The Creator

Nem hiszem el, hogy ez 100 milliónál kevesebbe került. Néztem a filmet, és folyamatosan ámultam a vizualitásán. Ez alatt nem is csak a trükköket értem. Lehet nem ezzel kéne kezdeni, de előtte volt például a The Marvels előzetese, ami ugye 270 milliót taksál, és a Creator kinézetben oda-vissza veri. Hihetetlen a látványvilág. A sztori már kevésbé…

A történet a közeljövőben játszódik, ahol az emberiség, vagyis Amerika harcol az AI ellen, míg például a távol-keleti országok üdvözlik az evolúció új lépcsőjét. Ebben vesz részt a főszereplő, aki a múltja miatt egy olyan bevetésbe kerül, amiben az amerikaiak tudomására jutott új AI csúcsfegyver megszerzésére mennek katonák.

Gondolom a trailerből is lejött, hogy egy fiatal AI lány a “csúcsfegyver”, és a főszereplő önös érdekből nem pusztítja el, hanem közösen kezd menekülni vele. Nem akarok sokat lelőni a sztoriból, mert nincs sok a filmben. Mármint jól hangzik az egysoros tartalomban, hogy AI, de valójában ez csak egy hatalmas körítés, hogy a rendező jól kinéző dolgokkal vegye körbe a teljesen alap akciófilmjét.

Mindez nem is lenne baj, ha a fináléra nem esne szét teljesen még ez az egyszerű történet sem. Vagy hatalmas vágások vannak a sztoriban (erre tippelnék), amit pár utólag felvett mondattal pótoltak, vagy csak forgatókönyv volt szar, de a befejezésre sajnos megérkezett az “essünk túl rajta” érzés. Legalábbis írásilag.

A lényeg még így is mindenképp az lenne, hogy a film próbált nagyot markolni sztoriban is, Blade Runner, Akira, és Apocalypse Now lebegett a szemük előtt, amiből nagyjából csak az amerikai hadsereg ellenességet húzta alá sikeresen, de inkább 100 ilyen ambiciózus próbálkozás, mint a futószalag amit kapni szoktunk.

Amiben viszont nagyot húzott, az a kinézet. Nem “kapcsold ki az agyad és nézd” hülyeség, de tény, hogy a látvány miatt jöttem ki nagyon pozitívan. Eszméletlen mit ad a képhez, hogy kimentek a terepre és csak utána tették rá a CGI-t — a teljesség miatt nyilván hozzá kell tenni, hogy azért 1-2 LEDfalas megoldás is van benne. Edwards mindig is erős volt abban, hogy az arányokat érzékeltesse, és itt sincs máshogy, ha valami NAGY feltűnik, az mindig üt. Egyszerűen él a világ, amiben zajlik az ábrázolt harc. A sok apróság egyszerűen sokra megy, néha csak 2 másodperc VFX vágókép, és máris érezzük hol vannak, mi veszi körül őket.

Ami még extrán ad hozzá, mármint az olcsóság ellenére jól kinézéshez, hogy szinte az egészet Sony FX3-mal forgatták, és mégis elég filmesen néz ki, nem “Netflixesen”, vagy steril Marvelesen. Akit ilyesmi leköt, annak mindenképp lenyűgöző lesz ez a… most megnéztem pontosabban, 86 milliós film.

Filmeket ismerőknek hasonlatként ide a végére: a Children of Men – Elysium skálán valahol közepén helyezkedik el a Creator. Az első fele balra, a befejezése jobbra leng ki.

A film közepe felé van egy rajtaütés valami nagyvárosban, és csak arra tudtam gondolni, hogy úristen miért nem a filmért felelős Gareth Edwards kezébe tették a Ghost in the Shellt anno, a helikopter repülés teljesen azt idézte (az HBO Maxon levő Gits-ben 52 percnél). Rendes kiforrott sztori körül élhette volna ki vizuálisan magát, és kb. új kult film lenne a kezükben, míg a Creator nem lesz az, de egynek baromi szórakoztató volt, főleg az első felében.

human
írta
2023. 09. 29. 18:24
megjelenés
31
hozzászolás


31 hozzászólás a “The Creator” bejegyzéshez

  1. human, te ennyire elégedetlen voltál a Ghost in the Shell rendezésével és vizualitásával? Szerintem meg pont a film kiállása volt, amibe nem annyira lehetett belekötni.

  2. Mivel a poszterek alatti hozzászólásom törölve lett (gondolom túl korai volt, bocsi ha az), ezért itt megkérdezem ismét, hogy ez akkor végeredményben mennyivel is lett jobb mint egy Zack Snyder film, ami már az első hírekre/gondolatra/trailerre le van maximálisan szólva és alázva a “sztori máshonnan összevagdosása miatt, a történetből hiányzó egyediség miatt, max vizualitás van benne és annyi, nem túlzottan jó színészválasztás/játék miatt stb stb stb.” Ez eszerint a kritika szerint is ugyanolyan volt kb. mint egy tipikus Snyder film, mégsincs szétalázva, mert az egyszer nézhető minden egyediséget nélkülöző, de vizuálisan szép, de sztoriban a végére darabjaira hulló filmet leforgatták 86 millióból. Szerintem nagyon szomorú ez, hogy eljutottunk arra a szintre 2023-ban, hogy örülnünk kell egy olyan filmnek moziban, ami kultfilm ugyan sosem lesz, esélye sincs rá, de egynek szórakoztató volt egyszer, főleg az első felében és ez “megéri” egy mozijegy árát…hát szerintem meg nem, a kritikák alapján streamingen lett volna kb. a helye, főleg, hogy más streamingre készülő filmeket meg teli torokból szidunk látatlanban. Majd streamingen megnézem egy esős estén itthon uhd-ben a nagképernyős tv-men, ezek szerint kb. ennyit ér, és igen, kár érte, hogy ebből a témából egy szép hátterű üres akciófilmet tudtak kihozni, ez az írók szegénységi bizonyítványa is, akik most éppen amiatt (is) sztrájkoltak, amiről képtelenek írni egy épkézláb sztorit (AI).

  3. tényleg nagyon-nagyon látványos film, imádom ezt a cyberpunk jövőképet. Nekem viszont nem tudta elnyomni a sztori és úgy az egész filmbeli univerzum mélységes butaságát és hajmeresztő bukfenceit… :-(
    Sétáltam ki a teremből és csak jöttek a fejembe a kérdések egymás után, számoltam vagy 15-ig, aztán feladtam.
    A rendezőnek inkább csak kiforrott alapműveket kéne adni mozis megvalósításra, és akkor minden okés lenne.

  4. @Zolsan
    1. az írók már nem sztrájkolnak. Most már csak a színészek.
    2. Közel se csak az írók alakítják egy ekkora film sztoriját. Rendező, vágó, stúdió, producerek ugyanúgy beleszólnak.

  5. annyi pozitívumot lehet elmondani a filmről, hogy szép és ennyi. minden másban buta, felszínes, következetlen és céltalan.

    Ez a film a forgatókönyvön ment el, Edwards nem tud írni, jó ötletei vannak, de ennyi.

    Próbált tudományos lenni és művészi, egyik se ment neki. az külön vicces mikor az USA kijelentette: MI/AI ellen háborúznak, miközben szinte mindenhol azt használják ők is. Edwards annak se nézett utána, hogy konkrétan az AI már a II. világháború óta használják, automatizálás is az. Az USA az öntudatra ébredt MI ellen harcol, csak ezt nem mondják ki, nem utalnak rá.

  6. Mérges vagyok erre a filmre, mert látványban simán fantasztikus tényleg, District 9 magaslatokban jár. Egy-egy jelenet még világépítésben is egész értékelhetőre sikerült. De a sztori egésze olyan, mintha lett volna 4-5 kitalált koncepció, és ezeket utólag a leglogikátlanabb, legidiótább módon kötötték volna össze (valószínűleg így is történt).

  7. Hu kösz, hát ez nagy kár. :( Nincs kedvem idegeskedni a moziban szóval akkor jó lesz ez itthon is.

  8. Rég láttam ilyen dög unalmas filmet, a látványt leszámítva nulla szint. Semmi újat nem mondott AI témában.

  9. Tehát kb. az amire mindenki számított de próbálta leplezni a bejegyzések alatt ahol human írta, hogy mekkora blockbuster is lesz ez. :)

    Nem nagyon értik ezt AI dolgot az ilyen filmek írói. Főképp nem a lehetőségeket amiket megnyit majd.

  10. Ahogy más is írta. Megnéztem, lekötött, a látvány vitte az egészet a hátán. Aztán jöttem kifele a moziból és a kérdések csak gyűltek.

    SPOILER

    Az hogy az amcsiknak kell valakit hibáztatni a saját hülyeségük miatt (jelen filmben ez az AI) az egy dolog. Az hogy a miértre egy fél mondatot szántak a filmben, szerintem koncepció volt, mert el tudom képzelni, hogy igazából tök mindegy. Viszont amit nem tudtam hova rakni az a pusztítás mértéke főleg a film végén, ahol már 7-8 rakéta száguldozott nagyvárosok felé. Még az elején a kis elszigetelt területet lebombáznak az egy dolog, de a film végére ez totál átment kreténbe. Felteszem a kérdést, hogy mindeközben adott ország hadserege hol volt. Eleve hogy engedhette a világ többi része, hogy az amcsiknak egy ilyen halálcsillaga legyen. Amíg kis kommandók mászkálnak be precíziós csapásokat végre hajtani valahol még okés, de a végén már baszott tankokkal mentek…
    Robotok célzó képessége alulmúlt mindent… miért is? Komolyan lőtt mindenki a vakvilágba és senki de főleg a robotok nem találtak el senkit.
    Gyerek képessége egy plotdevice volt. Csak akkor működött, amikor a sztori szerint kellett, nem logikai alapon.
    Lehetett volna nagyon jó film is, így egynek elment és a látvány az valóban odabaszott minden szinten.

  11. Órási élmény volt! Fantasztikus a látvány, de a történet is tetszett, a hiányosságok és gyerekbetegségek ellenére is!

    Végignéztem a stáblistát, és csak néztem magam elé, olyan nagy hatással volt rám a film.
    Biztosan van ennek köze ahhoz, hogy van feleségem és egy kislányom, jobban megérintett így.

    Nagyon nem értek egyet hogy az AI csak körítés, és hogy totál üres akciófilm!

    Mozira termett, nagybetűs film! Nem tökéletes, de egyértelműen megéri a mozit! Filozófikus mélységű volt helyenként, és igen kemény, nagyon aktuális kérdéseket feszeget!

    UI: spoiler jelzőt illene kitenni emberek, ahová kell, 2 napja volt a premier!

  12. Gyönyörű film, de tök alap action film, kár … mindenesetre átverve érzem magam. Arénában voltam imax vetítésen de full szélesvásznú volt az egész film, egy darab imax jelenetet nem láttam ami kihasználta volna a teljes vásznat. Ez normális jelenség ? Sokszor a minőség is full homály volt. :/

  13. Szép fényképezés, jó látvány, valósághű CGI, jó hangok, nem tolakodó zene, jó alapötlet.
    Cserébe átlagos színészi játék (kiemelkedik a kislány és az ezredes(?) nő), pocsék sztori, logikátlanságok tömkelege, szar írói munka.
    A végeredmény át átlagos, helyenként unalmas film.
    Igaza Zolsannnak (2. hsz). Semmivel sem mutatott többet, mint egy Sneyder film.

  14. @Wittgen

    A különbség az, hogy ez a film nem is akart több lenni mint ami. Ellentétben Snyder “műveivel”.

  15. A cgi-ért melyik cég felelt egyébként, azt lehet tudni? Vagy ezt így Gareth Edwards hozta össze kútfőből?

  16. 16. @Kopasz:
    Én sok helyen a stáblistában az ILM-et (Industrial Light and Magic, Lucas Arts) láttam. Viszont ekkora névvel dolgoztak együtt ilyen olcsón, vagy ők csak a szoftvereket adták, nemtom.

    17. @Human:
    nekem a Man of Steel sokkal nagyobb élmény volt visszagondolva, de lehet a zene miatt (érdekes ennek is Zimmer csinálta a zenéjét – jó is volt mondjuk). Mondjuk mai szemmel/fejjel már azt is másképp nézem, de a hasonlat egyébként nem rossz…

    Összességében nem vagyok teljesen csalódott a film miatt, mert annyira nem tudtam mire számítsak, de zavarnak a logikátlanságok benne és ez mondjuk mond valamit, hogy akkor volt vmi elvárásom, hogy ne legyenek benne logikátlanságok… Mert pl. F&F esetében pont nem érdekelt, bár mondjuk az elé felkészülve ültem le…

  17. Látatlanban: mivel a látványt mindenki élteti, felmerül a kérdés, hogyha ezt átlag blockbusterek költségvetésének feléből-harmadából kihozták, akkor a többiek mire tapsolják el azt a rengeteg pénzt. Ez nem 10-15% spórolás. Képzeljük el ezt a képletet pl. közbeszerzésekre átültetve…
    Annak idején 30 éve Emmerich tudott ilyen spórolós látványfilmeket csinálni, ha jól emlékszem.

  18. csuszu1:
    Hát azért, ha egy George Clooney, vagy más nagy név is felbukkant volna a filmben, akkor az a 80 milliós költségvetés 110 millió is lehetett volna.
    De azért valamennyire jogos a kérdés.

  19. nincs az az isten, hogy Clooney 20 millát ér, plusz szerintem Washington is kapott azért pénzt.

  20. Szerintem a nagy költségvetés különbség egyik oka:
    – Ennél a filmnél a rendező pontosan tudta mit akar. Úgy forgatták le, hogy ő tudta fejben mi lesz ott pontosan, céltudatosan volt elkészítve valószínűleg a nyersanyag és az utómunka is.

    – Ezzel szemben nagy valószínűséggel egy Marvel-szintű blockbusternél (ma már sajnos) egyáltalán nem annyira tudják előre, hogy mit is akarnak pontosan. Kék/zöld háttér az egész, fossá forgatják a nagy semmit, hogy biztos meglegyen minden szög, plán, stb, pörögnek a napok a stúdióban.
    Aztán utólag minden bizonnyal a felét nem is használják, amit meg igen, ott 0-ról kell felépíteni egy komplett látványt, nem a valóságot kiegészíteni, mint itt többnyire.

    Amúgy tényleg meghökkentő, hogy olcsóbban kihozták úgy hogy csomó egzotikus helyre elutaztak forgatni és még jobban is néz ki ugye (nyilván) a végtermék.

    Mondjuk az a durva, hogy a nagy stúdiókat szerintem nem zavarja az hogy jobban néz ki egy film ami olcsóbb mint az övék. Nem érdekli őket, hogy 3-4x ennyit költenek, amennyiben, az befektetett zsé többszörösen vissza is jön! :D Tök mindegy nekik…A vég(összeg)eredmény számít…

    De a lényeg, nézzétek meg a filmet moziban! :)

  21. human:
    Érni nem ér, de ki tud magának követelni annyi pénzt.
    De akkor legyen mondjuk Brad Pitt. Ő még most is ér annyit.

  22. Arzen
    Persze hogy szélesvásznú volt az egész film, mivel egy másodpercet sem forgatták a filmből iMax kamerákkal:) Ez csak pénzlehúzás, beetetik az embereket hogy iMax vásznon is fut, közbe meg sehol semmi.
    Ellenben Spielberg már nagyon régóta 1:81 képarányban forgat, hiába nem iMax kamerát használ, nincs ott a csík alul, felül.

  23. Arzen, örülj neki, hogy legalább elindult. :D Mi csütörtökön voltunk imax vetítésen, elkezdődtek az előzetes de semmi kép. Marvels közepére elővarázsolták a képet is, de a hang katasztrófa volt. Lement +2-3 előzetes, Disney promocucc, mire meg kezdődött volna a film, már se kép se hang:D majd nagyon csúnya 35-40 percnyi várakozás után beküldték, hogy bocsi, nem jó a vetítőgép, a jegy árát visszafizetjük vagy beszámítjuk egy általad választott film jegyárába… jippikájé..

    Aztán pénteken megpróbálkoztunk máshol sima feliratos verzióval…az legalább lement. Amúgy nekem tetszett a film, zéró elvárással ültem le, valószínűleg jó hangulatomban kapott el, mert érzelmileg is nagyon hatott rám. szép volt a zene, a látvány, meg igazából

    SPOILER

    jót mosolyogtam magamban azon, hogy naahhh itt is egyértelmű, hogy kik [amcsik] fogják lehúzni igazán, amikor pontozni kell.:D

    Én a sztoriban csak 2 dolgot nem tudtam mire vélni. Fentebb említették már azt a bazi nagy, ész nélküli rombolást, a másik meg az ezredesnőci, hogy milyen hirtelen ment át terminátorba. A “le kell vadásznunk egy árulót”-nál én csak kapkodtam a fejem, hogy wtf lemaradtam valamiről, mintha kimaradt volna 3-4 jelenet:D most csak azért, mert eltűnt az embere is, a fegyver is, a hátsó ülésen meg egy halott, egy 20%-os AI-s állapotfelmérés, hogy mi történt, hát én nemtom annyiból nekem nem igazán volt egyértelmű, hogy emberünk áruló. De valszeg nem figyeltem jól, mert hiába a felirat, megint volt 2kis gyökér, akik végigpofázták a filmet és csomó mindenről elvonták a figyelmem..

    spoiler off

    Szerintem amúgy (ha nem lettek volna nem a filmmel kapcsolatos rossz élményeim, azt mondanám) megéri a mozit.

  24. Az IMAX egy formátumot, képarányt jelent, de nem csak azt.
    Az IMAX mozi a legnagyobb mozi az egész országban. Hatalmas. Óriási, kicsit ívelt is, a nézőtér is sokkal meredekebb, mert olyan magas a vászon.

    Nyilván egy sima film nem tölti ki az egész vásznat, de az élmény ugyanaz: az országban fizikailag elérhető legnagyobb mozivásznon látod a filmedet.

    A besült vetítőgép mondjuk elég ciki, durva…megesik ezek szerint.

    A Spilerberges megjegyzés szerintem teljes tévedés.
    Az újabb filmjeit nem láttam, de itt van példának a West Side Story:
    https://www.imdb.com/title/tt3581652/technical/

  25. tegnap este megnéztük mi is. látvány tényleg szuper volt és az is látható volt, hogy a vágószobában túl sok maradhatott a padlón. ilyen látványvilággal rendelkező és viszonylag hosszú filmnél egy pllanatra sem lehetett elveszni a képekben, mert mikor kicsit jobban megnéztél volna valamit, már vége is a snittnek.

    rated R sokat dobott volna rajta.

    zenét dícsérték többen, nekem fel se tűnt, végefőcímnél meg is lepődtem, hogy zimmer műve, aztán eszembe jutott, hogy zimmer már jóideje nem olyan jó, mint régen.

    a vége valóban szétesett, NOMAD ugrált LA és thaiföld között, aztán a kék laser is mintha egyszerre jött volna több helyen, mikor csak egy NOMAD volt. baby denzel felveszi a szkafandert, de 2 perc után elfogy a levegő. a film közepén felveszi a sugárvédő szkafandert, mikor megy a régi kunyhóba, de 2 perc után leveszi a sisakot. arcfelismerő rendszert használtak az AI laborban, mikor a film közepén mutatják, hogy bárki lemásoltathatja az arcát…

    nah mindegy, összességében még mindig 10 ilyen, mint bármilyen képregényfilm.

  26. Banner
    Tíz filmjéből legalább nyolcat 1:85.1 formátumban forgat Spielberg. Nincs csík alul felül.

  27. Sajnos megértem a sok kritikát, remek ötletek, de elég generic kivitelezés. Mindenesetre első osztályú példa, hogy lehetne értelmesen alkalmazni a VFX-et

  28. Vegyes érzéseim vannak, mert a látvány és a production design első osztályú, de a történet és a karakterek nekem nem igazán tetszettek. Olyan érzésem volt, hogy kitaláltak pár nagyon hangulatos concept artot (erősen stalenhag hatásúakat teszem hozzá), és valahogy ki kellett találni egy történetet ebbe a világba, de az nem volt olyan fontos mint a látvány. (Meglepődtem a stáblistában, hogy Greig Fraser amúgy nem csak operatőre hanem producere is volt a filmnek.) Ez nekem bosszantó, mert egy jó storyt írni a filmkészítés talán legolcsóbb része, és valahogy rendre nem sikerül megugrani a lécet. Most már tudható hogy oltári bukó a film anyagi értelemben, és sajnálom, mert ha nem is lett egy erős film, de legalább próbált volna egy egyedi dolgot alkotni. Ha lesz belőle concept art könyv, lehet megveszem, szerintem azt többet fogom nézegetni, mint a filmet. Kár érte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.