Tom Cruising

Nem is volt olyan rég, de azért húzzuk alá így az elején, hogy a Covid előtt, 2019-ig bezárólag micsoda őrületes dömping szokott lenni a mozikban már májusban. Az elmúlt két hét soványka bemutatói ezt még nem idézhették fel, bezzeg a Top Gun 2 minden formájában a filmipar legdicsőségesebb időszakaihoz nyúlt vissza – a közönség pedig az elmúlt 2 hét hiátusát gazdagon megjutalmazta.

A Top Gun: Maverick a kezdetekben egy lecsengőben levő sztár segélykiáltásának tűnt a világ felé, hiszen hiába tarkították két évtizedig Tom Cruise karrierjét blockbuster sikerek minden létező irányból, az inflációt figyelembe véve a mai napig a Top Gun hozná a portfóliájából a legtöbb pénzt Amerikában (437 milliót). És ha a legnagyobb sikered folytatását akarod bemutatni 36 év után, akkor vagy nagyon tudod mit akarsz, vagy baromira kétségbeesett vagy.

Lehet az öreg Tomot utálni, de az biztos, hogy amit a mai Hollywoodban művel, az párját ritkítja, és ő tényleg baromira tudja mit akar – és azt meg is csinálja. Nyilván nem hibátlan az életrajza, pláne azóta nem, hogy egy-másfél évtizede leáldozott a sztárok kora és pusztán nevekkel nem lehet eladni filmeket. Ezt ő viszont úgy reagálta le, hogy szép lassan producerként egyre jobban belemászott a produkcióiba és olyan profizmust követelt meg, ami mostanra tökéletesen átüt a vásznon és szinte párját ritkítja.

Tom Cruise nagy sorozata anno pont a Top Gunnal kezdett és a fiatalabbak kedvéért, akik esetleg kérdőn néznek, hogy a bolond futó csávó miért akkora nagy dolog: 1986 és 2006 között (a Mission: Impossible III-mal bezárólag) Cruise 22 filmet forgatott és ebből a mai jegyárak mellett 21 lépné át a 100 milliós határt Amerikában. Az egyetlen kivétel a Magnólia, amiért pedig Oscarra jelölték, szóval talán elnézhető neki.

Azóta viszont belátta, hogy változik a világ és a Mission Impossible vált az egyetlen fix kasszasikerévé, ami viszont cserébe a mai langyos franchise-ok között abszolút etalonná nőtte ki magát. És amikor mindenki az M:I lezárására várt, hogy mekkora siker és érzelmi hullámvasút lesz belőle, akkor ugyanezeket a húrokat Cruise a Top Gunnal szintén megpengette. Amikor már kicsit mindenki lemondott róla, a többség hülyének is nézte, akkor a fentebb vázolt zseniális karrier legnagyobb nyitását hozta a 124 milliós dolláros kezdéssel amit a hétfői Memorial Day szépen megfejel majd még (és amúgy ez a 124 millió Memorial Day-hétvége rekord), azaz ennek komoly vége lesz, talán akár 400 millió környékén is. És ez csak az amerikai bevétel, mellé pont ennyi jött még és globálisan közel 250-nél tart eddig, úgyhogy a 150 milliós produkciós költség mellett is bravúros a sztori.

Közben pedig egy gyors visszatekintés Dr. Strange-re, aki otthon a 400 millióért, globális összetettben pedig az 1 milliárdért küzd, de valószínűleg mindkettőről lemarad. 

A hétvége amerikai becsült bevételei:

  1. Top Gun: Maverick – $124,000,000 – össz: $124,000,000
  2. Doctor Strange in the Multiverse of Madness – $16,400,000 – össz: $370,773,979
  3. The Bob’s Burgers Movie – $12,600,000 – össz: $12,600,000
  4. Downton Abbey: A New Era – $5,900,000 – össz: $28,478,945
  5. The Bad Guys – $4,630,000 – össz: $81,372,900
  6. Sonic the Hedgehog 2 – $2,520,000 – össz: $185,139,326
  7. Everything Everywhere All At Once – $2,510,345 – össz: $56,823,987
  8. The Lost City – $1,795,000 – össz: $101,732,000
  9. Men – $1,224,692 – össz: $5,967,784
  10. Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore – $905,000 – össz: $94,792,433

31 hozzászólás a “Tom Cruising” bejegyzéshez

  1. és fontos: 35 fölöttiek is mozogtak rá, ők térnek vissza a leglassabban a mozikba, de Tom hívására hallgattak

  2. Hétvégén pótolom IMAX-ben a vadászgépes mókát. Örülök, hogy sikeres lett. Kevés hollywoodi klasszikus sztár van, akinek egy új filmjénél mindig örülök, ha sikeres lesz (Tom mellett még talán Eastwood ilyen vagy Denzel). Más hirtelen most nem jut eszembe.

  3. Orulok a Top Gun sikerenek. Kivancsi lennek, milyen projectek kaptak hirtelen zold utat miatta.

  4. Megérte várni vele, amíg adhatják moziban rendesen. Tom Cruise előtt le a kalappal, amit megkövetel producer/színész kombinációban az etalon lehetne a szakma számára. Értelemszerűen műfaja alapján nem 1:1 összehasonlítható bizonyos filmekkel, de a maga műfajában ez egy hatalmas siker és méltó folytatás.

  5. Én ugyan örülök, hogy pusztán nevekkel nem lehet eladni de Tom Cruise azért mégis csak Tom Cruise. Megkockáztatom, hogy szerintem tőle láttam a legtöbb filmet eddigi életem során. Utána jön Tom Hanks és Harrison Ford. Szégyen vagy nem, ez van. :D

    @walker

    Remélem, hogy egy Iron Eagle film :D

  6. Például nekem egyszerűen nehéz elviselnem el ezt az embert, de hát van ilyen, nem vagyunk egyformák. Aki kedveli őt, meg az első részt, hajrá.

  7. “Én ugyan örülök, hogy pusztán nevekkel nem lehet eladni”

    de miért? mármint a sztárok korszaka sem volt tökéletes, de legalább új dolgokat is lehetett csinálni mert a nagy név miatt elment elég ember. Az hogy “a filmnek kéne becsábítani” az szerintem csak kisfilmekre igaz, mert a nagyoknál most meg a sztár helyett a brand a nagy név, és ezért kapjuk a teljes franchise dominanciát a sok új nagyfilm helyett. Avagy most is “nevekkel” korszak van, csak Stallone/Willis és hasonlók helyett helyett Jurassic/MCU/Univerzumépítés/reboot van terítéken, és igen, a Top Gunnál sem biztos a Cruise power működött, hanem a nagy név, a Top Gun név ami még sokaknak dereng.

  8. Kíváncsi leszek 2 hét múlva a dínós zárófilm mennyire akasztja meg a Top Gun menetelését, szóval hogy kiugróan nagyot fog-e esni vagy elbír a piac egyszerre 2 ilyen blockbustert.

  9. 34 vagyok, de két hónap és 35 :D

    Egyébként teljesen megérdemli, évek óta nem volt ilyen jó moziélményem, mint a Maverick. Simán jobb, mint az első rész.

  10. En mar azon gondolkozom, mikor nezzem meg masodszor es harmadszor. Ennyire box office sikernek meg nem orultem.

  11. @Nari
    Azt remélem is, mert pont ma néztem újra az elsőt, mielőtt holnap elmegyek rá, és hát nem dobtam hátast tőle.

  12. Ahogy korábban írtam, én roppant mód örülök a film sikerének. Egyrészt jobban nyomonkövetem a Paramount ténykedését, amióta ez a patinás stúdió néhány év totál elbaltázott managelése miatt majdnem földbe állt (volt év amikor 400 milliós vesztesége volt…). Másrészt az utóbbi napokban én is jobban felfigyeltem Tom Cruise-ra. Nekem ő sosem volt kedvenc színészem, de azt el lehet mondani róla, hogy ő egy filmes ikon. Nagyon alaposan megválogatja a filmjeit, nem forgat folyamatosan, nem forgat gyakran. Volt mélypontja a karrierjének (Barry Seal stb.), amikor senkit sem érdekelt és még veszteséges filmjei is lettek, de alapvetően egy biztos befektetés. És basszus tényleg egy párját ritkító karrierről van szó. 40 éve a pályán, globálisan ismert filmsztár, aki majd 60 évesen is megbízható minőséget szállít. Viszont ezt már csak rövid ideig teheti. 60 fölött a M:I után ő már nem lesz egy újabb Liam Neeson, ő annál sokkal tudatosabban kezeli a karrierjét. Belőle nem lesz tv-s arc sem. Vagy átnyergel drámákra (és ritkán csinál 1-1 filmet mint Jodie Foster) és/vagy végleg producerkedésre vált.
    A Paramount pedig felszállóágban van, az idén ez az ötödik első helyen nyitó filmjük (Scream, Lost city, Jackass Forever, Sonic 2), viszont Tom Cruise az aranyat tojó tyúkjuk. Már hosszú évek óta a Paramount gyártja a filmjeit, nagyon régre nyúlik vissza az együtműködésük és a jó kapcsolat köztük. Idén a Maverick a legnagyobb dobájuk, jövőre a M:I 7 aztán meg a M:I 8 lesz. Kurva sokat köszönhetnek Tomnak. Ha van egy kis eszük, a későbbiekben amikor Tom már nem tud akcióhősködni, ott marasztalják a berkeikben producerként vagy top managerként, mert a fickó láthatóan érti a csíziót, amit tudna kamatoztatni még a későbbiekben amikor már nem ugrálhat le száguldó vonatokról.
    Amúgy meg hajrá nem szuperhősős, dínós és egy cgi fantázia blockbusterek! ;)

  13. Talán ez egyetlen film ami alatt nem néztem rà a telefonomra. Vannak hibái, de mégis zseniális.

  14. Kiváncsi leszek, hogy visszavonul-e a Mission Impossible után vagy esetleg bevállal-e kisebb, drámaibb szerepeket (igen, jelölték Oscarra, de lássuk be, hogy nem ez a fő profilja – azért a Top Gunban is kettő arca volt kb., a vigyorgós meg a megdöbbent, na meg amikor maszkban volt és a G-erők szétkenték a fejét).

  15. nem állnék be a méltatókórusba mert vagytok elegen úgy látom, de Vajda Gábornak üzenem a drámai szerepekhez, meg ahhoz hogy két arca van: Esőember, Született Júli. 4.-én, Egy becsületbeli ügy, Kerry Maguire, Tágra zárt szemek, Magnólia, Vanilla Sky. nem hiszem, hogy nehezére esne bármilyen drámai szerep.

  16. repeater aka Zsírfeka: záró? Lesz abból még egy csomó rész, max egy fejezetet zárnak le :)

  17. Én is méltatom, mert csodásan magára talált, de azért emlékezzünk meg azokról az évekről is, amikor a scientológiával kapcsolatban kb. a félbolond jutott eszünkbe először a nevéről….

  18. nekem ez állandóan eszembe jut, ha meglátom, de attól még, hogy félbolond, a munkájában irtó tehetséges, és ez főhajtást érdemel, illetve ez a lényeg. Amíg nem öl meg/rágalmaz/molesztál/bántalmaz senkit, addig tökmindegy, szíve joga, milyen hülye hittérítős mozgalomban vett/vesz részt, ha a szakmai életét nem befolyásolja.

  19. biztos itt is vannak olyan olvasók, amik valami (sokak szerint) hülyeségben hisznek, aztán mégis megy a beszélgetés.

  20. azt a címet akartam elsőre az írásnak, hogy : “Szerelmeslevél Tom Cruise-nak” , de talán sok lett volna.

    talán pont emiatt, mert magyarázkodni kell, hogy miként válasszuk el a magánembert és a szakmailag (látszólag) kifogástalanul működő profit.

    nyilván egy sztárnál, közszereplőnél ez nehéz, mert azt is figyeled, hogy ő a végtelen sok követőjénél mit képvisel és annak milyen hatása van úgy általánosságban a világra / popkultúrára. szerintem ő tudatosan a kirohanásaiból visszavett, az is egy komoly korszaka volt, de talán pont akkor és azok miatt fejlődött kívülről rengeteget.

    most megmaradt a profi szakember, aki akkor szerepel igazán, vagy foglal állást valami mellett, ha a szakma megköveteli – pl. a Tenet látogatás is mennyire megosztó volt, de végeredményben a mozizásnak szólt.

    lényeg a lényeg – mutatott furcsa képet, megosztó személyiség (volt / lesz talán mindig), de egy olyan korszak markáns képviselője, ami mostanában biztosan nem fog visszatérni. amit pedig beletesz melóban az egészbe, az nem csak a filmiparban, de mindenhol példaértékű.

  21. “Én ugyan örülök, hogy pusztán nevekkel nem lehet eladni”

    Human:

    “de miért? mármint a sztárok korszaka sem volt tökéletes, de legalább új dolgokat is lehetett csinálni mert a nagy név miatt elment elég ember. ”

    -> ezt nagyon adom. a fentebb említett több mint 20 sikeres film annyi zsánerben mozgott, ami manapság elképzelhetetlen lenne.

    tárgyalótermi dráma, aztán egy kis krimi, aztán vámpíros film, egy szuper suspense mozi De Palmával, feelgood sztorizás Cameron Crowe-val, Kubrick, John Woo akció, romantikus sci-fi, Spielberg sci-fi, kosztümös szamurájos film…beszarás mennyi műfaj és a maga nemében mind profi munka és Kubrickot leszámítva pluszos a kasszáknál.

  22. Kedves human!

    Ez csak pusztán tiszteletből ami téged mint az oldal tulaja/üzemeltetője/akármije megillet írom.

    Miután érdemi diskurzust itt nem lesz a posztok alatt már soha, én csak közlöm a véleményem arról ami érdekel és annyi. Utána lehet köpködni a kommentjeimre, nem fogom tovább ragozni a véleményemet. Belefáradtam a kétbites majmokba és a te “egyik oldalon sem állok, hogy mindenkinek beszólhassak” hozzáállásodba.

  23. ezt most nem értem, teljesen jogos szerintem amit felvetettem válasznak, de végtére is ahogy érzed persze.

  24. 2 hét alatt 557 milliót szedett össze a Maverick eddig, csak 29%-ot esett a bevétele az első hétvégéhez képest, ami példátlan. Ráadásul annyira jó a fogadtatása a nézők körében, hogy garantáltan többször nézős és nincs jobb reklám a jó szájhagyománynál.
    Szerintem meglesz az 1 milliárd.

  25. Endymion: most jön családi film ellenfele már, szóval meglátjuk, de példátlan a nem esés, ez a lyukas nyári felhozatal kurvajót tesz pár filmnek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.