Egy kicsit albeh veszi át a blockbustereket, nekem még 1-2 hét mire újra mehetek rájuk – human
Pókember mozis kálváriája pontosan 15 éve tart már, a kisebb-nagyobb hullámvölgyekkel tarkított pályafutás viszont a Marvel kezeiben végre (ismét) sínre került. Sam Raimi első filmje 2002-ben lefutotta az azóta már unalommá ismételt kötelező eredettörténetes köröket, hogy aztán a Spider-Man 2-ben néhol még a kultikus Evil Dead filmek legjobb mozzanatait is felidézze és összerakja az addigi egyik legprofibb képregény mozit.
Aztán Sony happened, a stúdió nyomására kusza és túlzsúfolt (sőt bárgyú) univerzumépítés kezdődött a harmadik filmmel, amit a feketeöves Pókember rajongók olyannyira kerülnek a mai napig, hogy külön fegyvert tartanak arra az esetre, ha véletlen szembejönne a tévében, hogy akkor egy jól irányzott lövéssel először a készülék, aztán önnön életük végére tegyenek pontot.
Erre aludt a stúdió egy félévtizedet és próbálta a karakterhez rendelt görcsös megalomániáját felszámolni és helyette egy emberközeli, igazán masszívan szenvedő Pókembert felépíteni. Hogy ez sikerült-e, vagy sem, illetve mennyire, a mai napig megoszlanak a vélemények, az viszont biztos, hogy Andrew Garfield két filmen keresztül nézett úgy a kamerába, mint aki most pörgette ki Jean-Paul Sartre teljes életművét és hirtelen nem tudja merre tovább.
Pókember autentikus esszenciája, humora továbbra is csak nyomokban került megidézésre, ráadásul a második rész jelen esetben szinte száz százalékban ostoba és nézhetetlen lett, így három évvel később most ott tartunk, hogy Marvelék visszakapták a jogokat, hogy egyre terebélyesedő világukba integrálják be a pókfiút.
Szerintem nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy a legjobb mozgóképes feldolgozása a karakternek a mai napig az 1994-98 között futó animációs sorozatnak köszönhető, ahol egy ugyan fiatal (egyetemista), de feltétlenül maszkulin, tökös Peter Parker oltogatja a gonoszokat – így nem kis csalódással konstatáltam, hogy megint visszacsúszunk a gimibe, ráadásul jelen esetünkben egészen a főszereplő 15 éves koráig.
Innen szép nyerni mottóval a Marvel viszont ügyesen odapakolt az elvárásoknak és nem hogy az eddigi talán legjobb Pókember mozit tákolta össze, de a félisten státuszú hősök között elveszetten bóklászó Peter helyét is szépen megtalálta a maga kis univerzumában.
A képregényfilmek zsánerét a kötelező panelek mellett a lehetőségekhez mérten kitologató Marvelnél akárkinek is jutott eszébe, hogy most kvázi egy John Hughes tini komédia homage-t virítsanak, azt minimum illene megkoronázni. Hiába is hangzik így leírva teljesen egyértelműen egy gimnazista srác felnövés sztorija mellé, az elképzelés mégis váratlan és tökéletesen működik.
Peter ismét a középsuliban nyomul és annak rendje és módja szerint különcösködik, szerelmesedik, tanulmányi versenyekre jár és az elmaradhatatlan sulis bálra készülődik, miközben Hughes kultikus filmjeinek ismert mozzanatai köszönnek vissza, hol egy karakterben, hol egy díszletben, beszólásban, gyakran pedig csak egy beállításban. Peter szupererejét és új ruháját próbálgatva vágyakozik a Bosszúállók csapata után Tony Stark atyai intelmei mellett, párhuzamosan az aktuális főellenség meg az Avengers első részének maradványait újrahasznosítva gonoszkodik és természetesen összetűzésbe kerül a főhőssel.
A Marvel világban gyakran és nem ok nélkül ostorozott főgonoszok sorából Adrian Toomes, azaz a Keselyű, leánykori nevén Michael Keaton tökéletesen kilóg, mivel végre nem egy behatárolhatatlan mentális zavaron át a világ végét olyannyira vágyó antagonista képét rajzolják fel. Toomes munkáját erőszakkal elbitorolják és hogy eltartsa a családját csúnya dolgokat tesz kérlelhetetlen magabiztossággal és céltudatossággal, amire motivációs téren szintén nem lehet ráhúzni a spanyol viasz feltalálásának analógiáját, de a figura legalább végig következetes marad az elvei mentén.
Az írók saraként viszont nem kap elég játékidőt, hiába néz Keaton olykor pszichopata, olykor olyan joviális arccal le a vászonról, hogy a szar megáll benned, a film második feléig teljesen háttérbe szorul és visít a több játékidőért. Cserébe kapunk viszont a mai trendekhez passzolóan két alapvetően újragondolt karaktert, a napbarnított, alacsony, gazdag kisköcsög Flash sajnos megmarad egy ütnivaló paraszt szintjén, a másik figura viszont még lehet izgalmas, de spoiler miatt nem lövöm el (úgyis tudja mindenki, aki látta). Az elmaradhatatlan sidekick csávó Ned jópofa, de néha már sok, a két tanár, Wilson edző és Mr. Harrington viszont minden megmozdulással győznek.
Tom Holland meg már-már szokásosan tökéletes Marvel casting, mind Pókember, mind Peter Parker végig hiteles és emberi marad, egy egyszerű srác, aki alapvetően csak jót akar, de ugyanúgy kergeti a lázas álomképeit, mint bármelyik másik tini. Hatalmas pacsi jár még Robert Downey Jr.-nak, aki cseppet sem tolakodó, nem akarja feltétlen ellopni a közös jeleneteiket és a Marvel sem a nézők berángatása miatt dobja be kizárólag.
A saját életét is módszeresen és gyakran kisiklató Tony Starknak szinte új árnyékot rajzolnak felelősségteljes mentorként, a saját hibáit felismerő apafigura olyan életbölcséssegeket dob be csuklóból, hogy a Civil War megpróbáltatásai és jó pár globális fenyegetés elhárítása után most hiszed el először, hogy Tony tényleg felnőtt.
Annak ellenére, hogy fél tucat író dolgozott a forgatókönyvön a történet végig konzekvensen épülget és ugyan az első harmadban többször leül, végül egy minden elemében szerethető, mégis földhözragadt szuperhős filmet kapunk az arcunkba. Még véletlen sem köszön vissza Raimi Pókembereinek az elszálltsága, a hatalmas totálokban New Yorkon átsuhanó Spiderman, vagy a Bosszúállók állandó világmegváltásához képest szinte közönséges figurákat és egyszerű harcokat kapunk, Spidey egyelőre a kisember hőse, a gonosz meg évekig csendben eltevékenykedik, anélkül, hogy közvetlenül bárkinek ártana, nem hogy az egész bolygót fenyegetné.
A Marvel ismét ügyesen tenyerelt a tutiba, hiszen tarthat akármeddig is a képregénymozik őrülete, ezt a darabot majd 10 év múlva, 40-50 további comic film után is a zsáner egyik legjobbjaként emlegetjük majd fel.
Nem markol túl sokat, de Pókember olajozottan csusszan az egyre bővülő világba, míg az elkerülhetetlen blockbuster közhelyeket ha átugrani ugyan nem is tudja, de kellő öniróniával tekint rájuk, akárcsak a saját szélsőséges furcsa döntéseire (például a dögös May néni állandó túlhangsúlyozása telitalálat), Peter Civil Waros kalandjának megörökítése a felütésnél pedig a maga egyszerűségében talán az egész MCU egyik legzseniálisabb ötlete.
szerintem kicsit hosszúra engedted a kritikát a felénél kb. meguntam az olvasását :(
Nagyjából egyetértek. Batman nagyon jó “gonosz” volt, mert igazából nem is volt az. Az, hogy 8 éven keresztül senkinek nem tűnt föl, hogy ufó fegyvereket árul, az több mint vicces. A repülő gúnyájáról meg ne is beszéljünk, azt nem kiszúrni maga a csoda. Start meg nekem is feltűnt, milyen felnőttesen viselkedett. Aki már unja a várospusztítós, világmegmentős szuperhősfilmeket, uzsgyi a moziba.
Remek kis összefoglaló, szombaton megyek megnézni.
*Stark.
szerintem szar volt a film. túl sok avengers, túl sok RDJ, túl kevés camp, túl sok suit-kütyü, nagyon-nagyon ótvar support karakterek, mint az új, apatikus MJ és a nevetségesen hitvány Flash thompson.
Hiányzik raimi, hiányzik Tobey. Ez egy úajbb marvel tucatfilm, önmagában semmit sem ér. Egyeüdli pozitívumként Keaton alakítását tudnám felhozni, de az sem azért mert maga a Vulture karaktere jó volt, hanem mert egyszerűen jó színész.
Felejtős mozi, pont azt kaptam, amire számítottam. Spider-man 3 is bőven jobb volt, annak legalább volt szíve.
Póki még a Marvel filmek között is mindenképpen nézős lesz, de majd a tévé képernyőjén. Mindenesetre örülök, hogy nem lett rossz, az utobbi két pókos borzalom után megkönnyebbülés.
Amúgy rá sem ismertem Marisa Tomeire, bár tény, az én fejemben örökké olyan marad, amilyen a Vinny az 1ügyűben volt.
Nekem is bejött, jó film lett. Érdemes megnézni moziban :)
Kis off: tudom, hogy a Marvel visszakapta a jogokat, de mégis a Sony égisze alatt készült a film. Ez most hogy van? Kié a gyártási költség/bevétel, stb.? :)
Köszi előre is.
@csakanolan: Fura a Marvelt letucatfilmezni, mikor ők univerzumban gondolkodnak. Minden filmjük egy nagy egész része. Ez olyan lenne, mintha egy tortaszeletet nem kóstolnál meg, a többit meg igen, ugyanabból a tortából.
Janika fifty-fifty.a bevétel a Sonyé/merchandising,játékokból származó rész a marvelé
Miután lemennek ezekkel a szinészekkel a filmek, egy jo Marvel zombis cuccot megnéznék , bár mig disney irányit esély sincs rá kár.
sorry.
Marisa Tomei amennyire volt meglepően milf-May(néni) előző megjelenésekor, itt kifejezetten rámentek, hogy minél rosszabbul legyen öltöztetve.
Magáról a filmről: jó volt, jó volt, szokásos Marvel-minőséget hozza, de kb ennyi. Keaton király volt, na.
SPOILER
Kicsit ott sántított ez a görcsös “el kell tartanom a családom” gondolat amikor kiderült, hogy milyen kéglije is van az öreg Keselyűnek.
OFF
Én annyit ennék hozzá, hogy a after credit jelenet óriási volt. Sokan maradtak ott rajta és hangosan röhögött a terem. Megérdemeltük!
A John Hughes-os résznél lóg ki a lóláb, ami nemhogy egy mai tinédzsernek, de a 30-as korosztály 98%-ának nem jelent semmit, nemhogy azonosulási alapot, csak azért mert a kettes párszor leadta délelőttönként a Broderickes ferraris filmet.
1. a Hughes utalásokat nem ajnároztam túl, kapott egy pozitív említést, mert tudatos alkotói koncepció volt – ennyit minimum érdemel, mert tényleg erre fűzték fel a filmet. Rengeteg rengeteg easter egg köszön vissza, egy-két mondat cserébe nem sok. Ráadásul filmes blogon egy ilyen fontos rendező munkásságának ilyetén megidézése talán csak nem tekinthető Istenkáromlásnak, annak ellenére, hogy itthon talán sokan lemaradtak róla.
2. Amcsiban a kettesen délelőtt szerintem gyakrabban lemegy a Broderickes film és azért ők némileg jobban célcsoport.
3. ha jól tévedek, Human egyik kedvence is a Meglógtam a Ferrarival, szóval talán részéről is belefért ez.
Mindhárom pontban tökéletesen egyetértünk.
Sőt a kettes pontod tökéletesen harmonizál a rantommal.
Sajnos nem fogalmaztam teljesen jól természetesen a hazai viszonylatra értettem, tudom, hogy odakinn nagy kultstátusza van azoknak a gimi filmeknek.
Hughest ugye előre emlegették is, hogy inspiráció a filmhez.
Nagyon jó lett az új pók mozi, látványos, izgalmas, vicces. Menjetek el rá moziba, megéri!!
Elég szomorú, ha pl. a Meglógtam a Ferrarival nem mond semmit a 30-as korosztálynak, mert hogy nekem kurva sokat mond, az biztos, pedig nem tartozom közéjük.
Nekem csak a boss fight volt túl marvel középszer.
Az egyik legnagyobb baj ezekkel a szuperhősfilmekkel, hogy mindenki mást és mást vár tőlük. 40-80 év alatt némelyik karakterből az utolsó darab szart is kipréselték. Természetes, hogy a vilâg változásával együtt ők is változnak. Például ott van Batman. Létezik legalább 50 inkarnációja a különböző médiumokban és mindenkinek van egy favorit képe róla a hozzátartozó kedvenc státus quóval, s azt várja, hogy az ő ideálja kerül a mozikba.
Én a Batman: TAS-on szocializálódtam. Van, akinek az egyszerű Batman jön be, a földhözragadt, aki nem találkozik nagyon mágiával, nyomozgat, akár Sherlock Holmes. Van, akinek Batman egy playboy, aki Gotham egyik felhőkarcolójának tetején él egy luxuslakásban és Bane-ekkel meg Killer Crocokkal veszi fel a kesztyűt. Van, akinek Batman egy színes, feszülős ruhás, vicces valaki. Van, aki szerint Batman csak egy kósza mítosz a városban, van, aki szerint Batman egy közszereplő. Egyeseknek Batman egy fiatal srác tele erővel, másoknak ez megkeseredett középkorú fickó.
Ha újítanak a filmkészítők, az a baj, ha nem, akkor “megint ugyanaz a lerágott csont”.
Azért nem lehet könnyű a Disney-nél sem Pókember újrabemutatásánál:
A) hogyan vigyük vászonra Pókit úgy, hogy a legtöbb ember elmenjen rá két besült sorozat után?
B) hogyan lehetne a lehető leggyorsabban beilleszteni az MCU-ba?
C) Parker vagy Morales? Klasszikus vs. Ultimate?
D) ha máreg van kötve a kezünk, hogyan mutassunk valami újat?
Ki a második újragondolt karakter? Nekem nem annyira esett le, vagy csak nem tűnt fel. köszi
Biblony: Peter egyik szerelme.
XD Az indexes pókemberes kritikában azt se tudták, hogy ki Liz Allan és beírták, hogy vadiúj figura.
Nem lett a legjobb Marvel film, de azért üti a mércét! Keaton nekem eléggé bejött (igaz ez a család eltartós duma tényleg erőltetett volt; jó, az asszony szerette a csillogást). Nekem csak Stark volt sok egy kicsit, s ez az egész ruha dolog…..
@Csigusz
SPOILER gyanu:
szerintem ott lett sokkal érthetőbb a motivációja, hiszem meg kellett tartania az “amerikai álom” képet és mint egy büszke férfi nem merte mondani az asszonynak, hogy figyu nincs meló mehetünk egy garázsba héderezni. Sajnos ez a mai világ egyik baromi nagy problémája, hogy elérünk egy szintet és bármi van fenn kell tartanunk azt, nem tudunk váltani, alábbvenni, hogy újra talpra álljunk, hanem tartani kell ezt a szinten, mert a világ ezt követeli. Sokan tudnak váltani, szembe tudnak nézni a “szégyennel”, sokan meg nem és visz az ár és egyszer ebbe belerokkan.
Spoiler
Áááá MJ. Engem az kavart meg hogy a filmen Michelle-nek hívják, és MJ meg Mary Jane
Biblony:
lehet nem is SPOILER így, de azért kiemelem:
most olvasom, hogy Feige is lenyilatkozta, hogy MJ csak egy jópofa vicc volt és igazából ő Michelle marad, akármi is legyen majd a szerepe és nem Mary-Jane. lehet hülye vagyok, hogy bedőltem nekik, de ahogy odadobta, hogy ő MJ, eszembe sem jutott googlizni hivatalos infókat.
Köszönöm az infót :)
Egyébként helyes csaj, most kicsit el volt “csúnyítva” szerintem, amiből egy randirahívós-estérekiöltözésből gyorsan szép lányt lehet belőle faragni. Simán lehetne köztük valami.
“2. Amcsiban a kettesen délelőtt szerintem gyakrabban lemegy a Broderickes film és azért ők némileg jobban célcsoport.”
Szvsz itt is gyakran előfordult minden Hughes film a tévében, és a tékákban is elég szétcincáltak voltak a szalagok a 90-es években, szóval szerintem azért elég sok 30-as többek közt ezeken a filmeken nőtt fel.
Na úgy jártam, mint a batman a dark knight végén.
Szerintem a Disney/Marvel rohadtul nem kapta vissza a filmes jogokat. Egyszerűen a Sony megegyezett velük 1-X filmről, de ettől még a Spider-Man és a körítésének (lsd. beharangozott “Spider-Man univerzumban” játszódó filmek) filmes jogai továbbra is a Sonyé maradtak.
Csak én sokallom azt az eltelt 8évet, amit a film az elején ugrott?
Elvileg minden film abszolut a jelenben jatszodik?igy az avengers 2012ben,a civil war pedig (amibol peter parker videonaplot is csinalt) pedig 2016ban.
Ehhez kepest plusz négy év eltelt,de a pokember szoryja szerint csak ket honap telt el a civil war ota…
Ez a 8 év valóban furcsa, a film eleje ugyebár közvetlenül a Civil War után kezdődik, szóval valószínűleg baki lesz.
Amúgy nem minden Marvel film az aktuális jelenben játszódik, ott van pl. a Guardians of the Galaxy 2, aminek a teljes cselekménye 2014-ben játszódik.
vannak kavarok a timeline-ban, de elvileg az Avengers eseményei 2010-ben történtek, a Civil War 2017-ben és a Homecoming pár hónappal azután, 2018-ban játszódik. szóval ott a 8 év szűken.
igazából logikailag felőlem tolódhat az egész, de amíg lineárisan követik egymást a filmek a moziban, addig ha benéznek is egy-egy évet (ami oké, amatőr dolog) az nem kavarja meg a nézőket.
(A Guardians 2. 2014-ben játszódva meg nem kavar be)
de ezt az egészet ki lehetett volna küszöbölni, ha mondjuk jobban figyelnek és 6, vagy 7 évet mondanak az elején.
@abelh: ez a 2010 honnan? Én ahol találtam időpontot, ott a New York-i csatát 2012. május 4.-re teszik.
Zolij:
csak fórumokon olvasgattam én is, ott volt egy ilyen “teória”. aztán sok helyen meg azt írják, hogy egészen a Civil Warig minden valós idejű volt.
aztán azt is kavarják, hogy Vision az Ultronban mondta, hogy Stark 8 éve fedte fel a kilétét, szóval akkor már az a film is 2016-ban volt, ergo az Avengers is lehetett korábban.
igazából meg a fene tudja már :) gondolom erre is lesz majd valami hivatalos okfejtés.
Nem olyan egyszerű ez. DEADPOOL már kimaxolt a vicces poénkodós szuperhiró fogalmát. Nehéz lenne felvennie vele a versenyt Peternek.
Engem mar az is megnyugtat h nem csak nekem zavar be a dologba :D nyilvan ez legyen a legnagyobb baj a filmmel :)
A disney meg remelem majd latja itt a filmbuzis kommenteket, es gyorsan kiadnak egy hivatalos magyarazatot :D:D
“(A Guardians 2. 2014-ben játszódva meg nem kavar be)”
Hát elég véleményes, hogy egy idegen fenyegetést, hogy nem említenek meg később, vagy reagált rá ott és akkor az Avengers (ezt akár úgy is meg lehetett volna oldani, hogy mondjuk mutatják egy kirakati tévében, hogy elindultak a kisvárosba,…) – de ugye ez van akkor ha visszamenőleg írunk sztorit :)
SPOILER
Ahhoz képest a Damage Control tv sorit is évek óta tervezték, most egy tollvonással beleírták, hogy igazából ők vannak 2010 óta még ha eddig nulla említést is kaptak :D De azok fényében ahogy itt ábrázolva voltak kizárt, hogy sitcom legyen belőle országos csatornán.
OFF
Csigusz: Miért kell minden említeni és visszamenőleg is szájbarágni? :D Miért kellett volna megemlíteni a Damage Controllt eddig? Nem volt rá jelenet, hogy tisztogatták a várost, mindig csak romboltak.
Nem tudom miért dicsérik annyira ezt a filmet, szerintem ez volt az eddigi legrosszabb pókemberfilm. A főhős karaktere idegesítő volt, a poénok elég gyengék, untam magam a moziban. Egyelen pozitívum a főgonosz amit jól alakított Keaton.
Teljesen más véleményen vagyok a harmadik Raimi-film kapcsán, nekem nagyon bejött, pedig “feketeöves” rajongó lennék. És pont ezért furcsállom, hogy ezt a mostanit mennyire dicsérik. Nagyon csúnyán keveredik benne a valódi és a már rég lefutott Ultimate-változat, amire itt-ott a korábbi filmekben is volt példa, de most Pókember tizenöt éves (miért nem mindjárt óvodás?), May néni pedig fiatalabb, mint Tony Stark… Én valami harmincas Pókemberre várnék, de valószínűleg hiába.
Az iskola igazgató asztalán észrevettétek a képet? :)
Nem volt rossz ez az új Pókember film, de azért voltak kisebb és nagyobb szépséghibák.
1. úgy tűnt, hogy erősen próbálták a Deadpool stílusát utánozni itt-ott ezzel a gyerekrajzzal és ahogy kiül a vonat elejére és a laza stílussal. Bár feltételezem mindkét figura ennyit dumál a képregényekben. Az is túl felelőtlennek tűnt, hogy átugorja a kerítést, mert bárki megláthatta volna. Egyszerűen nem logikus, de fogjuk rá, hogy tini.
2. A barátnője apja lett a főgonosz? Ne már! Ez olyan hihetetlen egy ekkora városban. Ennél azért jobb történetet is írhatott volna hat (!) író.
3. A Washingtoni jelenetnek is nem sok értelme volt. Pont akkor történik a robbanás, amikor felmennek a toronyba? Ez olyan erőltetettnek tűnt.
4. Kicsit túl sok volt a sötét jelenet. Néha nem lehetett látni, hogy mi történik. A repcsin lévő harc is kissé követhetetlen volt a számomra, amin a csili-vili borítás sem igazán segített.
5. Aztán a végén lezuhan a gép és csak mázli volt, hogy nem a vidámparkra. Hogy élhet túl Peter ilyet? Hogy kapott levegőt fent a felhők fölött? Hogy élhette túl a sziklaomlást?
Viszont a karaktert egész jól elhelyezték a tágabb MCU-ban, bár majd kíváncsian várom, hogy mit fog kommunikálni a többiekkel. Az is tetszett, hogy Michael Keatont megtartották későbbre.
Tegnap este néztem moziban, de nem emlékszem olyan jelenetre, ahol Pókember és Vasember együtt ment volna NY-ban, mint az előzetesben.
http://www.imdb.com/name/nm4043618/mediaviewer/rm1928736512
Valaki emlékszik ilyen jelenetre?
@Dave
Én kiszúrtam az igazgató szekrényén :) Gondolom a nagyapja volt Moritanak, aki Captain Americaval együtt szolgált az első CA filmben. (ráadásul mindkét színész ugyanaz :) )
Annyira túloztok, hogy zseniálisnak meg hiper-szuper emlékezetes darabnak tituláljátok. Egy hete láttam mégis Pókember fan létemre alig emlékszem már belőle. 8/10 a film, de ha úgy nézem az első amcsi kapi film után a legrosszabb mcu epizód. Inkább kaptunk volna csodálatosból egy harmadik részt, ezt meg később.
@Baros:
Az a jelenet az előzetes legnagyobb átverése. Ugyanis külön az előzetes kedvéért forgatták le, már akkor tudták, hogy nem lesz benne a filmben. :)
Nekem az nem tetszett, hogy ilyen sok technikai jellegű fejlesztést kapott Pókember, miközben Stark honnan találta ki, hogy mire is képes még? Tehát fejlesztett neki ilyen és olyan hálót, de azt egyszer nem mutatták, hogy találkoztak volna és esetleg úgy kísérleteznek. A ruha is jópofa volt, de szerintem rendesen túltápolták az írók ezzel Pókembert.
Platschu: pont ez volt a lényeg, hogy Stark túltolta, agyonkütyüzte a ruhát. Szerintem elég jó poén volt. Pók végül a saját gyártású kicsit sem tápos szerelésében tette helyre Keatont.
abelh, imádom az írásaidat! remek lett!