Indul a színész sztrájk

A SAG sem tudott megegyezni a stúdiókkal, Bob Iger miközben növelte a fizuját sajnálkozott ma, hogy a színészek szakszervezete is felállt az asztaltól, pedig olyan jó dealt tettek eléjük, akik erre “mi nyitottan álltunk a tárgyalások elé és meg akartunk egyezni, de…”

1960 óta ez az első alkalom, hogy a WGA és az SGA egyszerre sztrájkol, külön-külön csinálták azért persze azóta. Nagyjából minden amerikai színészes forgatás leáll, ahogy a PR kampányok is, de még a trágyalások, meghallgatások sincsenek békében, azokat sem lehet folytatni.

Most tényleg leáll az élet, meglátjuk meddig, mert ha sokáig, akkor gondolom utána újra összeszedni a filmeken dolgozókat se lesz egyszerű, ez alatt a rakodókat, a díszletépítőket, a világítókat és mindenki mást értve, akik most lehet tényleg új karriert keresnek. Hihetetlen, lehet nem a teljesen szociopata dolgokkal kellett volna nyomulni?

Épp most volt az Oppenheimer vörös szőnyege Londonban, és mivel a sztrájk éjféltől indul, így most egy darabig ez lesz az utolsó ilyen premier. Nyilván ettől még a filmek (és sorozatok) jönnek… egy darabig.

A SAG a tagjainak:

Over the past decade, your compensation has been severely eroded by the rise of the streaming ecosystem. Furthermore, artificial intelligence poses an existential threat to creative professions, and all actors and performers deserve contract language that protects them from having their identity and talent exploited without consent and pay. Despite our team’s dedication to advocating on your behalf, the AMPTP has refused to acknowledge that enormous shifts in the industry and economy have had a detrimental impact on those who perform labor for the studios.

Az egész nagyon a jövőről szól, hogy a kreatív talent ne legyen teljesen a háttérbe szorítva, miközben teljesen átrendeződik a médiapiac, ami az általuk készített tartalom nélkül semmit sem ér.

human
írta
2023. 07. 13. 21:38
megjelenés
36
hozzászolás


36 hozzászólás a “Indul a színész sztrájk” bejegyzéshez

  1. Remélem, nagyobb esélyük lesz együtt egy korrekt megegyezésre. Én drukkolok. :)

  2. Ráfér a szakmára, hogy néha megmutassa az erejét az a része, aki valóban működteti ezt az egészet. Színészek és írók nélkül mit sem ér az egész.

    Nyilván nem kell démonizálni a producereket, vannak normálisak. Itt inkább a megacégekkel van a baj, akik túl nagyra híztak és túl nagy a hatalmuk. Azt hiszik, hogy AI sztorikkal és CGI-al kivonhatják a készítők egy részét. Totális tévedésben vannak.

    Nyilván a jobb munkakörülmények, a normális határidők és a követhető projektek mindenkinek jót tennének. Az is alap, hogy nem egy Sorkin fogja ezt megsínyleni vagy nem egy Cruise, de a szakma nagy része nem dollármilliomos, csak szeretné működtetni azt, ami az élete része, a munkája.

    Én nagyon remélem, hogy az a pár pénzember ezt felismeri és nem fogja még jobban megszenvedni a szakma, illetve mi nézők sem. Mert lehet legyinteni, hogy pont letojom, engem nem érint. Sajnálja a franc Hollywoodot, de lássunk már tovább az orrunknál… ez sokkal többről szól. Ha megszívják, akkor mi nézők is szívunk.

  3. már az Oppenheimer premierjei közben páran kisétáltak.

    Hollywoodi stúdiókra ráfér ez. hajrá sztrájk.

  4. Én drukkoltam, hogy az írók mellé betársuljon még egy csoport. A probléma tényleg az, hogy kötsög kapzsi gyökér a teteje. Van nekik elég még azzal az életszínvonallal is marad, amiben lubickolnak és még így se jó. Akik buknak ezzel az a pár millió a szakmában dolgozó egyéb alkalmazott, őket sajnálom. Az hogy most egy jó darabig nem jön onnan film meg sorozat. Annyi az elérhető kontent, hogy évtizedekre elég lenne anélkül is, hogy akár csak egyet is kénytelen lennék újra nézni.

    Plot twist az lenne mondjuk, hogy ha a stúdiók úgy döntenének, hogy akkor befektetnek Európába vagy Latin Amerikába. Itt is vannak szakemberek, meg még lelkesek is. Oké a jelenleg futó frenchise-ok szünetre mennek, de új kontentet európai írók által írt scriptekből és európai színészekkel tudnának fejleszteni.

  5. Tyberius: pont ezt teszik, és a Netflix ezért izgul kevésbé, hiszen ők már nevelték is a népet. Az egyetlen gondjuk a jó szinkron lehet, amerikai forgalmazáshoz az kell, de sztem megoldják angolokkal és tényleg jól beszélő más országokkal.

  6. “Plot twist az lenne mondjuk, hogy ha a stúdiók úgy döntenének, hogy akkor befektetnek Európába vagy Latin Amerikába. ” amikor még csak az írók sztrájkoltak én már akkor is ezt figyeltem hogy ezt mikor lépik meg. Pl. egy netflixnek kell a folyamatos tartalom, és ez nem olyan mint a covid hogy globális a vlágon és nem lehet termelni (ezért jöttek a fél-évadok, stb) Most simán ki lehet szervezni a gyártást, illetve így hogy már a színészek is, most meg komplett szériákra kell majd rámenniük (szoktam nézni európai sorozatokat és vannak abszolut csúcsminőségűek)
    Ezzel amúgy nem a “sztrájtörés” érdekében beszélek, hanem hát hogy ez a dolgok logikája. A streamingháborúval csúcsra járatták az iparágat (a mostani helyzetnek (a modellváltozás, az elszámolási/elosztási problémák) ez ráadásul az egyik közvetlen kiváltó oka, főleg hogy az idei évre ez szinte mint anno a dorkom lufi eléggé kipukkanóban van (látszik ahogy előbb a warner aztán a disney is a nagy padlógázból idén szinte már satufékre váltott, talán nekik sem kellett volna a kanyarban próbálni előzni…), szóval amikor egy iparág kezd összehúzódni olyankor különösen nehéz az érdekegyeztetés.

  7. (miután beküldtem utána láttam hogy human is írt) “pont ezt teszik” amúgy nem tudom ez mennyire van így mert számomra ugyan tök logikus de az elmúlt hónapokban pl. a junkien sem meg máshol sem nagyon voltak arról hírek hogy súlypontátcoportosítás van az európai gyártás felé (aztán lehet hogy csak én siklottam el persze az ilyen hírek felett)

  8. Örülök neki. Remélem, most kicsit lelassulnak a dolgok. Mindenkinek lesz ideje ötletelni. És túllépünk ezeken a rohadt unalmas sorozatban gyártott tucatfilmeken.

    Nagyon jó lenne, ha egy kreatívabb, szerethetőbb Hollywood indulna majd újra. Egy fél év pihit én nem bánnék.

    (Persze semmi köze a leállásnak ahhoz, hogy minőségi ugrással indul majd úja a szakma, csak elkalandoztam, álmodoztam kicsit. :D )

  9. Hadd kérdezzem már meg, hogy az lehetséges, hogy az írók összefognak a színészekkel, és együtt jutnak megegyezésre a stúdiókkal? Csak mert vannak olyanok, akik mindkettőben benne vannak, vagy ez mindegy? Van köztük ilyen mértékű szolidaritás vagy mindeni önmagáért küzd, és kész?

  10. Nem értem, szerintem az amerikai írók és színészek is messze túlfizetettek a teljesítményükhöz képest. Európában, ahol az életszínvonal hasonló, a töredékét keresik. Ha sokat ugrálnak, akkor az történik velük, mint bármely más gyártással, kiszervezik külföldre.

  11. lehet azért nem érted, mert nem olvastál utána. Évek óta megy a vita a stúdiók és az írók között. előbbiek nem hagynak időt az írásra, feszített tempó van, rossz körülmények. emiatt pedig a végeredmény pocsék lesz. James Gunn is elmondta, nem egy film úgy megy neki a forgatásnak,hogy nincs kész a forgatókönyve. amikor meg ezt jelzik az írók a stúdiónak az annyit mond erre, majd teszünk bele akciókat.

    VFX szakmában dettó ez van, ami 3 hetes munka lenne, azt csinálják meg 5 nap alatt, meg 100 projekt egyszerre. stúdiók meg letolják a panaszokat. azt utána csodálkoznak szar a végeredmény.

  12. A hollywoodi forgatókönyvek többsége minősíthetetlen színvonalú évek óta, és nem, nemcsak a csúnyarosszgonosz stúdiók hibásak érte.
    Az írók és a színészek is részben maguknak főzték a szarlevest amiben vannak, és a helyzet semmivel sem fog javulni ha “hősiesen” kiharcolják maguknak amit akarnak. Az iparág többi dolgozója, különösen a VFX vonalon sokkal rosszabb helyzetben vannak az emberek de nekik egyelőre nincs elég érdekérvényesítési képességük, hogy tegyenek is érte.
    Szóval a magam részéről abszolút nemérdekel ki győz és ki veszít, hollywoodnak nagyon időszerű volt már egy irdatlan nagy pofon a valóságtól, de ebben abszolút benne foglaltatnak a színészek és az írók is.

    Reméljük majd később minden jobb lesz de ezt inkább az hozhatja el, ha a valóban tehetséges emberek elindulnak európa meg india és aa távol kelet irányába.

  13. A VFX problémákkal én is egyetértek, de a többivel nem, mert pl.egy kezemen meg tudom számolni hány jól megírt forgatókönyv születik Hollywoodban egy évben. A legtöbb film forgatókönyvét tényleg megírhatná a CHATGP is, annyira közhelyesek és sekényesek, és amikor ott van pl. az Avatar, ahol nem mondhatja senki, hogy pénz és idő nem volt rá, mégis a forgatókönyve olyan, mintha egy hétvégi sörözés közben dobta volna össze két félkegyelmű, akkor ott alapvető gondok vannak a szakmával. A sorozatíróknál dettó ugyanez a helyzet, a jól megírt sorozatok 90%-a szerzői sorozat, amikor egy stand up-os, vagy megszállott színész magának ír valamit. A többi, ami tényleg sorozatírói munka, az mind siralmas. A hét végén elkezdtem nézni az Unikornis című vígjátéksorozatot, és basszus mellbe vágott, hogy mennyire jók a dialógusok, hogy lehet jó párbeszédeket írni, jól karakterizálni. Annyira hiányzik a mai sorozat és filmgyártásból, hogy ami tisztességesen meg van írva, arra már felkapja az ember a fejét.

  14. Ez tuti el fog tartani Szeptemberig legalább. Meglepne ha a színészek csak úgy beadnák a derekukat vagy a stúdiók. Utóbbi pl meg is mondta hogy megpróbálják addig kihúzni amíg a színészeknek és íróknak nem lesz kb hol laknia mert nem marad pénzük. Engem amúgy nem csak ez meg Bob Iger tegnapi vérlázító kommentje cseszett fel hanem az AI-s dolog, hogy azt akarják elérni hogy AI-val mindenkit beszkennelnek és utána mindenféle engedély meg fizetés nélkül használják őket amíg világ a világ.

    Sokan egyébként úgy vannak vele hogy nagy ügy mit sztrájkolnak ezek tele vannak pénzzel de a szomorú valóság az hogy Hollywoodban az írók, rendezők, színészek stb 1%-a az akik valóban jól keresnek a maradék 99% csak a havi megélhetésért dolgozik és azért nem adta még fel mert reménykednek a sikerben és szeretik ezt csinálni. Na, a sztrájk az igazából miattuk van nem a maradék 1%-ért.

    Pont az imént láttam hogy a She-Hulk sorozat egyik írója írta, hogy a “Residual” (nem tudom ennek van-e magyar neve, a lényeg hogy ezt arra kapják mikor ismétlik a sorit, DVD kiadások, streaing etc) fizetése még a 400 dollárt sem érte el ami azért brutális. Még MO-on is több a minimálbér és akkor erre jön rá Iger mondókája hogy az írók, színészek túl sokat akarnak. Még nézőként is felforr az ember vére ettől.

  15. Tehát ha a stúdió kiveszi az író kezéből a félkész forgatókönyvet és elkezd belőle dolgozni akkor az író a hibás? Vagy amikor menet közben átiratják, szétfókuszcsoportozzák az is az író hibája?

  16. totoro: magadnak mondtál ellent. szerzői művek milyen jók, bezzeg az Avatar. Az Avatar is egy szerzői mű, Cameron kis szerelem gyereke.

    Nézzük meg a stúdiók csodálatos döntéseit: Penge már a harmadik íróját vesztette el, az első kettő esetében stúdió rájött arra, hogy talán nem drámaírót kellett volna megbízni, mivel egy deka akció nem került a sztoriba. milyen meglepő, hogy egy drámaíró nem tud akciót írni.
    Hobbit trilógia, Jackson két évet kért az átírásra, a Warner egy hónapot adott, aminek a következtében a harmadik rész forgatókönyv nélkül kezdett el forogni. egy hét után le is álltak.

    és akkor nézzük meg azokat a filmeket ahol a csapat éveket dolgozott az adott műven: Batman, Dűne, Csernobil, több évig írták a forgatókönyveiket.
    de régen több idő volt egy egy film megírására, most még rohamtempóba kell gyártani őket. majd jön a stúdió és átírja gyorsan mert az meg az nem jó.

  17. finoman fogalmazok, mikor azt mondom, hogy elég furának találom, hogy emberek tök komolyan azt hiszik, hogy az írók elfelejtettek írni hirtelen és azért sekélyesek a sorozatok, meg üresek a karakterek, meg buták és kidolgozatlanok a sztorik.

    nem ugyanazért, amiért az effektek néha félkésznek tűnnek, mert a stúdió egyrészt azonnal akar mindent, másrészt elkészül egy script és még az utolsó utáni pillanatban is belenyúl valamelyik exec mert az utolsó teszten az aktuális közönség éppen nem úgy reagált, ahogy az a bevételnek meg a mörcsnek éppen a legjobban megfelelne. bevételi szempontból, úgy értem.

    így nehéz.

  18. ja meg vegyük megint csak a diznit, ahol a rendező kb. csak dísznek kell és már kész terveket tolnak elé, hogy akkor ezt meg ezt így és így kellene elkészíteni ennek a sablonnak megfelelően. köszönjük szépen, igen, ennyi volt, félreállhat. majd mi a többit intézzük.

    undorító, ami az utóbbi években történik a filmes, sorozatos világban és akkor tényleg az AI még csak most kezd beindulni és senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy amint értelmes eredményt tud majd produkálni, abban a pillanatban mindenki repül majd, akit ki tud váltani. mindenki. pár év.

  19. Malachi, forgatókönyvet nem csak rendelésre lehet írni, ez azért jobb esetben fordítva működik, hogy az író ír egy forgatókönyvet, ami ha jó akkor megveszik tőle. 30 éve még heti szinten volt olyan hír, hogy ezért és ezért a forgatókönyvért versenyeznek a stúdiók, mert akkora potenciált látnak benne. Most nincs ilyen, nincsenek sztár forgatókönyvírók, egyszerűen kikopott az a generáció aki volt olyan olvasott, hogy tudjon írni. A mai 40 alattiaknak az olvasás csak egy a sok médiafogyasztási lehetőség közül, nem is fognak tudni úgy bánni a szavakkal, mint az akinek a vizuális média még nem vitte el a fókuszát másfelé. Az Avatar meg nem szerzői film, hanem egy tudományos projekt, ahol a technológia és a látvány az első, a sztori meg ezt szolgálja ki, és egyébként sem Cameron írta a forgatókönyvet, hanem csak társforgatókönyv író, vagy öten izzadták össze, ami még nagyobb szégyen.

  20. El-ahrairah: hidd el, ha rendesen megvalósulhatnának az írók szeretetprojektjei kellő rendezővel és színészekkel, akik hozzátesznek nem pedig kiherélik, a munkának írt agyonnoteozott design by comitte “írd meg a 10. folytatást de még azt se kreatívan” helyett amit leszólsz kb., akkor sokkal-sokkal érdekesebb filmek jönnének. nyilván lenne szar, de nem ennyi.

  21. ” ez azért jobb esetben fordítva működik, hogy az író ír egy forgatókönyvet, ami ha jó akkor megveszik tőle. ”

    hogy mi???? ez az álom :D amúgy még most is harcolnak projektekért a stúdiók néha, ahol jó a forgatókönyv és a már megszerzett sztárok kombója, de még utána is simán belefeküdnek és kiírtják belőlük a kreativitás felét.

  22. De mondjuk például azt is vegyük már észre, hogy ez nem ennyire egyszerű folyamat, mert ezeket a feltételeket meg munkaleosztásokat egyszer el kellett fogadni. Nem úgy ment a dolog, hogy az író leült megírta a csodaforgatókönyvet aztán a gonosz stúdió kacagva széttépte előtte és még rá is pisált utána.
    Az írók elvállalták azt, hogy kiszolgálják hollywoodot, és megcsinálták éveken át azokat a dolgokat amiket most mind a stúdiók nyakába akarnak varrni. Fel lehet állni az asztaltól (niylván nem következmények nélkül) volt aki meg is csinálta.
    Ne tegyünk már úgy, mintha az aki odamegy a már folyamatban levő aktuális marvetstarwars akármi tucattermék forgatására, hogy ő fogja írni az ott szembesül azzal, hogy mit vállalt el. És pláne ne tegyünk úgy, mintha ez lenne a fő és egyetlen oka annak, hogy olyan minőségűek a forgatókönyvek amilyenek. Mert igen, a kapkodás meg a kívülről belenyúlás sok dolgot megmagyaráz, de amikor az alapvető ok-okozati viszonyokkal sincsen köszönőviszonyban sem az ami zajlik a vásznon akkor nehéz elhinnem, hogy az író bizony teljesen bűntelen és mindent csak a gonosz stúdiók tettek tönkre.

  23. El-ahrairah: nem azt mondom, hogy mindenből jó lenne, ha hirtelen írói rendszer lenne a hollywoodi produkciókban (sarkosítva, mert szerintem auteur rendezők kellenének alattuk jó írókkal), de mindenképp több jó film születne. komolyan, még a képregényeknél is látni, a szerzőibb darabok érdekesebbek és kilógnak, mint a The Batman és a Joker. Az MCu meg lehet direkt a középszereket keresi, mert az illik a rendszerébe, és nyilván aki aláír tudja, de még az is lehet, hogy fűt-fát ígérnek amikor odamennek, aztán jön a valóság, és van aki lelép, mint Edgar Wright az Ant-Manből, van aki marad, mint Ryan Coogler a Black Panthernél. Most azon kívül, hogy nyilván a közepest is el kell készítened, hogy esetleg a művészibb mellékvágányodra majd tudj pénz szerezni. Iszonyat komplex a rendszer, hogy azt mondhassuk a franchise filmek alapján, hogy minden író kókler hollywoodban (most azon kívül, hogy velük tanítanák a forgatókönyvíró AI-t, akkor az mit izzad majd ki, teljesen a pénzesek promptjai alapján, gondolkozzatok már…)

  24. Aki ért az AIhoz egy kicsit az tudja, hogy az AI forgatókönyv – hacsak nem történik újabb nagy áttörés a tachnológiában – az nagyon messze van, AI generált concept/vázlat az valószínűleg most is használatban van már, de za ugye majdnem mindegy.
    A színészek sokkal jobban félhetnek ezen a téren mert ott az AI hasonmások, de főleg az AI hangok már a spájzban vannak (az utóbbi technológia gyakorlatilag készen van).
    Az írókra fókuszálva viszont: szerintem senki nem vitatja, hogy ha a rengeteg okból ami miatt botrányosak a forgatókönyvek megszüntetünk párat akkor jobbak lennének a forgatókönyve, én annyit mondtam, hogy szerintem ez bőven nem lenne elég ahhoz a színvonalhoz amit én szeretnék.
    Ezért írtam, hogy én igen kevés szimpátiát érzek mind az írók, mind a színészek iránt, ugyanannak az elképesztően belterjes közösségnek a tagjai mint azok, akikkel most szembefordultak és érdemi változás csak akkor lesz ha az egész masinéria komolyabban megreccsen.
    Önzően szemlélve a dolgot pedig megengedhetem, hogy ne érdekeljen, így is egyre kevesebb filmet/sorozatot fogyasztok és amit igen azoknak is egyre kisebb része jön az álomgyárból.

  25. “Aki ért az AIhoz egy kicsit az tudja, hogy az AI forgatókönyv – hacsak nem történik újabb nagy áttörés a tachnológiában – az nagyon messze van.”

    ó, nem. nagyon nincs messze. annyira nincs, hogy… itt nem az AGI-re gondolok, mert az talán soha nem lesz (ki tudja), de nagyon sok mindenre használnak AI-t már, ami korábban egyértelműen kreatív terület volt. valamennyire közel állok a szakmához, engem is megdöbbentett amiket meséltek. ez van.

    azt meg ma olvastam, hogy idén már sorra szkennelik be a tömegeket (statisztákat) a nagy forgatásokon, kifizetnek nekik egy napi melót, aztán többet az életben nem hívják be őket, mert a jogok a gyártó stúdióra szállnak és a jövőben a beszkennelt képmásukat korlátlanul használhatják “statisztának” – amit majd egy szerver számol ki valahol. apróság, mégis egy újabb terület, amit kinyírnak.

    ugyanez a hangokkal, sorra adják ki animációkban szereplő hangok a nyilatkozatokat, hogy megtiltják, hogy bárki jogosulatlanul használja a hangjukat a saját projektjéhez és perelnek, ha észreveszik. hangot még a legegyszerűbb hamisítani, csinálja is mindenki, mintha nem lenne holnap.

    ja, szóval ha ezeket nem sikerül valahogy szabályozni normális keretek között, akkor nagyon csúnya világ jön nemsokára. már kreatív szempontból. szerintem. a stúdiók tovább híznak, a mocsok meg csak ömlik majd még komolyabban.

  26. @totoro
    “Nem értem, szerintem az amerikai írók és színészek is messze túlfizetettek a teljesítményükhöz képest.”
    Ez úgy hangzik, hogy számadatokat tudsz az írók és színészek fizetéseiről. És a jelen sztrájk nyilván nem a vezető színészek és sztár írók miatt van.
    Tehát miket tudsz úgy általában a forgatókönyvírók és a nem vezető színészek fizetéseiről?
    (Most olvastam a She-Hulk egyik írója 400 dollárt kapott részenként. Tök mindegy, hogy mit gondolunk a sorozatról, erre azt mondani, hogy túlfizetett…)

  27. Endymion

    Tevedsz. Nem az volt a fizetese.
    Az a residual/royalty volt, amit ugye elete vegeig kapna, nem tudom milyen idokozonkent (evente?). Ezert is kardozgatnak most. Mert ugye ez jelenleg szinte semmi a korabbi streaming elotti idokhoz kepest.
    Viszont en nem ertem, hogy a budos nagy semmiert miert kene oket orokke fizetni. Masok sem kapnak minden elvegzett munkajukert penzt orokre.

  28. L92 – röviden azért, mert a jogtulaj is addig keres vele, amíg eladja egy csatornának. A csatorna is keres vele, mert eladja a reklámidőt. Ha 20 év múlva, akkor 20 év múlva. Normális esetben így az íróknak is jár részesedés. Normális országokban így pl. az írók eleve erre voltak berendezkedve,hogy majd jogdíjakból befolyó pénz kipótolja az alacsony munkadíjat. A streaming ezt felrúgta teljesen, valamit kezdeni akarnak ezzel.

  29. Persze, értem én. Csak azt mondom, hogy ez sehol máshol nincs így. Kifizetnek a munkádért, majd mész a következő munkádra. Láttam Sean Astin is azt mondta most, hogy azért kell nekik, hogy fenntartsák magukat munkák között. Magyarul: fizetve legyenek akkor is, amikor nem dolgoznak. Vagy meghallgatásra járnak? Elhiszem, hogy nekik ez a normális, csak sehol máshol nem. Pénzt a munkádért kapsz.

  30. oké, hát ez a jogdíj rendszer nem tudom kb. 50 éve ilyen, de lehet, hogy régebben. attól, hogy ez neked új infó nem lesz kevésbé jogos éppen a sorozat meg film írók követelése. ugyanígy megy (ment nagyon sokáig) a zenészekkel, írókkal (könyv, irodalom stb.), satöbbi.

    a változás csak annyi mióta beindult a digitális világ, hogy az alkotók lfszt nem kapnak vagy egyre kevesebbet, a csatornákhoz, stúdiókhoz meg minden eddiginél nagyobb tempóban dől a lé. szóval itt a viszonylagos egyensúlyi helyzet billent ki nagyon erősen a hatalmasok irányába. ők miért kapják azokat a rettenetes összegeket? gondolom a munkájukért. vagy mégsem?

    tőled, nézőtől ugyanúgy legombolják a havidíjat/jegyárat, akármit. ebből szempontból neked pont mindegy, milyen arányban jut annak belőle, aki ténylegesen a munkáját tette bele, meg a nagykutyáknak.

  31. ” Masok sem kapnak minden elvegzett munkajukert penzt orokre.”

    ööö, de kapnak? A Tolkien estate épp valami 300 milliót kapott 1-2 éve a Lord of the Rings szeletéért. A Lord of the Rings filmek szereplői is kapnak mindig, amikor valaki pénzt csinál belőle, új kiadás, leadja a tévé. POnt ez a gond, hogy a streaming tudja azt mondani, hogy kutya sem nézi, nem jár royalty (és eladni sem adják el sehova, nem adja le az RTL klub és a többi), ami nem fix összeg életed végéig örökre, ahogy te írod, hanem ha sikeres és később is nézik, akkor kapsz összegeket. A Joey soroazt készítői nem sok pénzt keresnek, míg a Jóbarátok 300 millióért vándorolt egy darabig újra meg újra, így akik azon dolgoztak, azok kapnak pénzt.

    ” Kifizetnek a munkádért, majd mész a következő munkádra. ”

    mert ha vízszerelő vagy, az tök más, mint ha milliókat szórakoztató sikeres valamit találsz ki (ami kurva nehéz), amiből újra meg újra kurvasok pénzt keresnek a stúdiók? És azt felejted el, hogy előre nem fizetnek olyan sokat a munkáért sokszor. Elképzelem, ahogy a vízszerelőnek azt mondom, hogy dobja össze 10 ezer munkadíjért a fürdőt, és ha eladom a házat, akkor kap majd belőle még 290 000-et, ha nem adom el, csak élek benne (streaming) akkor meg így járt.

  32. Jajj, itt valami nagyon félrement. Nekem nem új a jogdíj rendszer, sem az, hogy ez így működött a filmiparban, vagy a még mocskosabb zeneiparban. És azt sem gondolom, hogy feltétlenül normálisan vannak megfizetve, vagy azt, hogy a exec. és társai annyi pénzt érdemelnek, amennyit.
    Én csak úgy gondolom, hogy alapvetően ez a jogdíj rendszer baromság, bár ez egy hosszabb vita és nem is akarlak titeket meggyőzni semmiről.
    Tudom, hogy a vízszerelőket divatos példa elővenni, ha valamilyen szakmát gyalázni akarunk, de mivel tök baromság idehozni, mondok egy másikat. Van kerámikus művész, étterem rendel tőle készletet. A munkája egyszeri és megismételhetlen. Elkészíti őket, átveszi érte a fizettségét és tovább áll. Az étterem nem utal neki minden alkalommal, amikor kitálalnak a tányérjaira.

    “mert ha vízszerelő vagy, az tök más, mint ha milliókat szórakoztató sikeres valamit találsz ki (ami kurva nehéz)”

    Nem ismerek százalékokat, de amúgy az elkészített forgatókönyvek tetemes része jön: regényből, képregényből, játékból, korábbi filmből / sorozatból, megtörtént eseményből. Ezekből az írók kreálnak egy filmre vihető változatot. És nem állítom, hogy mind ez. Vagy, hogy ez könnyű. De, hogy ez tényleg egy annyira kimerítő, megismételhetetlen, egyedi kreatív munka, hogy életre fizetni kéne őket filmenként? Vagy vegyük a színészeket, akik szintén ugyanezt akarják, pedig nem írnak semmit, hanem elmondják a sorokat. És tényleg nem lenézem ezeket. Szerintem normálisan meg kéne őket fizetni és kész.

    Viszont az, hogy ennyire leszarják őket a stúdiók az pont azt jelenti, hogy hagyják őket lekopni. Mert sokan vannnak. És kampányolnak az Ai korlátozásáért. Komolyan. A világtörténelemben mikor fordult elő, hogy korlátoztunk egy technológiát az emberi munkáért? Soha. Ha tud helyettesíteni, egy llm az azt jelenti, hogy a munkádra már nincs szükség. Ha elég jó vagy, nem tud helyettesíteni egy llm. Szomorú, de többségünk nem tud megélhetést csinálni magának Hollywoodban, ezért mással foglalkozunk.

  33. “Van kerámikus művész, étterem rendel tőle készletet. A munkája egyszeri és megismételhetlen. Elkészíti őket, átveszi érte a fizettségét és tovább áll. Az étterem nem utal neki minden alkalommal, amikor kitálalnak a tányérjaira.”

    egyrészt nem leszólni akartam a vízszerelőket, csak hoztam egy rendes fizikai munkát, másrészt nem értetted a példát akkor, az étterem sokat fizet egy kézműves kerámiáért, a te hasonlatod úgy nézne ki, hogy megkapják mittomén, 500 forintért, de minden tálalás +1 forint (vagy +10 cent) a művésznek, ez lenne a jogdíj rendszer. Most azon kívül, hogy a copyright lényege, hogy bárki alkothasson, mert esetleg 5 év múlva is kap valamit a munkájáért, amiért ki tudja mit beáldozott. Nem tökéletes a copyright rendszer, sőt, de érthető mi volt vele a cél – és továbbra is, ha már ez a rendszer, akkor miért ne járjon ami jár a benne résztvevőknek, csak mert az 500 milliót hazavivő Zaslav szerint az írónak kevesebb jár?

    “Nem ismerek százalékokat, de amúgy az elkészített forgatókönyvek tetemes része jön: regényből, képregényből, játékból, korábbi filmből / sorozatból, megtörtént eseményből. Ezekből az írók kreálnak egy filmre vihető változatot. És nem állítom, hogy mind ez. Vagy, hogy ez könnyű. De, hogy ez tényleg egy annyira kimerítő, megismételhetetlen, egyedi kreatív munka, hogy életre fizetni kéne őket filmenként? Vagy vegyük a színészeket, akik szintén ugyanezt akarják, pedig nem írnak semmit, hanem elmondják a sorokat. És tényleg nem lenézem ezeket. Szerintem normálisan meg kéne őket fizetni és kész.”

    igen, sőt, még a cikket/könyvet író is kap, és hidd el, jól adaptálni kurvanehéz, ahogy látjuk.

    “Szerintem normálisan meg kéne őket fizetni és kész”

    ezért harcolnak!!! de mivel a rendszer úgy volt felépítve, hogy kapsz előre keveset, ha siker, akkor meg csöpög még valami, amiből a csöpögést elzárta például a streaming (leegyszerűsítve), akkor miért ne harcoljanak azért, hogy legalább úgy csöpögjön, mint régen? Miért ne harcoljanak azért, hogy háttérszínészként, statisztaként ne csak 1szer 200 dollárt kapjanak a teljes kinézetük eladásáért és utána akármeddig használhassák azt bárhol? Az írók miért ne harcolhassanak azért, hogy ne az ő copyright munkáikkal etessék meg az AI-t, és utána ne nekik kelljen rendes forgatókönyvet csinálni belőle?

    Szerintem el sem olvastad mit akarnak, csak leakadtál egy helyen amivel nem értettél egyet, és onnan nézted az egészet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.