The Menu

Megérkezett a Disney+-ra a film, amiről a Barbarianhoz hasonlóan jobb minél kevesebbet tudni előzetesen. A trailerek kapcsán tippelgettem a fordulatról korábban, de szerencsére mellé, és nem lett annyira egyszerű a végeredmény, mint elsőre látszott. Mondjuk a producereket figyelembe véve A menüt tényleg fekete komédiának szánhatták, de ahhoz még tovább kellett volna marinálni. Ha ha. Elnézést.

A történet röviden annyi, hogy a főszereplő nő a pasijával egy sztárséf valami szigeten levő éttermébe érkezik, ahol 1000 eurónál is drágábban lehet jól lakni, vagy legalábbis finom ételeket kóstolni. Nyilván csak a gazdagok számára elérhető ez a művészet, ahol a séf nem is csak főz, hanem történetet mesél az egymás után érkező fogásokkal.

Ahogy a trailerből is tudjuk, nem teljesen békés az éjszaka, hiszen van egy fordulat, aminek során úgy tűnik, hogy a résztvevők élete a tét. Igazából ennek kapcsán akadt pár poén, meg közben is el lehetett mosolyodni, de nem mart, viszont legalább nem is a feszültség oldására használták a csattanókat.

Mielőtt a többibe vágnék azért kikötöm, hogy szerintem érdemes megnézni, és jó csak ennyit tudni róla, na meg könnyen el is érhető mostanra, szóval javaslom. A rendezője Mark Mylod, aki tizenvalahány Successionnel a háta mögött ült neki, de amúgy is régóta dolgozik a sorozatos világban, viszont simán egybentart egy filmet is. Ahogy Anya Taylor-Joy ismét belenyúlt a tutiba, magára illő szerepet választott, és mellette Nicholas Hoult iszonyat szórakoztató.

Mindezek ellenére a Menu nem közelíti meg a maradandó minőséget. Egyszeri fogyasztásra remek, és tetszetős, hogy a gazdagok kritikája mellé elfért az ezt kiszolgálóké (és/vagy művészeké), akik feladják saját magukat, a számukra örömöt adó életet, csak hogy megszerezzék a saját helyüket egy olyan rétegben, aki továbbra is szarik rájuk, akiknek nem léteznek.

Egy szórakoztató másfél óra, szerencsére nem hízlalták kettőre, és meta a film után kicsit üres érzés is (ha eltekintünk a művészfilm fogyasztásra tett kritikától), hogy “ez nem volt elég”, de nagyon el lehet lenni vele, és pár fogáson, vagyis poénon mosolyogni ezerrel.

human
írta
2023. 01. 06. 16:23
megjelenés
41
hozzászolás


41 hozzászólás a “The Menu” bejegyzéshez

  1. Sikerült anno moziban, és a szinkron ellenére is nagyon jól szórakoztunk. Csak ajánlani tudom, remek a szereposztás, jó a humora, és tényleg nem húzták túl a játékidőt. Mi előbb utóbb ismételni fogjuk majd eredeti nyelven otthon. Yes, Chef!

  2. A szinkron tényleg borzalmas, Anya hangjától a falra másztam, de sajna nekem a film se jött be, a jó kritikák után hatalmas csalódás volt. Egyedül Ralph Fienes és Anya taylor joy játéka mentette meg.

  3. Vártam, de tudatosan semmit nem olvastam róla. Így viszont határozottan király volt!

  4. Én is egyből ugrottam rá szerdán, nem újranézős, de a jó színészi játékkal és azzal, hogy volt lényegi mondanivalója, és ezt szépen mutatja be, nagyon jó kis film lett.

  5. Én már Ralph Fienes játéka miatt újra is néztem.
    Egy kellemes meglepetés volt a film.
    Úgy álltam fel, hogy na végre egy jó film.

    Spoiler

    és milyen jó, hogy nem kannibalizmus volt a téma.

  6. SPOILER

    – Anya sokat fogyott a Last Night in Soho óta. Nagyon soványnak néz ki.
    – Nicholas Hoult idegesítő.
    – Indokolatlanul sokat fuckoznak ezek az előkelő vendégek.
    – Beteg film, sose fogom újranézni.
    – Mint művészfilm eléri célját: tényleg megmondja véleményét a gazdagokról és az őket kiszolgálókról is.
    – Megéheztem, sütnék burgert, de nincs itthon darált hús. :(

  7. Nagy csalódás, nem tudott kitörni a középszerűségből, végig érezni lehetett hogy csak azért akar valamit mondani, hogy mondjon valamit. Végig kiszámítható kliséken át értünk el egy semmilyen végkifejletig egy teljesen felszínes üzenettel. Nem tudtam már közben sem és azóta sem máshogy gondolni erre a filmre, mint a Triangle of Sadness gagyi, pár hét alatt összedobott hollywoodi átiratára. (A kommentszekciót ismerve leszögezem hogy tudom hogy nem az.)

  8. Vdani: Nekem ugyanez volt az érzésem a Triangle of Sadness-szel kapcsolatban. Ellenben ez a film tetszett.

  9. Jó film volt, ha nem is kiemelkedő. Ralph Fiennest mindig élmény negatív szerepekben látni, mert ő ezekben tud a leginkább kiteljesedni, és annak is örülök, hogy az elmúlt években a szatírák ennyire divatba jöttek. Sokkal mélyebb nyomokat tudnak hagyni a nézőben, mintha csak szimplán elmeséltek volna egy történetet. :)

  10. “Mindezek ellenére a Menu nem közelíti meg a maradandó minőséget.” Nálam simán a top 5-be ugrott az idén látott filmek között, és ha más nem a stílus maradandó minőség. Bevallom nekem a felvezetés még jobban is tetszett, mint maga a történet, én elnézegettem volna ezt a filmet akkor is, ha minden fordulat nélkül lemegy, és csak Hult sznobizmusa és Anya földhözragadt realizmusa ütközik vacsora közben.

  11. A Triangle of Sadnessnél nekem is sokkal jobban tetszett, egyik kedvencem tavaly. A maradandósága érdekes kérdés, mert ezek az eat the rich filmek, mint idén a Triangle, a Glass Onion, meg ez is eléggé a mostani kornak szólnak, tele áthallásokkal. Ezekből idővel lehet valamelyik megközelítése aktuálisabb marad, de nehéz lenne most megítélni.
    Az említett kettőnél a Menü már annyiban is sokkal több, hogy egyedüliként helyez nagyobb hangsúlyt az elnyomókat támogató, vagy nekik siker reményében behódoló emberek kritikájànak. Illetve a művészetekkel való áthallások is itt működnek legjobban, ez utóbbi a Triangle alatt nagyon hamar és elég olcsó módon kimerül, míg a Glass Onionben a lezárás túlságosan aktualizálja (ami nem gond, de megintcsak évről-évre kevésbé lesz nézhető). Eközben a Menü ezen szála bármilyen korban aktuális marad, ahogy az üzenete is, mert bármelyik szektorra/művészeti ágra érthető.

  12. Teljesen jó film. Nem kell a nagy mondani valónak lenni hogy egy film jó legyen.
    Ana taylor-joy veszèlyes helyzetbe keveredett és azt néztük hogyan keveredik ki belőle. Teljesen rendben volt ilyen szempontból

  13. Imádtam, bár én nem láttam benne a mögöttes a tartalmat, mint a Triangle-ben, (vagy nem éreztem annyira előretoltnak) simán csak jó kikapcsolódás volt. A főszereplő trió remek!

  14. Én nagyon jól szórakoztam. Jó karakterek, jó színészek és értelmezhető történet (manapság ritka). Jól kerülték a meta és klisé megoldásokat. Ilyen egy film sztem.

  15. Egyetértek human-nel, egynek valóban elment, adott alapot pár érdekes beszélgetéshez, de nem volt idegen tőle az olcsóság sem. Ahogy totoro írja itt fentebb, már eleve a fiatal páros ellentéte érdekes volt, én azt szívesebben néztem volna többet, mint a basic thrillerbe átcsapó Ralph Fiennes-os jeleneteket. Úgy, hogy egy trailert se láttam, azért párszor kellemesen megleptek a történetbeli csavarok.

  16. 6-os film. Nem 7 feletti mint az IMDB-n. Van benne egy csomó olyan jelenet ami a valós élettel nehezen összeegyeztethető, alig hihető, nem magyarázott. Megint csak addig jó amíg nem gondolsz bele mélyebben.

  17. Így utólag bánom, hogy nem ültünk be rá moziba, de legalább nem kellett szenvednem a szinkron miatt.

    Imádtam minden percét. A sous-chef “nagy pillanatánál” leszakadt az állam:D Sajtburis jelenetsor meg bármilyen furán hangzik, nekem a Ratatouille-t juttatta eszembe:D Azt hiszem, nekem top3. Főszereplő triót fantasztikus élmény volt nézni, Szívesen látnám őket másik filmben is.

  18. Ez nagyon állat lett! Simán 2022 legjobbjai közt van. Érdekes volt Triangle után nem sokkal nézni és nekem is így csomagolva tudták jobban átadni a mondanivalót úgy hogy mellette remekül szórakoztam és amit mások is írtak, nem húzták túl a játékidőt.

    SPOILER!
    Kellerman él!
    A név kötelez: Nicolas HOLT.

  19. awwfuck azt elfelejtettem spoileres kérdésként bedobni, hogy kinek mi a tippje, mit súgott a séf Hoult fülébe?:D (Van pár ötletem, csak kíváncsi vagyok a véleményetekre :) )

  20. @blady Nekem is a Ratatouiolle jutott eszembe. 😃😁
    Nagyon bejott. A tipik sablon thriller jelenetek nelkul is elneztem volna az egeszet.
    Ahogy feljebb irta valaki, ha csak annyi lett volna konfliktus hogy ossze utkozik
    Ralph es Anya nezete, akkor is elveztem volna. Ralphot ‘Harry’ szerep utan barmikor ,barmeddig el tudom nezni negativ szerepben. 😃
    Valamikor tuti ujrazom.
    A “termeszetes” brutalitas, es a zene neha a Midsommar-t juttatta eszembe.

  21. SPOILER

    @blady. Az en tippem: Nívós stilusban elnezest kert Tole hogy egyaltalan egy pillanatra is megbizott benne, es megkerte hogyha egy morzsanyi tisztelet van a Chef muveszete irant, akkor tegyen egy szivesseget, es vegezzen magaval. Hatha azt nem bassza el, nem ugy mint azt az okadekot amit ele mert rakni. Sac/kb. 😃

  22. Megnéztem a Barbarians-t, fellelkesülve a párhuzamodon, de nálam az a felejthető semmi, két hét múlva már kb. semmire nem fogok emlékezni belőle.

  23. Nagyon jó az alapötlet, mocskosul jók a színészek és maga a film sem felszínesen akarja ábrázolni a társadalmi különbségeket. Igaz, kicsit didaktikus, de nem baj, mert néha kell egy mindenki számára érthető pofon. Engem lekötött végig és közben azon gondolkoztam, hogy tulajdonképpen a gyártás és a location manager mosolyogva olvasta a könyvet. 😊
    Egy-két dolog nekem nem lett kristálytisztán megmagyarázva, ami a dramaturgiából kiindulva elvártam volna, de oda se neki, így is átjött az üzenet.

  24. Én nem értettem a filmet, de nagyon. Van neki valami előzményfilmje, ami ad magyarázatot dolgokra? Vagy valaki segítsen már, menjen le óvodásba az én szintemre és magyarázza el a sarkalatos pontokat:

    SPOILER ON

    1. Honnan szerzett a Chef 20-30 totál öngyilosságra hajlamos alkalmazottat, akik annyira be voltak rágva a világra? emberekre? bármire?, hogy egyikük sem ingott meg, nem gondolt utolsó pillanatban sem arra, hogy “de basszus, én szeretek főzni/alkotni, megyek tovább, aholmég tanulhatok vagy bármi”
    Vagy volt utalás, hogy agymosva voltak, vagy bedrogozva, vagy mi???

    2. Miért kellett kinyírni 10-12 nagyon alsókategóriás “gazdagot”? 1250 euró abszolut nem sok egy menüért gazdagéknál. Dolgoztam sokat piros 5csillagos hotelben, ahol bár a kaja kb. 6-7x olcsóbb volt (NEM michelin csillagos, szóval rendes kaja, 100-200ojró), de pl egy üveg pezsgő drágább volt, mint itt egy menü, és fejenként itták, szinte minden péntek/szombat este. Szóval mi olyan gazságot követtek el itt mind, amiért muszáj meghalniuk?

    3. Hol voltak az eredettörténetek, hogy ki miért érdemli meg a sorsát?
    Az egyik öreg elment egy legális koru prostihoz kiveretni, ez már ok volt?

    SPOILER OFF

    Totál nem értettem az egészet

  25. JKJ- Több ilyen is van. Először is érdemess elolvasni Iamademon hozzászólását. Másodszor SPOILER ON:

    Ami legjobban nem tetszett mikor kiküldi a főszereplő ATJ-t a hordóért. Most őszintén, ha neked megmodják kerek-perec, hogy Te itt bizony még ma meg fogsz halni, Te elmész a hordóért, nekiállsz még kicsit mellékesen felfedezgetni a főnök úr “tabu” házát (aki ezek szerint élet halál ura) ahol ráadásul helyben még meg is kell ölnöd az egyik csicskáját, majd nagy arccal újra visszamész a vágóhídra? Tudom azt hiszi, hogy hívott segítséget, de most őszintén, kb. elásnád magad a part menti homokba amíg meg nem érkezik a segítség és nem visszamész odacsapni a hordót a party közepébe, mint törékeny nő egy szál hálóing-esélyiben, hátha megjön a segítség mielőtt mindenki megpusztul. Értem én hogy ott volt a bizonyítós jelenet hogy a fogdmeg szakácsok ellen nem lehet elfutni, de azért az balfasz, öregember meg ficsúr nem tolta túl, és az egyiknek majdhogynem sikerült is a csónakkal meglógnia mielőtt összeszedték volna…

    A séf anyja ott van bepiálva, azt hiszed hogy kinyitják hogy mi a kapcsolatuk meg miért, de aztán csak ennyi, majdhogynem egy díszlet. Kihagyott lehetőség.

    Volt egy jelenet mikor benne volt a lázadás eshetősége erősen a pakliba, de az a csapat pasas aki az elején ebben még gondolkodott már nem csinál semmit, a végén meg rezignáltan várja hogy mályvacukor legyen belőle…

    Nem szeretem mikor nincs ok-okozat kibontva. Az OK, a séf maga öngyilkos akar lenni és pár idegesítő köcsögöt vinne magával. Meg hogy megfanatizálta a csapatát, de hogy ezt hogyan azt nem tudni, és nem 1-2 ember volt aki kinyírja magát nagy örömmel vele (benne az aki a coast guard-ot is eljátszotta). Azért egy ilyen halált kívánó erős bandát összeállítani úgy hogy profik is legyenek a munkájukban elég nehéz feladat lehet… valahogy jobban kellett volna kidomborítani hogy full szektát csinált belőlük, nekem ez nem jött át.

    A film műmájer vége, mikor főszereplőnk a jelenet kedvéért még meg is tudja állítani a hajót amit a véletlennek köszönhetően tudott egyáltalán elindítani hogy láthassa a robbanást és mindezek után még van gyomra enni a hamburgerből – hatásvadász lezáró hülyeség, ez is full életszerűtlen.

  26. 28.

    SPOILER

    Ha jól értelmeztem a filmben látottakat, akkor mindegyik vendégnek volt valamilyen kapcsolata Ralph Fiennes karakteréhez és az okokhoz, ami miatt a Séf kiábrándult.

    A 3 pénzes bro azzal a befektetővel dolgozott akit a film közben a vízbe merítettek. Őket nem igazán érdekli a konyha művészete, minél drágább valami annál jobb, mert felvághatnak vele.

    Az öreg csávó 11x volt abban az étteremben már, mégsem tudott 1 dolgot felidézni amit ott evett.

    A kritikus és a pasija, képesek 1 nekik nem ízlő étel miatt éttermeket tönkretenni, ezzel mások életét tönkretéve.

    Elfeledett színész és az asszisztense, megjátsza hogy ért bármit is az ételekhez majd ebből csinál pénzt.

    Nicholas Hoult karaktere, a foodie. Azt hiszi mindenhez ért és mindent is tud a konyháról és az ételekről, de mint a filmben kiderült, még egy egyszerű fogást sem képes elkészíteni, amit ő választott…

    Mint tudjuk az étteremben dolgozó emberek élete és munkája elég stresszes, folyamatos nyomás alatt vannak, mindent feláldoznak a munkájuk oltárán (a filmben is elhangzott ez) csakis azért hogy beképzelt pénzes k*cs*g*k leszólják a művészetet amit ott alkottak. Nem tudok statisztikát mondani, de van egy olyan érzésem nem kevés konyhai dolgozó esett depresszióba és lett öngyilkos. Találni 20-30 ilyen embert USA-ban biztos nem a legbonyolultabb.

    Ez az én értelmezésem a filmről.

  27. Islander:

    SPOLIER

    A gesztusok és egy fél mondatok alapján kell összerakni a filmet. A szakácsok öngyilkossága pedig valamilyen szinten meg lett magyarázva az egyik által.
    Alapvetően pedig azzal, hogy kiderült, hiába hívnak segítséget, mert úgysem jön, csak egy szakács, ugye belement ATJ karaktere a játékba. Ekkor derült ki mindenkinek, hogy lázadni minek, hiszen elmenni úgysem tudnak.

    Minden egyes vendég kapcsolódik a séfhez így vagy úgy. A séf számomra pont azt teljesíti meg, amit sokan gondolnak arról a kizsákmányoló rétegről, amely nem törődik mással, csak saját magával.

    SPOILER VÉGE

  28. Nekem nem jött ám semmiféle mondanivaló. Vártam, hogy tényleg embereket, gazdagokat szolgálnak fel szegényeknek. Valami brutálisabb, betegesebb sztorit vártam.

  29. én pont annak örültem, hogy nem kanyarintottak fresh 2-t a sztoriból :D

    A mondanivalót úgy is fel lehet fogni, hogy becsüld meg embertársaidat, embertársaid munkáját, ne legyél egy rongyrázós, hazudozó, kívül csillivilli, belül rothadó pöts

  30. Noctix:

    Neked nem kell nagybetűvel írnod, hogy séf, nem dolgozol a szigetén.

    Pénzesek akiket nem érdekel, értenek hozzá csak felvágnak: Lehet bosszankodnia rajtuk a séf úrnak, de miattuk kerülhetett oda ahova, hogy megvalósíthassa a végtelenségig kifinomult történetmesélő koncept vacsoráit, nélkülük ugyanúgy hamburgert sütögetne, mivel az átlag “műkedvelő” aligha tudja finanszírozni.

    A kritikus azt csinálja ami a hivatása, kritikákat ír. Ha a szarról kijelenti, hogy szar azért ő a hibás nem pedig az az étterem ami sok pénzért minőséget ígérve szart tesz az asztalra, ezzel erodálva a séf hivatását?

    Nicholas Hoult: Végre valaki akit tényleg érdekel mi történik a konyhában, tisztában van az eljárásokkal, alapanyagokkal, nagy rajongója a séfnek. Biztos azért rajong és ájuldozik minden fogáson ennyire, mert ő is otthon félperc alatt össze tudja dobni… nem is állított ilyet, csak a séf diktátor kényszeríti rá, hogy süssön egy megalázó performansz során, ami közben amúgy láthatóan az izgulástól jobban bénázik mint a hozzánemértéstől. Persze tenyérbemászó volt, nyilván halált érdemel.

    Ez a film még mindig jobban működik amíg elfogadjuk, hogy egy következetlen, felszínes egyszernézős thriller, mert ha elkezdünk belemászni és tényleg következetesen indokokat keresni, kiderül, hogy csak még nagyobb katyvasz az egész.

  31. SPOILER

    reatard: ez eléggé leegyszerűsítő, pl kihagytad, hogy Hoult karaktere 100% pszichopata, aki elhoz egy nőt a biztos halálba, talán ezért “érdemelte” a halálát csak a séf tudta miképp veheti rá.

  32. Jó film, remekül mutat görbe tükröt a séf-kultusznak. A színészek, élen Fiennes-szel, kiválóak, viszont az igazi feszültséget nagyon hiányoltam belőle, főleg hogy előzetesen horrorként emlegették. A humora lényegesen jobban működik.

  33. Szerintem a végére a gazdagok maguk is rájönnek milyen szar emberek, ezért nem kűzdenek a túlélésért.

  34. Tetszett is meg nem is.
    Hangulat, színészek, enyhe poénkodás jó volt, viszont a vége nekem hagyott kivetni valót.

    Spoileres:
    Valahogy nem volt koherens a felvezetés, és ahova kifutott a film.
    Én egy ideig vártam a csavart, hogy mégse az történik, amit mutatnak és nem is volt megalapozva, hogy miért csinálja a chef, amit csinál.
    Okés, utált pár embert, de ez nem alap arra, amit véghez vitt; és ahogy más is írta, hogy talált ehhez segítőket?
    Ahhoz meg túl földhözragadt volt a helyzet, hogy amolyan metafórikusan akarta mutatni magát a film.

    Human: nem hiszem hogy Holt karaktere pszcihopata lett volna: ha egy performer chef azt mondja neki (nekünk), hogy majd mindenki meghal a vacsora végén, akkor komolyan elhiszi vagy inkább a permornmance részének gondolja?

    Hiányzott valami, amiaz alapokat lerakja, anélkül ez a sztori csak egy gyilkosról szól, akinek reális indoka és lehetősége sincs a tettére.

    Ja és még hiányzott pár dolog:
    -miért akarta volna megölni Holt eredeti párját?
    -mi volt az ezüst ajtó mögött? (csak a chef házában ment be Margot)
    -mi lett a vizi rendőr csávóval? majd elkapják és elmondja, mi történt?
    -vártam hogy Margot is meghal avégén, valami méreg miatt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.