Csak páran ünnepelhetnek a pénztáraknál

Bukott a Mátrix, bukott a Kingsman, szépet ment a Sing 2, Pókember meg már 1 milliárdon túl a járvány közepén.

Kezdjük azért azzal, hogy mivel hétvégére esett karácsony, ezért torzítanak a bevételek, értelemszerűen kevesebben mennek moziba, mint egy standard hétvégén. Viszont pont emiatt már szerdán elindultak az új premierek, ráadásul számszerűen 4 darab és majdnem mind 3000 mozi felett, ergo az ipari mozizás megint csúcsformában pörgött.

Az első hely Pókemberé nyilván még így is, lassan 500 milliónál tart otthon és  ahogy fentebb írtam 1 milliárd felett globálisan máris, ráadásul Kína nélkül. Bődületes…beláthatatlan hol a vége, de Amerikában biztosan 700 millió felett lesz.

Második helyre a Sing 2 érkezett meg 23 millióval és kicsit meglepően csak 5 évvel az első rész után, mivel anno 75 millióból csinált otthon 270, nemzetközileg összesen pedig 634 millió dollárt.

Na de úgyis mindenki a dobogó harmadik helyezettjére kíváncsi, az új Mátrix 12 millióval kezdett HBO Maxos premier mellett, ami még 5 nap alatt is csak 22 lett, szóval ez még stream és warez mellett is sovány, kicsit azért könnyű elfelejteni, hogy ez a franchise a kultstátusz mellett mekkorát ment a kasszáknál is anno. Az első ugyebár 1999-ben 173-ig jutott otthon, ami manapság tisztes 309 millió lenne, és ehhez még a másfélszeresét tette külhoni kasszákból. Nagyjából 115-120 milliárdos produkciós költség mellett ez manapság is simán megérne egy folytatást. Akkoriban pedig egyszerre kettőt, mivel a fiatalok kedvééért a Reloaded és Revolutions anno 2003-ban egy évben került moziba (és került leforgatásra együttes kábé 450 milliós áron, legalább ma ennyi lenne + nyilván marketing).

A Reloaded tarolt, inflációval együtt milliárd felett hozna manapság, a Revolutions viszont rossz szájízt hagyott maga után, és mai árak mellett otthon csak 211 milliót termelne. Nyilván ez sem rossz, de együttesen a rossz / csalódott visszajelzésekkel nem véletlen ültek közel két évtizedig egy folytatáson és az sem dobta fel a terveket, hogy a Wachowski rendezte mozik azóta mind nagyot buktak a kasszáknál (Speed Racer , Cloud Atlas és végül a Jupiter Ascending végleg zárójelbe tette a drága projekteket). És ennek a sztorinak egy jó időre ismét vége.

A Kingsman esetében ezt még korai lenne kijelenteni, de a 2015-ös első rész egész korrekt sikere után a második ugyan anyagilag nem maradt le (404 és 408 milliót hozott a két mozi nemzetközileg összesen), de anno pont én írtam róla, hogy szerintem miért lett szinte vállalhatatlanul rossz. Talán ezt Matthew Vaughn is érezhette, ezért kicsit hátrébb lépett, legalább is időben tuti, ezért egy eredetsztorival akarta berúgni a mocit. Ez olyan jól sikerült, hogy nagyrészt a kritikusok is elmarasztalták és a hétvégén 6 milliót hozott az egész projekt otthon.

Hasonló 6 milliós összeggel kezdett Zach Levi is az American Underdoggal, az Amerikában nagyon menő felemelő sportfilmes zsáner látszólag nem gazdagodott egy klasszikussal. És ennyi évvel a zseniális Chuck után még mindig örömteli Zachet a vásznon látni, de a Shazammal elindult mozis karrierjének kell még pár képregényfilmes siker, hogy máshol is tovább parádézhasson. 

A hétvége amerikai bevételei:

  1. Spider-Man: No Way Home – $81,500,000 – össz: $467,331,855
  2. Sing 2 – $23,760,000 – össz: $39,405,000
  3. The Matrix Resurrections – $12,000,000 – össz: $22,500,000
  4. The King’s Man – $6,350,000 – össz: $10,009,631
  5. West Side Story – $2,800,000 – össz: $23,915,766
  6. Licorice Pizza – $2,327,000 – össz: $3,665,819

23 hozzászólás a “Csak páran ünnepelhetnek a pénztáraknál” bejegyzéshez

  1. A Mátrix 4 bukása még fájhatna is, ha nem lenne olyan üres az a film. Elképesztő, hogy ennyit vártak vele és ennyire futotta. Hihetetlen kiábrándító.

    Box office szempontból 50 millióig otthon elmegy? Az nem túl acélos.

    Licorice Pizza 7-800 vásznon van jelenleg. 14. helyről ugrott fel, az azért nem rossz. Reméljük még szedegeti a milliókat.

  2. Kingsmant megölte a covid. Túl sokáig vártak vele, aztán meg be dobták a legrosszabb hétre. Az az érzésem, hogy már nem is vártak tőle semmit, csak le akarták írni a veszteséget…

  3. Mi került a Mátrixban annyiba? Kb tévéfilmes volt a minősége minden tekintetben. Ennyi pénzt még Keanu sem kér.

  4. Puffin: a bullet time meg a többi effekt

    Abelh: a Keanu-s kép alatt 115-120 _milliárdos_ produkciós költséget írtál.

  5. Az új Mátrix költségvetése a Variety szerint 190 millió volt. R-es besorolás, Max-szal egyidős nyitás. Olvastam, hogy a Warner 40 milliós kezdőhétvégét várt a filmtől.

  6. Vizuálisan iszonyat gyenge volt ez az új Mátrix, főleg az akciójeleneteknél. Döbbenet, hogy mennyire bénák voltak: se egy eredeti ötlet, se egy normális koreográfia, mintha valami kezdő rendező csinálta volna őket (kb. egy fan-videó szint). A Corridor Crew-s srácok jobbat csinálnak ennél. Úgy látszik, hogy a másik Wachowski értett az akciókhoz. Hogy ezen mi került 190 millióba, az rejtély.

  7. “F’in w*nkers. 1billion in 2 weeks? Cant belive this sh*t. Young people are goddam morons. Swear to f’in god im gonna change the script so it will turn out that actually Napoleon was the first f’in avenger.”

    Ridley Scott

  8. Nagyon sajnálom a Mátrix 4-et. Egyike vagyok a keveseknek, akik élvezték a folytatást.
    És igen, lehetett volna jobb, nem volt benne az a feszített világvége hangulat, kegyetlen harc az idő ellen, mint pl. a második részében, túl sok volt a meta is a film produkciója irányába, ahelyett, hogy a realityware-t igazán boncolgatta volna, vagy mélyre ásott volna a létfilozófiában, és valami grandiózussagot letett volna az asztalra. A hero’s journey, from zero to hero ismét benne volt, viszont ez most nem ütött, sekélyes volt már, és mellette nem volt nagyon más íve. (Engem nem érdekel azontúl az akciójelenetek milyensége, hogy sokan valami újabb nagy dobást vártak tőle azon a téren, de éreztem azt is.) Azonban 20 év szomjúzás után ennek is örülök. Ha nem lesz folytatás, akkor viszont tartok tőle, ez egy vadhajtásnak fog számítani a kánonban, mint a Terminator 3, ezért az is valami rebootot kap 10-20 év múlva mégegyszer (ami itt még simán meg is magyarázható: Pókembernél multiverzum, 24-nél újabb nap, Mátrixnál egy újabb sim.)

    A Kingsman folytatást/eredetet nem láttam még, de jobbnak reméltem, mint azt hallom.

    gytibor007: Uwe Boll. :)

  9. Szerintem a Mátrixxal a legnagyobb gond az, ami az összes többi, már lezárt történet folytatásával is: elveszik tőlünk a “boldogan éltek, míg meg nem haltak” illúzióját. Őszintén, ki a fene lenne kíváncsi mondjuk egy romantikus történet két, nagy nehézségek árán összejött főhősére később, a szürke hétköznapokban, veszekedések, közös hitel, gyereknevelési problémák, családi zűrök, stb. idején? Ez volt a baj a Star Wars-szal, a Shrek-kel és még sorolhatnánk. Ha már egyszer volt egy katarktikusabb lezárás, azt nem szabadna folytatni és megmutatni, hogy ment utána mégis tönkre minden. A Mátrix esetében ráadásul viszonylag jó ötletet hoztak össze, mégsem működik a film, szimplán csak nyomasztó az egész. Csak annyi jön át, és ezt maga Neo is megállapítja a filmben, hogy felesleges volt minden, mert igazéból semmi sem változott, vagyis inkább semmi sem lett jobb, csak más.
    Utólag kiradírozzák a katarzist. Ez bűn.
    Nem volt rossz film a Feltámadások, hanem az a baja vele, hogy ezt valójában nem akartuk már látni, hanem olyasmire vágytunk, amit a trilógia nyújtott anno. És olyat ez a sztori már sosem tud.

  10. A Mátrix-ról csak annyit,hogy szép emlékeinkben csak úgy őrizzük meg,mint Mátrix-trilógia,és ennyi! Ezt mostani “semmi”-t meg felejtsük el inkább!

  11. Hm… azok a fránya elvárások. Nem azt mondom, hogy felér a Matrix 4 az első részhez, vagy akárcsak a második rész technikai ujjításaihoz, de én semmiképp nem éltem meg csalódásként. Lehet második meg harmadik nézésre már nem leszek ennyire pozitív róla, míg mondjuk mind a második, de főleg a harmadik rész esetén minél többször néztem meg annál jobban tetszett, mert annál több dolgot értettem meg és úgy már igazán adta.
    Nekem kellemes élmény volt és csak ez számít.

  12. Hogy nem b@szta ki nézés közben a szemed az a CSI szintű vizuális megvalósítás? Ezen kívül amit a szádba akartak rágni az is béna és gagyi volt, főleg amit a Merovingi adott elő. Komédia. Ezek nem elvárások hanem alapvető filmes standardok.

  13. @Scorpion82: “Őszintén, ki a fene lenne kíváncsi mondjuk egy romantikus történet két, nagy nehézségek árán összejött főhősére később, a szürke hétköznapokban, veszekedések, közös hitel, gyereknevelési problémák, családi zűrök, stb. idején?”

    Ez azért jó, hogy fölmerült, mert lehet, hogy ez kicsit generációs probléma. Én negyvenes apaként abszolút közel éreztem magamhoz a két öregedő főhőst. Az őszülő Neo és Trinity is én vagyok. Ilyenkor már kezdenek elhomályosulni a fiatalkori emlékek, némelyiknél már konkrétan el is bizonytalanodik az ember, hogy tényleg megtörtént-e.

    Az akciójelenetek szanaszét vágása, a kapkodás, a sietség a végén zavaró, de abszolút nem éreztem azt a csalódást, amit a 2-3 után, amikor kijöttem a moziból. Egyszerre működött benne a nosztalgia, és a mostani világra való reflektálás: hogy szép lassan minden érték, minden fontos cél elértéktelenedik, mindenből számítógépes játék lesz, vagy csak egy tik-tok videó.

    (spoiler: Trinity Neo mellé emelése meg nem túl meglepő, fura is lett volna, ha nem ez történik)

  14. @tüske
    Én úgy vagyok ezzel, hogy a hősfilmek arra valók, hogy kicsit kiemeljenek minket a szürke valóságunkból és adjanak valamiféle katarzist. Vannak ellentétes célú filmek is, amik éppen hogy kétségbeejteni akarnak, direkt céljuk az exisztencialista nihilizmus ,vagyis a reménytelenség, kiúttalanság közvetítése. De ezeket megtalálja a művészgilmekben az, aki ilyet akar nézni. Hősfilmekben én nem akarom látni a hős bukását, reményt akarok kapni tölük. Ami miatt nem temetem a filmet, az az, hogy pl a Star Wars-szal ellentétben odafigyeltek arra, hogy teljesen ne köpjék szembe és ne nullázzák teljesen a trilógiát lezáró katarzist. De legjobb esetben is csak nullszaldós lett a film ebből a szempontból. Nem rossz, élvezetes is sok helyen, bár az akciók gyengék.
    Csak feleslegesnek érzem és nyomasztónak. Én 39 éves apa vagyok, nagyjából én is abban a korban vagyok már, amikor tudok azonosulni a két idősödő, elszürkült főhőssel. De egy Mátrix filmben biztos ez kell?

  15. A mátrix unalmas és kiábrándító volt.Meg is érdemli az ordas buktát :( pedig annyira szerettem volna hogy jó legyen.

    Nem láttunk mást mint kb. az első 3 részt egybe gyúrva 2,5 órában :(

  16. @14. Puffin:

    Nope, ezek pontosan elvárások és nem standardok, bár abban egyet értek, hogy a Merovingi szerepeltetése/ábrázolása az kritikán aluli volt. A vizuális megvalósításban viszont nem értek egyet. Szerintem teljesen rendben volt, nem volt újszerű, nem volt fenomenális, de tökéletesen illeszkedett a jelen kor blockbustereinek képi világába. Pontosan előtte néztem az új Pókembert, ugyanabban a teremben ugyanazon a vásznon egy székkel balra. Nem volt sok különbség a kettő között. Nah pl. én nem is vártam ennél többet. Illetve nem számítottam többre.
    De eleve már ott elhasalt a film, amikor csak az itt kommentelők nagy hányada arról sírt, hogy hol van Smith ügynök/Hugo Waeving és Morpheus/Laurence Fishbourn. Utóbbiról már előre kiderült, hogy a karakter lesz, csak a színész nem, de akkor azon ment a hörgés már előre.
    És akkor jött a többi: miért nem zöld, miért nem ilyen, miért nem olyan, ááá ez szar lesz… Eleve ilyen nézői hozzáállással kellett felvennie a versenyt. Holott ezen kérdések egy jó része egyébként a 3-dik rész zárásából adta magát, de hát az kit érdekel…
    Szóval jah, elvárások…
    (egyébként én sem mondom, hogy olyan über jó lett, de ahogy írtam fentebb; nem csalódtam, nem is voltak nem-realisztikus elvárásaim, és kellemes élmény volt elsőre…)

  17. @Scorpion82

    “Hősfilmekben én nem akarom látni a hős bukását, reményt akarok kapni tölük.”

    Most őszintén. Mindig ugynazat akarod kapni? Minden történetben ugyanazt akarod hallani? Miért nem akarod látni soha a hős bukását? Már nem vagy gyerek. Bár gyerekmesékben is elbuknak hősök.
    Miért ne lehetne hely, idő ilyen ÉS olyan történeteknek is? Tényleg nem iszonyúan unalmas, agyzsibbasztó mindig tök ugyanazt kapni? Sosincs igényed arra, hogy attól még, hogy hősről szól a történet, legyen egy csöppet realista is? Hiszen az reális, hogy a hősök néha elbuknak. Vagy folyamatosan mesevilágba akarod, hogy ringassanak?

    Hősfilmekben hősről szóló történetet akarj látni. Ami nem csak egyféle lehet. Lehet felemelkedés és bukás is, lehet mindkettő egyszerre. Egy JÓ TÖRTÉNETET akarj kapni.

    “Én úgy vagyok ezzel, hogy a hősfilmek arra valók, hogy kicsit kiemeljenek minket a szürke valóságunkból és adjanak valamiféle katarzist.”
    Katarzist nem csak a reményteli vég tud nyújtani, ezzel azért tisztában lehetnél. Az, hogy a történetben van bukás, nem csak remény, még nem azt jelenti, hogy a történet “kétségbe akar ejteni”. Valójában egyik film sem akar kétségbe ejteni, csak megmutatja a kétségbe esést, de egyik sem áll meg ott, hanem kérdést vagy választ fogalmaz meg róla. Attól még, hogy a történetben a hős elbukik, nem kétségbe akar ejteni, hanem elmondani valamit, pl hogy a hősök néha elbuknak, ez pedig tanulság, nem kétségbe ejtés.
    Szerintem nagyon leegyszerűsítve látod a dolgokat.

  18. @Endymion:
    Most gondolom, okozott egy kis elégtételt, hogy találtál egy vélt magas labdát és leoszthattad a gyerekes és igénytelen kommentelőt, aki mindig happy end-re vágyik.
    Talán kicsit az én hibám is, hogy ez ment át, de a kioktatásod több dolog miatt sem álja meg a helyét.
    Marhára más dolog az, ha egy történetben a hős elbukik és az adja a katarzist (mint pl a Sith-ek bosszúja végén, de sok más példát is lehetne hozni, akár a Mátrix:Forradalmakat is, amminek a végén a mindkét főhős meghal) és más az, ha a katarzist utólag teszik zárójelbe vagy ne adj isten ,semmissé.
    Mostanában ez utóbbi lett a divat. A Terminator: Sötét végzetben kiderül, hogy Sarah nemhogy a világot, de még a fiát sem tudta megmenteni az Ítélet napjábam látott, igen véres és verejtékes győzelemmel. A Star Wars folytatás trilógiában megtudjuk, hogy Luke, a galaxist felszabadító utolsó jedi nem hogy semmit nem ért el és nem tudta megakadályozni a galaktikus diktatúrát, de még az unokaöccsét sem tudta megvédeni a sötét oldaltól, teljes kudarcot vallott és depresszios remete lett belőle. Most meg kiderült, hogy Neo és Trinity jutalma győzelemért az volt, hogy a gépek újrabuzerálták és újra bebörtönözték őket, ráadásul velük tartanak fenn egy új, még ravaszab illúzióbörtönt.
    Nem, ez marhára nem a “bukáskatarzis” kategória, ez a katartis nullázása.
    És igen, ez még talén rosszabb a kifejezetten anti-katarzis filmeknél is, mert ott ezt akarják átadni.
    De ez ilyen posztmodern szarság. Tegyünk mindent idézőjelbe, figurázzunk ki, magyarázzuk meg, hogy nem, nincs hős, nincs legenda, nem volt itt semmi, miért lelkesedni kellene…kacsintsunk, hogy “szép, szép, de azért nézzük meg közelebbről, mi is lett ebből…”.

  19. “Hősfilmekben én nem akarom látni a hős bukását, reményt akarok kapni tölük”

    Ajánlom a Hős című filmet. ;)

  20. “Nagyjából 115-120 milliárdos produkciós költség mellett”

    Mondom én, hogy túl sok a milliárdos bevételű film, totál rákattantál a szóra. :)

  21. jaja :) igazából 2 családi látogatás és meló közben dobtam össze, lehet nem figyeltem :)

    na viszont a többi témához is fentről:

    1. tök jó, hogy ilyen jó beszélgetés bontakozott ki a bevételekről :) elvétve még a box office is szerepelt néhol.

    2. a 190 milliós büdzsé engem megdöbbentett a Mátrixnál. sokáig nézegettem korábban, hogy mikor derül ki konkrétabb összeg, de a többség 100 alá tippelte (a gyér látványvilág + megvalósítás alapján). így azért ez jó nagy gyomros, és még érthetetlenebb az egész vállalkozás.

    3. a West Side Story tényleg nem váltotta meg a világot :) elég naiv elgondolás volt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.