Nyilván filmes oldalon vagyunk, így az Oscar körüli dolgokról van szó.
Például volt az a szabályuk, hogy a díjra jelölhetőségért a filmeknek kellett menni 1 hétig Los Angelesben mindenképp. Ezt most eltörölték, viszont nehezítették azzal, hogy csak olyan művek mentesülnek a szabály alól, amiknek bemutatójának időpontja már ki volt jelölve, de anyagi okok miatt esetleg VOD útra mentek a dátum eltolása helyett, például a talpon maradáshoz muszáj volt legalább valamennyi pénzt látniuk még idén a készítőknek a műből.
Ez utóbbi, a már kitűzött dátumos kicsit a Netflixnek is szólhat, hiszen ők még semmit nem jelöltek ki az őszi premierjeikből, igazából nem is tudjuk milyen filmeket szántak oda. Bár valójában a nagy stúdiók is bajban lehetnek a filmfesztiválok elmaradása miatt, hiszen ott szoktak vásárolni / látják a buzz-t, a reakciókat a filmekre.
Ezen kívül még egyesítették a két hang kategóriát, a keverést (mixing) és a készítést (editing). Ez egyrészt szomorú egy a filmszakmáról szóló díjnál, de másrészt meg érthető, hiszen senki sem értette a különbséget (néha az újságírók sem). A másik hanghoz költhető változás, hogy a filmzene díjhoz muszáj a soundtrack 60%-ának új szerzeménynek lenni, az eddigi szabály ködösebb volt, hiszen csak azt mondta ki, hogy “túlnyomó részt eredeteinek” kellett lennie.
A végső változás pedig, hogy innentől az akadémia összes tagja szavazhat a legjobb idegen nyelvű film shortlistjére, ez ugye az a kicsit nagyobb lista, amiből a legjobb 5 kikerül. Eddig csak azok tehették, akik jártak a vetítésekre az akadémia központjába Beverly Hills-ben. Ez a változás kétélű kardnak tűnik azért.
A hang az egyetlen adottság, amiért manapság még érdemes moziba menni. A többit sima ügy replikálni. Erre mit csinálnak? A szakmai résznek fele annyi díjat adnak effektíve. Logikus.
Bekaphatják a f@szomat – Mondta Harvey.
Vártam már ezt a hírt itt, és így elmondhatom hogy nagyon sajnálom a hang kategóriák egyesítését, nem értem ezt miért kellett. Vagyis értem egyszerűsíteni akarnak, csak éppen ez szembemegy a szakmai szempontokkal. Egy másik oldalon azt írták, hogy ez “régóta érett és a szakma részéről is támogatták” – nem értem ki támogathatta ezt a lépést a filmes szakmából? Vagy egyszerűen ez a mondat szimplán fake news.
A hang kategória nagyjából egyidős a díjkiosztóval, viszont a jelenlegi: hangvágás régen hangeffektusok kategóriát a 60-as években vezették be, hogy aztán pár év alatt ki is fusson, végül a ’80-as évektől vált a díjkiosztó állandó kategóriájává, és olyan filmek hangeffektusait díjazták, teljesen jogosan, (hogy csak 1-2 említsek), mint a Aliens / T2 / Jurassic Park / Ryan közlegény megmentése / Mátrix
A 2000-es években a többszöri átnevezés, jelölt szám bővítés bár megváltoztatta a kategóriát, de továbbra is remek hang(hatásokat)VÁGÁst díjaztak: King Kong / Eredet / Skyfall / Ford v Ferrari
Véleményem szerint ha nem is azonnal de ez az összevonás valójában azt fogja jelenteni hogy az eddig hangkeverés kategória él tovább a hangvágás meg megy a kukába… (pont abban az évben amiben jön a Top Gun folytatás várhatóan fenomenális hanghatásokkal…
Szomorú…
Egyszer már kukázta az Akadémia ezt a kategóriát, akkor nem tudom mi volt az oka.. de csak hosszú évek múlva hozták be újra.
Talán másodszorra is belátják hogy szükség van(lenne) rá, mert a filmek hangjainak munkáját eddig ők ismerték el a legjobban. Eddig.
Ha nem lenne covid akkor is ezt csináltak volna. Ennyi erővel a sminket meg kosztümöt is vonják össze, aztán lehet a legjobb külső díj. De ahogy haladnak, pár év és csak a színész díjak, rendező, meg film marad.
“a filmzene díjhoz muszáj a soundtrack 60%-ának új szerzeménynek lenni” – kiváncsi vagyok mi a határa a “új szerzeménynek”; ha egy korábbi film dallamára komponálnak egy új variációt, az újnak számit? és ha egy része a dallamnak korábbi, egy másik része új, az újnak számit? ez még mindig elég ködös