Human Indiana Jones írásából nagyon megragadt nekem egy félmondat: … “iparosmunka, ami valami miatt kellett a Disney-nek” és ezen kattogtam a hétvégén, hogy tényleg minek kellett ez, vagy miért pont ez. Indy komoly név persze, mindenki tudja kiről van szó (a fiatalok is?), sokszor beszéltük már, hogy könnyebb/biztonságosabb egy olyan IP-ba fektetni, aminek van történelme, háttere, ereje és persze nyilván a Disney sem ezzel a kezdéssel számolt. De valóban megéri, amikor 300 millióból forgatod le, és 60 millióval nyit Amerikában az első hétvégéjén?
Szigorúan a számokat nézve nyilván nem, sőt nemzetközileg ehhez csak 70 millió jött és ilyenkor nyilván figyelni kell azt, hogy hogyan és hány piacon nyitott, de khöm…ennél még a végtelenül lesajnált Flash is kicsivel többet hozott össze globálisan az első hétvégéjén. Itt a nyár és a közönség sem utálja annyira, szóval jó eséllyel lehet korrekt lefutása, de ezen a ponton könnyű megelőlegezni neki, hogy mozis forgalmazásból nem fog profitot termelni.
2008-ban a Kristálykoponya királysága sem szaggatta le az arcunkat, de a 185 millióból készült 4. rész azért 100 millióval nyitott (ami akkoriban nem volt annyira gyakori, mint manapság), és a 317 milliós bevétel felhúzva az inflációval ma 400 felett lenne, ami 2023-ban is korrekt összeg otthon, globálisan meg nagyjából kereken 1 milliárd körül lenne a vége. Arra azért könnyebb volt azt mondani, hogy közel 20 év után megérte feltámasztani a franchise-t, jó befektetés volt – és teljesen őszintén manapság valószínűleg 3-4 év után jött volna már a következő rész. Ennek ellenére eltelt 15 év, a kalandfilm műfaja évek óta legfeljebb közepes sikerekre elég (pl. Uncharted), Ford kiöregedett a szerepből, Spielberg lécelt.. úgyhogy lehet érdemesebb lett volna a Disney-nek hátralépni kettőt és elgondolkodni, hogy tényleg minek kellett ez nekik. Mert az 2023-ban már nem feltétlen releváns infó, hogy az 1981-es Az elveszett frigyláda fosztogatói manapság 700 millió felett hozna csak az amerikai piacon és 20-30-40 éve Indy elképesztő blockbuster tényező volt.
(Abelh kihagyta, de nyitott a Ruby Gillman, Teenage Kraken is, és hatalmas bukta. 5,2 millióval kezdett, és bár nincs hivatalos budget, de alsó hangon is 70-et tippelnék neki, szóval atyaég (rákerestem, mások is ennyire tippelnek). – human)
A hétvége amerikai bevételei:
- Indiana Jones and the Dial of Destiny – $60,000,000 – össz: $60,000,000
- Spider-Man: Across the Spider-Verse – $11,500,000 – össz: $339,872,000
- Elemental – $11,300,000 – össz: $88,778,805
- No Hard Feelings – $7,500,000 – össz: $29,311,000
- Transformers: Rise of the Beasts – $7,000,000 – össz: $136,110,000
- Ruby Gillman, Teenage Kraken – $5,200,000 – össz: $5,200,000
- The Little Mermaid – $5,150,000 – össz: $280,998,328
- The Flash – $5,001,000 – össz: $99,251,000
- Asteroid City – $3,800,000 – össz: $18,145,000
- Guardians of the Galaxy Vol 3 – $1,800,000 – össz: $354,875,623
abelh, létezik valami statisztika/piackutatás a filmek hossza és a bevétel közötti összefüggésről? Lehet hogy hülye kérdés, de engem sokszor elriaszt a mozis megtekintéstől a 2 órás vagy még hosszabb játékidő. Illetve amikor egy hosszabb filmet vetítenek akkor eleve több vásznon megy? Gondolok itt arra, hogy egy vásznon egységnyi nyitvatartási idő alatt többször lehet egy rövidebb filmet lejátszani. Vezetnek esetleg a mozik “telítettségi” statisztikát?
Boldrik: most terjed ez a hosszú filmek buknak dolog, de absz nincs mögötte semmi, az Avatar 2 szétkaszálta magát épp nemrég. Annyi vászon van, hogy a 4 vagy 5 vetítés / vászon / nap már nem sokat jelent. Nyilván egy Sugár mozinak igen, mert nekik a saját bevételük csökken, de forgalmazó szempontból nem, hiszen úgysincs tele 1 vászon sem, kivéve az IMAX-et.
Engem meg a másfél órás játékidők riasztanak meg. Ha egy film nincs minimum 2 óra környékén, akkor inkább el sem megyek rá, mert ahhoz túl drága a mozijegy. Ez régen is így volt nálam. Szeretem a hosszú filmeket, simán végigülöm A Gyűrűk Urát is vagy a 4 órás Snyder vágást. Ha egy film jó és leköt, akkor minél tovább akarok a világában barangolni. A rövidebb filmek jók otthonra. Indy 5-öt nézzük majd szombaton elvileg, kicsit sajnálom a bevétele miatt. De mostanában sorra sz*rul hoznak ezek a nagy blockbuster filmek. Galaxis Őrzői 3 a kivétel, ott jól hozott a film, de király is volt. Ant-Man 3 bukó, Flash bukó, új TF film sem valami kimagasló, Bumblebee bevétele sincs még a kanyarban sem, Fast X sem hozott annyit, mint várták, de nyilván azért a közel 700 milla nem rossz, de azért nem lesz szerintem sem 3 részes lezárása – felesleges is ebből a f*rokméregetésből még egy. Szóval össze kéne kapniuk magukat az íróknak és ott kezdeni a minőségi filmek gyártását, hogy jobb, érdekesebb sztorikat fektetnek le.
Én nem szeretem annyira a rövid filmeket, mint a hosszúakat, mire rendesen belemerülnék, már vége is van. :)
Sajnálom, hogy csak ennyit hozott, de sajnos sokan előre utálták a 4. rész miatt, én legalábbis folyton ilyen tweetekbe futottam bele.
Ki kellett volna adni újra digiben a régi indy képregényeket (csak a papír omnibust lehet kapni 120 dollárért, blő). Tudom, Dark Horse volt, de azok a jogok is átvándoroltak a Disney-hez a Star Warsszal, Conannel és Aliennel együtt.
Vagy új sorit is indíthattak volna, ahogy a fentiekkel tették.
Mert a fiatalabb generációkból tuti, hogy sokan nem látták a régi filmeket, mivel régiek, de talán a képregény megfogott volna párat.
A Netflix kapcsán volt valami hír, hogy maximalizálni fogják a filmjeik hosszát 2 óra környékében, mivel a nézők nem ülik végig a hosszabb alkotásaikat.
Ayrons: Puhány bagázs.
Egyébként tényleg puhány bagázs, az egyik fiatal srác háromszor ment ki budira, mikor néztem csütörtökön, ritka idegesítő volt.
Én pont kezdek besokkalni az ultrahosszú blockbusterektől. Nincs bajom a 3 órás filmekkel, de manapság már minek elnyújtani az utolsó szuperhősös filmet is mint a rétes tésztát. Inkább legyen egy feszes másfél-2 óra, de legyen benne értékes tartalom, szív-lélek.
Nem csoda, hogy sorra buknak ezek a szarok.
Én azt látom,hogy baráti,ismerősi,munkatársi körömben alig járnak már moziba.És ez nem a filmeknek szól,egyáltalán nem,hanem például mindenki bespájzolt mindenféle streaming csatornából,és megvárják,hogy ott kössenek ki az újdonságok.A fiatal kollégáim évek óta nem moziznak,2 kisgyerek(ez az átlag)mellett nem akarnak/tudnak.A kovid előtt havi két film nekem is belefért és volt,hogy négyen-öten mentünk.Azóta meg csak az Avatar 2 az IMAXben meg a Jones film.Ennyi,3 év alatt.
csumej: Ebben magamra is ismertem. Elmenni moziba nem olcsó, nincs is helyben normális, gyerek elhelyezése külön logisztika. Én is megvárom a streamingen, van házi mozi, nem kell elviselni mást.
Mi közel 4 év után mentünk újra moziba. Galaxis Őrzői 3 volt az első mozizás újra. Született egy gyerkőc, jött a covid közben, úgyhogy minden komplikáltabb lett, de azért jó volt újra mozizni. Ettől függetlenül már harmadannyi filmre ülünk be mint anno. Ezek közül is a legtöbb esetében úgy jövök ki, hogy egynek oké volt.
de akkor a flash se azért hozott gyenge számokat mert szar, illetve nem lehet csak erre következtetni. és ugye ez áll az antman esetében is (maybe).
érdekes amúgy mert nekem mind a flash, mind a hangya bejött, utóbbi jó mozis élmény volt, mégis zakó, az indy-t talán hétvégén meg tudjuk nézni, de hát azt is nagyon várom annak ellenére, hogy rendesen lehúzták.
de itt se láttam sok promót, meg hát tényleg gáz, hogy az a kishableány amit szétoffoltak a neten azt többen nézték kb mint a hangya+flash-t. ultragáz.
Ayrons: az Netflix, nem mozi, és nem is rémlik.
mire nem láttál promót? a flash https://filmbuzi.hu/archives/tag/the-flash/ de tuti a hangya is hasonló.
muhahahaha
Nem véletlenül külön tudomány ág, nem is akarom itt feltalálni a spanyol viaszt. De Indy nem tudta behúzni a fiatal korosztályt annyira, inkább az idősebbek nézték szerintem. A Flash-nél meg pont fordítva, az idősebb korosztály maradt el inkább. Az elmaradási okok nyilván különbözőek, meg most már nyár van, gondolom sokan nyaralnak.
A moziba járó kedv nálunk is beállt az évi egy max. kettőre. Nem olcsó az üzemanyag, messze van jó terem, és nem kockáztatok közepesnek (se) tűnő filmekkel. Utoljára a Babylon-t néztük (amiért megérte a mozi).
“nagyjából kereken egymilliárd”
Az emberek bárhol elérik a telefonjukon a kritikákat, sőt, a leglátogatottabb portálok is lehozzák, és ha sok a negatív, akkor nem rohannak moziba, és az Indy nem lett az égig dicsérve. Akiknek sokat mond az meg nem a mai tizenéves generáció, ők meg kétszer is meggondolják mire menjenek el. Jó filmet kell csinálni, amiről a csapból is az folyik hogy mennyire szórakoztató, és akkor jobb számokat produkálna.
Én is szeretem ha hosszú ey film, de csak ha indokolt, és izgalmas tartalommal töltik meg.
De vannak alkotások, amikből ha 15-20 prcet kivágnak sem ront semmit a film élményen.
Pl. pont vasárnap teljesen véletlenül beültem a Flash-re … (alapjáraton nem moziban terveztem).
Nah abban is voltak jelenetek amiknél az ásítás meg az óranézés jött rám, mert a cselekmény szempontjából nem bírtak jelentőséggel, csak időhúzásként szerepeltek.
De pl. az Avatar és a gyűrűk ura bővítettjét imádtam, abszolúlt nem érződött időhúzásnak még a plusz jeleneteknél sem…
Ellentétben a Hobbittal, ahol meg már az eret vágtam magamon hogy a végére érjünk … :D
@jiliac
Nem tudom, mennyire mérvadó, de mi premiernapon, voltunk 4 óra körül Sugár nagyteremben, elég sokan ültek be, és a közönség kétharmada tini volt.
Azt meg tudom erősíteni, hogy vagy ennyire hülyék, vagy ennyire leszarják, vagy genetikai okai vannak, de sok kölyök vándorolt ki vécére a film közben.
Gondolom aki nem bír ki 3 órát wc nélkül, az tele issza magát kólával, amiben ugye koffein van, ami vízhajtó hatású. Mert amúgy nem lenne normális, hogy nem bírnak végigülni egy mozifilmet.
Islander: az elmélet ott megdől, hogy csomó lehúzott hoz korrekten (pl Jurassic World 3), és rengeteg éltetett bukik durván. a kritikák nem számítanak, értem, hogy szeretnek páran idegeskedni a rottenen, megy a felháborodás hergelés pár youtubeon is, hogy szegény XY film le lett húzva méltatlanul, de a bevételben a kritikák szinte semmit nem számítanak.
Azért a kritikák kapcsán érdekes megjegyezni ezt: anno ki voltak akadva, hogy mennyire más a Végzet Temploma, mint a Frigyláda. (Sokan máig sem tudják feldolgozni. Nálam a bemutatás óta abszolút favorit.) Aztán jött a Last Crusade, ami olyan volt, mint az 1 . rész, volt is öröm. Aztán a Kristálykoponya megint más lett, ott is ment a kiakadás. Most a Sors Tárcsája megint hagyományosabb, most meg az a baj.
Na, mindegy, én rengetegszer láttam mindegyiket, szeretem is őket (hibáikkal együtt nyilván).
De most őszintén, mit akarunk egy Indy kalandtól? Ősi kincs utáni hajsza, üldözések, nagyon gonosz ellenfelek, egzotikus helyszínek, misztikum. Ez nem kamaradráma, hanem kalandfilm. (Viszont nem agyatlan, ahogy ma sokan szeretnek dobálózni a kifejezéssel.) Mindig van valami történelmi alap, akit érdekel, tovább lehet kutakodni.
Ennyi. Szerintem – és nemcsak itt, hanem sok más filmnél is – megy a túlgondolás ezerrel. Ez napjaink egyik jellemző kortünete.
Mindenesetre én örülök, hogy elkészült, szerintem nagyon jó lett. Ma néztem meg másodszor. Annyi sokszáz millióba kerülő blockbuster készült, ami engem hidegen hagyott, egyszer “tévedhetnek” az én javamra is.
“Nálam a bemutatás óta abszolút favorit.”
Jaja, nálam is, szüleimmel mentünk moziba az első hétvégéjén, azóta is imádom.
Most néztük meg mi is gyerkőccel, és imádtuk. Jó kis régimódi kalandfilm. A CGI teljesen rendben volt sztem azt az egy vonat tetején futósat leszámítva, de engem nem zökkentett ki egy pillanatra sem.
Nem voltam elájulva az új résztől de jobb volt mint az előző.
Szerintem a moziélmény lemaradt az utóbbi időben a streaming mögött összességében. Mindkét helyen fizetni kell de a moziban van 20 perc reklám is. A képminőség (szerintem) tévén jobb. A hangulat pedig a moziban jobb és persze a nagy vászon is sokat számít. De pl mikor kifizetem 3 embernek a jegyet Imax 3d előadásra hogy aztán szellemképes legyen a kép (lehet hogy normalis de nem kellemes) és be kelljen dugni a fülünket hogy ne vérezzen a hangerőtől akkor felmerül bennem a kérdés hogy miért is nem maradtam otthon.
Nem szoktam elmerülni ennyire részletesen a statisztikákban de számomra még mindig furcsa hogy pont a nyártól várják a legtöbb bevételt. Amikor a világ egyik felén nincs suli cserébe tábor van vagy sokan már nyaralnak. Ha nem nyáron mutatják be az M:I-t vagy Oppenheimer-t akkor is elmennének rá sokan. Így pont az ilyen filmek szerintem hamis képet adnak a nyári mutatókról. Kíváncsi lennék ha ezt az Indy filmet mondjuk tavasszal mutatták volna be akkor mit hoz nyitásnak. Szerintem jobbat. És akkor a streaming és pvod okozta kényelmes nézőket még be sem dobtam a képletbe. Úgy érzem az eddig ismert vírus meg streaming okozta hatások mellett is átalakulóban van a mozizási szokás. Én simán el tudom képzelni pár év múlva már nem a nyár lesz a legkelendőbb időszak. Lehet ezt a témát már többször átbeszéltétek korábbi posztok alatt akkor sry de nem szoktam mindig minden kommentet elolvasni. Meg persze a szakértők lehet majd jönnek és leszavaznak hogy baromság… de szerintem az az idő hogy beülsz hűsölni egy mozira már múlóban van.
“Így pont az ilyen filmek szerintem hamis képet adnak a nyári mutatókról.”
Misi, már ne is haragudj, de tényleg tök laikusként gondolod magadról, hogy jobban vágod ezeket a dolgokat, mint a több, mint 100 éves Holywood? :)
Nyilvánvalóan NEM véletlen, hogy a blockbusteket mindig nyárra időzitik és ölre mennek a stúdiók a nyári bemutató hétvégékért. Ahogy köztudott, hogy a január és február filmtemető.
Nem tudom, mivel foglalkozol, de elég nagy böszmeség azt gondolni magadról, hogy mindenki hülye, aki a filmiparban dolgozik és te jobban tudod náluk a frankót.
Endymion:
Ott a mondat hogy lehet jönnek a szakértők és leszavaznak hogy baromság. Idén nyáron mivel mennek ölre? A június még egész sűrű. Volt egy Transformers, Flash, Indy. Lemegy a Mission-Oppen. És mi más nagyot kaptunk erre a nyárra? Jah Barbie meg Meg 2? Úgy írod mintha minden hétvégére vagy egy hétvégén belül lenne több igazán nagy bemutató. Mint írtam – de akkor hozzáteszem szerény NEM filmesztéta véleményem szerint – az MI és Oppen akármikor lenne bemutatva hozná a számokat. Ha ezt a kettőt kiveszed a nyárból még rosszabb lenne a felhozatal. Csak leírtam kósza gondolataim… de már itt Hollywood meg a filmipar trónjáról vagyok visszahozva a talajra… Én kérek elnézést, legközelebb megtartom magamnak. XD
Misi85: a nyár mindig augusztusig tartott, augusztus a kísérletezős “talán” blockbusterek helye.
“ha kiveszed a két nagy filmet, akkor a nyár még üresebb” :DD
miből gondolod, hogy jól hozna amúgy is bárhol? mármint komolyan, tényleg több elemző meg a többi nyárra teszi, szerinted mire nem gondoltak, mi alapján jutottál arra, hogy nem oda kéne?
Az hogy idén nyáron sok bukott, hát előfordul, érdekes módon idén a szar filmek buktak, de a jók meg hoztak, mint a Guardians és a Spider-Verse. Előfordul, és még 3 tényleg nagy hátravan a nyárból.
Mi nagyot kaptunk? Július 7 van, eddig
Indy, Flash, Elemental, Transformers, Spiderverse, Little Mermaid, Fast X, Guardians. Bárhogy számolom ez 8, azaz nagyjából heti 1 blockbuster májustól kezdve.
Itthon meg tényleg ritka, hogy 1 hétre két nagyot tesznek amúgy, a hazai forgalmazás nem alap.
Szóval ne begubózz “Én kérek elnézést, legközelebb megtartom magamnak. XD”, meg előre “úgyis leszólnak” bevédés sem az igazi, mert más mert ellenkezni, hanem mondd, hogy szerinted miért, mik a számok, mit nem látnak.