Ami nagyon tetszett az a színvilág, tehát a halványkék-szürke színben nagyon szép volt a képi megjelenítés.
SPOILER
az ember fent tud maradni gyorsan megújuló és tömegesen előállítható élelmen, a vámpírok nem…
Milyen már, hogy a Not Just Popcorn teljhatalmú ura ugyanaz mint a filmbuzi.hu tulaja. :D
Joe-ker meg Human ugyan az? vagy mit akarsz ezzel mondani?
valamit nagyon benézett sztem, lehet nem tud olvasni.
ez vicces :)
Na ha jól értem ebben a világban a Twilightot valodi vámpirok játszanák el? XD XD XD
Hát nekem már az első trailer óta várós, bár azzal a Placebo számmal vettek meg kilóra a sztorit nem is említve.
Köszi Joe-ker, ezt megnézem, ha képes leszek eljutni a moziba egyedül, a szimbiótám nélkül…
Eléggé kiszámítható a film,de ennek ellenére szórakoztató.
És csak egy dolgot hagytak ki:
“A vámpír legyen hatalmas!”-by Armand.
:)
“Már az alapötlet is túlmutat a szokásos vámpír-kliséken: 2009-ben kitört egy járvány…”
Amugy már lassan ez lesz a legnagyobb “vámpír-klisé” szerintem,és ez nem biztos hogy jó…
hát nekem nagyon bejött, story is jó volt, látvány főleg
jó film!
Mikor kerül a mozikba?
Fincsi volt!
[talán ha nem kommentben kérdezgetnéd még most is akkor több esélyed lenne a válaszra – a zerk.]
A trailer alapján kicsit pörgősebb filmet vártam, sokkal több akcióval. Ez nekem hiányzott egy kicsit.
Egy másik dolog, ami számomra érthetetlen, az az autók esete. Ez a második olyan közeljövőben játszódó film, amit mostanában láttam (az első a Hasonmás volt), ahol ugyanazok az autók szaladgálnak, mint ma. 10 év alatt a formavilág bőven fejlődik annyit, hogy teljesen új gépek szaladgáljanak, nem pedig “a Chryslerre rakunk egy ufo dísztárcsát oszt kész”. Nekem ettől kevésbé lesz hiteles a film.
Megmondom őszintén én az alapötlet eredetisége miatt vártam igazán, ám végül ismét csalódnom kellett. Nem a színészi játék miatt, inkább az egész történetvezetés semmilyensége miatt. Kár érte.
Nekem is tetszettek azok az apró részletek, ami a világ totális “átváltozására” utaltak. Pl. a legfontosabb orvostudományi szakterület a hematológia lett, mert a többiek nagy része (onkológia, traumatológia stb.) egyszerűen értelmüket vesztették.
Az autók tényleg elég ciki része a filmnek. Amúgy van ennél cikibb is. Az “I robot”-ban minden autó Audi, és még csak nem is újak. Ha jól megnézzük, 1995-ős A4-ek állnak az utcán, annyi a különbség, hogy mindnek gömbkereke van. Azt hittem, hogy az ilyen béna reklám már kikopott és nmár csak a magyar filmekben van ilyen. Erre hjó példa pl. az üvegtigris, ami szerintem a legrosszabb példája a kicsit sem bújtatott reklámozásnak (lásd a két funkció nélküli VW bogarat!)
De van kivétel is. A Valami Amerika 2 megoldűása egyszerűen zseniális lett, ami mindenki számára követendő példa lehet!
Ez már a második olyan film a közelmúltban, ami komoly kérdéseket egyáltalán nem szokványos köntösbe csomagolva feszeget, és nem is rosszul!
A Distric 9, az apartheid, a faji kirekesztés kérdéskörére reflektált egy pörgős sci-fi-be bujtatva, ez meg olyan vámpírfilm, ami a jelen legnagyobb problémáját, a szűkülő természeti erőforrások korlátlan kizsákmányolását veszi górcső alá.
A film jellege természetesen korlátokat szab (hiszen mégiscsak vámpírfilm!) de szerintem sikerül megfelelő egyensúlyt tartani, és nem válik unalmas ömlengéssé, de bugyuta akció-horror-orgia sem lesz belőle. Szóval szerintem tök rendben van!
Szerintem ne várja senki ezt a filmet. Lehet, hogy a trailere jó lett (nekem is tetszett), de maga a film harmat gyenge. Gyakorlatilag nincs története, a karakterek sablonosak a színészi játék meg nulla. Ami kis storyt kitaláltak az meg 1000 sebből vérzik. Szóval csalódás volt.
Jonny amiért nem jöt be neked, nem kellene igy leoltani, annyira nem volt rossz sőt inkább jó mint rossz.
Jó pár hete megvolt, számomra csalódás.
Értem én a mondanivalót semmi gond nincs vele, az ötlet sem volt rossz, de aztán egyszer csak elkapott a “WTF!?!?” és nem eresztett a film végéig.
Elfecsérelt színészi tehetség, sablon-hegyek és hát a sztori…nem akarok spoilerezni, de amikor kiderül, hogy mi a gyógymód, dobtam egy hátast.
Éppen itt volt az ideje, hogy helyrepofozzák a Twilight által elcseszett vámpírteóriát. A film igazi, realista(már amennyire az lehet) vámpírvilágot teremtett.
Mindenkinek ajánlom.
Én sppec. százszor többet vártam tőle. Egyszer meg lehetett nézni, de nem egy nagy durranás. A trailer sokkal jobbnak tüntette fel!
Csak előre szólok,ez a film egy nagyon nagy hulladék,majdnem minden szempontból.Nagyjából élvezhetetlen,de vannak benne szép “pillanatképek”(ezekre figyelni kell),ami miatt nem írom ,hogy 10ből 2,5.Legyen 4,de alulról
Nos… Rég láttam már ennyire jól marketingelt C kategóriás, zéró értékű, szánalmasan kidolgozott filmet. Amilyen jó az alapötlet és a szereplőgárda, olyan pocsék a kidolgozás, illetve a színészi játék. A rendező testvérpár és a forgatókönyvíró szerintem menjen el dolgozni mondjuk egy szállodába takarítónak, kb. annyira van közük a filmezéshez. Kidobott pénz, ha moziban nézed meg. Na erről ennyit.
Fura film. Az alapötlet eredeti – a párbeszédek gázak. A látvány gyönyörű – a karakterábrázolás sz@r. A világ részletesen kidolgozott, tele eredeti ötletekkel, az akciójelenetek bénák és sablonosak. Lehetett volna jó film, de nem lesz az. (hasonlóan a Surrogateshez például)
nagy csalódás számomra.. nagyon jó film lehetett volna :S de elcseszték.. már megint.. nagy kár érte pedig nagyon vártam
a gyógymód maga annyira rossz megoldás hogy hihetetlen, azt a kevés jót is elrontotta a filmben ami miatt még élvezhető lett volna
Végre láttam egy jó modernkori vámpírfilmet, ami hiteles és tökéletesre csiszolt jövőkép is egyben attól függetlenül, hogy tudjuk, ez a jövő soha nem valósulhat meg.
Aki fentebb azt írta, hogy a rendező elmehet takarítónak, az szerintem gondolja át, mert bár lehet, hogy a forgatókönyvben voltak kilengések (“mi vagyunk ez íjpuskások”), de a képi világ nagyon hatásos volt, ügyes rendezői megoldások tömkelege, ahhoz képest, hogy mennyiből készült. Azért a district 9 tényleg jobb volt, de ez se semmi, valahol tényleg a Surrogateshez hasonló, de azért azt mérföldekkel lehagyja Bruce Willis ide, Bruce Willis oda.