Nem rég érkezett a bejelentés, hogy a tavalyi Ready or Not rendezőpárosa, Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett készítheti az új, a sorban immáron ötödik Sikoly filmet. Nem könnyű feladatba vágnak bele Wes Craven nyomdokait követve és nemcsak azért, mert a széria az egyik legsikeresebb- és leghíresebb slasher franchise. Hanem az eddigi négy filmet átjáró, alapos “meta commentary” és a zsáner kiforgatása az, ami igazán egyedivé teszi Sidney és barátai kálváriáját. No meg persze bárki munkáját, aki érdemben folytatni szeretné a történetet.
Mivel várhatóan 10 év telik el megint az előző és a következő epizód között (pont mint a 3 és 4. részek esetén), ez éppen elég idő arra, hogy a horror műfaja, mind a hollywoodi filmgyártás változzon annyira, hogy egy Sikoly film reflektáljon rájuk valahogy. Ezt próbálom most körüljárni, hogy mit is várhatunk a soron következő folytatástól.
A ’96-os első rész valami egészen újszerű aspektust hozott a zsánerbe az önreflektív kommentárjával, ami olyan karakterek szájából hangzott el, akik teljesen tisztában voltak a horror filmekkel és azok eszköztárával. Ezt a nézők is kajálták, olyannyira, hogy az első Sikoly egészen 2018-ig tartotta a legnagyobb világszintű összbevétel rekordját: Neve Campbellt végül Jamie-Lee Curtis és a 2018-as Halloween taszította le a trónról. (Ami azért is mókás, mert a Sikoly széria írója, Kevin Williamson épp az eredeti, ’78-as Halloween mozit vette alapul saját filmjéhez.)
A Sikoly furcsa egy állatorvosi ló, gyakorlatilag egyszerre murder mystery a maga “ki a gyilkos?” jellegéből fakadóan, de közben klasszikus slasher, valamint zsáner- ÉS filmelméleti tanmese is egyben. Gyakorlatilag egy korai Cabin in the Woods, hiszen ahhoz hasonlóan a Sikoly is főleg a bürleszk/paródia hullámot lovagolja meg a lehetséges zsánermegújító irányok közül – habár a CitW azért pörgeti a dekonstrukciót is keményen.
Minden egyes Sikoly film számtalan, a horror műfajára vagy az átfogó hollywoodi filmgyártásra vonatkozó gondolatot és – kvázi – kritikát fogalmaz meg. A második rész stílusosan a folytatásokat vesézi (he-he) ki, a harmadik a triológiákra jellemző örök húzásokat, a 2011-es negyedik pedig a reboot- és remake mániát. És ugyan a harmadik etapot kevésbé szokták szeretni épp amiatt, hogy a saját maga által kiparodizált hibákba maga is beleszalad, a teljes széria roppantul szórakoztató a humora, a rejtélyfaktora és persze leginkább amiatt, mert önmagát is pont annyira veszi komolyan, mint azt kell.
Gondolom feltűnt, hogy régi kedvencem a széria, még gyerekkoromban szerettem meg és most némileg több filmismereti tudással felvértezve újranéztem a 4 filmet, amiken még mindig őszintén tudtam szórakozni és nevetni egyaránt, pár új apróságot is találva a sorok között. Aztán a bejelentés hatására fel is éledt bennem a teóriagyáros: most, 2020/21-ben mégis mire építhetnék fel vajon egy új Sikoly jellegét?
Nem fogok cselekmény tippeldét játszani, jelen sorok írásakor még az sem fix, hogy Neve Campbell egyáltalán visszatér-e Sidney szerepében. Helyette inkább azt próbálom körüljárni, hogy ha én írnám ezt a filmet, akkor mire reflektálnék leginkább a műfajon belül, és persze a mai stúdiófilmes helyzet kapcsán egyaránt.
A horror zsánert vizsgálgatva az utóbbi évek során a slasher alműfaj sajnos/szerencsére (mindenki döntse el) kissé visszaszorult, helyette más alkotások vették át a főszerepet. A szokásos, bevált recepteken túl (pszichológiai, természetfeletti…) megjelentek a társadalmi motívumokra reflektáló horrorok is, ami kapcsán nyilván Jordan Peele és a Tűnj el!, valamint a Mi ugrik be elsőnek. Sőt, valamilyen szinten a Sikoly 5 élére pakolt rendezőpáros is kapargatta ennek a felszínét a Ready or Not kapcsán. Nem lepne meg tehát, ha tematikus megközelítésből a Scream is ezen a vonalon mozogna. A másik lehetséges irány…
… az a képernyőkön és online játszódó horrorok példája (pl. az Unfriended). A negyedik epizód során a gyilkosok már kamerára vették áldozataik elejtését, 2011 óta az online életvitel és a social media pedig csak még erősebb és meghatározóbb lett, főleg a célközönség, ami itt csak egy szofisztikált szinonima az “áldozatok” szócskára. Szóval abszolút nem lepne meg, ha a “Mi a kedvenc horror filmed?” kérdések már szöveges üzenetek formájában vagy Instagram live-on hangzanának el. Ez így piszkosul gagyinak meg furának hangozhat, de szerintem tudna működni egy erősebb cyber jelenlét a filmben és lehet ezt ügyesen csinálni a műfajon belül, mint ahogy a Searching vagy akár az American Vandal is tette.
Ha pedig nemcsak a zsánert, hanem a hollywoodi filmgyártást is figyelem, nos, az első különbség, ami azonnal szembetűnik 2011 és 2020 között, az természetesen a streaming térhódítása és a sorozatok aranykora. Leszögezném, nem néztem tovább a Sikoly sorozatot az 1. évad után így nem tudom, hogy ott foglalkoztak-e ilyesmivel, de simán elképzelhetőnek tartom, hogy az 5. film során egyfajta “évadként” gondolnának a gyilkosok az elejtett áldozatokra: az első hulla lenne a “pilot”, a film végét pedig potenciálisan “cliffhangerrel” is zárhatnák.
A másik ilyen trend, amire én tuti, hogy kifuttatnám a filmet, az a nézői elvárások és a spoiler kultúra. Gyanítom ismét lesz egy olyan archetípust megszemélyesítő karakter, mint hőn szeretett Randynk – az ő kommentárján át szerintem a mai rajongói és/vagy stúdió mentalitásra nyugodtan lehetne reflektálni a sokszor szinte lehetetlen elvárásaink kapcsán. Ugyanez igaz a teóriagyártásra is, hogy átmenjek én is “full metába” és stílusosan elkezdjem ekézni a saját írásomat is így a végére.
Eszembe jutott még a franchise-ok, valamint a reboot/remake mánia kifigurázásának folytatása, de szerintem ezt már kellőképp körüljárták a negyedik epizóddal és max pár apróság maradhatott ki: valamelyik karakter azért szeretné túlélni az éjszakát, hogy saját spin-off-ot kapjon, esetleg belevinni valahogy az univerzumépítés kritikáját – de ezek már a részemről is a “vakon lövöldözés” tipikus eseti
Hogy vajon az eredeti trió visszatér-e teljes felhozatallal vagy sem, egyelőre remek kérdés. Ahogy az is, hogy nélkülük tudna-e működni egy Sikoly film, hiszen erre korábban még filmvásznon nem, csak sorozatban láthattunk példát. Mindenesetre úgy érzem, hogy még bőven akad potenciál a szériában – viszont buktatófaktor és félnivaló is, főleg a megboldogult Craven hiányában. Szerintetek?
Eléggé félek az új részről, hogy egy generic folytatás lesz csak és elveszti az általad is említett eszenciáját, de hátha… Amúgy én azok közé a kevesek közé tartozok, akik a 3. részt imádják a legjobban :D Nem tudom megmagyarázni, de már korábban is imádtam Wes Craven “film a filmben” hülyeségét Freddyvel :D
Vagy a reboot-ságra, vagy a young adoult-ságra, esetleg az idősíkokkal való játszadozási mániára.
*adult, sorry
Először is remek a cikk.
Nem tudom, mire mehetnek rá, de ugyan nekem a trilógia tetszett és szeretem a slasher műfaját, mégis félve kezdtem neki a 4. résznek, de kellemesen csalódtam. Ami buktatót látok, hogy az akkori karakterekkel nem tudom mit mesélhetnek el, ami plusz vagy érdekes. Nem építettek fel a fiatalabb generációból olyanokat, akik átvehetik a szerepüket.
Én, a manapság divatos “szabad akarat”, “Istent játszik az ember” vonalon kezdenék mozogni és kritikával illetni és tükröt tartani a túlírt filmek elé, mert a Sikoly széria lényege pont a zseniális dramaturgia miatt is működött. Tudtad, sejtetted, majdnem igazad lett, de végül mégis meglepett a csattanó (kivétel a harmadik rész nálam, mert ott valamiert tudtam az elején, ki a gyilkos, csak a motivációt nem).
Ha batrak akkor #metoo, polkorrektseg, pl Kevin Spacey kivagasa a getty filmbol, hazigazda nelkuli Oscar, stb. De ezt ugyse merik.
Ja meg lehetne halott szineszt digitalisan visszahozos is.
Simán lehetne egy Sikoly mini-univerzum, ahol a világ minden táján vannak követői a gyilkosnak, ergo rengeteg Ghostface, mindnek valamelyest különböző indítéka és névjegye van. Aztán mind összejönnek, ellepnek este egy egész kisvárost hogy egy belezős rituálé közepette végre mengnyúzzák Sidneyt. De eközben Sid is összeállítja a csapatát.
SCU – Scream Cinematic Universe. Bruh
@miezazaj: a young adult vonal kapcsán mire gondolsz? mert én azt látom, hogy az a zsáner gyakorlatilag 4-5 éve meghalt, nem tudom, hogy aktuális lenne-e még arra reflektálni, de lehet én értelek félre
@Flyvik: Először is köszi :) Aztán: “Nem építettek fel a fiatalabb generációból olyanokat, akik átvehetik a szerepüket.”
Ezzel nagyon egyet tudok érteni, innentől SPOILER a 4. részre, de tény, hogy minden fiatal meghalt, pedig érdekes lett volna elkezdeni felépíteni egy új generációs abban a filmben. Így viszont továbbra is csak a 3 “nagy öreggel” tudnak játszani korábbi karakterek közül. Illetve olvastam a cikk írásakor, hogy eredetileg a 3. részre vissza akarták hozni Stu-t (Matthew Lillard benne is lett volna), csak aztán annyit változott a sztori, hogy végül ez befuccsolt.
Jó lett a cikk.
Én is odáig vagyok a Sikolyért.
Örülnék egy folytatásnak, és annak is, ha felépítenének olyan fiatal karaktereket, akik egy rész túl is élné a filmet.
Sok dologra lehet reflektálni, kell egy zseniális forgatókönyv (Kevin Williamson már nincs a csúcson), remek párbeszédekkel a kaszabolós filmekről, esetleg a megújításukról. Például jöhetne már egy olyan slasher, ahol egy tökös csávó menti meg a lányt a végén.
Reméljük a legjobbakat!
Fuuu.
A film amiben a törtenesekrol is készül film Döfés címmel ami megért 7 epizódot. Ideje volt hogy az eredeti is utolerje
Szuper cikk és nagy öröm az 5. rész bejelentése, ha tovább tudják vinni a színvonalat. Ilyen minőségben el tudnék viselni 10 évente 1-1 újabb részt, reflektálva az elmúlt filmes évtizedre. Persze nagy kérdés, hogy a trió nélkül hogyan tudna ez működni. Bízom benne, hogy visszatérnek! Először egyébként én is a PC vonalra gondoltam, de valóban… annyi minden történt az elmúlt évtizedben is, hogy bőven van miből meríteni.
Én egészen fiatalon találkoztam a szériával és azóta is szeretem tulajdonképpen.
A 4.résztől tartottam de nagyon kellemesen csalódtam benne talán még jobbnak is tartom mint a 3.részt.Elnéztem a kommenteket és a következőre jöttem rá:
Gyerekek én óvatosan pakolnék bele aktuális politikai-ideológiai(például#meetoo,feminizmus és egyéb)sz@rságokat mert hát láttuk azt elmúlt években mennyire “sikeresek”voltak mind kritikailag mind anyagilag az ilyen filmek.Persze a Sikoly filmek mindig is kicsit parodizálták mondjuk a slasher filmeket de szerintem csak ízlésesen.
Az újkori Star Wars filmek is akkor csesződtek el amikor a most aktuális eszméket,ideákat rakták bele.
Ettől függetlenül ha “nem túltolva”az arcunkba rakják a mostani,divatos,felkapott hülyeségeket,mint például a feminista filmek,vagy meetoo(mint a tavalyi fekete karácsony),kellő iróniával a műfaj iránt akkor még jó is lehet.
Én mondjuk a reboot mániára,vagy a rókabőr szerű folytatásokra,vagy a szintén divatos előzményfilmekre írnék bele pár geget,poént, vagy csak kifiguráznám ezeket.
Jó kis írás lett, köszi:)
Én is imádtam a Sikoly filmeket, az első mozis megtekintésére mai napig emlékszem. (Még árultak sajtos popcornt🤣) Lövésem sincs, hova tudják továbbszőni a sztorit, de örülnék, ha Neve-et is meg tudnák szerezni, nélküle nem lenne Sikoly a Sikoly.