Outside the Wire: robotos-háborús film az algoritmusoktól

A magyar címben minden benne van: Halálos harcmező. Ennyire B az egész, pedig azért a besorolásra jellemzőnél többet költöttek rá. Ez a premier megerősíti, hogy amúgy a Netflix az új Hollywood tényleg, hiszen annyira januári gyengeséget szállítottak a hónapban, hogy kalapom emelem. Mindezért az Escape Plan első részének rendezője felelt.

Tudjátok mi jutott eszembe végig róla? Ez egy Call of Duty filmnek “íródott” eredetileg. Követjük a badguyt, vannak árulások, és sok lövöldözés, amiben néha az NPC-k egy-egy felkiáltással csak várják, hogy golyót kapjanak.

A történet amúgy a közeljövőben játszódik, amikor Amerika tartja fenn a békét Ukrajnában. Egyrészt Oroszország takar terjeszkedni, másrészt a NATO ráhagyott mindent az amcsikra, harmadrészt pedig a helyiek felkelése is izzik. Ezek az erők csapnak össze egy olyan küldetésben, ami pár vakcina kézbesítésével indul a demilitarizált zónán kívül (avagy outside the wire…), hogy kiderüljön: van valami keleti rosszarc, aki atomrakétákhoz akar hozzájutni, és ebben meg kell akadályozni.

Az egészet a mesterséges intelligencia kérdésével dobták fel. Egyrészt a jövő háborújában már teljesen robotszerű robotok is vannak, de az első 10 percben felfedik, hogy a parancsot szegő, és ezért terepre ítélt drónpilóta új felettese az androidok következő szintje: viccelődik, kreatív, és érez, na meg iszonyat mennyiségű pakolásra képes, de csak pisztollyal, mert az automata fegyvereket egy tár kilövése után mindig eldobja coolan.

Mondhatnám, hogy ezzel a fejlett robottal, akit tök szórakoztatóan kelt életre Anthony Mackie, kezdenek is valamit az “írók”, de félig hazudnék. Bár tényleg van pár gondolat a könyörtelen háború új fegyverével kapcsolatban, de iszonyat elnagyoltak, és az Ex Machina sokkal érdekesebben bontogatta ezeket, csak nyilván a felesleges háborúk morális kérdése nélkül.

Az írást és hasonlókat azért tettem idézőjelbe végig, mert egyszerűen olyan, mintha egy algoritmus tette volna össze. Merített mindenhonnan, az említett Ex Machina, de a Terminátor, a Robotzsaru, vagy akár bármelyik buddy cop dráma beugorhat, például a Kiképzés Denzellel. Ebből a keverékből pedig nem valami egyedi sült el sajnos. Bár elgalább nem ordasan rossz a forgatókönyv.

Mondhatnám, hogy az akció megmenti, de az szintén csak féligazság lenne. Egy jobb összecsapás van benne, amit a trailerben is mutogattak, amikor az ellenfél oldalán is ott vannak az Ed209-ek, avagy az elpusztíthatatlan harci robotok. Ezen kívül még tetszett, hogy nem a Közel-Keletre tették a háborút benne, így nem sivatag és hasonló volt a kinézet, hanem a jó öreg panelházak és a hajógyári sziget hídja.

Szerencsére nem csak az a blockbuster jött a hétre, bár mivel a Netflix révén ez rögtön magyar szinkronnal és felirattal elérhető, így gondolom a többségnek csak ez lesz meg. Bár nem voltak nagy elvárásaim, de igazából nem ugrotta meg azokat a film. talán az utolsó fél óra elment, meg néha ahogy a főszereplő Damson Idris és Anthony Mackie bajtársként beszélgetett, szívatta egymást.

Ui: aki ennél a filmnél akar “iszom egy felest, amikor elhangzik a film címe egy karakter szájából” játékot tolni, annak nem javaslom, mert félidőnél hívhatja a mentőket az alkoholmérgezésére.

24 hozzászólás a “Outside the Wire: robotos-háborús film az algoritmusoktól” bejegyzéshez

  1. Jól indult pedig, ahogy írtad, tetszett a setting, a rögtön szembetűnő jó magyaros környezet, még a sztori is érdekesen indult, de aztán annyira elnagyolt, B-filmes, kellemetlenül gagyi irányba ment el, hogy nekem sem ér többet annál, amennyit te adtál rá. Az akciók érdemi részét jótékonyan eltakaró nagyon mű CG füst meg néhol egyenesen mockbuster szint volt.

  2. A bankos csata végétől eléggé bleh és meh lett a film, addig erős közepes/jó volt, onnan meg lejtmenet a szokásos f*s amcsi befejezésig. Összességében csalódtam, pedig jó kis future war film lehetett volna.

    Viszont Beecham-et végre láttam ismét, az ő jelenléte mindig üde színfolt.

  3. @Wittgen: Ahh, most ugrott be, a Little Joe-ból volt annyira ismerős! Itt azért valljuk be, sokat nem tett hozzá a produktumhoz.

  4. Geci unalmas már, hogy minden egyes filmet lehúzol, szerintem egy időre keress magadnak más hobbit. Ez egy egész jó film volt. Nem kell mindenhez úgy àllni, mintha filmesztéta lennél.

  5. Kakarotto: őszintén, te miről beszélsz? Egyáltalán nem húzok le minden filmet.
    Utóbbi kritikák, amikből uyge a Soul volt pont az előző:
    https://filmbuzi.hu/archives/2021/01/07/soul-pixar/
    https://filmbuzi.hu/archives/2020/12/23/boss-level-igy-kell-videojatek-filmet-csinalni/
    https://filmbuzi.hu/archives/2020/12/29/the-midnight-sky-itt-a-veg/
    https://filmbuzi.hu/archives/2020/12/26/wonder-woman-1984-somehow-steve-returned/

    Ebből 1 tényleg negatív, a WW, a Boss Level hasonló B film és pozitív, a Midnigh Skynál szembemegyek a kritikusátlaggal és korrekt, a Soult pedig szétéltetem. Idén még láttam az egő lányos portrét, és az is nagyon tetszett, csak nem írtam róla.

    Tudod mi geci unalmas, ha már ilyen szépen fogalmaztál, az ilyen alaptalan komment amit írtál.

    Mindezt úgy, hogy tök szívesen olvasnám, hogy neked miért tetszett, és lenne ellenvélemény velem meg a pár eddigi filmhez köthető kommenttel, ahelyett, h engem oltasz fake newsszal.

  6. Én meg szerettem volna nézni, de hát ha ez is ilyen B film akkor inkább kihagyom.
    Pedig Mackie-t bírom, üdítő ilyen gyakran filmekben látni, de azért nem minden jó amiben szerepel.
    Szereti az akció filmeket, de ennél ő többre hivatott szerintem.

  7. Hááát, robotos sci-fi mindig jöhet, Mackie viszont irritál, nem tudom, mi legyen, most harc dúl bennem.

  8. de most mégis mit írjon Human, ha vállalhatatlan szar az egész? szerintem ehhez képest még nagyon visszafogottan igyekezett kapaszkodókat találni benne.

    na de vissza a filmhez:

    “Az írást és hasonlókat azért tettem idézőjelbe végig, mert egyszerűen olyan, mintha egy algoritmus tette volna össze.”

    van az a játék, amikor az első súg egy mondatot valakinek a fülébe, az továbbadja és a sokadik emberhez érve valami teljesen torz idiótaság lesz az első mondatból – én úgy éreztem, mintha így írták volna meg.

    ugyebár a főhőssel igyekszik azonosulni a néző, de itt nem karakterfejlődés, hanem halmozott metamorfózis van. a srác elindul hidegvérű számító katonaként, aztán lesz elveszett harctéri hülyegyerek, beszari katona, hihetetlen elvek mentén dolgozó profi, a végén meg önfeláldozó hős. ez még öt külön karakternek is sok lett volna. mellette Mackie meg tényleg elindul érdekes moralizáló figuraként, már-már izgalmas gondolatokkal, aztán fél óra után csak egy John Wick upgrade marad.

    a történet mellé nulla, a robotok, AI csak felesleges díszletként vannak, ahogy a történelmi háttér és a véleményes “főgonosz” is.

    szóval lényegében ez egy újabb összecsapott szar Netflix módra, most erre mit lehet írni? ennél egy jó rántott húst, de véres a közepe, tele van hajszállal, akkor mit írsz az étteremre, hogy menjen mindenki, próbálja ki, mert a panír legalább nem volt ehetetlen? ez ennyit ért, egy nagy semmit.

    (p.s.: a rendező egyik korai filmje, az Ondskan viszont zseniális, azt tudom ajánlani, inkább az íráson ment el ez is, nem a rendezőn.)

  9. Szóval akkor ez is olyan mint a Tyler Lake Chris Hemsworth-el?
    Nagyon nem tudnak érdekelni a háborús filmek …

  10. vicc, hogy az Extractiont mindenki Tyler Lakeként emlegeti, mintha evidens lenne miről van szó (telex cikkben is így emlegették wtf)

    Ez sokkal szarabb annál

  11. Lehetne a magyar címe az is,hogy az “Unalmas harcmező”! :/ Egy elpocsékolt másfél óra az életemből amit soha nem kaphatok vissza már!

  12. Meg egy ora van hatra es en meg mindig azon agyalok mennyire realis hogy egy huszas eveiben jaro embernek 56 ezer oranyi dronrepulesi ideje van.
    56 ezer ora az 6.5 fel ev ha 0-24 repult szabadnap nelkul
    Ha csak napi 8 oraban akkor 19.5 ev szabadnap nelkul.

  13. Tényleg unalmas. Anthony Mackie számomra pocsék színész Altered Carbont is lenullázta bár ott más probléma is volt, szerintem ő nem képes egymagában elcipelni egy filmet. Szerintem még a Diesel-es Bloodshot is jobb volt ennél pedig aztán az sem valami nagy szám. Extraction 1000x jobb ennél.

  14. Anthony Mackie-t én sem kedvelem, nem olyan kaliber aki elvisz a hátán egy movie-t , de a Netflix tudja , hogy kell mindenből középszert kreálni. Utálom a Netflix filmeket. A sorozataikat elismerem.

  15. Asylum színtű zs kategóriás sztori, amiben vannak jó kis robotok, persze azok is minek, ha célba lőni nem tudnak csak rakétával?

  16. Hm… érdekes olvasni a véleményeket. Nekem nem csapódott le ennyire szarként. Nem azt mondom, hogy jó film volt, de annyira elvetemült se volt. Kicsit sok volt az ide-oda árulgatás, plusz a karakterek döntései és azok igazolásai valahol nagyon sántítottak. Nekem az a bajom az ilyen tematikájú antihős filmekkel, hogy nagyon izgalmas gondolatokat fogalmaznak meg, csak aztán a happy end meg az amerikai álom oltárán feláldozzák az értelmet.
    Hummel lázadása a Sziklában hasonló volt, de ott az egész egy blöffre épült és amikor Hummel rájött, hogy nem jött be a blöffje akkor visszakozott volna, de addigra már a zsoldosai nem adták volna fel és jött a tipikus hollywoodi vég. Az egyedüli ahol valamilyen szinten végig vitték a dolgokat a Kardhal volt (azért is szerettem azt a filmet).
    Oké a srác itt látta a pusztítást, amit a drónokkal csinál, míg Mackie felismerte, hogy az ő fajtája csak több pusztítást fog hozni (Terminatoros párhuzamot annyira nem értem. Mármint a robotokat leszámítva. A skynet magát az embert vélte fenyegetésnek) és nem lesz béke, ugyanakkor naívan azt hinni, hogy csak mert lebombáz pár várost meg kiiktatja a teremtőjét, attól még a “fejlődés” nem fog leállni. Oké, valamennyire vissza fog esni (pár évtizedet max), de végül el fognak jutni a pusztán robotokkal háborút szintre.
    Igen, ez a film az íráson ment el, de nagyon. Voltak benne azért fasza részek, a bankos lövölde az nekem bejött.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Az írott szöveg (c) 2004- , a médiatartalmakkal az eredeti jogtulajdonosok rendelkeznek.