Mélytengeri kalandok (DeepStar Six és Leviathan)

1989 jó kis év volt, kaptuk az arcunkba a jobbnál-jobb filmeket, pláne, ha valaki szereti a víz alatti dolgokat, hiszen egy nagyobb volumenű A mélység titka című Cameron-jóság mellett két kisebb horrort is megnézhettünk a témában (már akinek erre lehetősége volt), a Mélytengeri szörnyeteget és a Leviathant. Persze az Ed Harris főszereplésével készült UFO-s sci-fit most hanyagolnám, hiszen többek között még a műfaja is eltérő, de az utóbbi kettő azért elég közel áll egymáshoz. A mélytengeri szörnyeket felvonultató horrorok két alkotásáról szeretnék most szólni, kicsit megpróbálom összehasonlítani is őket, mert szerintem korántsem az a jobb, amelyiket mindenki annak tartja.

DeepStar Six poster

Egy mélytengeri állomáson a legénység nehéz napokat él át, pedig örülniük kellene, lassan végeznek, és mehetnek haza, a felszínre. Csakhogy mindig az utolsó pillanatban történik valami, a baj pedig jelen esetben egy szörny, melynek feltett szándéka, hogy rontson a tengermélyi dolgozók halálozási statisztikáján. Mindkét filmre igaz mindez, csak kicsit más stílusban adják elő.

Mindkettő valamilyen szinten az akkor divatos Alien és A dolog rip-offjának is tekinthető, de míg a Mélytengeri szörnyetegben egy barlang berobbantásakor az alkalmat megragadó szörnyeteg hajaz egyedül rájuk, a Leviathan sokkal inkább számít rip-offnak, vagyis az események jobban nyúlják az ott látottakat, a szörnyikénk egy – itt amúgy elsüllyedt orosz hajóról származó – vírusból ered, mely genetikailag változtatja át áldozatát.

Mint minden filmben, ezekben is fellelhetőek bizonyos logikai hibák, de a Leviathanben több is. A Mélytengeri szörnyeteg valamivel próbál eredetibb lenni, kevesebb a hiba benne, miért is lett bevételben sikeresebb az ellenfele? Az ok persze, hogy a hátszélben keresendő, és a nevekben, mert ebben mindenképpen a Leviathan a nyerő.

Kezdve Peter Wellerrel, aki könnyedén meglovagolhatta a Robotzsaru sikerét, vagy ott van Richard Crenna, aki túlvolt többek között már három Rambón, vagy Meg Foster, aki előző évben Carpenterrel forgatott, esetleg Hector Elizondo neve is ismerősen csenghetett már. Ernie Hudson és Daniel Stern nevére legalábbis nem tudom ráfogni, mert ők inkább később, a Szellemírtók 2-vel és a Reszkessetek betörőkkel lettek ismertebbek. Jó, egyikük sem az a kimondott milliókat zsebelő Tom Cruise, de akkor is, vó, micsoda sztárdömping így most ránézve.

Ellenben vetélytársa színészileg csak egy Miguel Ferrerrel tudott igazán büszkélkedni, aki szintén a Robotzsaruból jött át, és ott sem a kimondott pozitív karaktert hozta, bár őszintén szólva mindkét film színészei közül ő viszi a pálmát, simán lejátszott mindenkit a vászonról. No de az ő neve mégsem hív még ennyi embert sem a mozikba, még egy esősebb péntek estén sem. Esetleg emlékezhetett valaki Cindy Pickettre a Ferris Buellerből, azaz a Meglógtam a Ferrarival című vígjátékból? Kötve hiszem. Igazi hátránnyal indult a DeepStar 6-os legénysége nevek tekintetében, ez ebből is látszik. Talán csak a rendező volt az, akire egyáltalán bementek az emberek a moziba?

Mert Sean S. Cunningham a Mélytengeri szörnyeteg mellett már letett az asztalra egy művet a műfajban, mégpedig a Péntek 13-at, mely manapság is az egyik leghosszabb szériát megélt horror-“sorozatok” egyike. Sokkal kisebb költségvetésből hozta össze filmjét, mint George P. Cosmatos, aki a műfajban egyedül ezzel a filmmel működött közre. Mindkét rendezés hozza a megfelelő képvilágot, kellőképpen feszült is volt mindkettő, de talán Cunningham jobban ki tudta használni a zárt tér okozta klausztrofóbiás hangulatot. Kellett is neki, hiszen a költségvetés az effektekre is rányomta a hatását, tekintve, hogy Cosmatosnak volt még egy nagyágyúja a színészek mellett, mégpedig Stan Winston, aki olyan filmekben bizonyította már szakértelmét a szörnyes effektek területén, mint az Aliens és a Predator, ezzel a szörny jelenléte sokkal erősebb is a Leviathanben, tekintve, hogy többet is szerepel, egy kisebb díjat szerezve is a filmnek ezzel.

Leviathan poster

A Leviathan nagyobb lendülettel indulhatott a nézők felé, és bár jól sikerült darab, pont a lendületéből adódóan lehetett volna sokkal jobb is. Szerintem a Mélytengeri szörnyeteg jobban elő tudta adni magát, sokkal kevesebb téglából erősebb falat volt képes felépíteni, hogy úgy mondjam; ha több pénzzel indult volna neki, lehetett volna benne potenciál, hogy lenyomja a Leviathant, avagy átesik a ló túlsó oldalára és ugyanúgy többet vártam kategória lett volna belőle, ezt már nem tudjuk meg. A Mélytengeri szörnyeteg kiérdemelte nálam a 8/10-et és egyben képviselteti műfaját az all-time top-listámban is, szóval erős ez a pontszám, míg a Leviathan egy éppenhogy 7/10-zel követi.

A kettejük példájából is látszik, hogy ugyanazon téma egyszerre több gyártótól való feldolgozása nem manapság jött divatba, mint az Armageddon és a Deep Impact, vagy legutóbb a The Illusionist és A tökéletes trükk esetében is. Míg a Mélytegeri szörnyeteg a Carolco/TriStartól jött ’89 januárjában, a Leviathant az MGM vetítette két hónappal később vászonra. Számunkra külön érdekesség, hogy az előbbit egy héttel az amerikai premier előtt már bemutatták itthon (legalábbis imdb szerint, én már nem igazán emlékszem az ilyetén részletekre, szóval ha kamu, jöhet a fejemre a hamu). Sajnos a Leviathan soha, semmilyen formában nem futott be kis hazánkba, a mai napig sem, ha valaki hozzá szeretne jutni, külföldről kénytelen berendelni, mint ahogy én is tettem; viszont az itthon is futó MGM csatornával már lehet rá esély valamikor, az más kérdés, hogy az ott jellemző, minden – filmből – ugyanazon – hangok – szólnak, roppant gyenge minőségű szinkronokat megelégelők többsége már talán nem is kapcsol oda (vagy de, én biztos nem).

15 hozzászólás a “Mélytengeri kalandok (DeepStar Six és Leviathan)” bejegyzéshez

  1. Szívesen megnézném azokat a filmeket (legalábbis néhányat), amikről mammut ír, de eddig kábé ha 1-et találtam, ami elérhető kishazánkban is. Bármilyen módon.

  2. norti:
    a Mélytengeri szörnyeteg itthon is kapható dvd-n, a Leviathan sajna only külföld, ez van :(

    a Sci-fit meg lehet nézni tvuplayerrel pl. realtime, vagy hamarosan bejönnek a film+-ra esetleg a tv2-re pl. (avagy kijönnek itthon dvd-n is, csak gondolom, újságmelléklet vagy hasonló formában), szóval a B-k sem olyan elérhetetlenek sztem, tény, az új premierekre, amikről írok, várnod kell, ha nem megy az angol

  3. most lehet, hogy ezt senki nem hiszi el majd, de nekem az első mozis (?) emlékem ez a mélytengeri szörnyeteg, amit nagyon kis koromban láttam, és arra emlékszem csak, hogy egy néger hapsi nem fér át az automatikusan záródó ajtón, ami kb. összenyomja, és vérzik a szája… lehet ez ebben a filmben? lehet, hogy akkor én ezt moziban láttam? de szüleimmel? vagy csak a tv-ben és keverek mindent?

  4. moziban tuti ment, csak azt nem tudom biztosan, hogy tényleg az amcsi premier előtt :)

    amúgy ebben volt a jelenet, igen

  5. Az angol nem gond, csak múltkor pl. a Wraiths of Roanoket sem láttam sehol. Mondjuk most igen :) Úgy látszik várni kell 1-2 hónapot. Persze szinkronos változaban ezekről nem is álmodom.

    winnie: videótéka? vicc… xD

  6. pedig léteznek szinkronnal, a lake placid 2, ami nyáron futott, most jött ki itthon pár hete… és általában tékában is előfordulhatnak, sőt, ha azt vesszük, főleg ott, winnie sztem most egyáltalán nem viccelt :)
    én nem tudom, mert már rég jártam tékában, meguntam a napi ezresre felugrott tarifát, ami nálunk itt divatba jött

  7. OFF
    robotzsaru-ról nem lesz post? most jött ki 2 lemezes rendezői változatban 18-sa karikával 2990 Ft-ért
    tegnap vettem és nem bántam meg. fiatalkorom meghatározó filmje volt és végre visszatettek néhány ketchupos részt.
    úgyhogy szerintem ő is megérne itt egy bekezdést
    ON

  8. hümm
    ezek szerint én vagyok az egyetlen ember a világon akinek a robotzsaru tetszik?
    tudom hogy a neve rettenetesen gagyi (ezt még a készítői is beismerték) de szerintem a film klasszikus.
    valaki?
    senki?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.