Ford v Ferrari (Le Mans ’66)

Na ilyen egy jól megcsinált, felnőtt, normális költségvetésű szórakoztató dráma? Ebből van egyre kevesebb a mozikban. Ez a helyzet csak rosszabbodni fog, de igazából erről is szól az Aszfalt királyai.

Nyilván a régimódi érzést növeli a kor is, amiről szól. A történet ugye a valóságon alapul, amikor a Ford a megújulásához meg akarta venni a Ferrarit, de a jó öreg Enzo csak kijátszotta őket a Fiattal kötendő megállapodásához, és közben még be is szólt a Ford vezetőjének. II. Henry Ford erre felszívta magát, és eldöntötte, hogy megnyeri a Le Mans-t, a 24 órás versenyt, ahol sorra a Ferrari nyert akkoriban.

Ehhez az egyetlen Le Mans-t nyerő amerikai segítségét kérte, az 1959-ben győzedelmeskedő Carroll Shelby-ét. Aki viszont hozta magával háborús bajtársát, az autóbütykölő Ken Miles, aki nem mellesleg pokoli pilóta is volt. Régimódi dráma módjára ezt látjuk, ahogy összehozzák a kocsit, a közben felmerülő nehézségeket, hiszen még a Forddal is harcolniuk kell a munka közben, és végül a versenyt, ahol összecsapnak a Ferrarival.

Tudom, még itt a blogon is vicceltem azzal, hogy a Ford v Ferrari underdognak, a vesztes helyzetből talpra állónak állítja be a 60-as években gigaprofitot termelő nagy céget, de a film megnézése után egyértelműen a Ford, és persze a vezetői a gonoszok — közben a Ferrari-t sem emelik égbe, de azért az ambíciót nem veszik el tőle. Sőt, ha sokan mondják, hogy az Inception a rendezésről szól, akkor a Ford v Ferrari simán a stúdiórendszer kritikája is? A nagy, szabad szellemet leölő cégeké?

Amikor Matt Damon beszél a Ford vezetőjével, és nagyjából leoltja a “design by committee” koncepciót, az agyontesztelést, sokemberes készítést, abba nem lehet nem belehallani az öltönyösök által egyengetett filmek helyzetét. Azt sem, hogy míg a trailerekben agyonpörgetik a “visionary” szót a rendezőkre, valójában nagyon kevés helyen alkalmazhatják is azt a víziójukat. Azt hiszem a Ford v Ferrari-t készítő James Mangold elég durván egyetérthet Martin Scorsese-vel a “mi a cinema” kérdésben.

Visszatérve a konkrét műre, kinézetileg gyönyörű, “jó ellenni benne”, ahogy a Once Upon a Time In Hollywoodban is idén, és hát amit Matt Damon meg Christian Bale leművel, az fantasztikus. Mosolygós a barátságuk, de vannak olyan drámai pillanatok, amiket kevés színész tudna életre kelteni. Konkrétan van egy jelenet, amikor Bale száguld, és a tekintetében benne van minden.

Ne értsetek félre, nem ez a legdrámaibb, legmélyebb film, ami létezik, mert nem az, pont annyira érthető, hogy tiszta szórakozás legyen, de mégis adjon kicsi gondolkodni valót is a hangulat mellé.

Tényleg szomorú lettem közben, hogy ilyenből mennyire keveset kapunk. Nem azt mondom, hogy nincsenek jó drámák, lesz is a napokban szó egy másik fantasztikusról, de 97 milliósból, ilyen díszletes, sokstatisztás, pár látványos jelenetessel megtűzdeltből nincs sok.

27 hozzászólás a “Ford v Ferrari (Le Mans ’66)” bejegyzéshez

  1. néha csak bólintok, hogy na persze, imax, de itt tuti ad hozzá (már ha rendesen feltekerték a fényerőt:)

  2. @Human: Adott rendesen tényleg most, eszméletlen szép volt, pláne, hogy kevés CGI van benne nagyon. Viszont a szinkronban megint elcseszték a keverést, sokszor nem érteni a motorzajtól egy-egy mondatot…

  3. Hogy miért nem készül több ilyen film? Mert akkor nem sokan járnának moziba :D Valljuk be, hogy az ilyen és ehhez hasonló “dráma” filmek (volt egyszer egy Hollywood) csak egy bizonyos rétegnek szólnak, akik viszont nem fognak kasszát robbantani :D Mondjuk erre a filmre kiváncsi vagyok és meg is fogom nézni, de még egyszer nem követek el olyan hibát, mint Tarantino Hollywoodjánál :D megvárom míg kijön DVD-re és kölcsönkérem a havertól, aki pont az ilyen filmeket szereti :D :D :D

  4. nem értelek, a film épp felülmúlja az elvárásokat Amerikában, és miért ne lehetne pár felnőtt dráma is, nem vesz el a többitől helyet, főleg manapság..

  5. 5: Mert a Marvel nem egy bizonyos rétegnek szól? Épp az ilyen filmek kellenének, hogy az a bizonyos réteg (20-100év) akit már nem a képregényműfaj érdekel, visszatérjen a moziba. A végén lehet, hogy még a stúdiók is jól járnának, mert létszámban egészen biztosan többen vannak mint a tinik, csak újra meg kéne szólítani őket, ahelyett, hogy most csak a tiniközönség a célcsoport, mert hát “ők járnak moziba”.

  6. Délelőtt 10 órás vetítésen nem láttam annyi embert, mint ma. Csak mellékesen a “bizonyos rétegnek szól csak” gondolatra reagálva.
    Zseniális élmény volt. Köszi a kritikát, egyetértek minden szavával.
    Érzékenyebb pillanatomban, 2 jelenetnél el is homályosodott a látásom🤣

  7. Az év egyik legjobbja, hozta a kötelezőt! De én is azt gondolom egy rétegnek szól. Hiába voltak a teremben 12-14 évesek, biztos nem volt rájuk akkora hatással. Nekem sokkal jobban tetszett mint a Tarantinos mozi, ennek a játékideje még gyorsabban repült. A Rush-nál talán picit gyengébb, de akinek az tetszett az ebben sem fog csalódni. A leírtakkal teljesen egyetértek, főleg azzal hogy az ilyen filmek nagyon hiányoznak. De hogy szőrszálhasogató negatívumot is írjak: Jack Reacher 2 óta nem találkoztam ennyire látható, nem eltüntetett kamera visszatükröződésekkel. 4-5 alkalommal is kiszúrtam. Főleg Damon napszemüvegén látszik amikor az első versenyénél hangosan mormogja: még ne (előzzön Bale). No de ez kit érdekel az idei gyászos felhozatalban igaz? Még több ilyen élményt!

  8. Totoro:
    Te se gondolod komolyan h csak a 20 ev alattiakat érdeklik igazán a Marvel filmek. Rengeteg 20as meg 30as éveiben járó egyén rohan a Marvel filmekre. Persze szokás mondani h a tiniknek szólnak de rengeteg felnőttet érdekel, ha nem így lenne közel sem lenne ennyire sikeres az MCU. Nagyon sok az infantilis felnőtt akinek egy Marvel film sokkal jobb élmény mint egy felnőtteknek szóló dráma.

  9. Nagyon remélem hogy nem lesz anyagilag bukta a film mert tényleg nemérdemelné meg. Nagyszerű mozi élmény volt.

  10. Örülök, hogy kiemelted a Damon-Bale páros együttes kémiáját. Annyit kérdeznék, mert ezt 1-2 helyen olvastam, hogy Bale kicsit túljátssza a szerepét? Manírosabb vagy (ha úgy tetszik) ripacsabb, mint szokott lenni. Ez mennyire helytálló, csak azért kérdem, mert pont ő az, aki nem szokott ilyen hibába esni.

  11. Nagyon jó élmény volt. Jó ,hogy a Fordot úgy tálalta amilyen lehetett. Vállalati akta tologatás mutatása is jó volt. Damon meg Bale nagyon ott volt a szerepben és nekem a versenyzős jelenetek is nagyon tetszettek nem voltak túlzások benne valóságos volt mert tényleg ilyenek döntenek ,hogy spórolunk a motorerővel ,hogy ne hajtsuk szét ezért még a végén mikor kell megvan az erő. Vagy egy szélesebbre vett kanyar is dönthet akár ezek nagyon jó ,hogy benne voltak és nem csak az volt ,hogy köröztek és egyszer csak nyer mer csak.

  12. Watchmen, egyáltalán nem tűnt ripacsnak, ha valaki annak is érezte, már miért ne lehezne feltételezni, hogy ilyen volt a valós személy, akit megformált?
    Josh Lucas karakterén sokkal inkább lehet érzékelni hogy egy igazi pöcs:D

  13. Igen, tenyleg jo film de biztosan nem fogom kesobb ujra megnezni. Tudom, hogy kicsit mas kategoria de nekem a Rush tobbet adott.

  14. Tegnap néztem meg.Ajánlom!
    Nagyon rég láttam jó autós filmet (ha láttam) ami elég felnőtt is…

  15. @vacsad
    Ha megnézted azóta, akkor már tudod, de (SPOILER!):
    – Ford 2 a filmben ősz, de ez a játékot látva nem zavaró
    – A Ford 63-as ajánlattételénél a Ferrari garázsban valamiért ott van az 50-es évektől 65-ig (!) a teljes versenykollekció
    – a 64-es Mark1-es Le Mans versenyt gyakorlatilag kihagyták, az első GT40-es idény a film szerint a 65-ös…
    – …amin Miles a filmben nincs ott, merthogy gonosz Ford-machinációk
    – A 65-ös Daytonát is kihagyták
    – A 66-os Daytonán Miles egy orrhosszal nyer, nem több körrel
    – Sebringet csak megemlítik, azt is csak 66-ban
    – A híres hármas befutást a filmben a rosszgonoszöltönyösember intrikának állítják be, egy rakás felesleges drámával, az ismert eredménnyel, és a film szerint Miles-t nem hatja meg különösen
    (MEGA SPOILER:)
    – AZ a bizonyos baleset is benne van, ANNÁL a bizonyos tesztelésnél, és a jelenetben szereplő kaszni köszönőviszonyban sincs a valójában használttal

    Disclaimer: A film nagyon tetszett, minőségi munka, ezzel együtt közel sem adott akkorát mint a Rush. A legjobb Le Mans film még mindig a Steve McQueen-es a hetvenes évek elejéről. Ez a cucc moziélménynek jó, de nézzétek meg a 24 Hour war-t inkább.

  16. Nagyon örülök, hogy ma még lehet ilyen filmet látni. A Rushsal nem lehet összehasonlítani, az a film tökéletes, de ez a sztori is megérdemelt egy minőségi feldolgozást. Volt pár jelent ami azért rendesen betalált.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.