Az a legdurvább Guy Ritchie új rendezésében, hogy valójában a korábbi filmje, a The Man From UNKLE hasonló tematikával mennyivel jobb volt. Pedig még van kakaó Ritchie-ben, a Gentlemen film és a sorozat első két részének rendezése megmutatta, hogy megy neki a szétcsavarós könnyedség. Sajnos itt nem, pedig látszólag a teljes recept megvolt egy jó filmhez. Aztán 5 percig főzték csak.
A történet amolyan Alistair MacLean + Rejtő Jenő iskolába járt darab. Lehetne talán a Piszkos 12-höz is hasonlítani, de az nem annyira állt meg számomra, ellenben a fenti kép alapján egyértelműen a Guns of Navarone ugrott be, legalábbis a regény, mert a Reacherben is játszó Alan Ritchson termete alapján teljesen olyasmi, mint Andrea a Navarone és a gátas folytatás könyvben. Sőt, az egész lehetetlen küldetéseket felvállaló csapat hasonlít.
A lényeg, hogy a németeknek vannak az új tengeralattjárói, amivel az összes tengert rettegésben tartják. Churchill pár megbízható embere összetesz egy csapatot kémekből és nem épp kitüntetett katonákból, hogy egy titkos katonai akcióban megbénítsák a tengeralattjárókat, elsüllyesztve a légszűrő utánpótlásukat. Ehhez vagy két helyőrséget is le kell nyomniuk.
Szóval a film első felében összeáll a csapat, amit mindig bírok, hogy utána az újabb és újabb nehézségeket legyűrve felrobbantson egy hajót, amihez rengeteg ellenfélen át vezet ez út, sok akciójelenetet (*?) hozva. Mindeközben a kémek előkészítik a végső bevetést, ami magában egy külön film lehetne, ahogy megtervezik a kikötőben levő katonák és felettesük lefoglalását.
A fő probléma abban rejlik, hogy az egész nem áll össze. Olyan, mintha valami első vázlatot forgattak volna le. Vagy csak összedobáltak cool jeleneteket? Nem tudom eldönteni. Néha szinte elmerültem volna a filmben, “na most meglett a ritmus”, aztán jött valami böszmeség ami rögtön kizökkentett az élvezetből. Már azon kívül, hogy tétek egyáltalán nincsenek. Látszik némelyik jeleneten, hogy azt épp nem lazának szánják, de a feszültséget semennyire nem tudják építeni bennük. Igen, tisztában lehetünk a végkimenetellel, nem elbukniuk vagy meghalniuk kell, de ettől még az útnak nem szabad súlytalannak lenni.
Külön említeném az *akciójeleneteket, amik szinte teljesen a “csak essünk már túl rajta” módon zajlottak. Mennek előre a “terminátorok” és mindenkit legyaknak fennakadás nélkül. Rosszabb dolgot el sem tudok képzelni ilyesmi filmbe, mint hogy az akció ennyire unalmas. Egyszerűen nem is értettem. Pedig a kezdő jelenet még sugallt némi reményt.
Pedig ebben a Ministry of Ungentlemanly Warfare-ben lehetett volna valami. A Henry Cavill által vezetett szedett-vedett csapat néha teljesen kedvelhető, laza, a kémek között pedig, nos Eiza González érthetően csavarja el a német elit fejét. De a jobb pillanatok miatt talán csak mégnagyobb csalódás az egész. Azt értem, hogy nem adta bele a szívét-lelkét mindenkit, de legalább akkor iparosmunkaként menjen el.
Én sem értem, hogy hol süllyedt el a hajó, mert ha külön-külön veszem szemügyre, akkor minden egészen jó, mondhatni iparosmunka. Aztán baromi rosszul lett összecsavarozva? Pedig voltak hosszú percek is, amikor teljesen jól éreztem magam a film nézése közben – Gus March-Phillipps szövegelése jól lett megírva, ahogy Anders Lassen egysorosai is. A csapattagok között is megvolt az összhang, még Marjorie Stewart is simán passzolt bele.
Későbbi spoiler!
Azt észrevettem, hogy a vége felé próbáltak Henry Cavill és Eiza González között valami kezdődő vonzalmat felmutatni – feltételezem, hogy lenne még sztori ott, ahonnan ez jött -, de valahogy nem jött össze. Pedig a valóságban összeházasodtak nem sokkal a történtek után.
Én alig bírtam végignézni, max 5/10, teljesen kihagyott ziccer a szìnészek tekintetében. Én most engedtem el Ritchiet…rossz rendező és ìró is. oke human te 20 év múlva is éltetni fogod, de ez egy vicc amit művel…inkább ne tenné.
Ez a film egy hangtompító reklám volt :)
Ami bejött, az az, hogy végre nem az egész egy studióban forgott zöld háttér előtt.
Érezted a tengert, kézzel fogható volt a vitorlás, úgy összességében a látvány, már ha lehet annak nevezni, végre életszerű volt az egész, nem pedig a mostanában normalizált kamu cgi napsütés.
És ez egy hatalmas pont.
Cavilt viszont jobban ki kellett volna használni, mert így nagyon parlagon hevert.
Ellenben Ritchson inkább karikatúrába vágott át a szemüveges tank aki előre megállíthatatlanul és íjaz le mindenkit..
Már a Reacher első évadában is zavaró volt, hogy egyszerűen annyira túlgyúrta magát az ember, hogy a járása is fura lett.
Spoiler
A felépítés meg az információ adagoláson azért lehetett volna javítani, alapvetően gyenge lett a végeredmény.
Miért pont Cavil karaktere kellett?
Erre nulla magyarázat volt.
Mint ahogy Heron karakterével is túl “megengedőek” voltak a németek a vonaton.
Ahogy a hölgy kamu “lebukása” is érdekes volt azzal az egy héber szóval különböző nyelveken való éneklés közben.
Lemészárolnak egy csapat katonát az erőműben, de senkinek nem hiányoznak.
Cavil és a hölgy magasröptű románca kimerül abban, hogy megvárja őt bármi áron, nulla előzménnyel, de azért kiírják, hogy a való életben összeházasodtak..
Jó lett volna erre még gyúrni.
Egynek elmegy, de inkább tv filmnek.
Mondjuk a jelenlegi streaming kinlatot azért veri rendesen így is.
@Kastély Ferenc:
Richie nagyon-nagyon kiszínezte és szinte teljesen átírta az eredeti sztorit, csak a puszta váz maradt meg. Ha érdekel, hogy valójában mi történt, már nem titkosak az adatok:
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Postmaster
Van amiben a film akciódúsabb és van amiben a való élet az izgalmasabb.
Ezért mondjuk kár, reménykedtem hogy nem cseszik el
Nekem a Covenant volt az utolsó értékelhető Guy Ritchie film.
e-batta: tudom, film közben beleolvasgattam, sajnos el is lőtte a fordulatot, meg aztán a végén mutatott képek is erős kontrasztot mutattak a szereplőkkel.