Hogy mit mert mondani Martin Scorsese?

Az Empire magazin a szuperhős zsánerről és a Marvel Cinematic Universe-ről kérdezte a tapasztalt rendezőt.

I don’t see them. I tried, you know? But that’s not cinema. Honestly, the closest I can think of them, as well made as they are, with actors doing the best they can under the circumstances, is theme parks. It isn’t the cinema of human beings trying to convey emotional, psychological experiences to another human being.

Martin Scorsese

Valószínűleg felesleges felfújni a dolgot. Bár a több helyen látható “Scrosese szerint ezek nem filmek” szerintem arra finomítható, hogy szerinte a képregényfilmek nem filmművészet, akármilyen jól is vannak megcsinálva, hanem olyanok, mint egy vidámpark.

Gondolom páran legyintenek, hogy öreg Marty, de valójában még mindig képes mondani valamit a valóságunkról, olyat amire kíváncsiak a fiatalok. Szóval érti mindig, csak kicsit máshogy tekint a filmművészetre, mint sokan. Mondjuk ez már a kedvenc filmjei listáján is látszik. Akinek sokat adnak a képregényfilmek, például kikapcsolódást, és azt gondolja, hogy nem kell mindig úgy köldököt nézni, mint… a Wolf of Wall Streetben(?), az szerintem ne kapja fel a vizet. Neki mást ad a mozi.

Azon összeveszni pedig felesleges, hogy egy Tokyo Story vagy egy Infinity War/Superman mond többet az emberi érzésekről.

human
írta
2019. 10. 05. 03:18
megjelenés
36
hozzászolás


36 hozzászólás a “Hogy mit mert mondani Martin Scorsese?” bejegyzéshez

  1. Az én filmes top tízemben két filmje van az öregnek, de mellette imádom például az MCU-t is.
    Nem tudom miért nem fogadja el, hogy a piacon jól megférnek egymás mellett ezek az alkotások. Pont ugyanolyan jól elvannak egymás mellett, mint a szépirodalom és a ponyva, a Ferrari és a VW, a Ducati és a KTM, a Gundel és a Vapiano, a sör és a bor, vagy mint Elton John és az AC/DC. Sokan szeretik egyiket és másikat, de rengetegen szeretik mind a kettőt. Tisztelem a véleményét, de szerintem kár ilyen sarkos kijelentéseket tenni.

  2. Amíg szórakoztat, addig hidegen hagy, hogy milyen a müfaj. Nem hiába hívják Hollywood-ot és a filmkészítést úgy általában, szórakoztató iparnak. Ami meg nem tetszik azt nem nézem meg.

  3. De az Indy filmek is olyanok, mint a Marvel, nem? Csak Spielbergnek nem allt akkoriban ennyi technologia a rendelkezesere. Ha ma csinalna, akkor Marvel film szeru lenne. De az klasszik, a mai meg theme park :)

  4. Én teljesen egyet értek vele, és ha nem megyünk át idiocracyba vagy halunk ki 30 év múlva, akkor egyszer úgy fognak ezeken röhögni mint mi most az 50es évek szörnyfilmjein.

  5. Nekem ez valahol nagyon hasonlit a gasztronomiahoz. Ma mar genetikusan modositott, alapvetoen muanyag eteleket eszunk nagy mennyisegben, persze letezik a klasszikus fozes tudomanya de a skala masik vegen meg a latvanykonyha es az “egyel dragan szep sz@rt” all. En nem hiszem hogy 30 ev mulva ezekre fujjogva tekintunk vissza. 30 ev mulva az mcu lesz a “klasszikus”. Ennek szemely szerint nem orulok, de latom hogy pl ma mar verciki konyvet olvasni egy korosztaly alatt. Innentol a klasszikus muveltsegnek anblokk kuka.

  6. Úgy gondolom, hogy az irodalomtörténet és a filmtörténet is megmutatta már, hogy a minőség emelésére nem megoldás a populáris tartalmak kirekesztése. Úgy látom, hogy pont az segít ha foglalkozunk velük, ha reflektálunk a működésükre, ha beemeljük őket a filmekről folytatott diskurzusba (a tudományosba is, nem csak a blogok felületén). Ha jobb minőségű filmeket akar valaki, akkor az emberek ízlésével kéne valamit kezdeni, és nem a stúdióktól várni, hogy majd elkezdenek gyártani mást. Ha utóbbiaknak a Scorcese által preferált filmek gyártása érné meg, akkor azokat szorgalmaznák. (Persze, azon is érdemes elgondolkodni, hogy egy óriási tömegnek gyártott termék lehet-e egyáltalán olyan, amilyet Scorsese szeretne.)

    Filmes közegben azért sem tartom szerencsésnek ezt a kijelentést, mert pont a filmművészet az, amelynek műfajtól függetlenül, a 19. század végétől hosszú évtizedeken át kellett harcolnia azért, hogy művészetnek tekintsék például az irodalommal vagy színházzal foglalkozók, mondván ez egy vásári mutatvány, vulgáris és csak a alsóbb rétegeknek szól. Erre most a filmművészeten belül ugyanazt a megbélyegzést alkalmazzuk… Tessék felhívni a figyelmet és meggyőzni az embereket arról, hogy a nem populáris, inkább – jobb szó híján – a “magaskultúrához” tartozó filmek hogyan képesek valami többel szolgálni, mint populáris kollégáik; hogy miért érdemes azokat nézni; egyáltalán megtanítani az embereket, hogy hogyan nézzék őket; vagy arról beszélni, hogy miért érdemes nem csak kikapcsolódásként tekinteni a filmekre stb. Ezt az attitűdöt csak támadásnak veszik azok, akik szeretik például a Marvel filmeket és bólogatnak azok, akik megvetik azokat. Nem látom, hogy előrébb lennénk bármivel is, inkább elmélyíti az ellentéteket.

  7. @hkim:

    Szerintem a Marvel filmek nem megmosolyogtatóan vannak megcsinálva, a koreográfiák, a látványelemek kiválóak, emiatt jól fog öregedni. Tegnap néztem meg a Mortal Kombat-ot, aminek a díszletei, és az effektjei is szerintem még mindig vállalhatóak, a történet rém gyenge, nem is akart több lenni, mint egy harcos film, annak kifejezetten szórakoztató. A Winter Soldier sem hiszem, hogy rosszabbul fog majd öregedni.

    Emberi érzésekről: tényleg látszólag felületesek, de ott van ellenpéldának az Endgame. És úgy általánosságban rengeteg klasszikus scifi van, ami tökre nem emberi érzésekről szól, vagy legalábbis nem feltétlen a képernyőn levőkéről, nem annyira mereng a főszereplőkön, inkább a nézőnek lehet elgondolkodnia, mit tenne ilyen helyzetben. Értem a rendező álláspontját, de garantálom, hogy az ő zenei kedvencei között is vannak számok, amikre “egy jazz zongorista” mondaná azt, hogy hát nem tudom, olyan mint egy kínai műanyag kiskutya prüntyögése, ne nevezzük már zenének.

  8. Soha nem is gondoltam hogy az öreg hazamenvén capeshitet néz. Megkérdezték, válaszolt. Legalább megpróbálta. Az hogy mit tart minek meg személyes ízlés kérdése, de megérte, hogy mondta mert nagyon jókat lehetett röhögni miatta tegnap… Hiszen “ő csak fogja be egy Netflix tv filmmel az nem cinema” stb azért szórakoztatóak voltak. Jó Irishman reklám :D

  9. Ràadàsul a képregények nagy része koràbban kezdödött mint pl Az aljas utcàk…ugyanugy a popkultura részei…

  10. @atticus: Ott a pont, nagyon jól megfogalmaztad. Én csak annyit tennék hozzá – szigorúan személyes nézőpontból – az egész diskurzushoz, hogy szerintem a legfontosabb a nyitottság (ilyen szempontból Scorsese részéről az teljesen oké, hogy legalább megpróbálta :) ). Az én esetemben ez egy konkrét példára, a Marvel-szuperhős témára lefordítva úgy nézett ki, hogy az első Vasembert még szerettem, azután viszont egyre unalmasabbnak találtam a vonatkozó filmeket, tétnélküliségük, fröccsöntött műanyag látványviláguk és igen, a sekélyességük miatt. Na most ha ezen a ponton úgy döntök, hogy márpedig én többet nem nézek ilyen alkotásokat, akkor a sorból picit kilógónak tűnő Galaxis őrzőire sem mentem volna el, és így most szegényebb lennék egy hatalmas, a szívemhez nagyon közel álló kedvenccel. Ez egy kicsit vissza is lökött a vonatra, amiről most az Endgame után újra leszálltam (azt érzem eddig az egész termékcsoport mélypontjának, valami végtelenül primitív), de ez nem jelenti azt, hogy ha jön egy trailer, egy sztori, egy karakter, egy színész vagy akármi, ami felkelti az érdeklődésemet, akkor nem fogom megnézni a kapcsolódó filmet csak azért, mert a nagy átlagot tekintve nem az én “műfajomba” tartozik.

  11. Savanyú a szőlő. Mintha Hemingway-t és Kinget akarnád összehasonlítani, nem is értem. Nem az a baj, hogy vannak képregény filmek, hanem hogy nagyban dominálnak, de csókolom, kereslet-kínálat. Fogyasztókat és a stúdiókat ekézze, mert miattuk van ez. Ha a 14. MOB filmekben lenne a kasza, akkor azokat nyomnák.. Ne értsetek félre, imádom a munkásságát, imádom az öreget, de ez szerintem más műfaj. Pont kb 1 hónapja vagy max 2 volt szó erről itt film buzin, hogy miért nincs több régi gengszter film és egy elég kompetensnek tűnő itteni olvasó mondta meg a tutit ezzel kapcsolatban, egyszerűen nem ez hozza a pénzt már.

  12. A mai Disney a filmipar mekdonálca. Én ugyan úgy megnézem a képregényfilmeket, mint a maffiózós, háborús, drámás, vígjátékos, horror, western, űűűűrhajós filmeket. Szóval mindegyiknek van létjogosultsága.

  13. “Savanyú a szőlő.” mármint miért? Az Irishmanre többet tapsolt el, mint egy Ant-Man költségvetése volt, a Wolf of Wall Street közönségsiker is, a filmtörténeti klasszikusok közé is sokat tett, sőt, épp a héten tisztelgett a művei előtt egy képregényfilm. Ha ez savanyú szőlő helyzetnek számít, az durva lenne.

    + szerintem nem azt mondta, hogy tiltsák be a képregényfilmeket, ne készüljön több.

  14. “szerintem arra finomítható, hogy szerinte a képregényfilmek nem filmművészet, akármilyen jól is vannak megcsinálva, hanem olyanok, mint egy vidámpark.”

    Pontosan! De hát mindig ez a hatása annak ha egy nagy filmművész nyilatkozik egy Marvelről vagy DC-ről vagy úgy általában a képregény filmekről. Elmondja szerencsétlen a véleményét és másnapra háborút indít ellene a sok idióta de ami ennél is szomorúbb, hogy ezzel nem csak magukat járatják le hanem igazolják is hogy a képregények gyerekeknek valók. Pedig ez baromira nem igaz.

    Teljes mértékben igaza van az öregnek egyébként, a képregény filmek többsége nem filmművészet, akár szórakoztatóak akár nem. A DC próbálkozott úgy eladni őket, lásd Snyder művei (nem csak a DCEU-ban) nem igazán fogadta jól a közönség egyiket sem. De régről is lehetne mondani pl az Reeve féle Superman első részét vagy a Burton féle Batmant és természetesen a Nolan féle Batman filmeket is. Ezek mind olyan filmek amiket valószínű nem tartana “vidámparknak” mondjuk az is igaz hogy teljesen más korban készültek.

    “épp a héten tisztelgett a művei előtt egy képregényfilm”

    Ehhez azért még hozzátenném hogy a Joker-nek ő az egyik producere szóval ha szigorúan vesszük akkor van már köze képregény filmhez is.

  15. Az én véleményem az, hogy teljesen félresiklottatok, Scorsese nem a műfajt kritizálta, nem azt mondta, hogy a képregényfilmeket ő nem tekinti filmeknek. Ő a jelenleg futó filmekkel nem tud mit kezdeni, és én is osztom a véleményét, hogy egyszerűen túl önismétlőek és egyformák, nagyon szerény az eszköztár változatossága amivel dolgoznak. Jó ellenpélda a most moziba került Joker, erre már az öreg se mondaná, hogy nem érti, és neki ez nem film. És igen, szerintem is értetlenül fogják nézni 30 év múlva, hogy mit ettek ezen az emberek, és még csak nem is az elöregedett effektek miatt, hanem azért mert azokon túl néhány ritka kivételtől eltekintve mind tök egyforma.

  16. Azért Human, mert az emberek tömege már a képregény filmeknek tapsolnak inkább (sajnos) mint sem a hozzá hasonlóaknak. Egyszerűen nem ugyanaz a műfaj. Mintha megkérdeznéd John Coltrane-t arról, hogy mi a véleménye Bieberről.. Persze, hogy szakmailag és művészeti értékben meg se közelíti, de szerintem ezek meg se akarják közelíteni. Egyszerűen másról szól ez. És itt nem a képregény filmeket akarom védeni, nekem is csömöröm van már az MCUtól, de ha nem lenne rá igény, akkor nem ez lenne most a divat. Én nem a képregény filmeket bántanám, hanem a buta fogyasztókat, a túltolt marketingeseket és azokat a döntéshozókat, akik felelnek a filmek elkészüléséért. Lehetne 3-4 évente Blade Runner, ha lenne rá igény, de sajnos nincs.
    Amúgy meg szerintem rohadtul le se szarja Scorsese, hogy merített belőle a Joker vagy egyáltalán valaki a képregényes szcnéból.. De ezt a vidámparkos sémát is sok mindenre rálehetne húzni szerintem, akció filmes genre se arról szól, hogy svenkel a kamera LA utcáin..
    Igen, én azt érzem hogy savanyú a szőlő, mert ha megkérdezel ma egy fiatalt vagy akár egy 21 évest, nem fogja tudni, ki az a Scorsese, de azt igen, hogy ki James Gunn.
    Nem örülök ennek én sem, nem tetszik nekem sem, de ez van. Kicsit off, de zene scénában is hasonló történt, mai huszon évesek nem tudják, ki az az Ozzy, benne volt egy Post Malone számban és mindenki sasol, hogy ki ez a fuzzy fickó. fck.

  17. Még az a szerencse, hogy nem kell választani és elköteleződni egy életre egyik műfaj mellett se…

  18. Igaza van az öregnek, szerintem sem képviselnek akkora értéket ezek a filmek. Attól függetlenül megnézem ezeket, mert szórakoztatnak.

  19. Vén bolond. Kismillió gyengébb, ócskább, fárasztóbb, igénytelenebb közönségfilm jelenik meg minden évben, neki mégis a Marvelbe kellett belerúgnia egyet, hátha arra sokan odafigyelnek. Szerintem ennek ellenére is nagy koppanás lesz a The Irishmanből, már most az irtózatos CGI-fiatalított arcokon röhög mindenki :D (ezeket most úgy írtam, hogy a ’90-es évek végéig az összes filmjét imádom)

  20. Minden a helyén kell kezelni. MCU MEG DC filmeknek is megvan a maga célközönsége illetve a komolyabb filmet kedvelőknek is ott van még mindig Scorsese összes filmje stb.

    Én mindig megnézem az adott MCU filmet mert nem akarok lemaradni bár az Infinity Saga utáni filmek amik most fognak jönni igencsak lagymatag a felhozatal egyedül a Dr. Strange érdekel meg az újrabejelentett pókember 3.

    De ugyanakkor megnéztem az öreg majdnem összes filmjét is és szeretem őket. Irishmant már nagyon várom.
    Szóval helyén kell kezelni ezeket úgy érzem.

  21. Szóval ez a film három csillaggal gyengébb, mint a full etalon Expendables 2.

    Aha.

  22. scholes75:
    “En nem hiszem hogy 30 ev mulva ezekre fujjogva tekintunk vissza. 30 ev mulva az mcu lesz a “klasszikus”.”

    Hogy lenne már klasszikus, minden film pont ugyanaz, tök egy kaptafa! Cuzammen az MCU tuti nem lesz az.

  23. Teljesen igaza van Scorsese-nek. Amit ő csinál, az filmművészet, amit a Marvel csinál, az(ok) meg (csak) milliárdok. Nem említhető egy lapon Scorsese filmjeinek minősége, tartalma, mondanivalója a Marvel filmekével. A probléma ott kezdődik, hogy a mozizás ma már másról sem szól mint ezekről a képregény filmekről. Nem véletlen jön a The Irishman is a Netflix-re.

    Mára már rosszul vagyok az összes Marvel, DC képregény filmtől. De Scorsese filmjeiből bármikor lehet válogatni egy jó szórakozás érdekében.

  24. Ugyanannyira szíve joga elmondani a véleményét, ha megkérdezik, mint bárki másnak…és tökjó, hogy fel is vállalja. Megkérdezhetnék Eastwoodot is, valószínűsítem, hasonló véleményen lenne. Ettől még egyiket sem kell leostobázni, vagy a korára hivatkozva megjegyzéseket tenni. Scorsese annyi mindent tett már a filmiparért, hogy mégha leszarozta volna mindet se lehetne hibáztatni érte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.